lissi67 Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Fikk avregning på strømmen her en dag.Veldig ekkelt. 0 Siter
mrxx Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Huffda, den regningen var ikke liten skjønner jeg. 0 Siter
lissi67 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Skrevet 29. januar 2008 Huffda, den regningen var ikke liten skjønner jeg. Tja,den var ganske så høy,men det var jo det vi hadde brukt da så det var nå bare å betale. Skulle gjerne hatt noen tips til sparing da,så kansje vi kan unngå sånne store regninger fremover. Har dere noen gode råd eller? Hva gjør dere for å spare?eller kansje dere ikke gjør det og får sånne store som meg. Har forresten varmepumpe,vannbåren varme,peis(som jeg ikke er så veldig flink til å bruke),mest til kos da. Slår av lys flittig og greier men,men likevel store ekle regninger til stadighet. Dere da? samme som meg? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Tja,den var ganske så høy,men det var jo det vi hadde brukt da så det var nå bare å betale. Skulle gjerne hatt noen tips til sparing da,så kansje vi kan unngå sånne store regninger fremover. Har dere noen gode råd eller? Hva gjør dere for å spare?eller kansje dere ikke gjør det og får sånne store som meg. Har forresten varmepumpe,vannbåren varme,peis(som jeg ikke er så veldig flink til å bruke),mest til kos da. Slår av lys flittig og greier men,men likevel store ekle regninger til stadighet. Dere da? samme som meg? Samme som deg. Bruker ca. 25 000 kwt i året, fordelt på et boareal på ca.140 kvadrat. 0 Siter
lissi67 Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Skrevet 29. januar 2008 Samme som deg. Bruker ca. 25 000 kwt i året, fordelt på et boareal på ca.140 kvadrat. Javel,vi ligger på endel over 30.000, men med ett noe større bo areal,så det er vel innenfor normalen antar jeg,uansett stive priser de tar seg. Gjør du noe spesielt for å spare du da? Det har jo litt å si hvor mange medlemmer av husholdningen det er også,vi er fire stk. to voksne, en ungdom som dusjer mye og en mindre som helst ikke vil dusje(en sålenge). Så tenker det går endel på varmtvann også ja. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Javel,vi ligger på endel over 30.000, men med ett noe større bo areal,så det er vel innenfor normalen antar jeg,uansett stive priser de tar seg. Gjør du noe spesielt for å spare du da? Det har jo litt å si hvor mange medlemmer av husholdningen det er også,vi er fire stk. to voksne, en ungdom som dusjer mye og en mindre som helst ikke vil dusje(en sålenge). Så tenker det går endel på varmtvann også ja. ''''Gjør du noe spesielt for å spare du da?'''' Eg har tidligere vært flink til å spare, men fra i fjor sommer/høst så flytta sønnen min til meg (16 år) så nå har vi sløst mye, mest for å ha det varmt og komfortabelt, mye mere dusjing, bruk av komfyr, vaskemaskin har det også blitt. Men eg har fått skifta ut tre gamle vinduer, og det har hjulpet svært mye i et trekkfullt hus. Når vi (kun to stk.) går på skole og jobb om morningen, skrur eg alltid ned varmen i stua, på kjøkkenet og på badet til minste "trinn", og slukker alle lys. 0 Siter
Sofline Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Tja,den var ganske så høy,men det var jo det vi hadde brukt da så det var nå bare å betale. Skulle gjerne hatt noen tips til sparing da,så kansje vi kan unngå sånne store regninger fremover. Har dere noen gode råd eller? Hva gjør dere for å spare?eller kansje dere ikke gjør det og får sånne store som meg. Har forresten varmepumpe,vannbåren varme,peis(som jeg ikke er så veldig flink til å bruke),mest til kos da. Slår av lys flittig og greier men,men likevel store ekle regninger til stadighet. Dere da? samme som meg? Etterisoler, skift til energivinduer, bytt ut el-apparater til apparater med A-energi, bytt lyspærer til sparepærer, tørk tøy på snor i stedet for i trommel, senk innetemperaturen et par grader, skru ned for varmekablene, kok vann i vannkoker i stedet for i kjele, dusj et par minutter mindre av gangen. 0 Siter
Sofline Skrevet 29. januar 2008 Skrevet 29. januar 2008 Tja,den var ganske så høy,men det var jo det vi hadde brukt da så det var nå bare å betale. Skulle gjerne hatt noen tips til sparing da,så kansje vi kan unngå sånne store regninger fremover. Har dere noen gode råd eller? Hva gjør dere for å spare?eller kansje dere ikke gjør det og får sånne store som meg. Har forresten varmepumpe,vannbåren varme,peis(som jeg ikke er så veldig flink til å bruke),mest til kos da. Slår av lys flittig og greier men,men likevel store ekle regninger til stadighet. Dere da? samme som meg? Og skru av stand-by på alle apparater. For eksempel en printer på stand-by sluker strøm for 100-200 kr i året så jeg på et energispareprogram på TV for en stund siden. 0 Siter
mrxx Skrevet 30. januar 2008 Skrevet 30. januar 2008 Tja,den var ganske så høy,men det var jo det vi hadde brukt da så det var nå bare å betale. Skulle gjerne hatt noen tips til sparing da,så kansje vi kan unngå sånne store regninger fremover. Har dere noen gode råd eller? Hva gjør dere for å spare?eller kansje dere ikke gjør det og får sånne store som meg. Har forresten varmepumpe,vannbåren varme,peis(som jeg ikke er så veldig flink til å bruke),mest til kos da. Slår av lys flittig og greier men,men likevel store ekle regninger til stadighet. Dere da? samme som meg? Skal du spare strøm så er det to ting du må begynne med som er de største strømslukerne og det er oppvarming og varmtvann. Har du mulighet, så senk temperaturen om natten, enten ved at varmeovnene har nattsenking eller at du skrur ned temperaturen noe selv. Ha det heller varmt på badet og f.eks kjøkkenet om natten, for disse rommene bruker du om morgenen eller hvis du ikke skulle få sove og er litt oppe. Dette kan du gjøre på dagtid også, hvis du/dere er på jobb og huset står tomt. Når du lufter ut, så sjokklufter du i 5 til 10 minutter, ikke la vinduet stå litt på gløtt over lenger tid. I tillegg kan de fleste spare mye på varmtvannet, vær flinkere til å skru av vannet, så det ikke renner og at du er raskere i dusjen. Har du badekar så bruk dette mindre, men ta en dusj i stedenfor. Det er endel å spare her og der, hvis du tar deg tid til å tenke litt over det og være mye mer besvisst på forbruket. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.