Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Send en mail til Trygg Trafikk eller les på deres nettsider. De er uavhengige og tjener ikke penger på at du kjøper ny bilstol.

God idé! Det tror jeg jeg gjør. De som tester bilstoler her i Danmark (tilsvarer det norske forbrukerrådet) er også uavhengige, men det er ikke "Trygg Trafikk", mulig han stoler mer på folk som kun har med biler å gjøre.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

20

• Persille1365381127

4

• org

3

• calendula

2

Mest aktive i denne tråden

Antagelig har han helt rett, og antagelig havner dere aldri i en ulykke.

Men; DERSOM dere skulle gjøre det, og DERSOM han tar feil - vil han virkelig satse livet til barnet deres bare for å spare noen få tusenlapper?

Kan han ikke spare dem på noe annet da? Ikke kjøpe nye klær til seg selv, nye golfkøller, nye ski, ikke drikke - i det hele tatt :)

''Men; DERSOM dere skulle gjøre det, og DERSOM han tar feil - vil han virkelig satse livet til barnet deres bare for å spare noen få tusenlapper?''

Det samme sier jeg. I såfall er de kronene vel brukt vil jeg si. Best-i-test-stolen i Danmark koster dessuten bare ca. 1200 kr. (Vi har desverre ikke isofix.)

OJ!!! Jeg kan ikke bli mer enig med deg. Er det en ting det er viktig å satse på, så er det bilstolen. Den skal frakte det mest dyrebare dere har.

Vi har arvet en babystol til sistemann. Den hadde vært brukt av 1 barn før, og vi kjente veldig godt de som hadde hatt den før. Ellers har vi bare kjøpt HTS-seter og er veldig fornøyde med det.

Forbrukertestene er ikke bare til pynt! De er laget for å sjekke om forbrukerene virkelig kan være trygge på det de kjøper.

''Forbrukertestene er ikke bare til pynt! De er laget for å sjekke om forbrukerene virkelig kan være trygge på det de kjøper.''

Nettopp. Men det er han jammen ikke overbevist om...

Jeg er enig med deg. Er det noe det er vits i å kjøpe nytt og kvalitetssikret, så er det bilstol. Det er mye annet utstyr som er mest for foreldrene og hvor barnet aldri vil merke forskjellen på nytt eller brukt, men ikke bilsikringen.

Testene som utføres av organisasjonene og som omfatter vidt forskjellige merker, er ikke laget for å spille på foreldrenes usikkerhet og frykt. Men det synes jeg du kan gjøre. Still f.eks. spørsmål som går på om han vil kunne leve med at barnet hans evt. blir skadet, når dere vet at bilsikringen ikke var helt 100%...

De færreste barn kommer ut for en kollisjon, heldigvis. Men de skal allikevel tilbringe en god del tid i bilstolen. Da er det et poeng at den både er godt tilpasset barnets størrelse slik at den blir god å sitte i, og at den er sikker. Ingen grunn til å spare på akkurat dette.

''Still f.eks. spørsmål som går på om han vil kunne leve med at barnet hans evt. blir skadet, når dere vet at bilsikringen ikke var helt 100%...''

Jeg skal gjøre det hvis han ikke gir seg. Takk for støtte!

Nå blir ikke ansvarlighet definert av frustrerte fruer på en chatteside.

Min filiokus har ingen betenkeligheter med å sende gullet på 2,5 fastlåst bakpå sykkelen til pappa.

Folk følte seg også trygg for 5-20 år siden med det som var tilgjengelig utstyr dengang.

Ulike bilstolprodusenters kreativitet ift nye og forbedrede produkter (for jeg har ingen innse at sikkerheten blir forbedret) skal imidlertid ikke bestemme når jeg setter grensen for hva som er tilstrekkelig sikkerhet.

Det er mange hensyn som skal taes. Jeg har heller lyst til å ha rå til en alletiders sommerferie med min lille jente, enn å bruke tusenlapper på mikroskopiske sannsynligheter.

Et annet og mye mer miljøvennlig alternativ er å ta bussen, så får man slutt på den diskusjonen. Det skal legges til at jeg har tilbudt filiokus å eventuelt være den som tar alle bussturene, for å unngå å kaste penger ut av vinduet.

Du får ikke mye feire eller månedeskort til bussen i mange måneder for det en bilstol koster.

Riktignok var det færre krav til sikkerhet før, og barn vokste opp da også, men hvorfor ta sjansen? Hvis dere skule komme utfor en ulykke og det viser seg at datteren deres overlever bare fordi hun var sikret på best mulig måte, vil du da ikke synes det var verdt de ekstra kronene?

Annonse

Her skal jeg følge med, jeg er nemlig også gift med en sånn en *sukk*

Her er situasjonen at storesøster (snart 2,5) må ha ny stol ettersom lillesøster (7 mnd) snart må ut av babystolen. Vi har ikke plass til to bakovervendte stoler i bilen (dessverre!!), så lillesøster overtar storesøsters bakovervendt HTS stol, mens storesøster altså må ha ny fremovervendt stol.

Og mannen nekter å gå med på at det er behov for annet enn en bilpute!

Ja, vi har kranglet. Og ja, jeg er fortsatt sint, og har ikke tenkt å gi meg. Men det virker ikke som om han er beredt til å gi seg han heller...

Mannfolk!!!

Det er så vidt jeg vet ikke lovlig engang. Jeg kommer til å droppe diskusjonen og bare gå ut for å kjøpe en bilstol uten ham og synes du bør gjøre det samme. Bare pute til en på 2,5 år vil jeg nesten kalle horriblet. Hun risikerer å få nakken skåret over av bilbeltet ved en kollisjon.

Jeg hadde aldri brukt en arvet stol som jeg ikke kjente historien til! Testene er ikke bare for moro skyld slik din kjære innbilder seg.

Vi leide stol til våre de første mnd, til de var såpass store at vi kjøpte en stol de kunne ha i noen år.

Takk for støtte!

Jeg ville ikke lånt bil stol..

Vi kjøpte nye til våre unger,da vet vi hvertfall at de ikke har vært ute for harde støt og evt kollisjoner.

Og om ulykken skulle komme,har vi hvertfall invistert i nye stoler som burde tåle endel.

Nettopp! Hvis noe skulle skje, er det ikke der jeg vil angre på at jeg sparte penger

Helt enig med deg!! Bilstol kjøper man nytt, ja!

Dvs, vi har et brukt sete i bil nr 2... Og det står til og med forovervendt (hun er 2 år og 2 mnd og sitter bakovervendt i "hovedbilen"). Men vi kjenner de vi kjøpte setet av, og hun sitter stort sett bare på i den bilen til og fra barnehagen i 30-sonen...

Takk for støtte!

Annonse

Persille1365381127

''Men; DERSOM dere skulle gjøre det, og DERSOM han tar feil - vil han virkelig satse livet til barnet deres bare for å spare noen få tusenlapper?''

Det samme sier jeg. I såfall er de kronene vel brukt vil jeg si. Best-i-test-stolen i Danmark koster dessuten bare ca. 1200 kr. (Vi har desverre ikke isofix.)

Men herregud - det er jo ingenting. Kjøp det i stedet for voksipose da. Eller Reimadress det første året....

Det vil bli andre dyre ting å krangle om som strengt tatt ikke betyr noe for liv eller død senere :)

Nå er det jo lovpålagt å ha så små barn i sete da - så han har faktisk ikke noe valg. Pute holder ikke.

Jepp, men han har altså i fullt alvor tilbudt seg å konsekvent ta bussen frem til hun runder 15 kg (og dermed kan sitte på pute). Blir kjekt det, de gangene vi er avhengige av bil og det ikke finnes noe sikkerhetsutstyr der i det hele tatt.

Jeg er oppgitt og lei hele diskusjonen, men er beredt til å sette himmel og jord i bevegelse for å få henne trygt plassert i en sikker stol.

''Han mener vi trygt kan arve en stol fra begynnelsen av 2000-tallet som dem vi får den av igjen har arvet og vi derfor slett ikke kjenner historien til. Jeg mener at om vi bare skal kjøpe en ny ting, så skal det være en bilstol. ''

Jeg har ikke lest tråden din. Men jeg vil bare si at dersom dere kjøper brukt så for all del bytt ut selene i den! Siden 2000 så har de kanskje hatt endel bråstopp, og det sliter. Jeg ville gått for en ny stol..............

Persille1365381127

Jepp, men han har altså i fullt alvor tilbudt seg å konsekvent ta bussen frem til hun runder 15 kg (og dermed kan sitte på pute). Blir kjekt det, de gangene vi er avhengige av bil og det ikke finnes noe sikkerhetsutstyr der i det hele tatt.

Jeg er oppgitt og lei hele diskusjonen, men er beredt til å sette himmel og jord i bevegelse for å få henne trygt plassert i en sikker stol.

Herregud for en kampsak... Av alle ting man skal velge seg som det man skal kjempe for, så velger man dårligere sikkerhet for barnet sitt. Fornuftig...

Men herregud - det er jo ingenting. Kjøp det i stedet for voksipose da. Eller Reimadress det første året....

Det vil bli andre dyre ting å krangle om som strengt tatt ikke betyr noe for liv eller død senere :)

Vi arver voksipose, kanskje jeg skal foreslå å bruke de pengene vi sparer der... :-)

''Han mener vi trygt kan arve en stol fra begynnelsen av 2000-tallet som dem vi får den av igjen har arvet og vi derfor slett ikke kjenner historien til. Jeg mener at om vi bare skal kjøpe en ny ting, så skal det være en bilstol. ''

Jeg har ikke lest tråden din. Men jeg vil bare si at dersom dere kjøper brukt så for all del bytt ut selene i den! Siden 2000 så har de kanskje hatt endel bråstopp, og det sliter. Jeg ville gått for en ny stol..............

Det blir ikke brukt. Akkurat dette gir jeg meg ikke på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...