Gå til innhold

Snart 5 år og fortsatt smokk

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Si bare: takk har hentet tegninga for lenge siden;(

Men våre barn har jo lært "the hard way", så de er nok mye tøffere enn andre ;)

He-he, en diskusjon er ikke å forakte, da, selv om den nok glir litt ut nå.

Uansett - folk blir det av de alle, om enn i ulike varianter!

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• hidi, the scorpion

13

• AneM1365380603

4

• Tweak

2

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

He-he, en diskusjon er ikke å forakte, da, selv om den nok glir litt ut nå.

Uansett - folk blir det av de alle, om enn i ulike varianter!

Du ga meg et nytt syn på vedkommende. Kanskje du har litt rett! Her snakker vi ikke nick.

Guttungen min kastet smokkene på 5 års dagen sin.

Vi hadde kjempet lenge og egentlig skulle han legge smokkene i skattekista til kaptein sabeltann et halvt år før.

Han var innstilt på å gi smokkene sine, men når det kom til stykket så gikk det ikke så bra. Vi ville ikke ta opp kampen om dette når vi var der på ferie.

5 års dagen hans falt heldigvis på søppeltømmedagen, så på bursdagen sin så var han stor gutt. ja hele 5 år! så han gikk selv ut å kastet smokkene i søppla og like etterpå kom søppelbilen og hentet dem så nå var det ingen vei tilbake.

Han spurte ikke etter smokken etter dette.

Han hadde bittesmå framtenner pga smokkebruken så han kunne ikke bite sammen tennene fram til han fikk nye tenner i 6 års alderen :)

Ønsker dere lykke til!

Jeg ville tatt henne for meg, og forklart at fra nå av skal smokkene bare brukes når hun sover i senga si. Så ville jeg vært 100% konsekvent på dette en periode. (Gjemme unna smokkene og bare finne dem frem når hun har lagt seg.)

Jeg ville så finne en dato 1-3 mnd frem i tid og snakke mye med henne om at på den datoen, da skal hun slutte med smokk helt.

Da vår mellomste sluttet, fikk hun ta med seg smokkene sine i lekebutikken og kjøpe leker for dem (hun fikk kjøpe ting for ca 100,-). Vi lot bevisst smokkene bli igjen i butikken, så vi ikke skulle falle for fristelsen til å gi dem til henne hvis det ble ramaskrik på kvelden. Vi hadde ikke en eneste smokk liggende i huset da.

Dette var planlagt lang tid i forveien, og jo nærmere dagen kom, jo mer snakket vi om det.

Jeg tror det var veldig viktig at vi som foreldre var veldig motiverte, og innstilte på at dette var noe positivt og at det skulle gå bra. Vi snakket om smokkeslutten med masse begeistring, og kikket i lekebutikken underveis så hun kunne finne noe å ønske seg.

Så kommer D-dagen, og da er det bare å innstille seg på å være tilstede for barnet den kvelden (og kanskje noen påfølgende kvelder også).

For vårt vedkommende gikk det veldig greit. Hun betalte med smokkene sine på 3-års dagen sin. På kvelden ble hun litt lei seg og sa at hun ville være 2 igjen, og så sovnet hun etter 5 minutter. Siden har vi ikke hørt noe om det.

Cluene tror jeg er begeistring, forberedelse og så å holde ut. Ikke gi dere hvis dere først har bestemt dere.

Husk også at det ikke er farlig om hun blir sint på dere eller lei seg :)

Mange gode tips her. Men det kan hende at et tidsperspektiv på 2-3 mndr. bare blir seigpining av et så stort barn. Det gir også barnet signal om at dette er fryktelig vanskelig og dramatisk. Dessuten blir det masse tid til å grue seg og øse seg opp. Tror 2 uker bør være den maksimale tiden man bruker. Ungen må jo ha fått noen hint om at det er på høy tid å slutte en hel del ganger allerede.

Trodde forresten at tråstarter skrev at smokkene bare ble brukt om natten.

mvh

hidi, the scorpion

''Jeg tror nok de fleste barn har fått en 20-kroning og kjøpt is for den selv allerede fra før de sluttet med bleier, men derfra til å si at de forstår alt rundt penger, dets verdier og den hele og fulle sannhet rundt penger, det er nok ikke helt tilfelle før de også forstår tallverdier.''

Nå finnes det mellomting. Våre barn var ikke fullbefarne finanseksperter før de begynte på skolen. Ikke kunne de så mye regning heller. Vi benyttet bare de anledningene som naturlig kom til å la dem gjøre seg erfaringer med penger.

For øvrig synes jeg det blir litt råttent å drive narrespill overfor en femåring ved å forsøke å innbille h*n at h*n kan kjøpe leker for smokker. Slike forklaringsmodeller er for 2-3-åringer. Juks og bedrag! Tenk hvilket svik barnet kan føle når de skjønner de har blitt holdt for narr. Og hva er hensikten? Det finnes da rikelig med bedre måter å gjøre det på.

Man kommer lengst med å være ærlig, selv om man iblant forenkler ting.

mvh

Her driver du med nedlatende belæring og det passer seg dårlig!

Nå ramlet du ned fra "Pidestallen" i mine øyne.

Fy, for mer dømmende kommentar skal man faktisk lete lenge etter!

Hei!

Vår eldste var en lidenskapelig smokkebruker. Og der jeg trodde smokken skulle bli mindre og mindre aktuell etter som hun ble eldre, skjedde det omvendte, hun ble mer og mer avhengig av den.

Vi satte foten ned et par måneder etter at hun var fyllt 3 år. Kan egentlig ikke se at det er verken enklere eller vanskeligere når barnet er eldre jeg... ;-)

En ting vil jeg si, jeg ser at flere skriver at man kan begynne med å begrense smokkebruk til i senga. Det prøvde vi, men det ble bare tull. Hun omdefinerte "bare i senga" til å bli "når jeg skal legge meg", og "når jeg skal legge meg" er når pysjen er på, og det er jo ingen sak å ta på seg pysjen kl 1530, er det vel? ;-) Så ble det et hekkans spetakkel likevel. Nix, bare seigpining det der. Mye bedre å bare kutte tvert. Ungen er stor nok til å forstå det, selv om det sikkert blir gråt og tenners gnissel de første dagene.

Lykke til!

Annonse

''For øvrig synes jeg det blir litt råttent å drive narrespill overfor en femåring ved å forsøke å innbille h*n at h*n kan kjøpe leker for smokker. Slike forklaringsmodeller er for 2-3-åringer. Juks og bedrag! Tenk hvilket svik barnet kan føle når de skjønner de har blitt holdt for narr. Og hva er hensikten? Det finnes da rikelig med bedre måter å gjøre det på.''

Å la en 5-åring HA smokk er minst like råttent gjort - hva må ikke eksempelvis dennes venner tro og mene om akkurat det? Og nå var vel også problemstillingen for moren at hun grudde seg for å ta fra barnet smokkene, og mitt forslag var ment som et alternativ til hjelp for henne/dem.

Jeg la også til at jeg mente at å snakke med et så stort barn burde være nok.

Når det er sagt, så er det vel ikke noe verre å la en 5-åring bytte inn smokker mot en leke på butikken enn å la dem tro på julenissen og påskeharen og Gud og tannfeen. Narrespill er det uansett, men de færreste tror på dette livet ut, og de færreste opplever varige sinnsskader av det.

Vi har heller ikke hatt påskehare, tannfe eller julenisse som en del av barnas virkelighetsoppfatning. Jeg synes lite om å lure barn.

Det er mange voksne som tror på Gud så lenge de lever. Så det synes jeg over hodet ikke blir sammenlignbart og ikke så rent lite nedlatende overfor de som har en annen tro enn deg.

Hovedinnlegger var tydelig på at hun ikke ønsket kjeft for langvarig smokkebruk. Så det temaet er irrelevant her. Det var for øvrig snakk om smokkebruk om natten, så det er det vel ikke så mange venner som vet.

Men å drive et slikt narrespill på et så stort barn blir for meg både prinsippielt og moralsk forkastelig. Tenk om ungen stolt viste fram den nyervervede leken og fortalte at den kostet 5 smokker.... En slik sjanse er det ikke lov å ta.

mvh

hidi, the scorpion

Mange gode tips her. Men det kan hende at et tidsperspektiv på 2-3 mndr. bare blir seigpining av et så stort barn. Det gir også barnet signal om at dette er fryktelig vanskelig og dramatisk. Dessuten blir det masse tid til å grue seg og øse seg opp. Tror 2 uker bør være den maksimale tiden man bruker. Ungen må jo ha fått noen hint om at det er på høy tid å slutte en hel del ganger allerede.

Trodde forresten at tråstarter skrev at smokkene bare ble brukt om natten.

mvh

Mange gode tips, sier du, og i samme åndedrag nevner du "øtten" elendige tips.

Hva i himmelens navn holder du på med? Bare barn trenger positivt før negativt.....

Du snakker ikke til barn. Det bør du kanskje huske!

Her driver du med nedlatende belæring og det passer seg dårlig!

Nå ramlet du ned fra "Pidestallen" i mine øyne.

Fy, for mer dømmende kommentar skal man faktisk lete lenge etter!

Det var da enda godt at jeg ramla ned fra pidestalen.

Slike steder er skrekkelig ubekvemme.

;-)

mvh

hidi, the scorpion

Vi har heller ikke hatt påskehare, tannfe eller julenisse som en del av barnas virkelighetsoppfatning. Jeg synes lite om å lure barn.

Det er mange voksne som tror på Gud så lenge de lever. Så det synes jeg over hodet ikke blir sammenlignbart og ikke så rent lite nedlatende overfor de som har en annen tro enn deg.

Hovedinnlegger var tydelig på at hun ikke ønsket kjeft for langvarig smokkebruk. Så det temaet er irrelevant her. Det var for øvrig snakk om smokkebruk om natten, så det er det vel ikke så mange venner som vet.

Men å drive et slikt narrespill på et så stort barn blir for meg både prinsippielt og moralsk forkastelig. Tenk om ungen stolt viste fram den nyervervede leken og fortalte at den kostet 5 smokker.... En slik sjanse er det ikke lov å ta.

mvh

Nå oppfører du deg som en stor DRITT!

AneM1365380603

Hei!

Vår eldste var en lidenskapelig smokkebruker. Og der jeg trodde smokken skulle bli mindre og mindre aktuell etter som hun ble eldre, skjedde det omvendte, hun ble mer og mer avhengig av den.

Vi satte foten ned et par måneder etter at hun var fyllt 3 år. Kan egentlig ikke se at det er verken enklere eller vanskeligere når barnet er eldre jeg... ;-)

En ting vil jeg si, jeg ser at flere skriver at man kan begynne med å begrense smokkebruk til i senga. Det prøvde vi, men det ble bare tull. Hun omdefinerte "bare i senga" til å bli "når jeg skal legge meg", og "når jeg skal legge meg" er når pysjen er på, og det er jo ingen sak å ta på seg pysjen kl 1530, er det vel? ;-) Så ble det et hekkans spetakkel likevel. Nix, bare seigpining det der. Mye bedre å bare kutte tvert. Ungen er stor nok til å forstå det, selv om det sikkert blir gråt og tenners gnissel de første dagene.

Lykke til!

Vi har suttene øverst i et skap, så de får hun ikke tak i utenom når hun skal sove :) En stund lå de i en hylle litt lenger ned, men da vendte ene søsteren lekekassen opp/ned og hentet dem til henne.

Om 6 mnd skal den siste her kaste suttene sine, så jeg forbereder meg så godt jeg kan.

Hei!

Lykke til!

''Hun omdefinerte "bare i senga" til å bli "når jeg skal legge meg", og "når jeg skal legge meg" er når pysjen er på, og det er jo ingen sak å ta på seg pysjen kl 1530, er det vel? ;-) Så ble det et hekkans spetakkel likevel. ''

Smart unge det der!

;-)

mvh

''Hun omdefinerte "bare i senga" til å bli "når jeg skal legge meg", og "når jeg skal legge meg" er når pysjen er på, og det er jo ingen sak å ta på seg pysjen kl 1530, er det vel? ;-) Så ble det et hekkans spetakkel likevel. ''

Smart unge det der!

;-)

mvh

Oh yes, vi skal få litt å bryne oss på der, når hun kommer i tenårene.

;-)

Annonse

hidi, the scorpion

He-he, det var litt det jeg også tenkte... Det er faktisk ikke alle barn som ser penger "in action" før de er forholdsvis store, fordi så mange bruker kort de (få) gangene ungene er med på butikken.

Har tatt action mot PieLill. Kan si det nå fordi jeg har gitt henne beskjed på meldinger hva jeg synes.

Du hadde helt rett. _Hun_ var uforskammet mot deg!

Jeg bærer ikke evig nag, så om hun ber om unnskyldning, så godtar jeg den, ellers er hun _ikke-eksistrerende_ for meg....

Heretter er du glatt oversett av meg, om du ikke begrunner dine utsagn....Fylla har skylda, godtar jeg glatt...

Men du har jo heller ikke begrunnet det du mener. Du sier jeg er belærende uten å konkretisere.

For øvrig er jeg sjeleglad om dette har fått meg ned fra en eller annen pedestall.

Foreløpig har du gjort en dårlig jobb på å ignorere meg.

;-)

mvh

Gjest ViViola

mvh

Fra hovedinnlegget:

''Og hun bruker de ikke bare når hun skal sove, men kaster ser over de med en gang hun kommer inn døra hjemme.''

Jeg oppfattet at mora til denne 5-åringen var ute etter smertefrie måter å bli kvitt smokken på, og det å bytte inn smokker mot en leke er en metode mange har brukt (har også sett minst en til i denne tråden som foreslår det samme, så helt alene i verden om denne tanken er jeg vel ikke). Stort sett kvitter de fleste seg med smokken før fylte 5, gjerne før fylte 3, og de mest brukte metodene er denne eller å levere til Kaptein Sabeltann (som også er foreslått i denne tråden).

Jeg tror ikke at en 5-åring som ikke har full kontroll på pengenes bruksområde vil ta skade av å bytte inn smokker mot leke. Jeg tror heller ikke at vennene til en slik 5-åring i særlig grad vil henge seg opp i det, kanskje flere av dem har gjort det samme tidligere? Mine egne husker godt at de byttet inn smokkene og fikk seg ting, de, og det snakkes om i positive vendinger med andre barn når den spesielle tingen tas fram. Noen av barna har gjort det samme, andre ikke, uten at dette er noe ertetema. Jeg tror du overdramatiserer litt her, jeg da, men det er nå bare min mening.

Jeg har forresten ikke gitt trådstarter noe som helst pepper eller kjeft eller negativ tilbakemelding på at 5-åringen bruker smokk, men også trådstarter sier jo at hun vet det er sent nok å slutte. Det var du som trakk inn dette med råttent gjort overfor ungen, ikke jeg, og som sagt - jeg har ikke gitt trådstarter noe som helst negativ tilbakemelding på det.

Og - at jeg tar med Gud i samme setning som julenissen, påskeharen og tannfeen har ingenting med at jeg tråkker på noens tro å gjøre. Det er ingen som kan bevise noen av disse karakterenes eksistens, det handler om å tro. Og det er mange som påstår at disse ikke finnes, og de fleste tror på dem en stund - før de slutter å tro (fordi det er usannsynlig at de finnes). De fleste foreldre nører allikevel opp under denne troen helt til ungene selv finner ut at det sannsynligvis ikke er sant.

At dere ikke har noen av disse mystiske figurene med i deres hverdagsliv betyr jo ikke at majoriteten ikke har det, og jeg synes jo det er litt "ovenfra-og-ned" den måten du sier det på...

hidi, the scorpion

Men du har jo heller ikke begrunnet det du mener. Du sier jeg er belærende uten å konkretisere.

For øvrig er jeg sjeleglad om dette har fått meg ned fra en eller annen pedestall.

Foreløpig har du gjort en dårlig jobb på å ignorere meg.

;-)

mvh

Kan godt konkretisere, innleggene mellom deg og ViVola, i tråden "snart 5 år og fortsatt smokk".

Skjønner godt at hun føler seg mer enn overkjørt!

Hun er i tillegg ganske ny her, så litt empati hadde ikke skadet noen.

Prinsessesjefen

Vet ikke helt hvem dette er værst for jeg, mor eller barn? Kan virke på meg som om dere foreldrene gjør dette til et større problem enn det bør være ved å hele tiden forsvare at dere ikke bare kvitter dere med smokken og tar den støyende perioden som dere vet vil komme fordi dattern deres er så knyttet til smokken. Det er bare en måte dere bør se dette på, og det er å fjerne smokken for en 5 åring har ikke behov for smokk. Hun har ikke noe sugebehov og har den kun av gammel vane. "Gode vaner" er vonde og vende, men her trenger hun hjelp av dere voksne, og dere vet hva som er korrekt i denne situasjonen. Så slutt å syntes synd på jenta deres for at hun vil savne smokken og sett i gang med avvenningen.

Fra hovedinnlegget:

''Og hun bruker de ikke bare når hun skal sove, men kaster ser over de med en gang hun kommer inn døra hjemme.''

Jeg oppfattet at mora til denne 5-åringen var ute etter smertefrie måter å bli kvitt smokken på, og det å bytte inn smokker mot en leke er en metode mange har brukt (har også sett minst en til i denne tråden som foreslår det samme, så helt alene i verden om denne tanken er jeg vel ikke). Stort sett kvitter de fleste seg med smokken før fylte 5, gjerne før fylte 3, og de mest brukte metodene er denne eller å levere til Kaptein Sabeltann (som også er foreslått i denne tråden).

Jeg tror ikke at en 5-åring som ikke har full kontroll på pengenes bruksområde vil ta skade av å bytte inn smokker mot leke. Jeg tror heller ikke at vennene til en slik 5-åring i særlig grad vil henge seg opp i det, kanskje flere av dem har gjort det samme tidligere? Mine egne husker godt at de byttet inn smokkene og fikk seg ting, de, og det snakkes om i positive vendinger med andre barn når den spesielle tingen tas fram. Noen av barna har gjort det samme, andre ikke, uten at dette er noe ertetema. Jeg tror du overdramatiserer litt her, jeg da, men det er nå bare min mening.

Jeg har forresten ikke gitt trådstarter noe som helst pepper eller kjeft eller negativ tilbakemelding på at 5-åringen bruker smokk, men også trådstarter sier jo at hun vet det er sent nok å slutte. Det var du som trakk inn dette med råttent gjort overfor ungen, ikke jeg, og som sagt - jeg har ikke gitt trådstarter noe som helst negativ tilbakemelding på det.

Og - at jeg tar med Gud i samme setning som julenissen, påskeharen og tannfeen har ingenting med at jeg tråkker på noens tro å gjøre. Det er ingen som kan bevise noen av disse karakterenes eksistens, det handler om å tro. Og det er mange som påstår at disse ikke finnes, og de fleste tror på dem en stund - før de slutter å tro (fordi det er usannsynlig at de finnes). De fleste foreldre nører allikevel opp under denne troen helt til ungene selv finner ut at det sannsynligvis ikke er sant.

At dere ikke har noen av disse mystiske figurene med i deres hverdagsliv betyr jo ikke at majoriteten ikke har det, og jeg synes jo det er litt "ovenfra-og-ned" den måten du sier det på...

Vel jeg synes altså at en 5-åring er alt for stor til å utsettes for narrespillet det vil være å betale med smokker i butikken. Faren er stor for at barnet senere vil kunne føle seg bedratt og forrått.

Derfor synes jeg det er bedre at barnet f.eks. fikk byttet smokkene mot en leke hjemme eller fikk en premie for å slutte med dem.

Femåringer må få betale med penger i burikkene synes jeg. For en treåring ville det derimot være helt greit å betale med smokker.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...