Gå til innhold

Er skoleflinke barn mest populære?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

4

• Katt-ja

3

• Sofline

3

• PieLill

2

Hehe,- du hadde ikke noe vanskeligere å spørre om, da ;-)

Det har vel mest med personligheten å gjøre, tror jeg.

Og unger kan være populære uten å være sjefen. En av ungene mine er veldig populær i den betydning at han har mange venner, ingen uvenner. Men han er ikke lederen, den som alle syns er kulest, tror jeg. Det er det nok en med litt spissere albuer som er.

hidi, the scorpion

Tror ikke skolelys = populær.....

Tror det går på hvor utadvendt barn/tenåringer er og hvor høy grad av selvtillit de har. Nå er det også slik at høy selvtillit gir selvsikkerhet, noe som igjen scorer høyt på popularitetslista.

Har sett mange tilfeller, hvor barn/tenåringer med lave karakterer er svært populære, heldigvis! Og gutter som er litt rabagaster er vel mer populære enn de stille skolelysa ;) ?

Hei!

Jeg reagerer litt på at du likestiller det å være populær med det å være "leder" i gjengen. Jeg husker det ikke slik fra da jeg var liten, at det bare var lederne i en gjeng som var populære.

Om popularitet har med skoleflinkhet å gjøre? Njaaeeii, ikke direkte vil jeg tro. Men popularitet har nok med å skjønne og følge sosiale koder og normer å gjøre, og kanskje skoleflinke barn har lettere for å forstå dem? Jeg sier kanskje, for jeg vet ikke. ;-)

Og så er det dette med personlighet da. Noen er rett og slett mer behageligere å være sammen med enn andre, bedre humør, mer oppmerksomme osv osv. Dette gjelder vel både voksne og barn.

MVH

Jeg tror ikke skoleflinkheten i seg selv fører til popularitet. Det eneste er at de (når de blir eldre) kan være populære å ha i prosjektgrupper...

Jeg tror heller ikke (de yngste) vet så godt lenger hvem som er skoleflink og ikke, i hvert fall ikke i samme grad som de gjorde i tidligere tider. Sønnen min har i hvert fall ikke noe særlig peiling - han vet at etpar jenter er superflinke, ellers bryr han seg ikke noe om det (heller ikke om sine egne prestasjoner * sukk *).

Men han vet godt hvem som er gode i fotball, hvem som løper fortest og hvem som ikke duger i konkurranseidrett. Sånt betyr noe (for ham - jeg aner ikke hvordan ting foregår i friminuttene) når de skal drive med denslags, men ikke når det gjelder hvem han vil være sammen med på fritiden.

Og med mitt enorme statistiske utvalg på ett barn av hvert kjønn, her jeg erfart at det er stor forskjell på gutter og jenter når det gjelder sånt.

Annonse

Da jeg gikk på skolen var det automatisk utfrysning av de som fikk best karakterer. 'Geni' var' i høyeste grad et skjellsord.

Kanskje litt annerledes på småskoletrinnet.

Skulle du være populær, måtte du ikke være mer enn middels flink og være mimimum litt på kant med lærerne.

mvh

hidi, the scorpion

Da jeg gikk på skolen var det automatisk utfrysning av de som fikk best karakterer. 'Geni' var' i høyeste grad et skjellsord.

Kanskje litt annerledes på småskoletrinnet.

Skulle du være populær, måtte du ikke være mer enn middels flink og være mimimum litt på kant med lærerne.

mvh

I dag blir geniene kalt nerder....Ellers har ikke mye forandret seg ;)

tzatziki1365380058

Jeg har ikke sett sammenheng mellom skoleflinkhet og det å være populær.

Jeg har inntrykk av at det er selvsikkerhet og sosiale egenskaper som betyr noe, med andre ord mer EQ enn IQ.

Jeg vil heller si at jo lavere EQ jo mer populær. De manipulerende, intrikate drittungene ser ut til å vinne, uansett.

Jeg setter ikke likhetstegn mellom det og høy EQ.

Gjest Elextra

Jeg vil heller si at jo lavere EQ jo mer populær. De manipulerende, intrikate drittungene ser ut til å vinne, uansett.

Ja, slike mennesker får ufortjent mye oppmerksomhet, men blir de egentlig populære? Det blir jo et definisjonsspørsmål.

Mitt svar var i stor grad farget av samspillet jeg har sett i min sønns førsteklasse - de har heldigvis ikke blitt særlig manipulative ennå!

Annonse

Skjønner hva du mener, hvis du med populær mener sjefen, lederen.

Jeg har observert at de som ser mest populære ut (lederne) ikke blir likt av så mange som de med høy EQ.

''''Jeg vil heller si at jo lavere EQ jo mer populær. De manipulerende, intrikate drittungene ser ut til å vinne, uansett.''''

Tror ikkje det er riktig å si at jo lavere EQ jo mer populær.

Hitler hadde neppe høy EQ, og han fikk stor oppslutning og enormt mye makt og innflytelse, men å bruke uttrykket populær blir vel ikkje dekkende!?

Men at "drittsekkene" får voldsomt stor oppmerksomhet er (merkelig nok) sant...

Gjest synd, men sant :-(

Jeg mener at barn og voksne for den del, er populære hvis de er positive, muntre og til å stole på.

Skoleflink, eller ikke... hmmm jeg husker at de som måtte ha ekstraundervisning (ca 5 av 28 elever), sleit mer sosialt enn de 23 andre. Disse hadde lesevansker og dårlig motorikk, og klarte derfor ikke å henge med i hverken pensum, eller i gym.

Men de mest populære, var middels og gode på skolen og i idrett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...