Gå til innhold

De mest trendy navnene i 2007

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Noen er veldig opptatt av at navn kan være mobbegrunn, kanskje derfor de velger noe som er vanlig?

Men _er_ navn mobbegrunn? Jeg har aldri hørt at mine barn har reagert på andre barns navn - mens jeg som voksen har av og til syntes navnevalgene har vært merkelige. For unger er et navn et navn, det er vel vi voksne som legger mer i dette.

Kom på en liten historie fra vår familie: en av guttene mine var vel sånn rundt 3 da han kom fra barnehagen og fortalte at det var kommet en ny gutt der. Og navnet? Præger .... Dagen etter fikk jeg avklart dette: navnet var Per Egil :) Men ungen min godtok Præger på lik linje med alle andre navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Lotte :o)

6

• Sofline

6

• Helmi

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest mammaen til elias

Navnene er jo greie nok de,men forstår meg ikke helt på at folk følger moten når det kommer til ungenes navn..

Selv er begge mine unger oppkalte etter slekten vår.

Kjempe koslig.

Slipper å ha flere i klassen som heter det samme hvertfall! ;0)

Ser at navnet på min sønn har blitt veldig populært etter han fikk sitt navn.

Vi har oppkalt han etter slekt. Og da vi planla hans navn sjekket vi om det var mye brukt, det var det ikke. Året etter, da han fikk sitt navn, var det også veldig mange andre som fikk dette til navn.

Han har ikke hatt noen med samme navn hverken i barnehagen, skolen eller på aktiviteter han går på. Men ser at det er blitt veldig populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Men _er_ navn mobbegrunn? Jeg har aldri hørt at mine barn har reagert på andre barns navn - mens jeg som voksen har av og til syntes navnevalgene har vært merkelige. For unger er et navn et navn, det er vel vi voksne som legger mer i dette.

Kom på en liten historie fra vår familie: en av guttene mine var vel sånn rundt 3 da han kom fra barnehagen og fortalte at det var kommet en ny gutt der. Og navnet? Præger .... Dagen etter fikk jeg avklart dette: navnet var Per Egil :) Men ungen min godtok Præger på lik linje med alle andre navn...

Min datter kom fra bhg en gang og snakket om gutten som heter popcorn. Hun sa det uten å trekke en mine, så for henne var det naturlig å hete det. Senere viste det seg at han heter Håkon :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene ønsker å finne et navn det ikke er så mange jevnaldrende som har, er det lurt å velge et navn de selv har følelsen av at "alle" heter. Navnene går jo i generasjoner. Da jeg vokste opp, het svært mange jenter Anne, Berit, Bente, Marit og Wenche, mens guttene het Jan, Dag, Per, Geir og Rune. Vi voksne heter det fremdeles, men småbarna gjør det absolutt ikke.

Sønnen min har et sånt navn - "det heter pappaen min / onkelen min også", sier hans jevnaldrende venner. Men det er "ingen" i hans generasjon som heter det.

Litt artig at Ellen (som hører til min generasjon) er omtrent forsvunnet, mens Ella raser oppover statistikken. Likedan er Inger (som det er mange av på min alder) omtrent borte, mens Ingrid har vært populært lenge, også før prinsessen ble født.

Jeg syntes bibelbølgen også var litt merkelig i starten - samfunnet blir mer sekularisert, men ungene (spesielt guttene) har navn som bare hang på profeter fra Bibelen og svært gamle menn på landsbygda i min barndom: Johannes, Benjamin, Elias, Isak, Lukas, Markus - bare Matteus er foreløpig litt bak (dessuten er det jo en navnet på en vin). Men jeg merker jo at jeg venner meg til det.

Min datter nr. to, som viste seg å være en lillebror, hadde antakelig fått navnet Tone. Så værsågod, det er ledig hvis noen vil ha et "sjeldent" navn... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HURRA!!!!

Ingen av mine to flotte jenter har navn som er i nærheten av å komme på en eller annen toppliste.

Det var jo én av hovedintensjonene med navnene deres også ;o)

Begge er oppkalt og har navn som var mer vanlig i "gamle dager". Navn som vi ofte får ros for av venner, kjente og tilfeldige ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kom fra bhg en gang og snakket om gutten som heter popcorn. Hun sa det uten å trekke en mine, så for henne var det naturlig å hete det. Senere viste det seg at han heter Håkon :o)

Hehe! Nemlig...ungene er altetende når det gjelder navn. Alle navn blir jo nye oppdagelser for barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fint navn

Jeg velger det navnet jeg synes er finest.Ser aldri på navnestatistikk for å velge navn. Når jeg først fikk navnet på hjernen hadde jeg aldri ombestemt meg hvis jeg fikk vite at det var et populært navn.... eller at andre ikke likte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fint navn

Typisk er et av de jentenavnene jeg har tenkt på å kalle en eventuell datter siden jeg var 14-15 år på topp 10-lista. Jeg har nemlig alltid sagt at jeg ikke vil velge svært populære navn til barna mine, og samboeren min liker ikke noen av de andre jentenavnene jeg har foreslått inntil nå.

du velger det navnet du liker best. enkelt og greit.. Det slipper h vertfall og bli mobbet fordi det har rart navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fint navn

Ja, det er mobbegrunn.. Det er mindre viktige ting en det som er mobbegrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA!!!!

Ingen av mine to flotte jenter har navn som er i nærheten av å komme på en eller annen toppliste.

Det var jo én av hovedintensjonene med navnene deres også ;o)

Begge er oppkalt og har navn som var mer vanlig i "gamle dager". Navn som vi ofte får ros for av venner, kjente og tilfeldige ukjente.

Da er det nok bare et tidsspørsmål før de blir gjenoppdaget av massene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok bare et tidsspørsmål før de blir gjenoppdaget av massene;)

Neida, vi er så sære, så ;o)

- Har i jaffal unngått at det er flere i bhg eller klassen som heter det samme.....

Og bare hyggelig om noen fler fikk øynene opp for disse navnene - men noen massevekst i bruken har jeg liten tro på :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mobbegrunn.. Det er mindre viktige ting en det som er mobbegrunn.

Så du har altså eksempler på at barn er blitt mobbet pga sitt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at så mange må velge det samme.. Mine barn har helt vanlige navn, ikke akkurat Kari og Ola, men ikke topp 10 heller.

Enig. Vår eldste sønn har et navn på lista, men det ligger i nedre sjikt, de andre to har også vanlige navn, men de kommer nok aldri på topplista, nei ;o)

Husker en kommentar angående navnet til sønn nr 2. "Høres ut som en 90-åring fra Bibelbeltet!" Jeg visste ikke engang at det var et navn fra Bibelen, heller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at så mange må velge det samme.. Mine barn har helt vanlige navn, ikke akkurat Kari og Ola, men ikke topp 10 heller.

Noen må jo være på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er ikke mobbegrunn. Blir barn mobbet er det ikke på grunn av navnet, alle navn kan gjøres om til noe "stygt" er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jente jeg kjenner fortalte meg en gang at det var en gutt i barnehagen med dyrenavn. Det viste seg at han het det samme som hunden deres som har et menneskenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...