Gå til innhold

De mest trendy navnene i 2007

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Gjest men det er jo egentlig ganske fint

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1201525625' post='3791193]

Skjønner... Må le av at du bruker engangsnick, men du er vel redd for å bli halshugget, hehe! Du må sikkert be alle i Norge som heter Emma om unnskyldnig nå ;p

He he, var litt feig nå ja. Men jeg har ei jente i omgangskretsen som heter Emma, og hun er så søt så, så jeg har nok "vokst av meg" fordommen mot navnet ettersom jeg har blitt kjent med henne, som man jo oftest gjør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Lotte :o)

6

• Sofline

6

• Helmi

4

Mest aktive i denne tråden

uvitende......!

Hmmm... ser at begge mine barn (gutt og jente) står på denne listen.. men det var ikke grunnen til valget..

Da jeg gikk gravid med jenten, var ble navnet bestemt lenge før hun ble fødd, og da visste jeg kun om 2 stk. med det navnet.. (trodde ikke det var så vanlig) men der tok jeg visst feil... Og det året hun ble fødd, så så jeg på i avisene at det var veldig mange med det navnet..

Det samme gjelder gutten.. Navnet hans bestemte jeg meg for da jeg var liten.. Hadde så lyst på en gutt med det navnet. Det trodde jeg var veldig gammelt og kjente bare til en med det navnet.. men har der tok jeg jammen meg feil.. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten sitt navn var blandt ti på topp mellom 1967 og 1987

Mellomsten sitt navn var blandt ti på topp mellom 1976 og 1991

Eldste sitt navn har aldri vært blant 10 på topp. Men de jeg kjenner som heter det er født på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene er jo greie nok de,men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..

Selv er begge mine unger oppkalte etter slekten vår.

Kjempe koslig.

Slipper å ha flere i klassen som heter det samme hvertfall! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnene er jo greie nok de,men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..

Kjempe koslig.

''men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..''

Det der med å velge "trendy" navn, kan skje helt uforskyldt,det...

Begge mine har navn som en del heter, og det er ikke uvanlig at det er 2 av det navnet i en klasse eller fritidsaktivitet.

Med begge navnene trodde vi at det var relativt uvanlige navn. De er ikke veldig moderne (Ikke engelsk-inspirert f.eks.), og vi spurte tilogmed presten i det ene tilfellet dor å høre om det var mange unger som var døpt det navnet. Og neida... Men nå etterpå viser det seg at det tok seg kraftig opp akkurat i de årene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempe koslig.

''Navnene er jo greie nok de,men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..''

Det er vel de færreste som helt bevisst vil velge et navn fordi det er "trendy" - det er vel som med klær at man ikke helt vet hvorfor man plutselig en dag bruker en slengbukse enda man ti år før syntes at det var stygt, og motsatt;-)

Selv har vi ikke noe navn på barn som er på lista over de mest "trendy" navnene, men vi ser jo at navnet har hatt en markant økning de siste årene - det startet året før han ble født, så selv om vi da syntes at vi valgte et sjeldent navn, er det jo et navn som er betydelig mer vanlig blant dem under 10 enn dem over 30...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..''

Det der med å velge "trendy" navn, kan skje helt uforskyldt,det...

Begge mine har navn som en del heter, og det er ikke uvanlig at det er 2 av det navnet i en klasse eller fritidsaktivitet.

Med begge navnene trodde vi at det var relativt uvanlige navn. De er ikke veldig moderne (Ikke engelsk-inspirert f.eks.), og vi spurte tilogmed presten i det ene tilfellet dor å høre om det var mange unger som var døpt det navnet. Og neida... Men nå etterpå viser det seg at det tok seg kraftig opp akkurat i de årene der.

Klart det,men jeg sa jeg ikke skjønner meg på folk som følger den moten.For de finnes de også. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Navnene er jo greie nok de,men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..''

Det er vel de færreste som helt bevisst vil velge et navn fordi det er "trendy" - det er vel som med klær at man ikke helt vet hvorfor man plutselig en dag bruker en slengbukse enda man ti år før syntes at det var stygt, og motsatt;-)

Selv har vi ikke noe navn på barn som er på lista over de mest "trendy" navnene, men vi ser jo at navnet har hatt en markant økning de siste årene - det startet året før han ble født, så selv om vi da syntes at vi valgte et sjeldent navn, er det jo et navn som er betydelig mer vanlig blant dem under 10 enn dem over 30...;-)

Jeg vet om lfere som bevisst følger den moten.

Og det er de jeg ikke skjønner meg på. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Kjempe koslig.

Jeg skjønner heller ikke at det er noe poeng å følge moten på navn, det må da være kjedelig å bevisst velge et navn som man _vet_ mange andre også velger. Men det kan jo hende man har uflaks også. Vi har fire (!) Sara i klassen....

Vi valgte (i 2001) navnet til min oldefar til gutten vår, var litt i tvil fordi det var litt "sært" og veldig sjeldent, men ble glad i navnet, og gikk for det. En to års tid etter braket det løs, og nå ligger det på topp ti på listen :-) .

Koselig at andre også liker navnet vi valgte da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke at det er noe poeng å følge moten på navn, det må da være kjedelig å bevisst velge et navn som man _vet_ mange andre også velger. Men det kan jo hende man har uflaks også. Vi har fire (!) Sara i klassen....

Vi valgte (i 2001) navnet til min oldefar til gutten vår, var litt i tvil fordi det var litt "sært" og veldig sjeldent, men ble glad i navnet, og gikk for det. En to års tid etter braket det løs, og nå ligger det på topp ti på listen :-) .

Koselig at andre også liker navnet vi valgte da :-)

He,he, ja det er jo typisk!

Selv har alle hos oss to navn,så da er det ikke så populært! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine barn skulle ha navn var jeg ivrig inne på SSB. Jeg ville ikke ha 10 på topp (hadde selv 10 på topp i min tid, og vi var tre i klassen med samme navn - kjedelig!!). Det er nok av andre fine navn å velge blandt. Min eldste blir like overrasket hver gang hun hører andre med "sitt" navn. "Mamma - hun har "stjålet" navnet mitt!!!!. Både hennes og lillesøsters navn er korte, greie navn (som ikke slutter på A) men som ikke er videre populære. Ligger jevnt på rundt 30 nye navnesøstre pr år. Hva skjedde med de navnene vi voksta opp med: Marit, Berit, Hilde, Tove, Mette etc? Det er ca 5 stk pr år som får disse navnene - ble vi lei dem da vi var barn?

De kommer igjen. Sjansen er stor for at du får oldebarn med noen av de navnene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe koslig.

Mulig at noen velger populære navn bevisst. Men jeg tror at det som oftest er tilfeldigheter som spiller et puss... Da jeg fikk barn i -92, hadde vi bestemt oss for det "sjeldne" jentenavnet Vilde. Det navnet fikk vi ikke bruk for siden vi fikk en gutt.... og gjennom hele barneskolen hadde han 2 stk. Vilde i sin klasse. De ville altså ha vært 3 med samme navn, hadde han vært en jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse navnenes popularitet har vart en stund, men det gjelder jo ikke _alle_ -a-navn, da.

Sara, Emma, Nora osv er omfattet, men hittil har vi ikke sett noe til samme popularitetsøkning når det gjelder Inga, Olga, Petra, Helga osv.

Kommer de rundt neste sving? ;-)

Godt spørsmål! :-) Da jeg var liten, syntes jeg Olga var et virkelig fælt navn. Nå synes jeg ikke det er så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at noen velger populære navn bevisst. Men jeg tror at det som oftest er tilfeldigheter som spiller et puss... Da jeg fikk barn i -92, hadde vi bestemt oss for det "sjeldne" jentenavnet Vilde. Det navnet fikk vi ikke bruk for siden vi fikk en gutt.... og gjennom hele barneskolen hadde han 2 stk. Vilde i sin klasse. De ville altså ha vært 3 med samme navn, hadde han vært en jente :)

Er nok ofte tilfeldig ja,men jeg forstår ikke de som bevisst følger moten..

Godt det ble gutt da! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse navnenes popularitet har vart en stund, men det gjelder jo ikke _alle_ -a-navn, da.

Sara, Emma, Nora osv er omfattet, men hittil har vi ikke sett noe til samme popularitetsøkning når det gjelder Inga, Olga, Petra, Helga osv.

Kommer de rundt neste sving? ;-)

Barnebarna våre kommer nok til å hete det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk er et av de jentenavnene jeg har tenkt på å kalle en eventuell datter siden jeg var 14-15 år på topp 10-lista. Jeg har nemlig alltid sagt at jeg ikke vil velge svært populære navn til barna mine, og samboeren min liker ikke noen av de andre jentenavnene jeg har foreslått inntil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det,men jeg sa jeg ikke skjønner meg på folk som følger den moten.For de finnes de også. :0)

Noen er veldig opptatt av at navn kan være mobbegrunn, kanskje derfor de velger noe som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...