Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt en stund på å finne ut hvilken bilstol som vil være den sikreste for vårt kommende barn ved å lese diverse uavhengige tester osv. Men uansett hvor mange steder det står at f.eks. EU-godkjenning ikke nødvendigvis betyr at det er en sikker bilstol, så mener samboeren min at det bare er markedskrefter som vil ha oss til å kjøpe noen produkter fremfor andre og han "tror" ikke på testen som forbrukerrådet her i Danmark har utført som blant annet har ført til at enkelte butikker har sluttet å selge noen stoler som hadde alvorlige mangler. Tester av bilstoler er bare til for å reklamere for enkelte bilstoler, mener han, og det er "morsomt" at enkelte merker alltid blir best i test. Tester spiller bare på forelders usikkerhet og frykt.

Han mener vi trygt kan arve en stol fra begynnelsen av 2000-tallet som dem vi får den av igjen har arvet og vi derfor slett ikke kjenner historien til. Jeg mener at om vi bare skal kjøpe en ny ting, så skal det være en bilstol.

Grrr... nå er jeg sint. Støtte mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

20

• Persille1365381127

4

• org

3

• calendula

2

Mest aktive i denne tråden

Her skal jeg følge med, jeg er nemlig også gift med en sånn en *sukk*

Her er situasjonen at storesøster (snart 2,5) må ha ny stol ettersom lillesøster (7 mnd) snart må ut av babystolen. Vi har ikke plass til to bakovervendte stoler i bilen (dessverre!!), så lillesøster overtar storesøsters bakovervendt HTS stol, mens storesøster altså må ha ny fremovervendt stol.

Og mannen nekter å gå med på at det er behov for annet enn en bilpute!

Ja, vi har kranglet. Og ja, jeg er fortsatt sint, og har ikke tenkt å gi meg. Men det virker ikke som om han er beredt til å gi seg han heller...

Mannfolk!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406801
Del på andre sider

Her er situasjonen at storesøster (snart 2,5) må ha ny stol ettersom lillesøster (7 mnd) snart må ut av babystolen. Vi har ikke plass til to bakovervendte stoler i bilen (dessverre!!), så lillesøster overtar storesøsters bakovervendt HTS stol, mens storesøster altså må ha ny fremovervendt stol.

Ja, vi har kranglet. Og ja, jeg er fortsatt sint, og har ikke tenkt å gi meg. Men det virker ikke som om han er beredt til å gi seg han heller...

Mannfolk!!!

Bare pute til en unge på 2,5 år?? ?? Det er jo direkte uansvarlig. Stå på ditt du filiokus! Jeg hadde ikke engang giddet ta meg tid til å bli enig i en slik sak. Hadde bare gått og kjøpt setet jeg:-)

Et arvet, ikke altfor gammelt sete, er greitt når man kjenner historien til det, ikke ellers.

Og vår storebror som akkurat fylte seks sitter fortsatt i sitt recaro-sete han....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406807
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg. Er det noe det er vits i å kjøpe nytt og kvalitetssikret, så er det bilstol. Det er mye annet utstyr som er mest for foreldrene og hvor barnet aldri vil merke forskjellen på nytt eller brukt, men ikke bilsikringen.

Testene som utføres av organisasjonene og som omfatter vidt forskjellige merker, er ikke laget for å spille på foreldrenes usikkerhet og frykt. Men det synes jeg du kan gjøre. Still f.eks. spørsmål som går på om han vil kunne leve med at barnet hans evt. blir skadet, når dere vet at bilsikringen ikke var helt 100%...

De færreste barn kommer ut for en kollisjon, heldigvis. Men de skal allikevel tilbringe en god del tid i bilstolen. Da er det et poeng at den både er godt tilpasset barnets størrelse slik at den blir god å sitte i, og at den er sikker. Ingen grunn til å spare på akkurat dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406826
Del på andre sider

OJ!!! Jeg kan ikke bli mer enig med deg. Er det en ting det er viktig å satse på, så er det bilstolen. Den skal frakte det mest dyrebare dere har.

Vi har arvet en babystol til sistemann. Den hadde vært brukt av 1 barn før, og vi kjente veldig godt de som hadde hatt den før. Ellers har vi bare kjøpt HTS-seter og er veldig fornøyde med det.

Forbrukertestene er ikke bare til pynt! De er laget for å sjekke om forbrukerene virkelig kan være trygge på det de kjøper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406836
Del på andre sider

Mannfolk!!!

Jeg hadde gjort som grot - gått rett ut og kjøpt et sete og ikke giddet diskutere mer med en så uansvarlig forelder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406846
Del på andre sider

Persille1365381127

Antagelig har han helt rett, og antagelig havner dere aldri i en ulykke.

Men; DERSOM dere skulle gjøre det, og DERSOM han tar feil - vil han virkelig satse livet til barnet deres bare for å spare noen få tusenlapper?

Kan han ikke spare dem på noe annet da? Ikke kjøpe nye klær til seg selv, nye golfkøller, nye ski, ikke drikke - i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2406895
Del på andre sider

Mannfolk!!!

Hehe, datra her i huset er 8 år, og har ganske nylig fått ta av ryggen på setet sitt, sånn at hun har bare pute...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407077
Del på andre sider

Annonse

Mannfolk!!!

Min 7,5 åring måtte bruke pute for at par dager siden pga at vi hadde mindre barn på besøk. Hun fikk selen over halsen og klagde på at slik vil hun ikke sitte. Kan ikke forestille meg hvordan det vil være med en på 2,5. Hva skjer når han sovner i bilen?

Enig med de andre - kjøp sete!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407215
Del på andre sider

Helt enig med deg!! Bilstol kjøper man nytt, ja!

Dvs, vi har et brukt sete i bil nr 2... Og det står til og med forovervendt (hun er 2 år og 2 mnd og sitter bakovervendt i "hovedbilen"). Men vi kjenner de vi kjøpte setet av, og hun sitter stort sett bare på i den bilen til og fra barnehagen i 30-sonen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407576
Del på andre sider

Gjest filiokus81 sin uansvarlige mann

Mannfolk!!!

Nå blir ikke ansvarlighet definert av frustrerte fruer på en chatteside.

Min filiokus har ingen betenkeligheter med å sende gullet på 2,5 fastlåst bakpå sykkelen til pappa.

Folk følte seg også trygg for 5-20 år siden med det som var tilgjengelig utstyr dengang.

Ulike bilstolprodusenters kreativitet ift nye og forbedrede produkter (for jeg har ingen innse at sikkerheten blir forbedret) skal imidlertid ikke bestemme når jeg setter grensen for hva som er tilstrekkelig sikkerhet.

Det er mange hensyn som skal taes. Jeg har heller lyst til å ha rå til en alletiders sommerferie med min lille jente, enn å bruke tusenlapper på mikroskopiske sannsynligheter.

Et annet og mye mer miljøvennlig alternativ er å ta bussen, så får man slutt på den diskusjonen. Det skal legges til at jeg har tilbudt filiokus å eventuelt være den som tar alle bussturene, for å unngå å kaste penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407624
Del på andre sider

Persille1365381127

Mannfolk!!!

Nå er det jo lovpålagt å ha så små barn i sete da - så han har faktisk ikke noe valg. Pute holder ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407628
Del på andre sider

Min filiokus har ingen betenkeligheter med å sende gullet på 2,5 fastlåst bakpå sykkelen til pappa.

Folk følte seg også trygg for 5-20 år siden med det som var tilgjengelig utstyr dengang.

Ulike bilstolprodusenters kreativitet ift nye og forbedrede produkter (for jeg har ingen innse at sikkerheten blir forbedret) skal imidlertid ikke bestemme når jeg setter grensen for hva som er tilstrekkelig sikkerhet.

Det er mange hensyn som skal taes. Jeg har heller lyst til å ha rå til en alletiders sommerferie med min lille jente, enn å bruke tusenlapper på mikroskopiske sannsynligheter.

Et annet og mye mer miljøvennlig alternativ er å ta bussen, så får man slutt på den diskusjonen. Det skal legges til at jeg har tilbudt filiokus å eventuelt være den som tar alle bussturene, for å unngå å kaste penger ut av vinduet.

Ja, hver sine valg.

Hvis du har sett videoene fra crash-test dukkene med "barn" på din datters alder og fortsatt foretrekker den ekstra tusenlappen til ferien, må du ha god tur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407631
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som har en så liten unge som 2,5 år bare på en bilpute.

Selv da min nå 18-årige datter var liten, var grensen for barnestol/sittepute ved 4-5-års alderen.

Hvis du blir stoppet av politiet, vil jeg tro at du får bot.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297943-uenighet-om-bilstol/#findComment-2407643
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...