Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Kanskje det er verre aa staa opp naar de _maa_ det? :-)

Jenta vaar legger seg i 21.00 - 21.30 tiden paa hverdager. Slikt er normalt her, da folk har arbeidstid til 7-8 om kvelden, og spiser middag i 22. tiden!! Men, fordi vi har barn, lager jeg middagen klar til 20, saa spiser vi sammen.

Da tar det gjerne 1 time eller saa, foer hun havner i seng.

Naar det er sagt da, saa er det en kjip situasjon for baade foreldre og barn... Skulle jeg lagt henne kl.20, saa ville hun ikke faatt sett stefaren sin, som hun kaller pappa...

Ikke rart at foedselstallene i Spania har gaatt drastisk ned...Ungene faar jo ingen tid med foreldrene sine! Og blir mer glad i besteforeldrene enn sine egne foreldre, siden det er dem som stiller opp og er der for barna til foreldrene kommer hjem fra jobb!

Ja, har jo vært en del i Spania, og har undret meg på hvordan de ordner seg når begge foreldre er i jobb. Ikke alle har besteforeldre som kan stille opp, heller - ofte jobber jo de også, eller bor langt unna.

Men har inntrykk av at barn i mange andre land (også USA) sover på dagen til de er flere år gamle, her på berget slutter jo barna gjerne med det når de er drøye to år. Dermed kan barna være oppe lengre på kvelden og likevel stå opp tidlig om morgenen.

Selv må jeg innrømme at jeg synes det er veldig deilig å få litt "voksentid" (utskjelt uttrykk, men likevel) etter at barna har lagt seg. Det går så intenst i ett fra vi står opp 0630 til vi etter en lang arbeidsdag etterhvert får barna i seng, at et par timer "ro" etter at de har lagt seg nesten er et must, føler jeg.

Vet jo at barna etterhvert blir eldre, og da er oppe like lenge som foreldrene, men da er de neppe like krevende som nå. En får dermed mulighet for en selvstendig tanke også mens barna er våkne :). Merker jo allerede nå bedring i så måte i forhold til for et par å siden (barna er nå drøye fire og seks).

Fortsetter under...

Gjest Angela26

Ja, har jo vært en del i Spania, og har undret meg på hvordan de ordner seg når begge foreldre er i jobb. Ikke alle har besteforeldre som kan stille opp, heller - ofte jobber jo de også, eller bor langt unna.

Men har inntrykk av at barn i mange andre land (også USA) sover på dagen til de er flere år gamle, her på berget slutter jo barna gjerne med det når de er drøye to år. Dermed kan barna være oppe lengre på kvelden og likevel stå opp tidlig om morgenen.

Selv må jeg innrømme at jeg synes det er veldig deilig å få litt "voksentid" (utskjelt uttrykk, men likevel) etter at barna har lagt seg. Det går så intenst i ett fra vi står opp 0630 til vi etter en lang arbeidsdag etterhvert får barna i seng, at et par timer "ro" etter at de har lagt seg nesten er et must, føler jeg.

Vet jo at barna etterhvert blir eldre, og da er oppe like lenge som foreldrene, men da er de neppe like krevende som nå. En får dermed mulighet for en selvstendig tanke også mens barna er våkne :). Merker jo allerede nå bedring i så måte i forhold til for et par å siden (barna er nå drøye fire og seks).

Jeg aner ikke hvordan de ordner henting med ungene hvis baade dem selv og besteforeldre er i jobb. I saafall maa den ene forelderen ha halvtidsjobb kanskje? De har nok ikke sfo...

Det er et elendig system synes jeg, og er veldig glad for at mannen min tjener saapass bra, at vi har raad til at jeg er hjemme, eller tar en halvtids jobb.

Dessuten har en mor kun 4 mnd. foedsels permisjon....

''Vet jo at barna etterhvert blir eldre, og da er oppe like lenge som foreldrene..''

Like lenge? Lenger, Elextra, lenger ;-)

Ungene lukker døra når de legger seg, slik at de liksom kan leke uten at mamma hører det, hehe.. Jeg åpner den når jeg legger meg, og vår dør står også åpen. Vi har rom over gangen for hverandre, men om ikke så lenge flytter vi foreldre opp en etasje - etter nøye overveining (vil egentlig helst være i samme i tilfelle brann).

Vi våkner som regel med minst en av ungene i senga om morgenen, om de da ikke allerede har stått opp og kun etterlatt dyna si som synlig bevis på at de har vært innom. ;) Begge foreldre er avslappet til nattegjester.

Våre er 5 og 8 står opp på egenhånd i alle fall i helgene, de lager seg mat og ser på tv eller spiller/surfer på dataen.

Gjest Elextra

Ungene lukker døra når de legger seg, slik at de liksom kan leke uten at mamma hører det, hehe.. Jeg åpner den når jeg legger meg, og vår dør står også åpen. Vi har rom over gangen for hverandre, men om ikke så lenge flytter vi foreldre opp en etasje - etter nøye overveining (vil egentlig helst være i samme i tilfelle brann).

Vi våkner som regel med minst en av ungene i senga om morgenen, om de da ikke allerede har stått opp og kun etterlatt dyna si som synlig bevis på at de har vært innom. ;) Begge foreldre er avslappet til nattegjester.

Våre er 5 og 8 står opp på egenhånd i alle fall i helgene, de lager seg mat og ser på tv eller spiller/surfer på dataen.

''om de da ikke allerede har stått opp og kun etterlatt dyna si som synlig bevis på at de har vært innom. ;) ''

Du sover tungt og godt, skjønner jeg. Ingen kan liste seg inn på soverommet mitt, langt mindre opp i sengen min, uten at jeg våkner av det. Det er delvis grunnen til at jeg aldri har latt barna venne seg til å komme til oss på natten...

Annonse

Vi har ikke dørene åpne, men vi har på babycalling. Rommene ligger tvers ovenfor hverandre, men jeg vil gjerne høre dem før de _hyyyler_!

Vi har en gutt på snart 3,5 og en jente på snart 1 som sover på samme rom og det har de gjort siden lillesøster var 6 mndr og hadde sluttet med spising på natta.

Vi har alltid vært veldig konsekvente og ganske strenge med at natt er natt, og da sover man i sin egen seng. Vi legger dem ca 1930 - 1945, og dagen begynner ikke før 07 her hos oss.

Storebror sover tungt og godt og kan gjerne sove til halv ni han hvis han ikke blir vekt. Hvis han våkner på natta har vi sagt at han kan komme inn til oss hvis han vil noe, men han gjør det aldri. Han roper på oss til vi kommer inn til han. Men det skjer nesten aldri, det er bare når han er syk eller hvis han drømmer.

Lillesøster er en annen sak.... Hun sover veldig lett, og er ofte våken etpar ganger i løpet av natten og reiser seg opp og står og hopper i sengen. Som regel er det nok å bare gå inn og legge henne ned og gi henne sutten, men det hender at hun er våken opptil to timer (stønn..). Likevel tar vi henne aldri opp eller inn til oss, hun må bare være i sengen sin selv om hun skriker. Vi er bare inne hos henne og legger henne ned, gir henne sutten og stryker henne over kinnet, og går ut igjen. Og igjen. Og igjen. Storebror sover gjennom alt, vi har bare fortalt han at selv om lillesøster skriker så trenger han ikke å tenke på det, mamma og pappa skal passe på. Og det har han tydeligvis tatt til seg...

Selv om lillesøster våkner kl 06 så står vi ikke opp før 07 (jaja, 0645 går jo an da, men vi er som sagt veldig konsekvente og hvis vi vil at hun skal få den døgnrytmen vi vil ha så må vi jo lære henne den...). Da må hun bare vente i sengen sin. Og det går fint det, enten legger hun seg ned og leker med suttene sine, eller så står hun og gynger og venter på oss. Eller leker med bamsen sin.

Vi gjør ikke stor forskjell på kvelder og helger, da blir det bare ekstra vanskelig på mandagen. På hverdagene må de nemlig uansett opp kl. 7.

Dermed legges de ofte rundt 20 også i helgene, og jeg kan jo ikke forvente at de sover særlig lenge. Det som forundrer meg er imidlertid at mens de på hverdager nærmest må hales opp av sengene noe over 7, er de i helgene lysvåkne gjerne kl. 0630.

Noen forklarer dette med at de vanlige morgenlydene i huset mangler.

Andre mener det har med forventninger til helgen å gjøre - voksne forbinder fridager med å sove litt ekstra, barn forbinder dem med fritid som må utnyttes fra første mulighet.

Og en dag tenker du tilbake på disse årene med vemod, den gangen det var litt liv i huset...

''om de da ikke allerede har stått opp og kun etterlatt dyna si som synlig bevis på at de har vært innom. ;) ''

Du sover tungt og godt, skjønner jeg. Ingen kan liste seg inn på soverommet mitt, langt mindre opp i sengen min, uten at jeg våkner av det. Det er delvis grunnen til at jeg aldri har latt barna venne seg til å komme til oss på natten...

Sånn er jeg også. Jeg våknet faktisk en gang av at naboens katt snek seg inn gjennom soveromsvinduet vårt og satt og "peste" på gulvet. Mannen min mener det er umulig å høre en katt, men den vekket meg :-)

Vi har en litt spesiell situasjon - som vi håper vil endre seg. Vesla (3 år) nekter å sove i egen seng, så den av oss som legger vesla, sover sammen med henne i dobbeltsenga. Den andre av oss sover på sovesofaen på gjesterommet... Ikke ideelt på noen måte, men vi har ikke hatt krefter til å ta denne kampen ennå...

Mellomstemann på snart fem våkner ofte om nettene, og kommer da tuslende opp til mamma eller pappa på gjesterommet og sover der resten av natta.

Gjest Tatjana

Mine er 4, snart 8 og 13 år. De får velge selv om døra skal være åpen eller ikke. For det meste har de to yngste åpen dør, mens den eldste stenger. Men det hender at spesielt den yngste vil at skal lukkes helt eller nesten helt, mest for at ikke katten skal komme inn om natten.

Soverommene ligger etter hverandre, alle har dør ut mot gangen.

Når de drømmer noe leit eller våkner om natten kommer de inn til oss, spesielt den yngste. For slike tilfeller har vi en madrass klar som jeg legger ved siden av senga mi. Der får de ligge.

Om morgenen kommer de inn til oss og vekker oss (som regel meg, da pappaen for lengst er oppe). Dette gjelder kun fridager, for jeg har unger som liker å sove lenge, gjerne til i 9-10-tida. Så på hverdager må de vekkes. Det å våkne en time før vi skal stå opp er ikke noe tema hos oss, som du skjønner... :-)

Gjest Tatjana

Sånn er jeg også. Jeg våknet faktisk en gang av at naboens katt snek seg inn gjennom soveromsvinduet vårt og satt og "peste" på gulvet. Mannen min mener det er umulig å høre en katt, men den vekket meg :-)

Mannen din kjenner ikke katten vår skjønner jeg ;-). Den kan så _absolutt_ høres der den tramper rundt i huset. skulle tro den hadde platåsko :-). Dunkdunkdunk, sier det når den kommer løpende.

Begge våre sover med dørene åpne.

Hvis de våkner kommer de som regel inn i senga til oss av seg selv. Det er helt i orden å sove i vår seng hvis det er pga vonde drømmer eller sykdom. 6-åringen ber av og til om å få sovne i min seng, da bærer vi henne inn til seg selv når vi legger oss.

Annonse

Mannen din kjenner ikke katten vår skjønner jeg ;-). Den kan så _absolutt_ høres der den tramper rundt i huset. skulle tro den hadde platåsko :-). Dunkdunkdunk, sier det når den kommer løpende.

Han selv hører ingenting når han sover, da kan man kjøre lastebil inn på rommet uten at han våkner.

Dørene er lukket her.

Når eldstemann våkner,leker han litt for seg selv,før han kommer luskende inn til oss.

Om natten må han sove i sin egen seng,om morgenen får han lov å ligge litt hos oss.

Lille snuppa kommer ikke ut av sengen sin enda. :0)

Vi har veggklokke på rommet (Billig fra Ikea -20kr?) til ungene. Eldstemann kan klokken, men småen har fått beskjed om at det ikke er lov til å rope på mamma og pappa før klokka nærmer seg sju. (På ukdagene er de oppe allerede da, og i helgene kan de leke selv i sengen eller på gulvet) Vi har tatt en tusj og fargelagt på klokken mellom tolv og nesten sju. Vi har også tatt et stjerne klistremerke på den lille viseren. "Når den lille viseren peker på det blå feltet, da er det natt og ikke lov å vekke mamma og pappa" Det funker supert. Dersom de har mareritt om natta, mageknip eller noe, sier de selvfølgelig fra. Men da tenker de ikke på å se på klokka heller. (Mener ikke å si at ikke vi har kontakt med ungene mellom klokkeslettene, men heller for å vise dem når det er ok å stå opp og leke eller ikke. Funker hos oss ihvertfall.

AneM1365380603

De to eldste og den yngste sover med døra igjen og lyset av. Nr tre vil at et lite lys skal være på hele natten, og at døra skal være åpen til hun er sovnet.

Den yngste roper på oss om hun har mistet sutten eller annet om natten. Det er ikke så ofte, og hun sovner kjapt igjen. Nr 3 kommer inn til oss om det er noe. Hun legger seg i egen seng etterpå. Hun har sluttet å vekke oss om natten etter hun begynte å tørke seg selv.

De tre eldste klarer å få på tv'n og ordne seg mat selv i helgene hvis vi andre sover lenge.

Barna er 12,5 år, 10 år, 5 og 2,5.

villbringebær

Knerten vil ha døra åpen og en liten nattlampe i taket. Hvis han kommer inn før en halv time før vekkerklokka skal ringe, leier vi ham tilbake til senga hans og sier dt er natta ennå, og at han får være i senga si en stund til. det er veldig sjelden han gjør det da. Som regel skal jeg opp ca.6.45 og han kommer gjerne i 6.30-tida. Både han og jeg synes det er koselig å kose litt før vi står opp. Han er straks 4 år.

Vi synes det er bedre han står opp og kommer inn til oss enn at han ligger og roper. Hvis han har hatt mareritt e.l.kommer han tuslende inn til oss, men da skal han legge seg i ekstrasenga som står ved siden av senga vår. Jeg får nemlig ikke sove hvis han ligger i senga mi. Jeg sliter med søvnproblemer.

Vi står opp med ham i helgene. Han er for liten til å gå ned is tua og se på TV o.l.alene ennå synes vi.

Vi har en litt spesiell situasjon - som vi håper vil endre seg. Vesla (3 år) nekter å sove i egen seng, så den av oss som legger vesla, sover sammen med henne i dobbeltsenga. Den andre av oss sover på sovesofaen på gjesterommet... Ikke ideelt på noen måte, men vi har ikke hatt krefter til å ta denne kampen ennå...

Mellomstemann på snart fem våkner ofte om nettene, og kommer da tuslende opp til mamma eller pappa på gjesterommet og sover der resten av natta.

Mine tantebarn har i mange år delt den nedre køyen i en såkalt "familieseng" (køyeseng hvor nederst køye er bredere enn den øverste). Kan det være et alternativ at hun ligger sammen med broren?

Mine tantebarn er nå 12 og 8 år, og har ligget slik i mange år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...