Gå til innhold

Kaffedrikking blant personale i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Pedagogen:-)

Jeg har akkurat begynt å jobbe i en barnehage. Den pedagogiske lederen er litt sånn "anti-anti" og har nå lagt ned forbud mot å drikke kaffe. For meg er en kaffekopp eller to, en viktig del av trivselen på jobben. Jeg sitter selvfølgelig ikke med kaffekoppen når jeg leker eller spiller spill med barna. Det jeg snakker om er en kaffekopp om morgenen når jeg kommer på jobb. Da er det kanskje to-tre barn som har kommet og mens de spiser frokost, tar jeg en kopp kaffe mens jeg sitter ved bordet sammen med dem.

Litt senere på dagen henter jeg meg kanskje en kopp kaffe som jeg oppbevarer innerst på kjøkkenbenken i avdelingen, som jeg tar en slurk av i ny og ne. Er dette virkelig så ille? Fikk en skyllebøtte av sjefen her om dagen. Må understreke at dette ikke dreier seg om kaffeslabras og skravling med kolleger over barnas hoder.

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Persille1365381127

13

• tonie

4

• cathlin

4

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Slike ledere skaper dårlig trivsel på arbeidsplassen. Hva er begrunnelsen for denne tullete regelen, egentlig?

Jeg tror det er fordi barna ikke skal brenne seg. Vi er jo voksne mennesker og selvfølgelig passer vi på at det ikke står kopper med varm kaffe rundt omkring. Det hører med til historien at hun ikke drikker kaffe selv.

Jeg tror det er fordi barna ikke skal brenne seg. Vi er jo voksne mennesker og selvfølgelig passer vi på at det ikke står kopper med varm kaffe rundt omkring. Det hører med til historien at hun ikke drikker kaffe selv.

Jo takk, jeg tror jeg kjenner typen.

Forresten, jeg er imponert over hvor kjapt unger lærer av å velte en kopp varm kaffe over seg. Det gjør de én gang og aldri mer. Nesten så man bør legge opp til at de skal gjøre det. Ikke GLOvarm kaffe da kanskje, men....;)

Gjest klaymen

Nei, du har vel ikke så mye valg, sjefen bestemmer.... Men det høres litt hysterisk ut. Man kan vel ha en regel om at varm kaffe ikke drikkes i fart mens man håndterer 10 unger i lek, eller at koppen ikke settes glovarm fra seg uten tilsyn nær kanten på et bord mens småbarnsavdelingen farter rundt bordkanten.

Kaffe eller te hører med til voksen-tingene som gir trivsel. syns nå jeg. Men du får kose deg med noe kaldt i koppen istedet da kanskje. Begynne med is-kafffe? ;-) (Hvis ikke leder er redd for koffeinvirkningen på barna da)

Nei, du har vel ikke så mye valg, sjefen bestemmer.... Men det høres litt hysterisk ut. Man kan vel ha en regel om at varm kaffe ikke drikkes i fart mens man håndterer 10 unger i lek, eller at koppen ikke settes glovarm fra seg uten tilsyn nær kanten på et bord mens småbarnsavdelingen farter rundt bordkanten.

Kaffe eller te hører med til voksen-tingene som gir trivsel. syns nå jeg. Men du får kose deg med noe kaldt i koppen istedet da kanskje. Begynne med is-kafffe? ;-) (Hvis ikke leder er redd for koffeinvirkningen på barna da)

Hehe.. Ja, det skulle ikke forundre meg. Det kan virke som om hun hater kaffe generelt. Her om dagen skulle hun rydde bort en tom kaffekopp på personalkjøkkenet og da sa hun: "Grrr.. Jeg HATER kaffekopper". Litt spesielt kan du si..

Annonse

Hehe.. Ja, det skulle ikke forundre meg. Det kan virke som om hun hater kaffe generelt. Her om dagen skulle hun rydde bort en tom kaffekopp på personalkjøkkenet og da sa hun: "Grrr.. Jeg HATER kaffekopper". Litt spesielt kan du si..

Har du prøvd å snakke med henne? Det fins termokopper som man kan lukke på toppen, hvis hun er redd for at ungene skal brenne seg. Ellers så syns jeg at man må få lov til å spise og drikke det man vil i matpausen så lenge man holder seg til norsk lov.

Hmm, nå må jeg si at fremgangsmåten virker rimelig spesiell, men ellers så må jeg egentlig si at jeg syns det høres ut som en god ide jeg... hvorfor i all verden skal man nå egentlig ha tilgang til kaffe støtt og stadig? Hvis man er tørst så kan man jo gå og drikke seg et glass vann ved vasken og være tilbake i lek igjen i løpet av sekunder nesten, mens den kaffekoppen har vel en tendens til å bli værende ved ens side noe lenger enn det.

Istedet for å fokusere på at dette var fælt og dumt (for det var jo en ganske ekstrem og upedagogisk tilnærmingsmåte, helt enig i det) så får du se på den som et lite spark bak til å bli litt mindre avhengig av koffeinen, og lære deg til å klare å vente til pausen.

Det synes

''Den pedagogiske lederen er litt sånn "anti-anti" og har nå lagt ned forbud mot å drikke kaffe''

Sykt, dessverre. Lederen har nok et (sykelig?) behov for å bli lagt merke til. Når h*n ikke får det som leder så tar h*n goder/kos fra sine "undersotter" virker det som. Jeg kan ikke forstå hvorfor ellers dette skulle tas fra dere. Er det kanskje en person som drikker kaffe dagen lang til lederens store irritasjon??

Hmm, nå må jeg si at fremgangsmåten virker rimelig spesiell, men ellers så må jeg egentlig si at jeg syns det høres ut som en god ide jeg... hvorfor i all verden skal man nå egentlig ha tilgang til kaffe støtt og stadig? Hvis man er tørst så kan man jo gå og drikke seg et glass vann ved vasken og være tilbake i lek igjen i løpet av sekunder nesten, mens den kaffekoppen har vel en tendens til å bli værende ved ens side noe lenger enn det.

Istedet for å fokusere på at dette var fælt og dumt (for det var jo en ganske ekstrem og upedagogisk tilnærmingsmåte, helt enig i det) så får du se på den som et lite spark bak til å bli litt mindre avhengig av koffeinen, og lære deg til å klare å vente til pausen.

Det synes

Hvorfor er det "bedre" å drikke vann enn å drikke kaffe?

Og hvorfor bruker du ord som "avhengig" om folk som drikker kaffe, men ikke om folk som drikker vann?

Med vennlig hilsen

lillemegpåtur

Hvorfor er det "bedre" å drikke vann enn å drikke kaffe?

Og hvorfor bruker du ord som "avhengig" om folk som drikker kaffe, men ikke om folk som drikker vann?

Med vennlig hilsen

Fordi vann tilfører fuktighet til kroppen, noe vi faktisk må ha hver dag. Visstnok kan et menneske leve 40 dager minst uten mat, men vi må ha væske av noe slag innen 3-4 døgn mener jeg å huske..

Og koffein ER vanndrivende, altså tilfører det kroppen litt væske men trekker ut det meste av det (derfor man ofte tisser mye av kaffe/cola).

Så skal man være sunn når det gjelder kaffe såburde man jo da drikke uten koffein, for da blir det jo stort sett vann med smak..

Vann kan heller ikke brenne folk...

Og vi pleier jo heller ikke å kalle folk avhenging av et av naturens viktigste kilder til væske... da drister jeg meg til å kalle deg for "avhenging av mat for du må jo ha det hver dag".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...