Gå til innhold

Hva feiler det størrelsene på klærne?

Gjest Bare_litt_for_mye_av_meg

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 176 høy, veier 80 kg. Kiloene sitter jevnt over det hele, uten at jeg kan peke på en kroppsdel som er verre enn den andre.

Selv kunne jeg tenke meg å gå ned 5 kg, men alle andre synes jeg er helt passe.

Greia er den at jeg må opp i 44- 46 i størrelse, både på bukser og gensere, noen ganger helt opp i 48.

Enkelte butikker er til å le av.... Jeg prøver xl i bukser, og jeg får den knapt nok over knea. Det finnes ikke en bukse i hele butikken som går på meg.

Hva er det med størrelsene? Hva i all verden bruker de som virkelig er overvektige, når jeg som er tilnærmet normal må opp i de store størrelsene?

Når jeg tenker xl, ja da tenker jeg xl, ikke en smal stripe bukse som det ene benet mitt får plass i.

Og str 46-48 ja da tenker jeg big. Ikke tilnærmet de buksene som går på meg.

Noen andre som opplever det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Størrelsene er helt på trynet i mange butikker, dessverre. Str. 34-36 passer vel på 12-åringer som ikke har kommet i puberteten omtrent (i de verste tilfellene, ikke alle merker da!).

Prøv andre butikker du, mer voksne enn H&M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tribbia

Hm, det er kanskje fordi du er såpass høy? Jeg er 160 og veier litt for mye, 66 kg minst, men jeg finner masse klær...

Dårlig gjort at butikkene har så dårlig utvalg. Venninna mi måtte kjøpe mammabukse, hun er jo ganske overvektig, men ser jo ikke akkurat enorm ut heller :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemegpåtur

Jeg er knapt overvektig når det gjelder vekta, men har former. Det er min "feil". Bruker stort sett 38, iblant 40 om det er f eks trange bukser. Må jeg opp i 42 for å få noe på meg så går jeg et annet sted, for da er det plagget det er noe galt med, ikke meg. Jeg bruker stort sett 38 og dette er jo mange størrelser over! Min måte å "demonstrere" på . Har dere ikke riktige størrelser så handler jeg heller ikke her.

Syns også det er idiotisk at man ikke kan sy ut klærne litt ekstra for hver størrelse man går opp. En kvinne som er størrelse 42 har garantert mye større bryster enn f eks en 32 (i teorien, det er noe som heter silikon..). Men likevel føler jeg at man legger klærne X antall cm mellom hver størrelser, man tenker ikke på at man burde legge til litt ekstra per størrelse man går opp. Slik at man får plass til former inni klærne også.

Husker ei overvektig venninne av meg skulle ha seg kåpe. Prøvde L.. nei.. prøvde XL... nei.. prøvde XXL hun hadde flaks å finne (men hun er mer L/XL enn XXL altså!). Passa ikke den heller! Pga glidelåsen ikke gikk over puppene... hadde den da vært noen cm ekstra rundt overkroppen, så ville den kanskje ha passa henne på L... så det er ikke bare "dere overvektige" som sliter, men også oss "med former". Har opplevd at størrelse 36 passer rundt livet mitt... så må jeg ha 42 nesten for å få noe over brystene.. og da henger det jo bare foran magen.. så jeg oftest med sportsbh for å holde ting inne, slik at jeg ikke sprenger enkelte plagg. For å unngå å ha så mye stoff rundt magen (driver å går ned i vekt, så i foretrekker å kjøpe "for små" klær for da passer de supert om noen måneder, og ikke henger på meg ) og da er det ekstra irriterende å måtte såpass høyt opp pga brystene min!

Trodde kvinner skulle ha bryster og lår jeg men jeg har visst misforstått noe et sted? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er knapt overvektig når det gjelder vekta, men har former. Det er min "feil". Bruker stort sett 38, iblant 40 om det er f eks trange bukser. Må jeg opp i 42 for å få noe på meg så går jeg et annet sted, for da er det plagget det er noe galt med, ikke meg. Jeg bruker stort sett 38 og dette er jo mange størrelser over! Min måte å "demonstrere" på . Har dere ikke riktige størrelser så handler jeg heller ikke her.

Syns også det er idiotisk at man ikke kan sy ut klærne litt ekstra for hver størrelse man går opp. En kvinne som er størrelse 42 har garantert mye større bryster enn f eks en 32 (i teorien, det er noe som heter silikon..). Men likevel føler jeg at man legger klærne X antall cm mellom hver størrelser, man tenker ikke på at man burde legge til litt ekstra per størrelse man går opp. Slik at man får plass til former inni klærne også.

Husker ei overvektig venninne av meg skulle ha seg kåpe. Prøvde L.. nei.. prøvde XL... nei.. prøvde XXL hun hadde flaks å finne (men hun er mer L/XL enn XXL altså!). Passa ikke den heller! Pga glidelåsen ikke gikk over puppene... hadde den da vært noen cm ekstra rundt overkroppen, så ville den kanskje ha passa henne på L... så det er ikke bare "dere overvektige" som sliter, men også oss "med former". Har opplevd at størrelse 36 passer rundt livet mitt... så må jeg ha 42 nesten for å få noe over brystene.. og da henger det jo bare foran magen.. så jeg oftest med sportsbh for å holde ting inne, slik at jeg ikke sprenger enkelte plagg. For å unngå å ha så mye stoff rundt magen (driver å går ned i vekt, så i foretrekker å kjøpe "for små" klær for da passer de supert om noen måneder, og ikke henger på meg ) og da er det ekstra irriterende å måtte såpass høyt opp pga brystene min!

Trodde kvinner skulle ha bryster og lår jeg men jeg har visst misforstått noe et sted? ;)

Sånn er det her og. Nå er vel jeg snart nede i 70DD (?) på bh-fronten, men er avhengig av overdeler med strechy stoff, andre skjorter og topper må jeg jo ha i digre størrelser for å få dem over brystene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her og. Nå er vel jeg snart nede i 70DD (?) på bh-fronten, men er avhengig av overdeler med strechy stoff, andre skjorter og topper må jeg jo ha i digre størrelser for å få dem over brystene.

Samme bh-str som meg det :)

Jeg sliter med noe av det samme. Klærne passer - bortsett over bysten - der blir det alt for stramt. Kjedelig å måtte ha "større" klær enn man strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke handle på BikBok, H&M og lignende butikker.

Jeg handler heller ikke av kolleksjonene for store kvinner på vanlige kjedebutikker. Da "sægger" buksa over magen og har dårlig passform. Toppene er bare telt.

Ellers finnes det mye pent på internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsene er helt på trynet i mange butikker, dessverre. Str. 34-36 passer vel på 12-åringer som ikke har kommet i puberteten omtrent (i de verste tilfellene, ikke alle merker da!).

Prøv andre butikker du, mer voksne enn H&M.

Jeg bruker str 34-36 i klær fra H&M!

Og jeg er IKKE 12 år lenger...

Ikke er jeg TYNN heller. Har både litt rumpe og lår jeg, men det er dårligere med pupper da...

Jeg er 160 høy og vekta varierer i området mellom 53 og 56 kg. Dette er ganske normalt vekt/høyde forhold, tror jeg.

Hvorvidt der er vanskelig å finne klær, handler vel mere om proposjonene i kroppen.

Noen har "spikerbein", men litt mage og store pupper, mens andre har mye rumpe og lår, men er slanke i overkroppen.

Standardstørrelser er vel ofte basert på at vekten man har er jevnt fordelt på kroppen, uansett hvor man befinner seg i skalen mellom Xs og XL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker str 34-36 i klær fra H&M!

Og jeg er IKKE 12 år lenger...

Ikke er jeg TYNN heller. Har både litt rumpe og lår jeg, men det er dårligere med pupper da...

Jeg er 160 høy og vekta varierer i området mellom 53 og 56 kg. Dette er ganske normalt vekt/høyde forhold, tror jeg.

Hvorvidt der er vanskelig å finne klær, handler vel mere om proposjonene i kroppen.

Noen har "spikerbein", men litt mage og store pupper, mens andre har mye rumpe og lår, men er slanke i overkroppen.

Standardstørrelser er vel ofte basert på at vekten man har er jevnt fordelt på kroppen, uansett hvor man befinner seg i skalen mellom Xs og XL.

''Ikke er jeg TYNN heller. Har både litt rumpe og lår jeg, men det er dårligere med pupper da... ''

Med 160 cm og 53 kg er du tynn! Du har da en bmi på 20,7 og det er jo nederst i normaltområdet. Du har en vekt i forhold til høyden som mange vil misunne deg. :o)

Jeg er like tung som deg, men nesten 8 cm lavere og jeg føler meg fin og slank nå etter å ha gått ned nesten 7 kg. Forøvrig er det alltid klærne i xs el. 34 som henger igjen på stativene på H&M og KappAhl, alt det andre er solgt ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Ikke er jeg TYNN heller. Har både litt rumpe og lår jeg, men det er dårligere med pupper da... ''

Med 160 cm og 53 kg er du tynn! Du har da en bmi på 20,7 og det er jo nederst i normaltområdet. Du har en vekt i forhold til høyden som mange vil misunne deg. :o)

Jeg er like tung som deg, men nesten 8 cm lavere og jeg føler meg fin og slank nå etter å ha gått ned nesten 7 kg. Forøvrig er det alltid klærne i xs el. 34 som henger igjen på stativene på H&M og KappAhl, alt det andre er solgt ut....

Enig med deg! Jeg er 163 og 58 kg og ikke søren om jeg passer small...

Må opp i størrelsene, ja, avogtil opp i large, men jeg liker det ikke ;(

Har litt mage og bryster, men er ellers slank, he, he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Jeg er 163 og 58 kg og ikke søren om jeg passer small...

Må opp i størrelsene, ja, avogtil opp i large, men jeg liker det ikke ;(

Har litt mage og bryster, men er ellers slank, he, he

Jeg er jo mye mindre enn deg og tidligere kunne jeg bruke S, men nå må jeg ha M og innimellom L i overdeler! Så jeg lurer virkelig på hvilke voksne kvinner som bruker XS og S, men som jeg sa i et annet innlegg her - det er jo alltid XS og 34 som henger igjen på stativene så det er jo tydelig at det går minst av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg er jo mye mindre enn deg og tidligere kunne jeg bruke S, men nå må jeg ha M og innimellom L i overdeler! Så jeg lurer virkelig på hvilke voksne kvinner som bruker XS og S, men som jeg sa i et annet innlegg her - det er jo alltid XS og 34 som henger igjen på stativene så det er jo tydelig at det går minst av det.

Min datter kan bruke de størrelsene enda, men hun vokser hun òg ;) Så det er vel mest fjortiser, tenker jeg. Voksne damer med litt fasong kan jo ikke bruke dem ;(

Jeg elsket overskriften på tråden, for det er faktisk størrelsen på klærne det er noe galt med, ikke oss ;) Jeg må opp i 42/44 på topper, og jeg er slank...(litt mage som sagt, understreker litt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemegpåtur

En ting jeg glemte sist, som også plager meg litt: Kjøper jeg meg en "myk" overdel som strekker seg ut over puppene, og dermed ikke ødelegger knappene mine (det skjer ofte!), men da har jeg ikke stoff over magen mer. Hva med å lage litt lengre topper ihvertfall? Det er jo ikke helt størrelsen sin feil, men jeg er sikkert ikke den eneste her (som har bryster) som merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter kan bruke de størrelsene enda, men hun vokser hun òg ;) Så det er vel mest fjortiser, tenker jeg. Voksne damer med litt fasong kan jo ikke bruke dem ;(

Jeg elsket overskriften på tråden, for det er faktisk størrelsen på klærne det er noe galt med, ikke oss ;) Jeg må opp i 42/44 på topper, og jeg er slank...(litt mage som sagt, understreker litt!)

...:)

Ja, jeg undrer meg over størrelsene. Jeg er jo høy, veier litt for mye, men jeg har former. Store bryster.. noe som ligger til familien. Jeg bruker D cup, og det sier seg selv at jeg må opp i størrelsene da.

Og litt mage har jeg også, men tykk, nei det er jeg ikke.

Men igjen, det kan jo ha noe med fasong å gjøre. Jeg er bred over hoftene også.

Men dere, jeg sitter og ser på programmer på tv.. feks the biggest looser. Det tropper damene opp og påstår at de har på seg str 38... det går jo to av dem på meg, selv etter å ha slanket seg noen uker. Er det annerledes str der og her?

Synes forresten dere er kjempeflinke til å følge slankekurene deres. Selv detter jeg av og til litt av vogna. Har gått ned ti kilo et par ganger, men etter et par år, har kiloene sneket seg på igjen. Får vel ta meg selv i nakken, og krype ned på str 42 igjen. synes det er passe for en dame med min høye jeg.

Liker å ha litt former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...:)

Ja, jeg undrer meg over størrelsene. Jeg er jo høy, veier litt for mye, men jeg har former. Store bryster.. noe som ligger til familien. Jeg bruker D cup, og det sier seg selv at jeg må opp i størrelsene da.

Og litt mage har jeg også, men tykk, nei det er jeg ikke.

Men igjen, det kan jo ha noe med fasong å gjøre. Jeg er bred over hoftene også.

Men dere, jeg sitter og ser på programmer på tv.. feks the biggest looser. Det tropper damene opp og påstår at de har på seg str 38... det går jo to av dem på meg, selv etter å ha slanket seg noen uker. Er det annerledes str der og her?

Synes forresten dere er kjempeflinke til å følge slankekurene deres. Selv detter jeg av og til litt av vogna. Har gått ned ti kilo et par ganger, men etter et par år, har kiloene sneket seg på igjen. Får vel ta meg selv i nakken, og krype ned på str 42 igjen. synes det er passe for en dame med min høye jeg.

Liker å ha litt former.

'Men dere, jeg sitter og ser på programmer på tv.. feks the biggest looser. Det tropper damene opp og påstår at de har på seg str 38... det går jo to av dem på meg,'

he he

mente nok omvendt... to av meg på 1 av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 høy og veier nå ca 70 kilo.

Jeg bruker fra 40 -44 i klær.

Men i disse Bik-bok butikkene og tilsvarende, så får jeg ikke på meg klæra i det hele tatt. I alle fall ikke bukser.

Overdelene kan jeg til nød klemme på meg hvis de er store i str xl.

Kjøpte nylig en jakke i xl, og det var såvidt jeg fikk lukka den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 høy og veier nå ca 70 kilo.

Jeg bruker fra 40 -44 i klær.

Men i disse Bik-bok butikkene og tilsvarende, så får jeg ikke på meg klæra i det hele tatt. I alle fall ikke bukser.

Overdelene kan jeg til nød klemme på meg hvis de er store i str xl.

Kjøpte nylig en jakke i xl, og det var såvidt jeg fikk lukka den igjen.

"Men i disse Bik-bok butikkene og tilsvarende, så får jeg ikke på meg klæra i det hele tatt. I alle fall ikke bukser."

Bikbok har forskjeller på str de også.

En gang kjøpte jeg ei jakke der,og måtte opp i str L...

Nå sist kjøpte jeg et skjørt,og måtte ha str XXS.Og da er skjørtet "romslig"....

Og jeg er liten,160 og veier 47-49kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke handle på BikBok, H&M og lignende butikker.

Jeg handler heller ikke av kolleksjonene for store kvinner på vanlige kjedebutikker. Da "sægger" buksa over magen og har dårlig passform. Toppene er bare telt.

Ellers finnes det mye pent på internett :)

H&M har jo masse stort tøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en voksen kvinne som bruker S/36 i det meste av tøy :) Jeg har ikke stor byste, er en B-cup - så vi finnes faktisk :)

Nå er det jo en kjennsgjerning at gjennomsnittet at de fleste kvinner ikke befinner seg i nedre eller øvre delen på str-skalaene, men på de i midten.

Men vi finnes i alle størrelser og fasonger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...