Catrine76 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Hei. Jeg har en gutt på 5 år som jeg mistenker sliter med melkeintoleranse. Har testet han for melkeallergi når han var 2 1/2 år, men fikk ikke utslag på melkeallergi. Generelt sett så er han er en livsglad gutt som er glad i mat, idrett, barnehagen og stort sett veldig fornøyd og blid. Grunnen til at jeg mistenker intoleranse er at han reagerer med voldsomme magesmerter, oppkast og eller diare etter å ha spist feks rømme, grøt laget med vanlig melk, is fra boks, soft-ice o.l. Et eksempel: Nå på torsdag spiste vi seibiff med poteter, løk og rømme til. Han spurte om å få spise restene av rømmen som var i skålen og fikk lov til det..... De første magesmertene kom ikke lenge etter middag og vedvarte utover kvelden. Han hadde så vondt at han strigråt, fikk ikke sove og ville kaste opp. Kl 0030 kastet han opp første gang og etter å ha tømt magen 3 ganger, ble han heldigvis bedre.... Dette er et eksempel som er ganske karakteristisk for han etter å ha fått i seg produkter med melk. Jeg har desverre ikke tenkt på at rømme inneholder helmelk... Det sjekket jeg først nå på torsdag etter episoden nevnt over. Han drikker til vanlig laktoseredusert melk, men vi har ikke kuttet ned på andre produkter som feks rømme og pålegg som ost -han elsker brunost!! Spørsmålene mine er: Kan melkeintoleranse på noen måte testes? Eller er slike episoder jeg nevnte over "test" nok?? Bør vi kutte ut ALLE matvareprodukter med melk som ingrediens? I såfall; har du noen tips til produkter vi kan erstatte det med? Håper du kan hjelpe en litt fortvilet mor som meg som ser sitt barn har mye vondt.... Hilsen Catrine :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298091-melkeintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.