Gå til innhold

nhd: hukommelse, fokus og tilstedeværelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen problemer som jeg virkelig trenger hjelp til nå. Som overskriften indikerer har jeg problemer med å få med meg ting i min hverdag. Jeg har problem med tankene rett og slett.

Mange snakker om at de husker dårlig, men jeg husker virkelig dårlig. Hva gjørde jeg før i dag, i går eller i helgen er ofte helt borte.

Hvordan kan jeg bedre fokus, hukommelse og tilstedeværelse?

Det blir bare verre og verre har jeg følelsen av.

Jeg kan se fotografier av meg selv og ikke i det hele tatt huske at jeg har vært der. Jeg husker ikke de andre jeg er sammen med på bildet eller noe fra settingen i det hele tatt.

Dette skremmer meg.

Jeg har i den senere tid vært nødt til å ta en del viktige telefoner til NAV og lignende, og jeg klarer ikke å få med meg hva de sier. Jeg klarer ikke å være i situasjonen. Når jeg legger på røret er innhold og konklusjoner helt borte.

Etter mange år utenfor arbeidslivet skal jeg nå "ut og søke tjeneste". Jeg er spent på å bli arbeidstager igjen. Gleder meg. Samtidig er jeg livredd for dette med at jeg ikke klarer å følge med i samtaler eller huske det jeg blir fortalt eller blir instruert i.

Jeg er generelt veldig mye redd. Jeg er redd for at andre skal avsløre min manglende konsentrasjonsevne, mitt manglende fokus og labre hukommelse. Jeg vil så nødig at andre skal tro jeg ikke er interessert i hva de sier til meg, eller at jeg ikke tar dem på alvor.

Hva kan gjøres? Finnes det grep jeg kan ta for å komme ut av dette? Det er som om et tungt teppe ligger over hodet mitt.

Jeg håper du vil svare meg. Jeg skal snart ut i jobb og trenger å noen råd fort.

Hvis dere andre har tips og råd til meg blir jeg også veldig glad for det.

På forhånd takk.

Persille1365381127
Skrevet

Uten sammenligning forøvrig - så hadde jeg en ansatt som var usannsynlig distre og glemsk. Hun var klar over det selv, og løste det med å skrive ned alt.

Hun hadde alltid med seg en notatblokk - og når det ble gitt beskjeder, så skrev hun dem ned. Det samme med rutiner, regler, ting hun skulle huske, ting vi hadde snakket om osv. flere ganger ila dagen gikk hun gjennom notatene sine - og det fungerte veldig bra for henne.

Hun husket litt mer for hver dag - og før hun spurte om noe sjekket hun alltid notatblokken sin for å se om det var noe hun allerede visste.

Det tok litt tid, men hun var veldig pliktoppfyllende og glemte så og si aldri noe :)

Skrevet

Uten sammenligning forøvrig - så hadde jeg en ansatt som var usannsynlig distre og glemsk. Hun var klar over det selv, og løste det med å skrive ned alt.

Hun hadde alltid med seg en notatblokk - og når det ble gitt beskjeder, så skrev hun dem ned. Det samme med rutiner, regler, ting hun skulle huske, ting vi hadde snakket om osv. flere ganger ila dagen gikk hun gjennom notatene sine - og det fungerte veldig bra for henne.

Hun husket litt mer for hver dag - og før hun spurte om noe sjekket hun alltid notatblokken sin for å se om det var noe hun allerede visste.

Det tok litt tid, men hun var veldig pliktoppfyllende og glemte så og si aldri noe :)

Jeg hadde det sånn før jeg fikk medisiner mot lavt stoffskifte. Har du fått sjekket stoffskitet ditt?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg hadde det sånn før jeg fikk medisiner mot lavt stoffskifte. Har du fått sjekket stoffskitet ditt?

Skulle ikke til meg kanskje? :)

Skrevet

Skulle ikke til meg kanskje? :)

Nei, unnskyld, den var ment til bibben!

Skrevet

Takk for svar fra deg :o)

Det er absolutt er godt tips å skrive ting ned. Det gjør jeg også fra tid til annen.

Allikevel er det mye av dagenens innhold og livet generelt som ikke kan skrives ned. Her tenker jeg spesielt på samtaler og opplevelser med venner og familie og ikke minst min egen livshistorie.

Skrevet

Hei, og takk for svar fra deg :o)

Nei jeg har ikke sjekket stoffskiftet. Kanksje det er noe av forklaringen? Hvilke tiltak er blitt gjort etter at du fikk konstatert lavt stofskifte? Det ville jo vært fantastisk hvis dett kunne løses medisinsk.

Ha en god dag!

Gjest Krisskross
Skrevet

Takk for svar fra deg :o)

Det er absolutt er godt tips å skrive ting ned. Det gjør jeg også fra tid til annen.

Allikevel er det mye av dagenens innhold og livet generelt som ikke kan skrives ned. Her tenker jeg spesielt på samtaler og opplevelser med venner og familie og ikke minst min egen livshistorie.

Jeg har opplevd ekstremt dårlig kortidshukommelse.At jeg tar medisiner og glemmer om jeg tok de eller ei.At jeg opplever at jeg blir "dummere". Jeg pleide å være en racer på å huske telefonnummer og koder og avtaler.Nå må jeg skrive opp alt dessverre.Blitt henvist til nevrolog på grunn av dette.Min fastlege sier at det kan være symptomer på psykisk sykdom men det kan også være alvorligere ting.

Ekstremt skremmende ihvertfall.Viktig å trene seg selv og hjernen ihvertfall.Jeg håper og tror at de problemene jeg har nå kommer på bakgrunn av endring av livet mitt og den psykiske lidelsen .Lite utfordringer og å ikke gjøre noe annet enn å passivt se på tv.

Begynt med sudoko og kryssord hehe så får vi se om det hjelper.

Skrevet

Hei, og takk for svar fra deg :o)

Nei jeg har ikke sjekket stoffskiftet. Kanksje det er noe av forklaringen? Hvilke tiltak er blitt gjort etter at du fikk konstatert lavt stofskifte? Det ville jo vært fantastisk hvis dett kunne løses medisinsk.

Ha en god dag!

Hei bibben!

Det skal bare en enkel blodprøve til for å se om stoffskiftet ditt er for lavt. Er det for lavt, får du medisiner. Selv ble jeg mye bedre etter at jeg fikk medisiner, fungerer nå nesten normalt når det gjelder de problemene jeg hadde med konsentrasjon og hukommelse.

Lykke til med jobben!

Skrevet

Hei bibben!

Det skal bare en enkel blodprøve til for å se om stoffskiftet ditt er for lavt. Er det for lavt, får du medisiner. Selv ble jeg mye bedre etter at jeg fikk medisiner, fungerer nå nesten normalt når det gjelder de problemene jeg hadde med konsentrasjon og hukommelse.

Lykke til med jobben!

Hei igjen fabianka,

Så flott at de fant årsaken, og at du fikk bedret hukommelsen! Det er jo fantastisk når slikt kan løses med medisiner. En kan lett begynne å tenke årsaksforklaringer i mer skumle baner som Alzheimer og lignende, men så skal man som kjent være forsiktig med å lese fanden på veggen.

Igjen takk for tipset ditt, og ha en god dag :o)

Skrevet

Hei igjen fabianka,

Så flott at de fant årsaken, og at du fikk bedret hukommelsen! Det er jo fantastisk når slikt kan løses med medisiner. En kan lett begynne å tenke årsaksforklaringer i mer skumle baner som Alzheimer og lignende, men så skal man som kjent være forsiktig med å lese fanden på veggen.

Igjen takk for tipset ditt, og ha en god dag :o)

hmm..interresante innlegg her! Medisiner løser vel ikke alt! Jeg begynnte å tenke!! og svaret jeg fikk ut av innleggene var....at tunge tanker..tok vekk tilstedeværelsen! Derfor mine dårlige hukommelse ...på saker og ting. Det var en i Forum,som sa engang: gi blaffen i alt..slutt å tenke tunge tanker-prøv å fokusere i nuet ,glem snøen som falt ifjor. Det har jeg gjort...og nå har jeg det mye bedre med meg selv og uten medisiner. Hilsen ...bedre og bedre

Skrevet

hmm..interresante innlegg her! Medisiner løser vel ikke alt! Jeg begynnte å tenke!! og svaret jeg fikk ut av innleggene var....at tunge tanker..tok vekk tilstedeværelsen! Derfor mine dårlige hukommelse ...på saker og ting. Det var en i Forum,som sa engang: gi blaffen i alt..slutt å tenke tunge tanker-prøv å fokusere i nuet ,glem snøen som falt ifjor. Det har jeg gjort...og nå har jeg det mye bedre med meg selv og uten medisiner. Hilsen ...bedre og bedre

Hei sann lefsa!

Det er nok mye klokt i det å tenke her og nå og fremover heller enn på snøen som falt i fjor. Det gjelder å ikke henfalle i grublerier.

Selv føler jeg at jeg i stor grad har lagt tingene bak meg. Jeg bruker ikke så mye energi i å leve i fortiden.

Det jeg har, er et brennende ønske om å klare å få med meg det som skjer rundt meg i hverdagen. Det vil bety mye for meg og gi meg økt grad av trygghet hvis jeg ikke hele tiden skal være redd for å bli avslørt eller dumme meg ut pga de nevnte problemer.

Jeg har ikke blind tro på medisiner, men har et håp om at det kanskje finnes noe som kan hjelpe meg. Jeg har fortsatt et håp om at NHD vil komme opp med et råd.

Ha en fin kveld :o)

Skrevet

Hei Bibben.

Ta deg i hvertfall en tur til legen først og tar noen blodprøver.Lett å finne ut det...om du har lav stoffskifte-symptomene kan ligne på det også! så kommer man i en ond sirkel...og mister fullstendig selvtillitten i tillegg! Jeg tror-du er veldig flink-når du bare kommer i jobb igjen...skal du se. Lykke til.

Skrevet

Hei sann lefsa!

Det er nok mye klokt i det å tenke her og nå og fremover heller enn på snøen som falt i fjor. Det gjelder å ikke henfalle i grublerier.

Selv føler jeg at jeg i stor grad har lagt tingene bak meg. Jeg bruker ikke så mye energi i å leve i fortiden.

Det jeg har, er et brennende ønske om å klare å få med meg det som skjer rundt meg i hverdagen. Det vil bety mye for meg og gi meg økt grad av trygghet hvis jeg ikke hele tiden skal være redd for å bli avslørt eller dumme meg ut pga de nevnte problemer.

Jeg har ikke blind tro på medisiner, men har et håp om at det kanskje finnes noe som kan hjelpe meg. Jeg har fortsatt et håp om at NHD vil komme opp med et råd.

Hei Bibben.

Tar deg i hvertfall en tur til legen først-for å utelukke lavt stoffskifte.Symptonene ligner jo på det også! Så kommer man i en ond sirkel og mister kansje selvtillitten i tillegg..og tror man ikke klarer noenting lenger..Du skal se...det ordner seg igjen etterhvert. Lykke til.

Skrevet

Hei Bibben.

Tar deg i hvertfall en tur til legen først-for å utelukke lavt stoffskifte.Symptonene ligner jo på det også! Så kommer man i en ond sirkel og mister kansje selvtillitten i tillegg..og tror man ikke klarer noenting lenger..Du skal se...det ordner seg igjen etterhvert. Lykke til.

Tusen takk for hyggelig svar og varmende ord! Det er godt å ta med seg!

Skrevet

Hei sann lefsa!

er helt enig med deg! kjenner meg så godt igjen i innlegget ditt.Det er vel litt skam belagt også-å måtte avsløre nevnte problemer!i hvertfall for min del!Tenke seg til: tøffe ,sterke meg...som tåler alt.!Jammen sa jeg smør: Idag er jeg den pingla og engstelig for mye-men tøff utenpå!Men,jeg forbedrer meg.Prøver å ikke ta sorger på forskudd

eller krisemaksimere.Glede meg over småting i hverdagen..som vi vel som oftest tar for gitt.Bare ..det å stå opp idag..se sola utenfor vinduet å tenke -så deilig..idag blir det en deilig tur!.Har egentlig veldig mye å være glad for,men glemmer meg inni mellom og blir en offerolle-hvis du fårstår meg.!Litt vanskelig med å utrykke meg!

Men som sagt: har begynnt å legge bort tankene å være tilstede...det hjelper!!!! var kansje ikke noe hjelp for deg,godt å skrive det i hvertfall! Ha en god dag!

Skrevet

er helt enig med deg! kjenner meg så godt igjen i innlegget ditt.Det er vel litt skam belagt også-å måtte avsløre nevnte problemer!i hvertfall for min del!Tenke seg til: tøffe ,sterke meg...som tåler alt.!Jammen sa jeg smør: Idag er jeg den pingla og engstelig for mye-men tøff utenpå!Men,jeg forbedrer meg.Prøver å ikke ta sorger på forskudd

eller krisemaksimere.Glede meg over småting i hverdagen..som vi vel som oftest tar for gitt.Bare ..det å stå opp idag..se sola utenfor vinduet å tenke -så deilig..idag blir det en deilig tur!.Har egentlig veldig mye å være glad for,men glemmer meg inni mellom og blir en offerolle-hvis du fårstår meg.!Litt vanskelig med å utrykke meg!

Men som sagt: har begynnt å legge bort tankene å være tilstede...det hjelper!!!! var kansje ikke noe hjelp for deg,godt å skrive det i hvertfall! Ha en god dag!

Ja da lefsa, det var skikkelig o'key å lese det du skrev. Og jeg kjente meg da også igjen i mye av det du skrev. Det er interessant dette med skam og dårlig hukommelse, og dårlig hukommelse gir i alle fall meg mindreverdighetsfølelse i mange, mange situasjoner. De andre, de som husker, får bestandig rett. Dette fordi jeg ikke har fakta å slå i bordet med, for jeg husker jo ikke helt hva som er blitt sagt eller gjort. Jeg bli avhengig av å stole på andres oppfattelser og vurderinger. Andre kan si til meg "du sa at..." og jeg kan ikke komme med tungtveiende motargumenter.

Som følge av dette føler jeg meg altså underlegen.

Jeg skulle så gjerne visst hvilke grep jeg kunne ta for å styrke hukommelsen. Fra ett hold har jeg hørt at det vil gi bedre hukommelse å bearbeide traumer man har hatt. For mitt vedkommende tenker jeg ikke så ofte på de traumer jeg har hatt, så det kjennes ikke som om disse tar for mye plass i forhold til den kognitive kapasiteten.

Jeg har også lært enkelte husketeknikker for å huske handleliste etc. og det går ganske så greit. Men det er samtaler med andre, og egne livsopplevelser jeg ikke klarer å få med meg.

Snodige greier.

Som deg, er jeg nok ganske så flink til å glede meg over de små tingene i hverdagen. Vakre soloppganger, det å ha sitt eget hjem, det å ha gode venner og det å være frisk i skrotten og leve uten smerter, er ting jeg ofte tenker på og prøver å være bevisst.

Det er også en positiv ting å møte likesinnende, ja selv på nettet som nå. Det er godt å vite at en ikke er alene om noe som er skammelig og vanskelig i hverdagen.

Så altså lefsa, det var en aldri så liten ekstraglede at du stoppet opp ved innlegget mitt.

Ikke glem å ha en fin kveld da :o)

Skrevet

Ja da lefsa, det var skikkelig o'key å lese det du skrev. Og jeg kjente meg da også igjen i mye av det du skrev. Det er interessant dette med skam og dårlig hukommelse, og dårlig hukommelse gir i alle fall meg mindreverdighetsfølelse i mange, mange situasjoner. De andre, de som husker, får bestandig rett. Dette fordi jeg ikke har fakta å slå i bordet med, for jeg husker jo ikke helt hva som er blitt sagt eller gjort. Jeg bli avhengig av å stole på andres oppfattelser og vurderinger. Andre kan si til meg "du sa at..." og jeg kan ikke komme med tungtveiende motargumenter.

Som følge av dette føler jeg meg altså underlegen.

Jeg skulle så gjerne visst hvilke grep jeg kunne ta for å styrke hukommelsen. Fra ett hold har jeg hørt at det vil gi bedre hukommelse å bearbeide traumer man har hatt. For mitt vedkommende tenker jeg ikke så ofte på de traumer jeg har hatt, så det kjennes ikke som om disse tar for mye plass i forhold til den kognitive kapasiteten.

Jeg har også lært enkelte husketeknikker for å huske handleliste etc. og det går ganske så greit. Men det er samtaler med andre, og egne livsopplevelser jeg ikke klarer å få med meg.

Snodige greier.

Som deg, er jeg nok ganske så flink til å glede meg over de små tingene i hverdagen. Vakre soloppganger, det å ha sitt eget hjem, det å ha gode venner og det å være frisk i skrotten og leve uten smerter, er ting jeg ofte tenker på og prøver å være bevisst.

Det er også en positiv ting å møte likesinnende, ja selv på nettet som nå. Det er godt å vite at en ikke er alene om noe som er skammelig og vanskelig i hverdagen.

Så altså lefsa, det var en aldri så liten ekstraglede at du stoppet opp ved innlegget mitt.

Ikke glem å ha en fin kveld da :o)

hukommelse-samtaler og livsopplevelser.Tusen takk for ditt innlegg.Du setter akkurat ord på de tingene ..jeg sliter med. At Barndom..og ellers mange år av livet er borte for meg...er vel noe jeg har fortrengt...for å overleve!. Ja-noen sier:det er bra å bearbeide Traumer..men jeg husker jo ingenting!Så nå gidder jeg ikke lenger å bruke krefter på det...og jeg tror det er det beste for meg også.MEN-kortidshukommelsen min...kan nok skremme meg mer.Har heldigvis mannen min-som av og til husker for meg...men det er forbasket også, at jeg må spørre han inni mellom.Jeg spøker det lett bort...med litt Alzheimer light...jeg er jo ikke av de yngste lenger.Så tenker jeg å sjekke meg opp -siden det ligger i Fam.Men så tenker jeg: det jeg ikke vet...har jeg ikke vondt av!Veldig -vinglete jeg.Men før jeg spør mannen min nå-tenker jeg grundig gjennom...og som regel kommer jeg på det! må bare anstrenge meg litt mer.Liker ikke å være avhengig av han..he-he.Samtaler og diskusjoner har jeg ingen problemer med-sålenge jeg er blant venner og fam. heldigvis-der føler jeg meg trygg!Men ..mine engstelig tanker..får de ikke..Har ikke lyst å plage de..med det! Har heller ingen problemer å prate om løst og fast ..med fremmede...sålenge de holder seg på bestemt avstand.Der kommer nok sosialangsten inn.Invitasjoner i større selskaper..skaper mye Frykt hos meg..så da finner jeg på unnskyldninger for å slippe.Heldigvis er det ikke ofte..det skjer,men til sommer/n skal jeg i Bryllup..da må jeg bare klare det..og det skal jeg!!

Skal ha det hyggelig ...danse og kose meg! Egentlig,var det jo noen trøstens ord til deg ,,jeg skulle skrive...HUSKELISTE JA: Det..glemmer jeg også..så her må jeg bare trimme hjernen å huske selv...eller bite i det sure eplet...å spørre gubben min. Jammen er det ikke lett å stå deg bi-ønsker deg i hvertfall god bedring...kansje hukommelsen funker igjen ...når du kommer i arbeid å få andre ting å tenke på? Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...