Gå til innhold

Hovedoppgave i sykepleie - problemsstilling

Anbefalte innlegg

Gjest To sykepleierstudenter

Vi er to sykepleierstudenter som skal skrive hovedoppgave innen psykiatri. Vi har bestemt oss for å skrive om rusproblematikk i forhold til en psykiatrisk lidelse.

Problemet her er at vi ikke helt vet hva vi skal skrive om, og vi må jo begrense oppgaven veldig, for at den skal være mulig å besvare.

Vi er interessert i psykose, schizofreni og andre ting vi ikke kommer på i farten. Vi har lyst å vinkle dette inn på rusproblematikk.

Noen som har gode idéer til problemsstilling?

Fortsetter under...

Gjest To sykepleierstudenter

Jeg ville valgt noe som jeg hadde et snev av peiling på fra før.

Nå har vi skrevet i hovedinnlegget at vi er svært interessert i schizofreni og diverse psykoser, kanskje bipolar lidelse. Vi får se om det er noen flinke problemsstillingsløsere her da :-)

Gjest sjuksyster

Det jeg tenker på som et "interessant" fenomen, er at man kan gå inn i en psykose når man blir avvendt fra rusmidler/pillemisbruk. Det er mange som ikke er klar over det.

Viktig å vite når man skal jobbe som sykepleier med rusmisbrukere.

Annonse

Jeg lurer litt på hvorfor dere skal skrive en oppgave om disse tingene samtidig i grunnen. Jeg tror en person i psykose ikke nødvendigvis trenger rus...angstfylte mennesker kan derimot ty til alkohol i større grad enn andre, for å roe nervene f.eks.

Jeg går utfra at det er "rusmisbruken" dere ønsker å skrive om, eller er det medisineringen? Tar man doser som foreskrevet opplever man ikke rus i den forstand.

Jeg tror dere bør forklare nærmere hva dere har tenkt her inne å for å kunne få relevante svar?!

Bare et lite tips..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kom på et tema som ingen har besvart og som jeg synes er svært interessant.

Bakgrunn: Mer enn halvparten av innleggelsene i en akuttavdeling skyldes at pasienten har unnlatt å følge de behandlingsråd som er gitt fra tidligere behandling.

Spørsmålsstillingen kunne da være: Hva kan sykepleierne gjøre for at pasienten skal øke sin etterlevelse av de råd som gis mht behandling, livsførsel og annet som påvirker prognosen?

Nå har vi skrevet i hovedinnlegget at vi er svært interessert i schizofreni og diverse psykoser, kanskje bipolar lidelse. Vi får se om det er noen flinke problemsstillingsløsere her da :-)

Det er forskjell på å "ha peiling på" og "å være interessert i" ;-)

Ellers synes jeg NHDs forslag høres spennende ut.

Det hadde også vært interessant å vite hvorfor rus og psykiatri ofte hører sammen. Årsakssammenhenger, hva kom først osv. Men det er kanskje litt for omfattende...

Lykke til! :)

Gjest lithium

Jeg kom på et tema som ingen har besvart og som jeg synes er svært interessant.

Bakgrunn: Mer enn halvparten av innleggelsene i en akuttavdeling skyldes at pasienten har unnlatt å følge de behandlingsråd som er gitt fra tidligere behandling.

Spørsmålsstillingen kunne da være: Hva kan sykepleierne gjøre for at pasienten skal øke sin etterlevelse av de råd som gis mht behandling, livsførsel og annet som påvirker prognosen?

Jeg synes også den problemstillingen er interessant. Men bakgrunnen og spørsmålsstillingen forutsetter at behandlingen i forkant av akuttinnleggelsen var riktig for den pasienten. Sånn er det jo ikke nødvendigvis... Det hender seg at etterlevelsen er dårlig fordi behandler/behandlingsapparat ikke er godt nok eller gjør feil. Så spørsmålsstillingen bør etter min mening ikke bare være hva sykepleierne kan gjøre for å øke etterlevelse, men også hva årsaken til manglende etterlevelse er.....

For å øke etterlvelsen må man vite hvorfor den er så dårlig.

Gjest neineinei

Jeg synes også den problemstillingen er interessant. Men bakgrunnen og spørsmålsstillingen forutsetter at behandlingen i forkant av akuttinnleggelsen var riktig for den pasienten. Sånn er det jo ikke nødvendigvis... Det hender seg at etterlevelsen er dårlig fordi behandler/behandlingsapparat ikke er godt nok eller gjør feil. Så spørsmålsstillingen bør etter min mening ikke bare være hva sykepleierne kan gjøre for å øke etterlevelse, men også hva årsaken til manglende etterlevelse er.....

Godt poeng lithium!

Et veldig godt og viktig poeng.

Men en slik oppgave må også ta hensyn til et visst minstemål av PK. Så det vil nok ikke gå så bra for to sykepelierstudenter å fortelle psykiaterne hva de gjør feil.... Slike oppgaver må som regel være relevante for ens eget fagfelt, altså det man selv kan gjøre noe med.

Jeg har opplevd at folk har droppet livsviktige og korrekt utskrevne somatiske legemidler rett og slett fordi legen som skrev dem ut oppførte seg svært lite tillitsvekkende og ufyselig...

mvh

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

De tilfellne jeg snakker om er der hvor pasienten burde ha fulgt et fornuftig og korrekt opplegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...