Gå til innhold

3.-gangsadopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest Trekløveret

Sitter her og grubler litt på hvordan møtet med bv blir nå denne 3. gangen. Vet at det er 2 nye damer som skal komme hjem til oss, håper kjemien vil stemme like bra denne gangen som de to forrige gangene.

Det jeg lurer på er om det er noe spesielt de spør om nå 3. gangen? Er det noen som har vært gjennom 3 runder som har lyst å fortelle litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Også 3.-gangssøker

Vi skal ha 2. møte med bv på mandag - vår 3. adopsjon også. Første møte uten barn, pratet om hvordan vi hadde det som familie, hvordan barna var, forholdet dem imellom etc. På mandag skal barna være med. Ikke noe å grue seg for. Men det variere kanskje fra kommune til kommune. Hvilket land skal dere adoptere fra/har dere adoptert fra? Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405764
Del på andre sider

Gjest ikke helt ung mamma

Jeg aner ingenting om adopsjon... Har tenkt på det, men vi er for gamle nå.. Ville bare si at det hørtes så koselig ut å adoptere tre stykker. Lykke til :-)

Det er jo ikke så sikkert at du er for gammel.Hvis det er en tanke som ikke har forlatt deg altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405770
Del på andre sider

Gjest Trekløveret

Vi skal ha 2. møte med bv på mandag - vår 3. adopsjon også. Første møte uten barn, pratet om hvordan vi hadde det som familie, hvordan barna var, forholdet dem imellom etc. På mandag skal barna være med. Ikke noe å grue seg for. Men det variere kanskje fra kommune til kommune. Hvilket land skal dere adoptere fra/har dere adoptert fra? Lykke til.

Takk for svar.

Vi har to flotte barn fra Colombia, og ønsker oss et tredje fra samme land. Kjenner det kribler i magen nå når det nærmer seg!

Enn dere da, hvilket land har/skal dere adoptere fra?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405780
Del på andre sider

Gjest Trekløveret

Jeg aner ingenting om adopsjon... Har tenkt på det, men vi er for gamle nå.. Ville bare si at det hørtes så koselig ut å adoptere tre stykker. Lykke til :-)

Ja, vi har alltid ønsket oss mange barn, så vi klarte ikke å stoppe med to.. ;-)

Er du sikker på at du er for gammel til å adoptere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405782
Del på andre sider

Annonse

Gjest Også 3. gangssøker

Takk for svar.

Vi har to flotte barn fra Colombia, og ønsker oss et tredje fra samme land. Kjenner det kribler i magen nå når det nærmer seg!

Enn dere da, hvilket land har/skal dere adoptere fra?

Colombia her også, men er anonym en liten stund til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405802
Del på andre sider

Gjest ett-prøverørs-barns-mamma

Det er jo ikke så sikkert at du er for gammel.Hvis det er en tanke som ikke har forlatt deg altså.

Vel, jeg er 42, så det hadde _kanskje_ gått ennå, men mannen min fyller 50, så jeg tror nok toget er gått. Så har vi et flott barn som er snart syv, og har vel forsonet oss med at det blir bare ett.

Greit arveoppgjør i hvertfall he he. Litt galgenhumor må man ha

:-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405813
Del på andre sider

Gjest ett-prøverørs-barns-mamma

Ja, vi har alltid ønsket oss mange barn, så vi klarte ikke å stoppe med to.. ;-)

Er du sikker på at du er for gammel til å adoptere?

Som jeg skriver under her, jeg hadde kanskje fått lov, men mannen min er straks femti. Det er veldig koselig med ett barn også, har mye tid til kos og oppfølging da vettu :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2405814
Del på andre sider

Gjest krønsj

Vel, jeg er 42, så det hadde _kanskje_ gått ennå, men mannen min fyller 50, så jeg tror nok toget er gått. Så har vi et flott barn som er snart syv, og har vel forsonet oss med at det blir bare ett.

Greit arveoppgjør i hvertfall he he. Litt galgenhumor må man ha

:-))

Da har nok toget gått i forhold til alder... Kos dere med den dere har :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2406033
Del på andre sider

Vi er godkjent for tredjeadopsjon. Den siste runden var langt mer omfattende enn de første to. Men det kan jo ha noe med at det var en annen kommune og nye saksbehandlere. Det var et stort fokus på problematikk: tilknytning, potensielle problemer når barna blir tenåringer, identitedsproblemer, osv. osv. Mulgigheten til at en var hjemmeværende var også et tema - de mente det var en forutsetning når man skulle adoptere tre. Til slutt var det mye spørmsål om vi nå turte dette da. Vi som hadde to godt tilknyttede, velfungerende barn. Hva hvis det ikke gikk så bra denne tredjegangen. 4 møter - det siste for å godkjenne faktadelen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408084
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi er godkjent for tredjeadopsjon. Den siste runden var langt mer omfattende enn de første to. Men det kan jo ha noe med at det var en annen kommune og nye saksbehandlere. Det var et stort fokus på problematikk: tilknytning, potensielle problemer når barna blir tenåringer, identitedsproblemer, osv. osv. Mulgigheten til at en var hjemmeværende var også et tema - de mente det var en forutsetning når man skulle adoptere tre. Til slutt var det mye spørmsål om vi nå turte dette da. Vi som hadde to godt tilknyttede, velfungerende barn. Hva hvis det ikke gikk så bra denne tredjegangen. 4 møter - det siste for å godkjenne faktadelen.

Lykke til!

'' Mulgigheten til at en var hjemmeværende var også et tema - de mente det var en forutsetning når man skulle adoptere tre''

Stusser over dette, er det slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408095
Del på andre sider

'' Mulgigheten til at en var hjemmeværende var også et tema - de mente det var en forutsetning når man skulle adoptere tre''

Stusser over dette, er det slik?

Har aldri sett noen skriftlige krav til dette. Det er kanskje bare den personlige meningen til de som jobber med adopsjon i vår kommune.

Ikke at en måtte være hjemmeværende hele tiden, men at trebarnsforeldre (adopsjon) måtte ha økonomisk mulighet til å velge at en skulle være hjemme og være positivt innstilt til å prioritere det utover vanlig permisjonstid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408247
Del på andre sider

Annonse

Gjest Også 3. gangssøker

Lykke til!

Vi har hatt to av tre møter med barnevernet - forskjellen fra de forrige gangene er at det MÅ være to saksbehandlere til stede, og vi opplever også at de fokuserer mer på eventuelle problemer. Vi reagerte på at saksbehandleren spurte barna våre direkte om HVOFOR tror dere barn blir adoptert bort (uten å kjenne til våre barns historier og uten å vite hva vi har snakket om), og fokuserte på at et eventuelt nytt søsken mest sannsynlig vil ha kjempet om oppmerksomhet på barnehjemmet og derfor vil gjøre dette i familien også.

Dette er selvfølgelig viktige temaer som bør diskuteres, men jeg mener vi som foreldre kjenner barna våre og derfor skal diskutere dette med dem. Var ikke forberedt på at dette skulle tas opp. Trodde vi skulle snakke mer om forholdet dem i mellom, hva vi gjør i vår familie, hvordan de tror det blir med et nytt søksken ETTER den første perioden. Andre med samme erfaringer? Skal ha siste møtet om 1-2 uker, heldigvis uten barn - for barnas del.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408368
Del på andre sider

Vi har hatt to av tre møter med barnevernet - forskjellen fra de forrige gangene er at det MÅ være to saksbehandlere til stede, og vi opplever også at de fokuserer mer på eventuelle problemer. Vi reagerte på at saksbehandleren spurte barna våre direkte om HVOFOR tror dere barn blir adoptert bort (uten å kjenne til våre barns historier og uten å vite hva vi har snakket om), og fokuserte på at et eventuelt nytt søsken mest sannsynlig vil ha kjempet om oppmerksomhet på barnehjemmet og derfor vil gjøre dette i familien også.

Dette er selvfølgelig viktige temaer som bør diskuteres, men jeg mener vi som foreldre kjenner barna våre og derfor skal diskutere dette med dem. Var ikke forberedt på at dette skulle tas opp. Trodde vi skulle snakke mer om forholdet dem i mellom, hva vi gjør i vår familie, hvordan de tror det blir med et nytt søksken ETTER den første perioden. Andre med samme erfaringer? Skal ha siste møtet om 1-2 uker, heldigvis uten barn - for barnas del.

Kjenner oss igjen - syntes saksbehandlerene viste usedvanlig lite hensyn til at barna var små. Men det møtet var heldigvis kort.

Og jeg glemte det at det måtte være to saksbehandlere - det var det ikke de første to gangene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408551
Del på andre sider

Reagerer litt på innstillingen til BV ang 3.adopsjon, Det er helt greit at vi som adopterer skal være forberedt på at barna våre kan ha med seg noe i bagasjen som ikke er oppdaget.

Men å si at man bør ha en slik økonomi at man skal forberede seg på å være hjemme, utover permisjonstid, reagerer jeg på.Det er som å ta alle promlemer som evt kan komme på forhånd.

Det er ingen som setter spørsmålstegn ved at man setter til verden det tredje/fjerde biologiske barn, selv om det er ett eller flere barn med spesielle behov i familien fra før.Da sier man kanskje at foreldrene er helt fantastiske.Spør man foreldre med biobarn om de har råd til å være hjemme utover permisjonstiden om det viser seg at barnet skulle trenge ekstra oppfølging?

Når det gjelder adopsjon oppfattes det gjerne på en annen måte.Som "...vil dere virkelig adoptere et barn til...",eller..."tenk om ikke det barnet fungerer like godt som de to/tre andre..." eller,"..er det ikke nok med to..." eller "...dere vet jo aldri hva dere får..." Jeg kan ramse opp mange "godmente argumenter", men jeg oppfatter slike holdninger som nedlatende og tankeløse. Når jeg hører at foreldre ønsker familieforøkelse,om det er på den ene aller andre måten,så tenker jeg at det er godt gjennomtenkt på forhånd.

Selv har vi to velfungerende adopterte barn.Skulle vi gått for tredje adopsjon, tenker vi selvfølgelig at det er en mulighet for at barnet vi får har spesielle behov.Men vi har tenkt masse på forhånd,og når vi har bestemt oss er vi forberedt på å bli trebarnsforeldre med all den utfordring det måtte være. Vi har år å forberede oss på.En del av de som får biobarn,om de er heldige,har sitt barn i armene kanskje under 1 år etter at de har bestemt seg for familieforøkesle.

Uansett tror jeg vi tenker mer på at barna vi får kan ha spesielle behov slik adopsjonsituasjonene med våre samarbeidsland er i dag,kontra for noen år siden. Dette ser vi spesielt i "vårt" land.

Kanskje reagerer jeg litt unødvendig på slike holdninger,men kjenner jeg blir irritert at BV sine representanter har slike forsile holdninger.

Vi var heldige begge gangene med BV i vår kommune.Men vi var helt ærlig på at vi var forberedt på det meste, at det vi ønsket mest i verden var å bli forelde til et barn som trengte oss, og som vi trengte.

Det blir hele tiden hevdet at adoptivforeldre skal være et gjennomsnittpar, men av og til legges det opp til at vi må være superforeldre med superressurser med superhelse med superøkonomi:-)

Ha en super kveld. Og lykke til med familieforøkelse til dere som er i prosessen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408676
Del på andre sider

Lykke til!

Himmel og hav!

Rister på hodet.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408687
Del på andre sider

Himmel og hav, igjen!

''Dette er selvfølgelig viktige temaer som bør diskuteres, men jeg mener vi som foreldre kjenner barna våre og derfor skal diskutere dette med dem. Var ikke forberedt på at dette skulle tas opp.''

Når sosrapporten er vel i havn bør dere vurdere å ta dette opp skriftlig med det aktuelle barnevernskontoret. At sosionomer fra barnevernet, av alle, kan opptre så hensynsløst overfor barn er alarmerende.

Lykke til med prosessen!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408690
Del på andre sider

Reagerer litt på innstillingen til BV ang 3.adopsjon, Det er helt greit at vi som adopterer skal være forberedt på at barna våre kan ha med seg noe i bagasjen som ikke er oppdaget.

Men å si at man bør ha en slik økonomi at man skal forberede seg på å være hjemme, utover permisjonstid, reagerer jeg på.Det er som å ta alle promlemer som evt kan komme på forhånd.

Det er ingen som setter spørsmålstegn ved at man setter til verden det tredje/fjerde biologiske barn, selv om det er ett eller flere barn med spesielle behov i familien fra før.Da sier man kanskje at foreldrene er helt fantastiske.Spør man foreldre med biobarn om de har råd til å være hjemme utover permisjonstiden om det viser seg at barnet skulle trenge ekstra oppfølging?

Når det gjelder adopsjon oppfattes det gjerne på en annen måte.Som "...vil dere virkelig adoptere et barn til...",eller..."tenk om ikke det barnet fungerer like godt som de to/tre andre..." eller,"..er det ikke nok med to..." eller "...dere vet jo aldri hva dere får..." Jeg kan ramse opp mange "godmente argumenter", men jeg oppfatter slike holdninger som nedlatende og tankeløse. Når jeg hører at foreldre ønsker familieforøkelse,om det er på den ene aller andre måten,så tenker jeg at det er godt gjennomtenkt på forhånd.

Selv har vi to velfungerende adopterte barn.Skulle vi gått for tredje adopsjon, tenker vi selvfølgelig at det er en mulighet for at barnet vi får har spesielle behov.Men vi har tenkt masse på forhånd,og når vi har bestemt oss er vi forberedt på å bli trebarnsforeldre med all den utfordring det måtte være. Vi har år å forberede oss på.En del av de som får biobarn,om de er heldige,har sitt barn i armene kanskje under 1 år etter at de har bestemt seg for familieforøkesle.

Uansett tror jeg vi tenker mer på at barna vi får kan ha spesielle behov slik adopsjonsituasjonene med våre samarbeidsland er i dag,kontra for noen år siden. Dette ser vi spesielt i "vårt" land.

Kanskje reagerer jeg litt unødvendig på slike holdninger,men kjenner jeg blir irritert at BV sine representanter har slike forsile holdninger.

Vi var heldige begge gangene med BV i vår kommune.Men vi var helt ærlig på at vi var forberedt på det meste, at det vi ønsket mest i verden var å bli forelde til et barn som trengte oss, og som vi trengte.

Det blir hele tiden hevdet at adoptivforeldre skal være et gjennomsnittpar, men av og til legges det opp til at vi må være superforeldre med superressurser med superhelse med superøkonomi:-)

Ha en super kveld. Og lykke til med familieforøkelse til dere som er i prosessen.

Jeg lurer på om det kan være slik at BV og BUFetat har fått instrukser om å være strengere? Ser at flere har blitt "utfordret" ganske mye. Vi er igang med adopsjon nr. 2 og denne gangen har det blitt fokus på ting som ikke var noe stort tema første gangen. Litt overraskende, syntes vi, siden vi nå tross alt har vært igjennom en prosess og en adopsjon og alt har gått veldig bra. Men ellers er det vel dessverre slik at enkelte barnevernsarbeidere ikke har mer kunnskap om adopsjon enn "mannen i gata" og da kan det jo bli så mange slags spørsmål...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297829-3-gangsadopsjon/#findComment-2408729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...