Gå til innhold

Hjelp med navn :)

Gjest Vanskelig med jentenavn....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

4

• AneM1365380603

4

• KaVa

2

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest vanskelig med jentenavn

Så lenge du har to etternavn så velg for all del et enkelt fornavn. Du sier etternavnene er av utenlands opprinnelse, så sjansen er derfor stor for at hun kommer til å "stave seg gjennom livet". La henne slippe det med fornavnet. Velg noe som ikke har flere skrivemåter, som er enkelt og greit, og som ingen sier "hæh?" til. Vi har selv to jenter med dobbelt etternavn. Mitt er av utenlandsk opprinnelse, min manns er vle opprinnelig dansk. Begge er tunge å stave/skrive med mye ck, sch etc. Jentene våre har fått hvert sitt korte fornavn (2 stavelser) på henholdsvis 4 og 5 bokstaver. Ikke noe 10 på topp, og ikke ender de på A heller (som er veldig populært for korte norske jentenavn for tiden). Lykke til!

Takk for bra tips! Skal huske det! ;) her i gården er det også ck, ch og qu i etternavnene...Vanskeligere kan det jo ikke bli...sukk...;)

Gjest Vanskelig med jentenavn

Neida, jeg tror nok ikke folk "oppkaller" etter konge-barnebarna, men at de heller tar navnene fordi de blir gjort oppmerksomme på dem og nettopp synes de er fine.

Men jeg skjønner ikke helt det heller. Det siste jeg ville valgt var et sånt navn, uansett hvor fint jeg syntes det var.

Men folk er forskjellige...

Jeg for min del har likt navnet Leah siden jeg var 14 år, jeg ;) Grunnet en amerikansk venninne med samme navn. For vår del har vi ikke engang nevnt de kongelige, så det er nok litt variasjon ute og går her...men at Lea er blitt mer pop pga disse royale, ja,det kan vel stemme...

jeg syns linnea, pia, constanse, er fine navn?

Jupp, Linnea er faktisk mannens favoritt, men det er nokså likt mitt navn, så blir ikke det litt rart? Mike, Linn, Samuel og Linnea? Eh...nei....Men samuel og linnea er fint sammen, da :)

Annonse

tzatziki1365380058

Hjelpe meg, det var da voldsomt til utbåsning? Märtha gjorde vel bare det samme som alle andre foreldre; gav barna sine de vakeste navnene hun visste om!

Det kan da ikke være sånn at bare fordi man er kongelig så må man styre unna navn i frykt for å bruke dem opp.

*rister på hodet*

Hvordan leser du at jeg mener kondelige bør styre unna navn? Jeg synes det er kjipt for de som er så uheldige at de kongelige tilfeldigvis velger samme navn som barna deres fordi det automatisk fører til oppblomstring av små Lea'er, Ingrid'er osv, men det kan jo ikke de kongelige ta hensyn til, naturligvis. Da kunne de jo ikke valgt noe navn, egentlig.

Hvir du reagerte på "martha-kjerringa", så er det sånn jeg omtaler damen. Ikke særlig ærbødig, men jeg kan altså ikke fordra henne. Det har ikke noe med navnevalg å gjøre. Kan styre meg for hele kongefamilien, forresten - sikkert flotte mennesker, men hva skal vi med dem?

Men DET er en helt annen diskusjon.

tzatziki1365380058

Jeg for min del har likt navnet Leah siden jeg var 14 år, jeg ;) Grunnet en amerikansk venninne med samme navn. For vår del har vi ikke engang nevnt de kongelige, så det er nok litt variasjon ute og går her...men at Lea er blitt mer pop pga disse royale, ja,det kan vel stemme...

Samme med min venninne - hun hadde funnet "Lea" i Bibelen i sikkert 10 år før datteren hennes ble født. Hun synes naturlig nok at det er litt kjedelig at det plutselig ble SÅ populært, bare et par-tre år etter at datteren hennes fikk navnet, når knapt noen hadde hørt om det da de fikk jenta si.

Nå er det ikke SÅ mange som heter Lea(h) heller, da - det er heller ikke blant topp10, så vidt jeg vet. Og jeg tror at årsaken til at det føles "utbrukt" for noen, kommer av Leah Isadora, ikke at det er SÅ vanlig ellers.

Men akkurat Lea og Anna ville jeg brukt uansett, hvis jeg hadde hatt lyst til det. Nydelige navn, selv om det er en del som heter det for tida, og jeg synes ikke noen av dem er "utbrukt". Jeg har ikke vært borti verken mange Lea'er eller Anna'er i samme klasse, heller. På skolen til mine barn er det 3 Lea'er fordelt på 1, 2 og 3. trinn og ingen Anna'er, faktisk.

AneM1365380603

Samme med min venninne - hun hadde funnet "Lea" i Bibelen i sikkert 10 år før datteren hennes ble født. Hun synes naturlig nok at det er litt kjedelig at det plutselig ble SÅ populært, bare et par-tre år etter at datteren hennes fikk navnet, når knapt noen hadde hørt om det da de fikk jenta si.

Nå er det ikke SÅ mange som heter Lea(h) heller, da - det er heller ikke blant topp10, så vidt jeg vet. Og jeg tror at årsaken til at det føles "utbrukt" for noen, kommer av Leah Isadora, ikke at det er SÅ vanlig ellers.

Men akkurat Lea og Anna ville jeg brukt uansett, hvis jeg hadde hatt lyst til det. Nydelige navn, selv om det er en del som heter det for tida, og jeg synes ikke noen av dem er "utbrukt". Jeg har ikke vært borti verken mange Lea'er eller Anna'er i samme klasse, heller. På skolen til mine barn er det 3 Lea'er fordelt på 1, 2 og 3. trinn og ingen Anna'er, faktisk.

Min datter har 3 venninner som heter Anna. Det er et utrolig vakkert navn som ikke kan bli oppbrukt.

Hvordan leser du at jeg mener kondelige bør styre unna navn? Jeg synes det er kjipt for de som er så uheldige at de kongelige tilfeldigvis velger samme navn som barna deres fordi det automatisk fører til oppblomstring av små Lea'er, Ingrid'er osv, men det kan jo ikke de kongelige ta hensyn til, naturligvis. Da kunne de jo ikke valgt noe navn, egentlig.

Hvir du reagerte på "martha-kjerringa", så er det sånn jeg omtaler damen. Ikke særlig ærbødig, men jeg kan altså ikke fordra henne. Det har ikke noe med navnevalg å gjøre. Kan styre meg for hele kongefamilien, forresten - sikkert flotte mennesker, men hva skal vi med dem?

Men DET er en helt annen diskusjon.

Det var "Märtha-kjærringa" som satte an tonen ja. La oss bare si at jeg merket meg en viss negativitet fra din side hva kongefamilien angår ;o)

Men hva vi skal med dem er en helt annen diskusjon ja, skjønt jeg tror vi er relativt enige der.

villbringebær

Jeg er enig med caprice i at fornavnet bør være enkelt og greit, etternavnene tatt i betraktning. Mine unger har enkle fornavn av liknende årsak.

Foreslår derfor Hanna eller Sara. Jeg er forresten enig med Mrs. Wallace i at Samuel og Sunniva passer godt sammen.

Ikke at det har noen betyning egentlig... men jeg synes ikke at Samuel og Sunniva passer sammen. Men dette er jo bare synsing den ene eller andre veien... ;-)

Da synes jeg at Hanna, Leah, Sarah eller Miriam passer bedre sammen med Samuel.

Annonse

Ikke at det har noen betyning egentlig... men jeg synes ikke at Samuel og Sunniva passer sammen. Men dette er jo bare synsing den ene eller andre veien... ;-)

Da synes jeg at Hanna, Leah, Sarah eller Miriam passer bedre sammen med Samuel.

Enig med deg, villbringebær ;) Vi tenker nok likt....Et bibelsk navn, bør vel ha et annet bibelsk navn til søsteren :)

Jeg er svak for Filippa:) Hanna(h) kommer på andreplass hos meg, blant de du nevnte.

Andre navn (med bibelsk opprinnelse) som jeg mener kan passe til Samuel er:

Susanna(h)

Rebecka

Johanna

Miriam

Mikaela

Daniella

Trodde bare det var meg i hele verden som likte Daniella! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...