Gå til innhold

Hva er deres 2-3-åringer opptatt av?

Anbefalte innlegg

Gjest hva liker deres barn?

Jeg lurer litt på kva deres 2-3-åringer er opptatt av...

Min prinsesse på snart 3 år er veldig "hektet" på bokstaver for tiden.. hun vet hva omtrent alle bokstavene heter og hvem som har de ulike bokstavene som første bokstav i navnet.

I tillegg liker hun selvsagt å leke med både dukker, lego og biler. men bokstaver er tingen nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297431-hva-er-deres-2-3-%C3%A5ringer-opptatt-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det var min snart 3 åring

Bamser, dukker, prinsessekjoler, kjøkkenlek, puzzel, bøker, spill, utelek. Bokstaver vet hun ikke hva det er for noe en gang. Telle kan hun vel kanskje til 10, men ikke i rekkefølge. Er 2 år og 10 mnd.

Derimot forstår hun to språk, snakker ganske godt ett språk, og snakker litt det andre språket.

Ellers elsker hun å teste grenser om dagen....

Bamser, dukker, prinsessekjoler, kjøkkenlek, puzzel, bøker, spill, utelek. Bokstaver vet hun ikke hva det er for noe en gang. Telle kan hun vel kanskje til 10, men ikke i rekkefølge. Er 2 år og 10 mnd.

Derimot forstår hun to språk, snakker ganske godt ett språk, og snakker litt det andre språket.

Ellers elsker hun å teste grenser om dagen....

"Telle kan hun vel kanskje til 10, men ikke i rekkefølge."

Da kan hun tallordene fra en til ti, men det er ikke det samme som å kunne telle. ;o)

Gjest det var min snart 3 åring

"Telle kan hun vel kanskje til 10, men ikke i rekkefølge."

Da kan hun tallordene fra en til ti, men det er ikke det samme som å kunne telle. ;o)

Javisst:) Da kan hun vel ikke telle da, ikke alltid korrekt hvertfall, men tallordene kan hun;)

Javisst:) Da kan hun vel ikke telle da, ikke alltid korrekt hvertfall, men tallordene kan hun;)

Og det er en veldig god begynnelse! ;o)

Min 2 1/2-åring liker forresten også godt å "telle", altså peke på ting og si tallordene litt sånn hulter til bulter og med gjentagelse.

Annonse

Squishy (2 år og 5 måneder) er opptatt av biler, musikk (gitarer, dansing og synging spesielt), tog, kosebamser, tall og bokstaver, tegning/maling og forskjellige dyr. Han er også særdeles opptatt av fysisk lek (lekeslossing, hopping, snurring). Han har nylig begynt å interessere seg for rollelek.

Veldig irriterende lyder man kan lage med stemmen er også svært morsomt. For han.

AneM1365380603

Min jente er 2,5 år. Hun liker veldig godt å kle seg ut, ha rollespill, tegne, leke med plastelina, søle med vann, dusje, leke med dukker og å synge.

Hun kan telle til 15, men hopper alltid over tallet 6. Bokstaver har hun null interesse for, men når hun tegner en strek sier hun at det er en "I", he he.

Hun er en pratemaskin for tiden og har "hangup-temaer". Begynner hun å snakke om julenissen f eks, så kan hun holde på med det ganske lenge. Så er hun ekstremt opptatt av sår, sykdom og plaster. For henne er plaster et statussymbol ;)

2-3 åringer er helt konge :)

Hun kan få/ingen bokstaver. Det morsomste er fischer-price kjøkkenet hun fikk til jul. Hun lager mat, torsk, fisk, saus og ris, til alle som kommer på besøk. "kom på besøk på rommet mitt, kom på besøk til rommet mitt!!" roper hun ut i stua. ;)

Så er hun veldig opptatt av duplo-dyrene sine. Det kunne vært hva slags dyr som helst, hos mamma leker hun med sånne schleich-dyr eller hvordan det nå staves. De går tur, står på oppstilling, vi synger om de forskjellige dyrene. Ja, hun synger, synger og synger hele tiden. Nå går det i "å jul med din glede", og helst vil hun at jeg skal synge den. Jeg begynner nesten å bli lei. ;) Dessuten har hun en fin egen versjon som er mix av 3 forskjellige sanger. F.eks når hun kommer til "nei og nei så svart du er" i vaske vesle brumlemann" hopper hun plutselig over i "nei og nei og nei hvor du er fin" i Helene Harefrøken. ;)

Hun er et veldig omsorgsmenneske og elsker å dille med lillesøster. "Mamma mamma, lillesøstra til storesøstra til meg trenger smokk, assa." Hun har mange dukker, og de får sove i vogna, sove i senga, mat på flaske, smokk, tar av klærne, tar på klærne. Eller det får hun ikke helt til, så det må vi hjelpe til med.

Hun snakker ikke rent enda, men forståelig for de fleste. Hun øver endel, da. "tan jæ få mekk? mekk? meeeek... mekl... melk.. MELK tan jæ få MELK!" og når hun skal sove om kvelden hører jeg hun ligger og sier navnet på lillesøstra som hun fortsatt har problemer med å si. ;)

Hun kan kle på seg selv, det er vel bare ytterjakke og vanter som er problematisk. Om strømpebuksa havner bakfrem eller vrang er vi ikke så nøye på.

Gosj, dette ble en lang avhandling... Jeg sa i stad ved leggetid at jeg var glad i henne. Så sa jeg "hvis du også er det, så kan du godt si det altså" som et hint om at jeg gjenre ville hun skulle si hun er glad i meg, selv om jeg selvsagt vil det skal komme naturlig... ;) Så svarte hun "mamma.... du er glad i meg, du." så fikk jeg en stor suss på kinnet.

Herlig å ha barn, da. :D

Hun kan få/ingen bokstaver. Det morsomste er fischer-price kjøkkenet hun fikk til jul. Hun lager mat, torsk, fisk, saus og ris, til alle som kommer på besøk. "kom på besøk på rommet mitt, kom på besøk til rommet mitt!!" roper hun ut i stua. ;)

Så er hun veldig opptatt av duplo-dyrene sine. Det kunne vært hva slags dyr som helst, hos mamma leker hun med sånne schleich-dyr eller hvordan det nå staves. De går tur, står på oppstilling, vi synger om de forskjellige dyrene. Ja, hun synger, synger og synger hele tiden. Nå går det i "å jul med din glede", og helst vil hun at jeg skal synge den. Jeg begynner nesten å bli lei. ;) Dessuten har hun en fin egen versjon som er mix av 3 forskjellige sanger. F.eks når hun kommer til "nei og nei så svart du er" i vaske vesle brumlemann" hopper hun plutselig over i "nei og nei og nei hvor du er fin" i Helene Harefrøken. ;)

Hun er et veldig omsorgsmenneske og elsker å dille med lillesøster. "Mamma mamma, lillesøstra til storesøstra til meg trenger smokk, assa." Hun har mange dukker, og de får sove i vogna, sove i senga, mat på flaske, smokk, tar av klærne, tar på klærne. Eller det får hun ikke helt til, så det må vi hjelpe til med.

Hun snakker ikke rent enda, men forståelig for de fleste. Hun øver endel, da. "tan jæ få mekk? mekk? meeeek... mekl... melk.. MELK tan jæ få MELK!" og når hun skal sove om kvelden hører jeg hun ligger og sier navnet på lillesøstra som hun fortsatt har problemer med å si. ;)

Hun kan kle på seg selv, det er vel bare ytterjakke og vanter som er problematisk. Om strømpebuksa havner bakfrem eller vrang er vi ikke så nøye på.

Gosj, dette ble en lang avhandling... Jeg sa i stad ved leggetid at jeg var glad i henne. Så sa jeg "hvis du også er det, så kan du godt si det altså" som et hint om at jeg gjenre ville hun skulle si hun er glad i meg, selv om jeg selvsagt vil det skal komme naturlig... ;) Så svarte hun "mamma.... du er glad i meg, du." så fikk jeg en stor suss på kinnet.

Herlig å ha barn, da. :D

'' Så svarte hun "mamma.... du er glad i meg, du." så fikk jeg en stor suss på kinnet. ''

Hehe, så skjønt :o)

Gjest Elextra

Squishy (2 år og 5 måneder) er opptatt av biler, musikk (gitarer, dansing og synging spesielt), tog, kosebamser, tall og bokstaver, tegning/maling og forskjellige dyr. Han er også særdeles opptatt av fysisk lek (lekeslossing, hopping, snurring). Han har nylig begynt å interessere seg for rollelek.

Veldig irriterende lyder man kan lage med stemmen er også svært morsomt. For han.

''Veldig irriterende lyder man kan lage med stemmen er også svært morsomt. For han.''

Hehe :o)

Vesla er opptatt av rosa "Mæ lika rosa" - sier hun. Hun liker også å være i bassenget, herje med storebrødrene, leke med dukker (spes en "Barbie"(kopi) familie med mamma, pappa, søster og bror), som hun kler av. Hun er opptatt av tall, og teller riktig til fti (altså; Dersom vi spør henne: Hvor mange druer har du i skåla di? teller hun seg korrekt fram til svaret)

Hun er veldig opptatt av musikk og danser hele tida. Inspirert av "Små Einsteins" tar hun stadig en "Arabesque" (gudene vet hvordan det staves!)

Og - av naturlige grunner - er hun opptatt av doktorsaker. Leker stadig doktor, blodprøvetaking, at dukkene får satt inn nål osv.

Vesla er opptatt av rosa "Mæ lika rosa" - sier hun. Hun liker også å være i bassenget, herje med storebrødrene, leke med dukker (spes en "Barbie"(kopi) familie med mamma, pappa, søster og bror), som hun kler av. Hun er opptatt av tall, og teller riktig til fti (altså; Dersom vi spør henne: Hvor mange druer har du i skåla di? teller hun seg korrekt fram til svaret)

Hun er veldig opptatt av musikk og danser hele tida. Inspirert av "Små Einsteins" tar hun stadig en "Arabesque" (gudene vet hvordan det staves!)

Og - av naturlige grunner - er hun opptatt av doktorsaker. Leker stadig doktor, blodprøvetaking, at dukkene får satt inn nål osv.

... Og så skriver hun begge storebrødrenes bokstaver - men det er lette bokstaver, da : O og I. Sin egen bokstav prøver hun på, men S er ikke så enkel å skrive....

Annonse

Min snart 2 åring er opptatt av dukker. Kle på og av dukkeklær, samt Barbiedukker er stas (låner av storesøstrene).

Også glad i puslespill, perling, tegne og synge og spille på instrumenter. Glad i å kle seg ut. Rolleleker som å lage mat, ri på hest eller være et dyr og lage dyrelyder :-)

Ellers herme etter storesøstrene som er de store forbildene.

Min 2 1/2-åring er veldig glad i sang og dans. Hun synger hele tiden, og har klare favoritter som hun kan godt. Hun liker å lage mat: Både å hjelpe til på kjøkkenbenken med ordentlig matlaging, og å holde på med lekekjøkkenet og servere familien de lekreste duploretter på lekeserviset.

Hun er glad i fotball, og har to soleklare favorittlag hun gjenkjenner logoen til og heier på (pussig nok akkurat de samme lagene som storebroren heier på). Klatring og ballkasting/sparking er også populært.

Hun er ei jåle som er veldig bestemt på hva hun skal ha på seg og ikke, og hun elsker hårpynt og dill.

Hun er ei skikkelig skravlebøtte som liker å synes og liker å lage lyd, og kan få hakk i plata som kan drive en til vanvidd. :o)

Min lille skjønne gutt har akkurat blitt 2 år og snakker i vei, veldig opptatt av å lage mat og er med så ofte han kan og rører litt , dekker bordet, koker selv med minst ti kjeler, liker togbanen han fikk til jul, veldig opptatt av biler, alt med hjul og veldig kosete. De er så skjønne disse små...enten er han helt propell; løper hit og dit, klatrer, løper etter en ball eller så sover han ...aktiv helt til han legger seg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...