Gå til innhold

Snart 5 år og fortsatt smokk

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Vel jeg synes altså at en 5-åring er alt for stor til å utsettes for narrespillet det vil være å betale med smokker i butikken. Faren er stor for at barnet senere vil kunne føle seg bedratt og forrått.

Derfor synes jeg det er bedre at barnet f.eks. fikk byttet smokkene mot en leke hjemme eller fikk en premie for å slutte med dem.

Femåringer må få betale med penger i burikkene synes jeg. For en treåring ville det derimot være helt greit å betale med smokker.

mvh

Men da sier du at det er greit å narre en 3-åring, men ikke en 5-åring...

Som sagt tidligere, mitt råd var basert på det faktum at dette skulle gjøres på en så smertefri måte som mulig, samt at jeg ikke har egen erfaring med at unger på 5 år kan så veldig mye om betalingssystemer i butikker.

Forøvrig håper jeg at moren finner en god måte å bli kvitt smokkene på, om det blir slik eller sånn er ikke så viktig for meg.

Ha en fin kveld!

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• hidi, the scorpion

13

• AneM1365380603

4

• Tweak

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Har tatt action mot PieLill. Kan si det nå fordi jeg har gitt henne beskjed på meldinger hva jeg synes.

Du hadde helt rett. _Hun_ var uforskammet mot deg!

Jeg bærer ikke evig nag, så om hun ber om unnskyldning, så godtar jeg den, ellers er hun _ikke-eksistrerende_ for meg....

Huff da, ser at det "har gått for seg" ellers i tråden, ja... Det var nå ikke meningen å starte noen krig...

Man blir jo litt "svett" over slike tilbakemeldinger, da, men jeg har fulgt med her en stund og sett tendensen før. Synes bare det var litt rart at jeg fikk en slik overhaling mens en annen ikke fikk det for samme forslag... Men sånn er det sikkert når man er litt ny og ukjent.

Takk for støtten, i alle fall!

Men da sier du at det er greit å narre en 3-åring, men ikke en 5-åring...

Som sagt tidligere, mitt råd var basert på det faktum at dette skulle gjøres på en så smertefri måte som mulig, samt at jeg ikke har egen erfaring med at unger på 5 år kan så veldig mye om betalingssystemer i butikker.

Forøvrig håper jeg at moren finner en god måte å bli kvitt smokkene på, om det blir slik eller sånn er ikke så viktig for meg.

Ha en fin kveld!

Å betale med smokker i butikken er ganske greit i tråd med en treårings referanserammer og virkelighetsoppfatning. Man risikerer ikke at barnet står der og føler seg lurt og forrådt og ydmyket. De har fortsatt god tid til å omstille seg til en mer realistisk virkelighetsoppfatning. I ettertid er det en søt historie.

Om den aktuelle 5-åringen ikke selv har greie på at man ikke kan betale med smokk i butikken, kan man være ganske sikker på at i hvert fall noen av barnets venner vet det. Man kan da få en situasjon der barnet i etterkant bare føler seg dum og ydmyket. En slik sjanse anser jeg som totalt unødig å ta. Og det er å gjøre barnet mindre enn det er.

Målet var jo å gjøre dette mest mulig smertefritt.

Etter en eller annen form for hestekur, får sikkert hovedinnleggeren smokkene ut av huset. Er de veldig heldige går det glattere enn de hadde forventet.

mvh

Gjest ViViola

Å betale med smokker i butikken er ganske greit i tråd med en treårings referanserammer og virkelighetsoppfatning. Man risikerer ikke at barnet står der og føler seg lurt og forrådt og ydmyket. De har fortsatt god tid til å omstille seg til en mer realistisk virkelighetsoppfatning. I ettertid er det en søt historie.

Om den aktuelle 5-åringen ikke selv har greie på at man ikke kan betale med smokk i butikken, kan man være ganske sikker på at i hvert fall noen av barnets venner vet det. Man kan da få en situasjon der barnet i etterkant bare føler seg dum og ydmyket. En slik sjanse anser jeg som totalt unødig å ta. Og det er å gjøre barnet mindre enn det er.

Etter en eller annen form for hestekur, får sikkert hovedinnleggeren smokkene ut av huset. Er de veldig heldige går det glattere enn de hadde forventet.

mvh

Jeg tror nok at punktet vi er uenige om, er hvorvidt en 5-åring får disse negative følelsene av å bytte inn smokker mot en leke... Kanskje 5-åringen er kjempestolt som leverer fra seg smokkene? Og om en eller annen venn kan mer om betalingssystemer enn den smokkende 5-åringen så er det heller ikke sikkert at man blir plaget for det?

Uansett - vi er enige om at smokkene skal bort, ikke verst bare det.

hidi, the scorpion

mvh

''Om den aktuelle 5-åringen ikke selv har greie på at man ikke kan betale med smokk i butikken, kan man være ganske sikker på at i hvert fall noen av barnets venner vet det''

Hvis de ikke visste det, så står jo _du_ parat!

Jeg tror nok at punktet vi er uenige om, er hvorvidt en 5-åring får disse negative følelsene av å bytte inn smokker mot en leke... Kanskje 5-åringen er kjempestolt som leverer fra seg smokkene? Og om en eller annen venn kan mer om betalingssystemer enn den smokkende 5-åringen så er det heller ikke sikkert at man blir plaget for det?

Uansett - vi er enige om at smokkene skal bort, ikke verst bare det.

Nei, der er vi nok hjertelig enige. Smokkene må vekk, jo før jo heller.

Et av mine barn ville det øyeblikket h*n forsto at man slettes ikke betaler med smokk i butikken garantert følt seg både forrådt og dummet ut, helt uavhengig av om h*n ble ertet for det eller ikke. H*n ville følt seg lurt inn i en situasjon h*n var for gammel til, og det ville gått på verdigheten løs. Det hele ville forårsaket et dypt tillitsbrudd.

Nå blånektet akkurat dette barnet å bruke smokk, så der var det aldri aktuelt med noen avvenning. (Jeg foretrekker smokk foran fingre fordi det sistnevnte kan man _ikke_ betale med i butikken eller gi til postmannen...)

Ha en fin kveld!

mvh

Annonse

''Om den aktuelle 5-åringen ikke selv har greie på at man ikke kan betale med smokk i butikken, kan man være ganske sikker på at i hvert fall noen av barnets venner vet det''

Hvis de ikke visste det, så står jo _du_ parat!

LOL!

Jeg har nok blitt luft for deg. Og luft _må_ du ha for å leve.

;-)

Akkurat nå blir det litt vanskelig å ta deg på alvor.

;-)

mvh

Gjest Angela26

Huff da, ser at det "har gått for seg" ellers i tråden, ja... Det var nå ikke meningen å starte noen krig...

Man blir jo litt "svett" over slike tilbakemeldinger, da, men jeg har fulgt med her en stund og sett tendensen før. Synes bare det var litt rart at jeg fikk en slik overhaling mens en annen ikke fikk det for samme forslag... Men sånn er det sikkert når man er litt ny og ukjent.

Takk for støtten, i alle fall!

Jeg har lest igjennom traaden naa, og synes du fikk en ufortjent overhaling her.

Ikke bry deg om det, sier jeg bare :-)

Gjest ViViola

Nei, der er vi nok hjertelig enige. Smokkene må vekk, jo før jo heller.

Et av mine barn ville det øyeblikket h*n forsto at man slettes ikke betaler med smokk i butikken garantert følt seg både forrådt og dummet ut, helt uavhengig av om h*n ble ertet for det eller ikke. H*n ville følt seg lurt inn i en situasjon h*n var for gammel til, og det ville gått på verdigheten løs. Det hele ville forårsaket et dypt tillitsbrudd.

Nå blånektet akkurat dette barnet å bruke smokk, så der var det aldri aktuelt med noen avvenning. (Jeg foretrekker smokk foran fingre fordi det sistnevnte kan man _ikke_ betale med i butikken eller gi til postmannen...)

Ha en fin kveld!

mvh

''(Jeg foretrekker smokk foran fingre fordi det sistnevnte kan man _ikke_ betale med i butikken eller gi til postmannen...)''

DET er jeg svært enig i, ja, he-he.

Vi svarer og gir "råd" ut fra personlige opplevelser/erfaringer, og det er neppe ondsinnet noe av det.

Siden jeg sovnet så godt på sofan i går kveld, ønsker jeg heller en fin dag!

''(Jeg foretrekker smokk foran fingre fordi det sistnevnte kan man _ikke_ betale med i butikken eller gi til postmannen...)''

DET er jeg svært enig i, ja, he-he.

Vi svarer og gir "råd" ut fra personlige opplevelser/erfaringer, og det er neppe ondsinnet noe av det.

Siden jeg sovnet så godt på sofan i går kveld, ønsker jeg heller en fin dag!

En av mine brukte forresten _både_ smokk og tommel. Smokken forsvant av seg selv. Tommelen derimot...

Ha en fin dag du også.

mvh

Gjest ViViola

Jeg har lest igjennom traaden naa, og synes du fikk en ufortjent overhaling her.

Ikke bry deg om det, sier jeg bare :-)

Neida, jeg kom meg ganske fort, og jeg tror ikke vi ble "uvenner på livstid". Skvatt bare litt av de såvidt krasse ordene og "fasit-tonen", men jeg tror ikke vi var så uenige i målet, hvertfall. Har fulgt med her en stund, som sagt, selv om jeg ikke har skrevet under dette nicket før (har hatt et par svar under andre nick, måtte jo prøve det!).

Nå er det vel slik at man svarer ut fra egne erfaringer, det er vel ikke så mange eksperter på småbarn her sånn rent faglig, så da må man vel akseptere ulike meninger.

Takk for støtten!

Gjest ViViola

En av mine brukte forresten _både_ smokk og tommel. Smokken forsvant av seg selv. Tommelen derimot...

Ha en fin dag du også.

mvh

Vi "strevde" lenge med å få eldstemann til å ta smokk, jeg var livredd for at det skulle bli et langt totteliv hvis så ikke skjedde. For det er jo ikke så veldig lett å "bli kvitt" tommelen, har jeg forstått, i alle fall ikke med humane og tillatte metoder.

;-)

Annonse

Jeg trodde også at min sønn var totalt avhengig av smokkene, men vi snakket om det og avtalte en dag hvor vi skulle putte smokkene i en konvolutt og sende dem til babyene på sykehuset (i virkeligheten sto mormors adresse på konvolutten, he-he).

Det var faktisk HELT UPROBLEMATISK.

Han var mellom 3 og 4 år (tror jeg).

Mange gode tips her. Men det kan hende at et tidsperspektiv på 2-3 mndr. bare blir seigpining av et så stort barn. Det gir også barnet signal om at dette er fryktelig vanskelig og dramatisk. Dessuten blir det masse tid til å grue seg og øse seg opp. Tror 2 uker bør være den maksimale tiden man bruker. Ungen må jo ha fått noen hint om at det er på høy tid å slutte en hel del ganger allerede.

Trodde forresten at tråstarter skrev at smokkene bare ble brukt om natten.

mvh

Selvsagt bør tiden tilpasses barnet.

Jeg mente det sto i hovedinnlegget at barnet kastet seg over smokkene med en gang hun kom hjem.

Forbered barnet på at da skal du slutte. Vi valgte å si at etter at dagen etter du har sovet hos mormor (14 dager fram i tiden, overnattingen var planlagt) så må du slutte med tutt.

3 åringen vår var også veldig tuttegutt. Han elsket tutten sin! Han gav den egentlig til Sabeltann i sommer. La en tutt i skattekista og smilte hele dagen! På kvelden så spurte han etter tutten og jeg sier at den har du jo gitt til sabeltann. Nei gliser han, jeg har jo 4 tutter i jakkelommen min!!!!!!!!!!!!!!!!! Der fikk vi den!

Vi samlet ALLE tuttene i en pose og gikk til lekebutikken. Han hadde da ønsket seg Sabeltannskuta kjempelenge! Han fikk den og måtte betale med tuttene! Jeg kjøpte selvsagt en liten ting i tillegg til et bursdagsbarn som jeg måtte betale!

Hør med 5 åringen om det er noe hun virkelig ønsker seg! Ring eventuelt til butikken og avtal at hun betaler med tutter!

3 åringen skrek 2 netter etter dette. Jeg sa bare at greit, vi kan gå tilbake å levere sabeltannskuta i morgen så kan du få tutten tilbake. På natta ønsket han å bytte hva som helt i tutten, men på dagen så sa han bare " jeg tulla jo bare mamma" når jeg sa vi skulle gå for å hente tutten. Skuta har han forøvrig lekt med hver eneste dag i snart et år nå!

Gi oss tilbakemelding på hva dere gjorde og hvordan det gikk!

Jenta mi slutta på 4-årsdagen sin hun. Vi hadde snakket om smokkeslutt lenge før bursdagen hennes, kanskje så mye som 2-3 måneder, at når hun ble 4 år da måtte hun slutte med smokk. Hun var helt enig i det, og ble lovet en fin premie hvis hun slutta.

Tilfeldigvis fikk hun ei kusine 14 dager før 4-årsdagen sin, og denne nye babyen trengte selvfølgelig smokker! Smokkene ble pakket pent inn og overrakt babyen (jeg hadde selvfølgelig avtalt med tante først) og babyen ble "kjempeglad" for så mange smokker.

På fireårsdagen nevnte hun ikke smokkene med et ord, la seg uten å klage og var kjempeflink. Kvelden etter sukket hun bare "Jeg SAVNER smokken min, jeg!" og det var det. Hun har funnet noen smokker her og der på rare steder, men de har hun gitt til meg og sagt "nå fant jeg enda en smokk til kusine XX, jeg!"

Denne ungen var totalt avhengig av smokk, helst 3 om gangen, og de var i munnen omtrent konstant så lenge hun var hjemme. Trodde aldri det skulle gått så greit som det gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...