Gå til innhold

Snart 5 år og fortsatt smokk

Anbefalte innlegg

Du har fått flere gode råd, men jeg vil fortelle om den mest kreative jeg har hørt! :-)

Barnefar var tålelig lei av at jentungen gikk med smokken hele tiden, så til slutt tok han smokken og spikret den fast i veggen i riktig høyde i forhold til hodet hennes. Så hver gang hun spurte etter smokken, så bare pekte han på den og sa DER henger den, om du vil ha. Det var vel et par ganger hun var borte og suttet litt på den, men så var det slutt. :-)

Men hun hadde nok bare en smokk da...

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• hidi, the scorpion

13

• AneM1365380603

4

• Tweak

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Her ville nok smokken også vært en fornærmelse om den ble tilbudt etter 3-årsalderen.

Om barna ikke er kjent med penger når de er fem, trenger de kanskje å øve seg litt på å betale noen småting i butikken selv.

mvh

''Om barna ikke er kjent med penger når de er fem, trenger de kanskje å øve seg litt på å betale noen småting i butikken selv.''

Det kan vel så være, men akkurat dette med penger og hvordan man bruker dem kommer på ett eller annet tidspunkt - så det bekymret jeg meg nok ikke så veldig for. Verdien av penger forstår de uansett ikke før de kan regne og forstå tallene, så jeg er vel ikke helt enig med deg i utsagnet ditt.

AneM1365380603

Kutt ut suttene på dagtid til å begynne med. Så kan hun etterhvert f eks sende dem til Kaptein Sabeltanns smokkekiste. Han tar godt vare på dem.

Du kan også si at disse suttene er de siste du kjøper. Den ene kan bli "ødelagt". Da er det en igjen, og den blir jo før eller siden ekkel. Kanskje hun til og med kaster den selv.

Du kan gi henne noe hun ønsker seg den dagen hun slutter. F eks en kosebamse. Når suttene er borte kjøper du ikke nye. Jeg har vært veldig svak når de eldste her har sluttet, men det har gått mye lettere enn forventet. Jeg tror jeg nesten har vært like vemodig som barnet når sutten er gått i søpla.

''Om barna ikke er kjent med penger når de er fem, trenger de kanskje å øve seg litt på å betale noen småting i butikken selv.''

Det kan vel så være, men akkurat dette med penger og hvordan man bruker dem kommer på ett eller annet tidspunkt - så det bekymret jeg meg nok ikke så veldig for. Verdien av penger forstår de uansett ikke før de kan regne og forstå tallene, så jeg er vel ikke helt enig med deg i utsagnet ditt.

Ifølge rektoren på skolen vår er det et problem at slike begreper kommer for sjeldent og for sent. Nettopp pga betalingskort og ting som blir veid i kassen. Det går rett og slett ut over ungenes regne- og begrepsforståelse.

Vi lærte dem litt om verdien av penger ved at de sparte til noe de ønsket seg veldig mye. Vi fargela søylediagram slik at de tydlig kunne se hvor nær de var målet.

Siden kunne vi forklare hva noe kostet i for eks. to Tornerosebarbier. Det gav ungene referansepunkter de kunne forholde seg til. De husket godt tiden og spareprosessen. Slikt har hjulpet oss veldig i forhold til å lære ungene prioriteringer og hvorfor vi velger bort en del av fristelsene i butikken.

Jeg ser ingen grunn til å holde slike kunnskaper og ferdigheter borte fra barna når de lett kan læres.

Det handler også om at de begynner på skolen når de er 5-6 år, og da kan det bli rimelig flaut om de tror man kan kjøpe My Little Poney for smokker... Femåringer er for store til å bli holdt for narr med slike illusjoner.

mvh

Du har fått flere gode råd, men jeg vil fortelle om den mest kreative jeg har hørt! :-)

Barnefar var tålelig lei av at jentungen gikk med smokken hele tiden, så til slutt tok han smokken og spikret den fast i veggen i riktig høyde i forhold til hodet hennes. Så hver gang hun spurte etter smokken, så bare pekte han på den og sa DER henger den, om du vil ha. Det var vel et par ganger hun var borte og suttet litt på den, men så var det slutt. :-)

Men hun hadde nok bare en smokk da...

Jo den var virkelig kreativ.

Lurer på hva mamma sa til hullet som kom i veggen...

;-)

mvh

Kutt ut suttene på dagtid til å begynne med. Så kan hun etterhvert f eks sende dem til Kaptein Sabeltanns smokkekiste. Han tar godt vare på dem.

Du kan også si at disse suttene er de siste du kjøper. Den ene kan bli "ødelagt". Da er det en igjen, og den blir jo før eller siden ekkel. Kanskje hun til og med kaster den selv.

Du kan gi henne noe hun ønsker seg den dagen hun slutter. F eks en kosebamse. Når suttene er borte kjøper du ikke nye. Jeg har vært veldig svak når de eldste her har sluttet, men det har gått mye lettere enn forventet. Jeg tror jeg nesten har vært like vemodig som barnet når sutten er gått i søpla.

''Jeg tror jeg nesten har vært like vemodig som barnet når sutten er gått i søpla.''

Noen ganger lurer jeg på om slike ting står mer på oss mødre enn på ungene...

;-)

mvh

Annonse

AneM1365380603

''Jeg tror jeg nesten har vært like vemodig som barnet når sutten er gått i søpla.''

Noen ganger lurer jeg på om slike ting står mer på oss mødre enn på ungene...

;-)

mvh

''Noen ganger lurer jeg på om slike ting står mer på oss mødre enn på ungene...''

Ja, det har du helt rett i. Da mitt eldste barn hadde kastet alle suttene sine ville hun hente dem igjen. "Vil du det da?" spurte jeg og var iferd med å gi etter. Så sa hun at hun bare tullet, heldigvis :)

Jeg har en til som skal slutte med sutt, og jeg gruer meg allerede. Det er så trist, men jeg tror jeg har vært flink med å skjule det overfor dem. Det har i allefall gått smertefritt med de andre.

''Noen ganger lurer jeg på om slike ting står mer på oss mødre enn på ungene...''

Ja, det har du helt rett i. Da mitt eldste barn hadde kastet alle suttene sine ville hun hente dem igjen. "Vil du det da?" spurte jeg og var iferd med å gi etter. Så sa hun at hun bare tullet, heldigvis :)

Jeg har en til som skal slutte med sutt, og jeg gruer meg allerede. Det er så trist, men jeg tror jeg har vært flink med å skjule det overfor dem. Det har i allefall gått smertefritt med de andre.

Jeg har stor nytte av å dra veksler på pappas usentimentalitet i slike sammenhenger.

;-)

mvh

Jeg hadde sagt at hun er stor jente nå, at f.eks. neste lørdag (evt. en annen merkedag om dere har det i nær fremtid) er hun så stor at da er det slutt med smokk. Kort og godt. Kanskje er det noe hun ønsker seg som hun kan få som belønning for å slutte?

Som du kanskje skjønner klarer ikke jeg dulling og tror mer på "kort og godt"-metoden. :o) Hun er så absolutt stor nok til å skjønne at hun er for stor for smokk, smokk er for babyer.

AneM1365380603

...jeg hadde smokk til jeg var ni !

Det var lenge, he he. Jeg brukte koseklut til jeg var 7 år. Det tok brått slutt den dagen jeg fant den i skolesekken på skolen. Foreldrene mine angret seg senere. Det var en slem spøk, men jeg har tilgitt dem ;)

Jeg ville tatt henne for meg, og forklart at fra nå av skal smokkene bare brukes når hun sover i senga si. Så ville jeg vært 100% konsekvent på dette en periode. (Gjemme unna smokkene og bare finne dem frem når hun har lagt seg.)

Jeg ville så finne en dato 1-3 mnd frem i tid og snakke mye med henne om at på den datoen, da skal hun slutte med smokk helt.

Da vår mellomste sluttet, fikk hun ta med seg smokkene sine i lekebutikken og kjøpe leker for dem (hun fikk kjøpe ting for ca 100,-). Vi lot bevisst smokkene bli igjen i butikken, så vi ikke skulle falle for fristelsen til å gi dem til henne hvis det ble ramaskrik på kvelden. Vi hadde ikke en eneste smokk liggende i huset da.

Dette var planlagt lang tid i forveien, og jo nærmere dagen kom, jo mer snakket vi om det.

Jeg tror det var veldig viktig at vi som foreldre var veldig motiverte, og innstilte på at dette var noe positivt og at det skulle gå bra. Vi snakket om smokkeslutten med masse begeistring, og kikket i lekebutikken underveis så hun kunne finne noe å ønske seg.

Så kommer D-dagen, og da er det bare å innstille seg på å være tilstede for barnet den kvelden (og kanskje noen påfølgende kvelder også).

For vårt vedkommende gikk det veldig greit. Hun betalte med smokkene sine på 3-års dagen sin. På kvelden ble hun litt lei seg og sa at hun ville være 2 igjen, og så sovnet hun etter 5 minutter. Siden har vi ikke hørt noe om det.

Cluene tror jeg er begeistring, forberedelse og så å holde ut. Ikke gi dere hvis dere først har bestemt dere.

Husk også at det ikke er farlig om hun blir sint på dere eller lei seg :)

Gjest ViViola

Ifølge rektoren på skolen vår er det et problem at slike begreper kommer for sjeldent og for sent. Nettopp pga betalingskort og ting som blir veid i kassen. Det går rett og slett ut over ungenes regne- og begrepsforståelse.

Vi lærte dem litt om verdien av penger ved at de sparte til noe de ønsket seg veldig mye. Vi fargela søylediagram slik at de tydlig kunne se hvor nær de var målet.

Siden kunne vi forklare hva noe kostet i for eks. to Tornerosebarbier. Det gav ungene referansepunkter de kunne forholde seg til. De husket godt tiden og spareprosessen. Slikt har hjulpet oss veldig i forhold til å lære ungene prioriteringer og hvorfor vi velger bort en del av fristelsene i butikken.

Jeg ser ingen grunn til å holde slike kunnskaper og ferdigheter borte fra barna når de lett kan læres.

Det handler også om at de begynner på skolen når de er 5-6 år, og da kan det bli rimelig flaut om de tror man kan kjøpe My Little Poney for smokker... Femåringer er for store til å bli holdt for narr med slike illusjoner.

mvh

Jeg satser på at vi har tilført ungene noe annet positivt, jeg da, siden de ikke lærte pengeverdiene før de var nærmere 6.

Unger på nesten 5 som fortsatt bruker smokk kan kanskje ikke narres til å tro at de kan kjøpe noe for dem - eller kanskje de kan. De tar neppe skade av forsøket, og de vil neppe gå rundt resten av livet - ensi ut barnehagetiden heller - med den overbevisning om at de kan kjøpe leker for smokker.

Jeg tror nok de fleste barn har fått en 20-kroning og kjøpt is for den selv allerede fra før de sluttet med bleier, men derfra til å si at de forstår alt rundt penger, dets verdier og den hele og fulle sannhet rundt penger, det er nok ikke helt tilfelle før de også forstår tallverdier. Å lære dem alt dette før de begynner på skolen anser jeg som litt dumt, da blir skolen fort veldig kjedelig. Det vet jeg av erfaring, jeg kunne både lese, skrive og regne før jeg begynte, og husker faktisk 1. og 2. klasse som veldig kjedelig. Riktignok var dette før tilpasset opplæring ble innført, men dog.

At du har prioritert å lære ungene dine om penger og hva de kan brukes til er helt sikkert et godt valg for deg og dine barn. Så har kanskje andre prioritert litt annerledes. Våre unger var f.eks. veldig gode til å stå på ski i 4-5-årsalderen, noe vi hadde stor glede av både da og nå.

hidi, the scorpion

Jeg satser på at vi har tilført ungene noe annet positivt, jeg da, siden de ikke lærte pengeverdiene før de var nærmere 6.

Unger på nesten 5 som fortsatt bruker smokk kan kanskje ikke narres til å tro at de kan kjøpe noe for dem - eller kanskje de kan. De tar neppe skade av forsøket, og de vil neppe gå rundt resten av livet - ensi ut barnehagetiden heller - med den overbevisning om at de kan kjøpe leker for smokker.

Jeg tror nok de fleste barn har fått en 20-kroning og kjøpt is for den selv allerede fra før de sluttet med bleier, men derfra til å si at de forstår alt rundt penger, dets verdier og den hele og fulle sannhet rundt penger, det er nok ikke helt tilfelle før de også forstår tallverdier. Å lære dem alt dette før de begynner på skolen anser jeg som litt dumt, da blir skolen fort veldig kjedelig. Det vet jeg av erfaring, jeg kunne både lese, skrive og regne før jeg begynte, og husker faktisk 1. og 2. klasse som veldig kjedelig. Riktignok var dette før tilpasset opplæring ble innført, men dog.

At du har prioritert å lære ungene dine om penger og hva de kan brukes til er helt sikkert et godt valg for deg og dine barn. Så har kanskje andre prioritert litt annerledes. Våre unger var f.eks. veldig gode til å stå på ski i 4-5-årsalderen, noe vi hadde stor glede av både da og nå.

PieLill mener ikke å belære deg, hun har en fantastisk viten, men beskriver bare hvordan barn har lært slike ting andre steder.

Våre barn går glatt videre i livet ;)

Annonse

Gjest ViViola

PieLill mener ikke å belære deg, hun har en fantastisk viten, men beskriver bare hvordan barn har lært slike ting andre steder.

Våre barn går glatt videre i livet ;)

Vel, hun har bestemt at mitt forslag om å la ungen kjøpe noe for smokkene er forkastelig, så en viss belæring bedrives nok her.

Så får vi se om en annen som har svar det samme får samme overhøvlingen.

''Jeg tror nok de fleste barn har fått en 20-kroning og kjøpt is for den selv allerede fra før de sluttet med bleier, men derfra til å si at de forstår alt rundt penger, dets verdier og den hele og fulle sannhet rundt penger, det er nok ikke helt tilfelle før de også forstår tallverdier.''

Nå finnes det mellomting. Våre barn var ikke fullbefarne finanseksperter før de begynte på skolen. Ikke kunne de så mye regning heller. Vi benyttet bare de anledningene som naturlig kom til å la dem gjøre seg erfaringer med penger.

For øvrig synes jeg det blir litt råttent å drive narrespill overfor en femåring ved å forsøke å innbille h*n at h*n kan kjøpe leker for smokker. Slike forklaringsmodeller er for 2-3-åringer. Juks og bedrag! Tenk hvilket svik barnet kan føle når de skjønner de har blitt holdt for narr. Og hva er hensikten? Det finnes da rikelig med bedre måter å gjøre det på.

Man kommer lengst med å være ærlig, selv om man iblant forenkler ting.

mvh

hidi, the scorpion

Vel, hun har bestemt at mitt forslag om å la ungen kjøpe noe for smokkene er forkastelig, så en viss belæring bedrives nok her.

Så får vi se om en annen som har svar det samme får samme overhøvlingen.

Si bare: takk har hentet tegninga for lenge siden;(

Men våre barn har jo lært "the hard way", så de er nok mye tøffere enn andre ;)

Jeg ser du har fått mange gode råd. Huff så vondt vi får av ungene våres :)

Jeg lurer på om du kanskje kan smøre inn en og en smokk med sånn "stop nail biting" eller hva det heter. Det smaker lite godt. Så kan hun kvitte seg med en smokk annenhver dag eller noe (du smører stadig inn en smokk av gangen)? Den siste smokken som kastes skal gå rett i søppelbilen, og deres bil står klar til en utflukt for å feire at hun har blitt stor jente :)

Gjest ViViola

''Jeg tror nok de fleste barn har fått en 20-kroning og kjøpt is for den selv allerede fra før de sluttet med bleier, men derfra til å si at de forstår alt rundt penger, dets verdier og den hele og fulle sannhet rundt penger, det er nok ikke helt tilfelle før de også forstår tallverdier.''

Nå finnes det mellomting. Våre barn var ikke fullbefarne finanseksperter før de begynte på skolen. Ikke kunne de så mye regning heller. Vi benyttet bare de anledningene som naturlig kom til å la dem gjøre seg erfaringer med penger.

For øvrig synes jeg det blir litt råttent å drive narrespill overfor en femåring ved å forsøke å innbille h*n at h*n kan kjøpe leker for smokker. Slike forklaringsmodeller er for 2-3-åringer. Juks og bedrag! Tenk hvilket svik barnet kan føle når de skjønner de har blitt holdt for narr. Og hva er hensikten? Det finnes da rikelig med bedre måter å gjøre det på.

Man kommer lengst med å være ærlig, selv om man iblant forenkler ting.

mvh

''For øvrig synes jeg det blir litt råttent å drive narrespill overfor en femåring ved å forsøke å innbille h*n at h*n kan kjøpe leker for smokker. Slike forklaringsmodeller er for 2-3-åringer. Juks og bedrag! Tenk hvilket svik barnet kan føle når de skjønner de har blitt holdt for narr. Og hva er hensikten? Det finnes da rikelig med bedre måter å gjøre det på.''

Å la en 5-åring HA smokk er minst like råttent gjort - hva må ikke eksempelvis dennes venner tro og mene om akkurat det? Og nå var vel også problemstillingen for moren at hun grudde seg for å ta fra barnet smokkene, og mitt forslag var ment som et alternativ til hjelp for henne/dem.

Jeg la også til at jeg mente at å snakke med et så stort barn burde være nok.

Når det er sagt, så er det vel ikke noe verre å la en 5-åring bytte inn smokker mot en leke på butikken enn å la dem tro på julenissen og påskeharen og Gud og tannfeen. Narrespill er det uansett, men de færreste tror på dette livet ut, og de færreste opplever varige sinnsskader av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...