Gå til innhold

For høyt jernlager


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er en mann på 37 år og min lege har oppdaget at jeg har for høyt jernlager som har vært økende siden i sommer. Han ba meg kutte ut brunost og leverpostei. Mitt kosthold er preget av mye grovt brød i form av speltbrød. Som pålegg er det brunost og leverpostei som er favoritten. Men jeg er ikke ensidig og varierer ofte pålegg. Middagsmat er ofte kjøttdeig, karbonadedeig, fiskeprod og mye grønnsaker i form av brokkoli, erter, gulerøtter osv. Trodde jeg hadde et ok kosthold, men er usikker nå og ønsker å få vite hva slags forandringer jeg bør gjøre for å senke jernlageret. Må nevnes at jeg i lang tid har hatt "brusing" eller "kribling"i blodet som stråler eller forgrener seg ut i armene. Kan dette ha noen sammenheng med det høye jernlageret ? Legen min nevnte ingen diagnose for meg, men ut fra hva jeg leser om høyt jernlager høres dette ut som hemokromatose. Medfører dette riktighet i mitt tilfelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Det er faktisk vanligere her til lands å ha for mye enn for lite jern i kroppen, enda det gjerne er jernMANGEL vi hører mest om. Faktisk har omlag 15 % av oss hemokromatose, eller for høye jernlagre. Hvorvidt det er denne diagnosen som er korrekt for deg, må du nesten høre med legen din om - det krever jo en vurdering av måleresultatene og utviklingen over tid. Det samme gjelder for kriblingen i blodet - meg bekjent er det ikke noen slike symptomer på hemokromatose, så sjekk med legen at det ikke er symptom på noe annet, slik som hjerteproblemer.

Kroppen har ingen egne utskillingsmekanismer for jern, og siden du er mann, mister du heller ikke noe i menstruasjonen. Det du kan gjøre, inntil det eventuelt skulle bli aktuelt med å tappe litt blod, er å begrense opptaket av jern fra kosten. For det første å velge litt dårligere jernkilder. Det betyr å velge hvitt kjøtt (fugl og svin) både som pålegg og til middag, fremfor rødt kjøtt og innmat (lever er spesielt jernrikt). Jeg ser legen din har bedt deg bremse inntaket av brunost - men nå er det slik at det bare er Litago brunost (og Litago prim) som er tilsatt jern lenger. Barn er nemlig fortsatt utsatt for jernmangel. Ingen andre brunoster innehodler jern, så om du liker dette pålegget, kan du trygt spise f.eks Gudbrandsdalsost. Andre råd vil være å legge inntak av appelsinjuice til utenom brødmåltidene - vitamin C bedrer jernopptaket. Det samme gjelder kiwi, paprika med videre, så hold slike mavtarer unna mer jernrike matvarer. Grovt brød er bra for så mangt, så jeg vil ikke be deg spise mindre av det, men om du drikker litt melk eller har gulost på (og forsåvidt brunost også) - så kan kalsiumet bremse opptaket av jern fra grovbrødet. Te kan også ha denne effekten, så ta gjerne en kopp te til brødmåltidene.

Prøv disse tiltakene, og styr langt unna lever, innmat, blodpølse og fiskelever. Om du tar et multivitamin-mineralpreparat, bør du velge ett uten jern. Det finnes, spør på apoteket. Fordi jern utkonkurrerer kobber og sink i kroppen, kan det gvære lurt å ta nettopp et slikt multiprodukt, for å sørge for at det ikke blir ubalanse. Men altså et produkt uten jern.

Så får du følge opp målingene hos legen og diskutere diagnose og andre tiltak. Lykke til!

Hilsen Gunn Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...