Gå til innhold

Forebyggende markekur for barn

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for sånt

Jeg vet det høres latterlig ut, men jeg er så redd for mark og alt lignende. Jeg gruer meg til barnet eventuelt får mark eller andre rariteter. Jeg gruer meg faktisk så mye, at jeg føler det hemmer meg ved bleieskift o.l. Jeg føler at jeg alltid spenner meg og er livredd for at det skal være noe mark eller noe ekkelt.

Jada, sånn er det jo bare sikkert, men går det an å forebygge mark o.l hos barn? Noen som har barn som aldri har fått mark?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298260-forebyggende-markekur-for-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Altså, mark får jo barn når de har fått noe i munnen med markegg på. Begrenser man det barna putter i munnen, så kan man jo i alle fall ha en følelse av å gjøre noe.

Ikke spise snø var jo omkvedet da vi var små, og det kommer helt automatisk hos meg også hører jeg. Jeg har heller aldri vært begeistret for at de har puttet småstein og slikt i munnen, så det har heller ikke vært tema hos oss.

Også holdt vi neglene korte da de var små, der samler det seg mye moro som de får inn i munnen gjennom hele dagen.

Ut over det er det vel ikke noe annet å gjøre enn å krysse fingrene og håpe på det beste. Vi har tatt 3 markkurer på 7 år, men det har vært etter mistanke om mark, har aldri sett dem.

Enkelte ting kan man gjøre for å som ViViola sier. Lokk på sannkassen er heller ikke dumt. Men om man skal sikre seg helt må man ikke slippe barna ut av huset og holde dem borte fra dyr.

Har inntrykk av at makk ikke er så vanlig som man skulle tro når man ser hva ungene putter i seg. Skulle dine barn få det, vil du sannsynligvis takle det mye bedre enn du tror. Det er jo fantastisk at det finnes noe som tar svineriet.

Kanskje ikke til så mye hjelp og trøst. Prøv å tenk minst mulig på det. Men det er nok lettere sagt enn gjort.

mvh

Annonse

Slett ikke alle unger får mark, og man skal uansett ikke medisinere forebyggende for slike uskyldige plager. All medisin som har en virkning, har også bivirkninger - sånn er det bare.

Som de andre sier: Dersom dere har sandkasse, ha lokk på den.

Uansett: Ikke bli så redd for dette at du ikke lar unge leke i sandkassen, i snøen eller andre steder.

Jeg har tre unger, som leker utendørs mye, som leker i sandkassa på lekeplassen (der det aldri har vært lokk) og som aldri har hatt mark.

Vi har hatt flere runder med mark og tilhørende kurer, selv om det høres litt ekkelt ut så ser man dem altså ikke! I alle fall har vi aldri sett dem, kun merket dem på intens kløe i endetarmsåpningen.

Spising av snø gir ikke økt risiko for mark i magen, det viste en stor undersøkelse for noen år siden faktisk.

Gjest ViViola

Vi har hatt flere runder med mark og tilhørende kurer, selv om det høres litt ekkelt ut så ser man dem altså ikke! I alle fall har vi aldri sett dem, kun merket dem på intens kløe i endetarmsåpningen.

Spising av snø gir ikke økt risiko for mark i magen, det viste en stor undersøkelse for noen år siden faktisk.

''Spising av snø gir ikke økt risiko for mark i magen, det viste en stor undersøkelse for noen år siden faktisk.''

Jeg vet egentlig det, da, men det sitter "i ryggmargen" etter egen barndom...

Forøvrig er snøspising jævlig ekkelt uansett, det går bikkjer og katter og pisser overalt - for ikke å si fulle mannfolk. Å spise dette framstår for meg som utrivelig, mark eller ikke mark. Så sånn sett kan jeg fortsette å prente "IKKE SPIS SNØ" inn i barnas hoder med god samvittighet. He-he.

Gjest ViViola

Enkelte ting kan man gjøre for å som ViViola sier. Lokk på sannkassen er heller ikke dumt. Men om man skal sikre seg helt må man ikke slippe barna ut av huset og holde dem borte fra dyr.

Har inntrykk av at makk ikke er så vanlig som man skulle tro når man ser hva ungene putter i seg. Skulle dine barn få det, vil du sannsynligvis takle det mye bedre enn du tror. Det er jo fantastisk at det finnes noe som tar svineriet.

Kanskje ikke til så mye hjelp og trøst. Prøv å tenk minst mulig på det. Men det er nok lettere sagt enn gjort.

mvh

Strengt tatt, rent fornuftsmessig, tror jeg ikke man kan sikre seg på noen som helst måte, men gjør man NOE føler man seg kanskje litt bedre?

Lokk på sandkasse er et poeng der det ikke regner så mye, det er sant.

Strengt tatt, rent fornuftsmessig, tror jeg ikke man kan sikre seg på noen som helst måte, men gjør man NOE føler man seg kanskje litt bedre?

Lokk på sandkasse er et poeng der det ikke regner så mye, det er sant.

Man kan vel til en viss grad redusere risikoen, men sikre seg kan man ikke, som du sier.

mvh

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...