Gå til innhold

Om å sitte stille på skolen


Anbefalte innlegg

Gjest irritert i dag

Jeg må bare spørre. Hvilke regler gjelder på deres skoler? Må ungene sitte på stolen, rett i ryggen og med beina ned? Eller får de ligge under pulten å jobbe hvis de vil?

Min sønn i 1. klasse har nemlig gjentatte ganger fått både tilsnakk og fysisk korrigering fordi han gjerne sitter med beina under seg på stolen. Da kommer de og drar han i armer og bein til han sitter rett. Jeg har lyst til å ta det opp med skolen. Men... på den annen side har vi trøbbel nok med skolen.

Så før jeg gjør noe som helst vil jeg høre hva som er vanlig rundt omkring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298184-om-%C3%A5-sitte-stille-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At ungene ikke får ligge på golvet i timene synes jeg er en selvfølge, men at han ikke får sitte som han vil når han sitter på stolen høres litt merkelig ut? Er det for å forebygge belastningsskader og innarbeide en ergonomisk riktig sittestilling de gjør det?

Gjest irritert i dag

At ungene ikke får ligge på golvet i timene synes jeg er en selvfølge, men at han ikke får sitte som han vil når han sitter på stolen høres litt merkelig ut? Er det for å forebygge belastningsskader og innarbeide en ergonomisk riktig sittestilling de gjør det?

Aner ikke hvorfor de gjør det. Hvis det er for å forebygge belastningsskader er de helt på jordet. I dag anbefales det jo å variere sittestilling mye.

Det med å ligge på golvet var liksom ytterpunktet i andre enden av skalaen. Jeg vet om mange skoler (baseskoler) hvor barna får ligge på golvet eller sitte i vinduskarmen, variere veldig, når de jobber. At de hos oss skal sitte på stolen syns jeg er greit, men å begynne å flytte på armer og bein for å få han til å sitte rett - det syns jeg personlig er helt feil. I forhold til ergonomi så vel som i forhold til at han opplever det som et overtramp i forhold til egen person. Det må da være uvesentlig for læringen om han sitter slik eller sånn?

Gjest ViViola

Aner ikke hvorfor de gjør det. Hvis det er for å forebygge belastningsskader er de helt på jordet. I dag anbefales det jo å variere sittestilling mye.

Det med å ligge på golvet var liksom ytterpunktet i andre enden av skalaen. Jeg vet om mange skoler (baseskoler) hvor barna får ligge på golvet eller sitte i vinduskarmen, variere veldig, når de jobber. At de hos oss skal sitte på stolen syns jeg er greit, men å begynne å flytte på armer og bein for å få han til å sitte rett - det syns jeg personlig er helt feil. I forhold til ergonomi så vel som i forhold til at han opplever det som et overtramp i forhold til egen person. Det må da være uvesentlig for læringen om han sitter slik eller sånn?

Det kan jo være veldig mange grunner til at de flytter på han, f.eks. at han skriver skakt, at han dunker beina borti noe (ubevisst), at han tar mye mer plass med overkroppen osv.

Når det er sagt, så synes jeg du skal ta en prat med læreren, og rett og slett spørre. Å forebygge belastningsskader er kanskje viktigere enn vi tror, og denne læreren kan jo være en "sitte-riktig-apostel". Spør hvorfor, og fortell samtidig at det oppleves feil for dere at han blir rettet på.

På vår skole brukes det også endel tid på å rette opp sittestillinger, men siden vårt barn ikke tar det ille opp, har vi ikke tenkt så mye over det.

Gjest irritert i dag

Det kan jo være veldig mange grunner til at de flytter på han, f.eks. at han skriver skakt, at han dunker beina borti noe (ubevisst), at han tar mye mer plass med overkroppen osv.

Når det er sagt, så synes jeg du skal ta en prat med læreren, og rett og slett spørre. Å forebygge belastningsskader er kanskje viktigere enn vi tror, og denne læreren kan jo være en "sitte-riktig-apostel". Spør hvorfor, og fortell samtidig at det oppleves feil for dere at han blir rettet på.

På vår skole brukes det også endel tid på å rette opp sittestillinger, men siden vårt barn ikke tar det ille opp, har vi ikke tenkt så mye over det.

Vårt barn tar det ille opp, og det er derfor det er et problem. I tillegg må jeg jo si at vi har et lass med ANDRE problemer i forhold til skolen. Vi har startet opp med såkalte ansvarsgruppemøter med skolen og PPT, fordi gutten har sosiale tilpasningsvansker. Han er faglig flink, og ellers snill og grei, og en som lærerne sier de sjelden må korrigere. Men han sliter med tilliten til lærerne (grunnet mange uheldige episoder), og dette vet de. Da virker det så bak mål å sette i gang å henge seg opp i slike bagateller.

Min sønn er en mark, men jeg har ikke hørt noe om at han har fått tilsnakk om sittestillingen. Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen, og det med god grunn. Jeg har inntrykk av at de er fornøyde bare de sitter når de skal sitte, og ikke bryr seg om detaljer.

Det høres såpass merkelig ut at jeg synes du skal sjekke med skolen om hva dette dreier seg om. Det er ikke sikkert skolen og sønnen din har helt sammenfallende opplevelse av det som skjer. Men uansett skal de jo ikke invadere ungen fullstendig, særlig ikke pga. en bagatell.

Annonse

Vårt barn tar det ille opp, og det er derfor det er et problem. I tillegg må jeg jo si at vi har et lass med ANDRE problemer i forhold til skolen. Vi har startet opp med såkalte ansvarsgruppemøter med skolen og PPT, fordi gutten har sosiale tilpasningsvansker. Han er faglig flink, og ellers snill og grei, og en som lærerne sier de sjelden må korrigere. Men han sliter med tilliten til lærerne (grunnet mange uheldige episoder), og dette vet de. Da virker det så bak mål å sette i gang å henge seg opp i slike bagateller.

Bruker du å snakke nedsettende om lærerne så han hører det?

lissi1365380351

Vårt barn tar det ille opp, og det er derfor det er et problem. I tillegg må jeg jo si at vi har et lass med ANDRE problemer i forhold til skolen. Vi har startet opp med såkalte ansvarsgruppemøter med skolen og PPT, fordi gutten har sosiale tilpasningsvansker. Han er faglig flink, og ellers snill og grei, og en som lærerne sier de sjelden må korrigere. Men han sliter med tilliten til lærerne (grunnet mange uheldige episoder), og dette vet de. Da virker det så bak mål å sette i gang å henge seg opp i slike bagateller.

Ett lass med problemer allerede i første klasse,det høres ut til å kunne bli lite hyggelig for dere fremover.

Hvilke problemer er det snakk om undrer jeg,skjønner jo at dette med sittingen var ett problem,men hva med de andre?

Er det med sittingen det største eller?

Nei,det er ikke alltid så greit å begynne på skolen,ikke alle syns jeg er moden for det,de er jo så små,skjønner godt at det er vanskelig for de å sitte en skoletime fint på stolen,jeg er ganske så sikker på at det skjønner læreren også.

Gi det litt tid,og snakk ut med lærer om problemene er mitt råd i første omgang.

Gjest ViViola

Vårt barn tar det ille opp, og det er derfor det er et problem. I tillegg må jeg jo si at vi har et lass med ANDRE problemer i forhold til skolen. Vi har startet opp med såkalte ansvarsgruppemøter med skolen og PPT, fordi gutten har sosiale tilpasningsvansker. Han er faglig flink, og ellers snill og grei, og en som lærerne sier de sjelden må korrigere. Men han sliter med tilliten til lærerne (grunnet mange uheldige episoder), og dette vet de. Da virker det så bak mål å sette i gang å henge seg opp i slike bagateller.

Skjønner at det er flere ting som "butter", ja, og det blir jo ofte slik når det først går litt skjeis...

Håper dere finner ut av det, det er jo ikke meningen at han skal plages på skolen!

Det er helt sikkert lærere som vil at ungene skal sitte rett opp og ned, ja :-(

Nå har man imidlertid begynt å skjønne at hvordan elevene sitter ikke har betydning så lenge de jobber. Noen lærere lar elevene få sitte under kateteret, under pulten sin, i vinduskarmen etc. når de jobber konsentrert. Alle lærer vi på ulike måter og en ting som passer for en, passer ikke nødvendigvis for en annen. Heldigvis begynner man i skolen å bli litt mer obs på dette!

Min sønn er en mark, men jeg har ikke hørt noe om at han har fått tilsnakk om sittestillingen. Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen, og det med god grunn. Jeg har inntrykk av at de er fornøyde bare de sitter når de skal sitte, og ikke bryr seg om detaljer.

Det høres såpass merkelig ut at jeg synes du skal sjekke med skolen om hva dette dreier seg om. Det er ikke sikkert skolen og sønnen din har helt sammenfallende opplevelse av det som skjer. Men uansett skal de jo ikke invadere ungen fullstendig, særlig ikke pga. en bagatell.

''Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen''

Åh, den tullefallingen av stolen er en gjenganger hos guttungen her. Han har fått tilsnakk for det _mange_ ganger.

Men så lenge han blir sittende på selve stolen og følger sånn nogenlunde med (heller ingen selvfølge), tror jeg ikke de legger seg opp i selve sittestillingen.

Dette synes jeg høres ut som en bagatell. Det kan vel ikke spille noen rolle om gutten sitter med beina oppunder seg eller på gulvet. Men at han sitter relativt stille og klarer å konsentrere seg litt er jo viktig.

Jeg synes du kan spørre lærer om hvorfor det er slik.

''Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen''

Åh, den tullefallingen av stolen er en gjenganger hos guttungen her. Han har fått tilsnakk for det _mange_ ganger.

Men så lenge han blir sittende på selve stolen og følger sånn nogenlunde med (heller ingen selvfølge), tror jeg ikke de legger seg opp i selve sittestillingen.

Det der med å tullefalle av stolen må være noe slags stunt-instinkt hos små gutter. Fenomenet var totalt ukjent for meg så lenge jeg hadde mest med små jenter å gjøre, men de siste årene har jeg skjønt at det ikke er bare min sønn som driver med det.

Og jentene fniser når gutta "plutselig" detter av stolen i timen, så jeg antar det er belønning god nok...

Samtidig er han selvstendig og flink med andre fysiske ting - for ett år siden hadde han ikke hatt slalomski på beina, men nå triksekjører han som bare det. Men har altså problemer med å sitte på en stol...?

Annonse

Høres rart ut, jeg tenker at dette er en lærer som trenger å få banket inn det flere av oss foreldre jobber med: Pick your fights. Det er sannsynligvis andre og mer viktige ting å jobbe med.

Det kan jo ikke være med tanke på ergonomi heller, fordi det som jobber med ergonomi sier jo at "Den neste stillingen er den beste" dersom de får spørsmål om hvilken sittestilling som er best. Poenget er variasjon...

Vårt barn tar det ille opp, og det er derfor det er et problem. I tillegg må jeg jo si at vi har et lass med ANDRE problemer i forhold til skolen. Vi har startet opp med såkalte ansvarsgruppemøter med skolen og PPT, fordi gutten har sosiale tilpasningsvansker. Han er faglig flink, og ellers snill og grei, og en som lærerne sier de sjelden må korrigere. Men han sliter med tilliten til lærerne (grunnet mange uheldige episoder), og dette vet de. Da virker det så bak mål å sette i gang å henge seg opp i slike bagateller.

Dersom gutten opplever dette som krenkende eller invaderende, så er jeg enig med deg i at lærerne kan la være å "korrigere fysisk".

Men dersom du baserer dine tanker rundt dette kun på hva gutten forteller, så synes jeg du tillegger ham større evne til å se helheten i situasjoner enn han kanskje har. En såpass liten gutt ser som regel ting kun fra sitt eget perspektiv. Jeg tenker at han må kunne få sitte som han vil, men ikke dersom han f.eks. sitter og sparker med bena uten å tenke over det og dermed forstyrrer de andre, osv. osv.

I tillegg er det vel vanlig å korrigere blyantgrep og bruk av armen i forbindelse med skriving. Kanskje misliker han også dette.

Håper sønnen din etterhvert kan få et bedre forhold til læreren, eller at han er så heldig at det blir lærerbytte etterhvert. Det er vanskelig både å ha samhandlingsproblemer og en lærer man ikke kan ha tillit til!

Gjest irritert i dag

Dersom gutten opplever dette som krenkende eller invaderende, så er jeg enig med deg i at lærerne kan la være å "korrigere fysisk".

Men dersom du baserer dine tanker rundt dette kun på hva gutten forteller, så synes jeg du tillegger ham større evne til å se helheten i situasjoner enn han kanskje har. En såpass liten gutt ser som regel ting kun fra sitt eget perspektiv. Jeg tenker at han må kunne få sitte som han vil, men ikke dersom han f.eks. sitter og sparker med bena uten å tenke over det og dermed forstyrrer de andre, osv. osv.

I tillegg er det vel vanlig å korrigere blyantgrep og bruk av armen i forbindelse med skriving. Kanskje misliker han også dette.

Håper sønnen din etterhvert kan få et bedre forhold til læreren, eller at han er så heldig at det blir lærerbytte etterhvert. Det er vanskelig både å ha samhandlingsproblemer og en lærer man ikke kan ha tillit til!

Han blir irritert over fysisk korreksjon, uansett hva det gjelder. Jeg tror ikke han har blitt korrigert for blyantgrep, for det mener jeg er bra. Men han liker ikke å bli "tatt" i.

Når gutten selv beskriver, og har oppfattet, at det er det å sitte med beina under seg som er "ulovlig", så skjønner jeg ikke hvordan det er å tillegge han egenskaper.

Før du sier eller gjør noe vil jeg anbefale deg å ta en prat med en fysioterepeur og/eller ergoterapeut om hvilke arbeidstillinger som er gode for kroppen. Få gjerne med deg noen fagartikler. Så har du litt å slå i bordet med.

Om måten barna sitter på gjør dem så urolige at de ikke får gjort det de skal og/eller forstyrrer andre, er det jo grunn til å korrigere. Det samme om de sitter på en måte som gjør at de ikke kan skrive ordentlig.

Som en digresjon kan jeg nevne at jeg kjenner en som lærte seg å lese med ryggen på stolsetet og beina oppover ryggstøet. Hun er i ferd med å fullføre sin universitetsutdanning nå, på normert tid.

mvh

Min sønn er en mark, men jeg har ikke hørt noe om at han har fått tilsnakk om sittestillingen. Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen, og det med god grunn. Jeg har inntrykk av at de er fornøyde bare de sitter når de skal sitte, og ikke bryr seg om detaljer.

Det høres såpass merkelig ut at jeg synes du skal sjekke med skolen om hva dette dreier seg om. Det er ikke sikkert skolen og sønnen din har helt sammenfallende opplevelse av det som skjer. Men uansett skal de jo ikke invadere ungen fullstendig, særlig ikke pga. en bagatell.

''Antakeligvis har han enkelte ganger fått beskjed om å sitte rolig og ikke tullefalle av stolen, og det med god grunn.''

En av mine har så mye makk i kroppen at h*n har falt ned fra stolen både titt og ofte - med de hyl og skrik som da kommer fordi h*n har slått seg. Så vi har måttet stille visse krav til _hvordan_ man sitter på stolen...

;-)

Vi har også funnet ut at noen stillinger fører til mer ukontrollert bevegelse enn andre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...