Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvilken størrelse bør jeg kjøpe inn til den kommende babyen? Størrelse 50 er vel for smått til mange nyfødte? Hva med størrelse 62? Jeg synes det ser fryktelig stort ut, men de vokser kanskje fort inn i den størrelsen?

Er det noen her som husker hvordan det var med klesstørrelser til deres nyfødte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298062-mer-klesst%C3%B8rrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

62 kan bli litt stort for nyfødte. Mine har brukt 52, men de har ikke vært spesielt store, mellom 3 og 3,5 kg. Hvis du kjøper str 56 er det enten passe eller litt stort, tror jeg.

Du trenger jo ikke å kjøpe inn så mye tøy før det vet sizen på den lille :) Dessuten får du nok endel.

Kjøp minst mulig. Det er lurt å handle undertøy som bodyer. Jeg antar at dere har familie og venner som stiller med gaver. Og tilogmed kan gaver komme fra venner av de som kjenner dere, eller venner av familien. Ja det høres utrolig ut :) Jeg ville kjøpt bukser str 62, men slike med åpne bein for dem kan du trekke oppover mens den er for liten. Jeg vet om mange som ikke rekker å bruke tøyet de får....

Tips, ikke spar på bruken av pentøy dere får til spesielle dager/anledninger, bruk det med en gang :)

AneM1365380603

Kjøp minst mulig. Det er lurt å handle undertøy som bodyer. Jeg antar at dere har familie og venner som stiller med gaver. Og tilogmed kan gaver komme fra venner av de som kjenner dere, eller venner av familien. Ja det høres utrolig ut :) Jeg ville kjøpt bukser str 62, men slike med åpne bein for dem kan du trekke oppover mens den er for liten. Jeg vet om mange som ikke rekker å bruke tøyet de får....

Tips, ikke spar på bruken av pentøy dere får til spesielle dager/anledninger, bruk det med en gang :)

''Tips, ikke spar på bruken av pentøy dere får til spesielle dager/anledninger, bruk det med en gang :)''

Denne skriver jeg under på. Og jeg har begynt å praktisere det på oss alle her. Det er lite poeng i at klær ligger i skapet mens barna vokser ut av dem, eller at de blir umoderne for våres del. Vi kan kle oss pent omså hver dag :)

62 kan bli litt stort for nyfødte. Mine har brukt 52, men de har ikke vært spesielt store, mellom 3 og 3,5 kg. Hvis du kjøper str 56 er det enten passe eller litt stort, tror jeg.

Du trenger jo ikke å kjøpe inn så mye tøy før det vet sizen på den lille :) Dessuten får du nok endel.

Jeg har allerede fått en del, men det frister også å kjøpe litt. :-)

Takk for tips! Vi får i hvert fall en del brukt. Men det frister også å kjøpe litt selv... :-)

Annonse

''Tips, ikke spar på bruken av pentøy dere får til spesielle dager/anledninger, bruk det med en gang :)''

Denne skriver jeg under på. Og jeg har begynt å praktisere det på oss alle her. Det er lite poeng i at klær ligger i skapet mens barna vokser ut av dem, eller at de blir umoderne for våres del. Vi kan kle oss pent omså hver dag :)

Jeg elsker å pynte meg, og især andre, så det blir barnet mitt garantert også utsatt for i tide og utide. :-)

Min første gikk i str 48..(prematur tøy).

Han var 2930 og 47lang.

Andremann gikk også i prematuretøy,men ikke fullt så lenge.

(2-3uker kanskje)

Hun var 3100 og....herregud jeg husker ikke hvor lang hun var....* rødme *

Men så var jeg litt opptatt at tøyet skulle passe også.

Syns det ser så fælt ut når man skal vise frem babyen i "sore sekker"..

Så jeg kjøpte noen få små plagg som passet akkurat.

Men nå er jeg litt rar sånn da.. ;0)

Min første gikk i str 48..(prematur tøy).

Han var 2930 og 47lang.

Andremann gikk også i prematuretøy,men ikke fullt så lenge.

(2-3uker kanskje)

Hun var 3100 og....herregud jeg husker ikke hvor lang hun var....* rødme *

Men så var jeg litt opptatt at tøyet skulle passe også.

Syns det ser så fælt ut når man skal vise frem babyen i "sore sekker"..

Så jeg kjøpte noen få små plagg som passet akkurat.

Men nå er jeg litt rar sånn da.. ;0)

Nå kan babyen jo godt veie 4 kg og være 54 cm lang når den kommer ut, så jeg tror jeg venter litt med prematurklærne. :-)

Jeg ser du skriver du har fått endel, men har lyst til å kjøpe sjøl og. Da bør du bruke dine egne penger, din egen shoppinglyst og din energi på å kjøpe klær som blir brukt i litt mer enn noen uker, og gå for 62 og 68 syns jeg.

Du må legge vekk klærne ganske fort, og det er lettere å legge vekk ting man har fått. Litt småtrist å legge vekk den kjolen man kjøpte mens man gikk høygravid og drømte om babyen, når man bare har hatt den på 1 gang.

Mine har forresten aldri brukt annet enn body + strømpebukse den første tida, så alle bukser og gensere i 50 og 56 har vært ubrukt.

AneM1365380603

Jeg har allerede fått en del, men det frister også å kjøpe litt. :-)

Jeg skjønner godt du vil kjøpe litt selv også :o) Det er gøy å kjøpe babyklær. Jeg er litt sånn som ikke liker at klær ligger og venter i flere måneder i skapet, blir så lei av å se plaggene da. Så hvis du vil at babyen skal bruke klærne snart bør du ikke kjøpe større enn 68.

Annonse

Jeg tror ikke mine brukte mindre størrelse enn 56. De var nær gjennomsnittet i størrelse da de ble født, rett under halvmeteren lang og litt under 3,5 kg. Mye var da for langt i beina i starten, men 52 kan være trangt andre steder, det kommer an på fasongen.

Husk at klær i str. 60-62 som har vært vasket mange ganger, kan være mindre enn helt nye plagg i samme str. Det er også forskjell på modellene - H&M er ganske romslig, enkelte utenlandske merker (f.eks. Fixoni) er bittesmå.

Ikke kjøp noen "antrekk" i de minste størrelsene, vent og se hva du får i gave. Kjøp noen få "kjedelige" basisplagg som bodyer i str. 56 og oppover. Butikkene er åpne etter fødselen også. Ta en kikk sammen med barnefaren, så kan du evt. sende ham på handletur når dere vet størrelsen på nurket, hvis det er noe dere mangler.

Tenk bleieskift og ikke nussefaktor når du velger klær. Gode åpninger er viktig - det er ikke så morsomt for verken foreldre eller baby å stadig måtte dra trange plagg som er gjennomtrukne av babybæsj (beklager, men de _blir_ det) over hodet på den lille.

Mine tre små var rundt 3300 gram og de startet med str. 56. Dette brukte de i noen uker. Vi kjøpte noen få plagg i den størrelsen og flere fra str 62. Du kan regne med å få masse babyklær i gave også, så ikke nødvendig å kjøpe for mye:) Eldstejenta fikk så masse klær at hun stort sett hadde nytt antrekk hver dag i to mnd. Måtte jo bruke det før det ble for smått ;-)

Mine brukte 56 som nyfødte, gikk over til 62 etter 1-2(?) måneder. hhv 68 og 74 var den str som ble brukt "lengst" da de var babyer.

Jeg hadde satset på 56 hvis du vil ha noe du kan bruke med en gang. -men ikke kjøp for mange plagg, det er utrolig hvor mange som synes det er morsomt å kjøpe bittesmått babytøy i gave.

Kjøp noen basisplagg som bodyer/knyteskjorter og strømpebukser i str 56 for å ha klart.

Ofte får man mye klær i barselgave, men det er gjerne mer pyntet/spesielt tøy som giveren faller for fordi "det bare er såååå søtt", uten at det nødvendigvis er veldig praktisk. Og det er de enkle basistingene dere først og fremst trenger.

Så kan dere se an babyens størrelse, gaveflommen og deres eget behov, og spe på etter fødsel med det dere trenger. Det går fint å handle litt etterpå også. :o)

Forresten, jeg har svart deg lenger ned men nå kom jeg bare på en ting. Mange av de barselgavene jeg fikk med klær var i str 56 og 62, og noe i 68, faktisk så mange at jeg valgte å bytte mange av dem inn i større størrelser. Og gjett om jeg er glad for det! Da snuppa passerte 68 var det _ingen_ igjen av gaveklærne, og enda en stund igjen til ettårsdagen hvor gavene består av klær i str 80 og 86, så faktisk var str 74 det vi hadde aller minst av.... Bare et tips:-)

Men det er jo ikke 74 man har lyst til å handle når man går og venter på bebisen, så jeg støtter de som sier at du bør kjøpe basisplagg som bodyer og strømpebukser og kanskje en nattdrakt eller to:-) Begge mine brukte 56 fra begynnelsen av, kanskje etpar bodyer i 50. Jeg har to relativt store unger, den ene var 4000 g og 51 cm og den andre var 3790 g og 50 cm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...