Gjest diva66 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 i norge er det økende fokus på at barn skal ammes til 6md alderen, men er sikkert en del kvinner som ikke får dette til pga div årsaker.. de utrykker et stort ammepress fra omverdnen..har du gode forslag til hva sykepleier,helsesøster kan gjøre for disse kvinnene..skriver opg om ammepress 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297393-ammepress/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voksen dame med to barn Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Det som trengs er jo tett oppfølging, slik at man får klargjort hvem som av fysiske eller psykiske grunner ikke kan / skal (full-)amme, og gi disse den støtten de trenger til å gi barna sine morsmelkerstating uten at de føler at det er et dårlig alternativ for deres barn. Jeg tror ikke det er noe lurt å gå veldig bredt ut med denne typen "kampanjer", forid jeg da tror man treffer feil målgruppe. Jeg fikk barn før Gro Nylander og hennes like løftet fullamming til halvtårsalder som noe naturlig og bra som de aller fleste kan få til, og savnet veldig både praktisk om psykologisk støtte til å klare å amme. Jeg tror totalfraværet av "ammepress" er et værre alternativ. For veldig mange er amming uvant, smertefullt, slitsomt og vanskelig, samt en veldig ensom oppgave, den føste tiden. Denne tiden kan vare ganske mange uker for mange. Jeg tror det er viktig at alle kvinnene som kan amme, heller får massiv støtte til dette, og at eldre generasjoner, partnere og andre, blr gjort oppmerksom på hvilken stor innsats det krever av mange. Det er nettopp "ammepresset" som har gjort at så mange fullammer barna sine i dag, og det resultatet er jo de fleste enig i at er bra. Men da er det desto viktigere at det er tett oppfølging av alle nybakte mødre, slik at de som ikke kan /skal amme, får god hjelp til å gi erstatning som en fullgod løsning for sitt barn. Tett oppfølging krever ressurser, slik at nybakte mødre har tett kontakt med kunnskapsrike kontaktpersoner i barselomsorgen og helsestasjonstjenesten. Det krever bedre utdanning og bedre bemanning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297393-ammepress/#findComment-2401512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg hadde store problemer med ammingen, pga prematurt barn og små brystvorter. Det var en ganske stor utfordring for meg å amme, men jeg klarte likevel å fullamme lillejenta i 6 mnd. For meg var det som var mest plagsomt at amming ble fremstilt som noe så uproblematisk og naturlig og såre enkelt. Gro Nylander sin film (på føden) og bok ble etterhvert svært provoserende for meg, fordi de ikke anerkjenner at amming er både vondt og vanskelig for mange. Når idealet er en lykkelig og mett baby med fet ettermelk rennende ut av munnviken, så blir det vanskelig å leve opp til dette. Jeg endte opp med å amme med brystskjold fordi det var det eneste som fungerete. Jeg var fast bestemt på å fullamme så lenge som mulig. Men jeg følte meg tråkket på når jeg leste Gro Nylander som fremstilte amming med brystskold som absolutt ikke å anbefale fordi babyen gikk glipp av morens varme hud i munnen. Da følte jeg at min løsning var annenrangs og at jeg ikke klarte å gi det beste til ungen min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297393-ammepress/#findComment-2401542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg hadde store problemer med ammingen, pga prematurt barn og små brystvorter. Det var en ganske stor utfordring for meg å amme, men jeg klarte likevel å fullamme lillejenta i 6 mnd. For meg var det som var mest plagsomt at amming ble fremstilt som noe så uproblematisk og naturlig og såre enkelt. Gro Nylander sin film (på føden) og bok ble etterhvert svært provoserende for meg, fordi de ikke anerkjenner at amming er både vondt og vanskelig for mange. Når idealet er en lykkelig og mett baby med fet ettermelk rennende ut av munnviken, så blir det vanskelig å leve opp til dette. Jeg endte opp med å amme med brystskjold fordi det var det eneste som fungerete. Jeg var fast bestemt på å fullamme så lenge som mulig. Men jeg følte meg tråkket på når jeg leste Gro Nylander som fremstilte amming med brystskold som absolutt ikke å anbefale fordi babyen gikk glipp av morens varme hud i munnen. Da følte jeg at min løsning var annenrangs og at jeg ikke klarte å gi det beste til ungen min. Det høres ut som jeg skal prise meg lykkelig for at jeg aldri hørte om Gro Nylander ;-) Brukte også en del brystskjold, og pumpe&flaske,- men jeg visste heldigvis ikke at det var annenrangs ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297393-ammepress/#findComment-2401550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.