Gå til innhold

Sopran - alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går skille mellom sopran og alt egentlig?

altså, hvor høyt nøyaktig må man kunne synge for å være sopran?

Skrevet

Norsk wikipedia var meget kortfattet, men på den svenske varianten sto det mer: *S*

"Sopran är i västerländsk musikterminologi den röst som sjunger de högsta (mest högfrekventa) tonerna och kännetecknas av ett sångbart och klangfullt register mellan åtminstone c1 till c3; rösten bör även expandera i de högre tonerna."

"Alt är inom sångtekniken ett röstläge inom solosång och körsång, mellan mezzosopran och herrstämman tenor. En alts tessitura håller sig i regel mellan f eller g i lilla oktaven och tvåstrukna f eller g. Inom populärmusiken är det vanligt med altröster."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sopran

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alt

Skrevet

''Hvor går skille mellom sopran og alt egentlig?''

Ja, si det.

I det skillet finner du også mezzosopranen...

Mezzosopran er de dypeste kvinnestemmene, sopran er (som du vet) den lyseste kvinnestemmen.

''...altså, hvor høyt nøyaktig må man kunne synge for å være sopran?''

Den ekstremt lyse grensen inntreffer hos kvinnenes hodeklang ved frekvenser mellom 900-1000.

Hos sopranene pleier stemmebåndene å være fra 1,4-1,9 cm. lange. Den optimale frekvensen befinner seg mellom E4 og F4.

Sopranstemmen er igjen inndelt i flere klasser fks. lett, lyrisk-lett, lyrisk, lyrisk-spinto, lyrisk-dramatisk og dramatisk. :)

Alten er en meget karakteristisk stemmetype som (om den er ren) er mørk og ofte har en fløyelsesaktig klang, denne har en konsistens som sjleden kan foveksles med andre stemmetyper.

Kathleen Ferrier var kanskje den siste virkelig store alten som klarte å uttrykke det mest følelsesladde og lyriske, samt det mest dramatiske.

Eg vet ikkje om dette gjorde deg noe klokere? :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, si det.

Mezzosopran er de dypeste kvinnestemmene, sopran er (som du vet) den lyseste kvinnestemmen.

Den ekstremt lyse grensen inntreffer hos kvinnenes hodeklang ved frekvenser mellom 900-1000.

Hos sopranene pleier stemmebåndene å være fra 1,4-1,9 cm. lange. Den optimale frekvensen befinner seg mellom E4 og F4.

Sopranstemmen er igjen inndelt i flere klasser fks. lett, lyrisk-lett, lyrisk, lyrisk-spinto, lyrisk-dramatisk og dramatisk. :)

Alten er en meget karakteristisk stemmetype som (om den er ren) er mørk og ofte har en fløyelsesaktig klang, denne har en konsistens som sjleden kan foveksles med andre stemmetyper.

Kathleen Ferrier var kanskje den siste virkelig store alten som klarte å uttrykke det mest følelsesladde og lyriske, samt det mest dramatiske.

Hva du vet, Geir;)

Jeg sang altstemme i kor. Og jeg synger med letthet de mørke tonene til Leonard Cohen, men hater å synge i kirken.... Skjønner ikke hvorfor salmesanger skal synges så imderlig høyt? Helt forferdelig :(

Skrevet

Hva du vet, Geir;)

Jeg sang altstemme i kor. Og jeg synger med letthet de mørke tonene til Leonard Cohen, men hater å synge i kirken.... Skjønner ikke hvorfor salmesanger skal synges så imderlig høyt? Helt forferdelig :(

Eg har aldri sunget i kor, men har sunget litt i rockeband i min "ungdom". :)

Skrevet

Ja, si det.

''Den ekstremt lyse grensen inntreffer hos kvinnenes hodeklang ved frekvenser mellom 900-1000. Hos sopranene pleier stemmebåndene å være fra 1,4-1,9 cm. lange. Den optimale frekvensen befinner seg mellom E4 og F4.''

Hva er E4 og F4? Jeg skulle gjerne testet det i praksis.

''Sopranstemmen er igjen inndelt i flere klasser fks. lett, lyrisk-lett, lyrisk, lyrisk-spinto, lyrisk-dramatisk og dramatisk. :)''

Jeg forholder meg bare til alt og sopran.

''Alten er en meget karakteristisk stemmetype som (om den er ren) er mørk og ofte har en fløyelsesaktig klang, denne har en konsistens som sjleden kan foveksles med andre stemmetyper.''

Har du lydeksempler?

''Eg vet ikkje om dette gjorde deg noe klokere? :)''

Tror det skal mye til for at jeg noen gang skal bli klok, men takk for at du prøver å forklare.

Skrevet

Norsk wikipedia var meget kortfattet, men på den svenske varianten sto det mer: *S*

"Sopran är i västerländsk musikterminologi den röst som sjunger de högsta (mest högfrekventa) tonerna och kännetecknas av ett sångbart och klangfullt register mellan åtminstone c1 till c3; rösten bör även expandera i de högre tonerna."

"Alt är inom sångtekniken ett röstläge inom solosång och körsång, mellan mezzosopran och herrstämman tenor. En alts tessitura håller sig i regel mellan f eller g i lilla oktaven och tvåstrukna f eller g. Inom populärmusiken är det vanligt med altröster."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sopran

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alt

''register mellan åtminstone c1 till c3''

Jeg lurer på hva c1 til c3 er.

Skrevet

''Den ekstremt lyse grensen inntreffer hos kvinnenes hodeklang ved frekvenser mellom 900-1000. Hos sopranene pleier stemmebåndene å være fra 1,4-1,9 cm. lange. Den optimale frekvensen befinner seg mellom E4 og F4.''

Hva er E4 og F4? Jeg skulle gjerne testet det i praksis.

''Sopranstemmen er igjen inndelt i flere klasser fks. lett, lyrisk-lett, lyrisk, lyrisk-spinto, lyrisk-dramatisk og dramatisk. :)''

Jeg forholder meg bare til alt og sopran.

''Alten er en meget karakteristisk stemmetype som (om den er ren) er mørk og ofte har en fløyelsesaktig klang, denne har en konsistens som sjleden kan foveksles med andre stemmetyper.''

Har du lydeksempler?

''Eg vet ikkje om dette gjorde deg noe klokere? :)''

Tror det skal mye til for at jeg noen gang skal bli klok, men takk for at du prøver å forklare.

''Hva er E4 og F4?''

Har ikkje peiling, det var bare noe eg fant i ei (god) bok. :-)

Men eg tror om du tar utgangspunktet i en "normal" E og F, så ligger denne 4 oktaver over (correct mee if i`m wrong...).

''forholder meg bare til alt og sopran.''

Ja, det er nok det enkleste.

''Har du lydeksempler?''

Nei.

Men du finner helt sikkert eksempler på "Youtube", søk på Kathleen Ferrer.

Og for eks. Ringen av Wagner (Erda & Waltraute), typiske altroller i det Italienske repetoir er Zia Principessa i Suor Angelica og Ulrich i Maskeballet.

Lykke til. :)

Skrevet

''register mellan åtminstone c1 till c3''

Jeg lurer på hva c1 til c3 er.

Jeg er sikker på at en pianospille rkan svare deg på det;-)

Skrevet

''Hva er E4 og F4?''

Har ikkje peiling, det var bare noe eg fant i ei (god) bok. :-)

Men eg tror om du tar utgangspunktet i en "normal" E og F, så ligger denne 4 oktaver over (correct mee if i`m wrong...).

''forholder meg bare til alt og sopran.''

Ja, det er nok det enkleste.

''Har du lydeksempler?''

Nei.

Men du finner helt sikkert eksempler på "Youtube", søk på Kathleen Ferrer.

Og for eks. Ringen av Wagner (Erda & Waltraute), typiske altroller i det Italienske repetoir er Zia Principessa i Suor Angelica og Ulrich i Maskeballet.

Lykke til. :)

''Nei. Men du finner helt sikkert eksempler på "Youtube", søk på Kathleen Ferrer.''

Ååå, må jeg gjøre noe selv altså.. Tenkte jeg bare kunne bli servert lydeksempler;-)

Ellers takk for hjelp. Syns disse svarene hadde et kulturelt preg over seg.

Skrevet

Jeg er sikker på at en pianospille rkan svare deg på det;-)

Ja. Takk for svar!:-)

Skrevet

''Nei. Men du finner helt sikkert eksempler på "Youtube", søk på Kathleen Ferrer.''

Ååå, må jeg gjøre noe selv altså.. Tenkte jeg bare kunne bli servert lydeksempler;-)

Ellers takk for hjelp. Syns disse svarene hadde et kulturelt preg over seg.

He. he..Ja ikkje sant!

''''Syns disse svarene hadde et kulturelt preg over seg.''''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...