Gå til innhold

Hormonspiral - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sette inn hormonspiral siden jeg ikke tåler noe annet. Noen med erfaringer?

- vondt å sette inn?

- blødninger?

- la du på deg?

- smerter etter innsetting?

- merkes den ved samleie?

- mensen?

- fornøyd/misfornøyd?

Synes tanken på å ha fremmedlegeme i magen er litt ekkel, men har lyst til å prøve..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298281-hormonspiral-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hormonspiral - og er kjempefornøyd!

Var overraskende greit å sette inn, litt småblødninger i dagene etter (som en liten mens). Deretter: nesten ingen blødninger i det hele tatt :-)

Jeg har lagt på meg etter innsetting, men det kommer nok heller av at jeg ikke har vært så fysisk aktiv det siste året (naturlig nok).

Merkes ikke under samleie.

Nå har jeg ikke blødninger i det hele tatt. Høyst litt spotting en gang imellom - kan gå måneder mellom hver gang.

Eneste negative for meg: Har hatt litt brystspreng av og til (som tidlig gravid-symptom, ble litt bekymra - men var ikke gravid :-)

Gjest annlovinda

Hei. Jeg satte inn hormonspiral i september måned. Da byttet jeg ut min kobberspiral som jeg hadde hatt i over 5 år.

Jeg byttet disse hos gynekolog. Kjente kun litt ubehag ved å 'røske' ut den gamle kobberspiralen. Hadde da litt mens-smerter. Men kjente absolutt ingenting når hun satte inn hormonspiralen.

Hadde littegrann småblødninger samme dag som jeg satte den inn. Også fikk jeg litt småblødninger nesten en uke, 14 dager etter innsettelsen. Ellers har jeg bare så vidt blødd ørlite grann rundt menstid. Så det er jeg kjempefornøyd med. Grunnen til at jeg byttet fra kobberspiral til hormonspiral var for å slippe å ha kraftig mens 8 dager hver måned.

Jeg har ikke lagt på meg etter jeg satte den inn. Heldigvis, ettersom jeg har nok å gå ned allikevel.

Jeg har ikke hatt noe som helst ubehag etter jeg satt inn hormonspiralen. Heller ingen forskjell på humør etter den ble satt inn.

Så jeg har bare godt å si om den. Men vet jo at ikke alle har vært like heldige.

''- vondt å sette inn?''

Kjente at den ble satt inn, men det var ikke vondt.

''- blødninger?''

Småblødninger i ca 7 mnd., blødningene var så små at jeg fint kunne bruke truseinnlegg, blødningene varte 2-4 dager

''- la du på deg?''

De extrakiloene jeg har skal ikke hormonspiralen få skylda for :)

''- smerter etter innsetting?''

Nei, ingen

''- merkes den ved samleie?''

Har aldri hørt noen auing nei ;)

''- mensen?''

Den blei borte etter småblødningene, har ikke hatt mensen på 7 år. Byttet spiralen for ett år siden, hadde ingen blødninger i den forbindelsen, fortsatt mensfri :)

''- fornøyd/misfornøyd?''

Kjempefornøyd !! Hadde litt humørsvingninger i starten, gemalen ble informert om at det kunne skje i forkant av innsetting, så vi taklet det bra :)

Har hormonspiral - og er kjempefornøyd!

Var overraskende greit å sette inn, litt småblødninger i dagene etter (som en liten mens). Deretter: nesten ingen blødninger i det hele tatt :-)

Jeg har lagt på meg etter innsetting, men det kommer nok heller av at jeg ikke har vært så fysisk aktiv det siste året (naturlig nok).

Merkes ikke under samleie.

Nå har jeg ikke blødninger i det hele tatt. Høyst litt spotting en gang imellom - kan gå måneder mellom hver gang.

Eneste negative for meg: Har hatt litt brystspreng av og til (som tidlig gravid-symptom, ble litt bekymra - men var ikke gravid :-)

Ok, det høres jo bra ut. :) Et litt merkelig spørsmål til kanskje... Har hatt kobberspiral tidligere og det gikk ikke bra. Blødde masse og hadde smerter. Sex var et helvette da jeg fikk vond, og min kjære sa han ble stikki i snoppen. :) Hehe... Det er vel ingen fare for at snoppen kan dytte borti den hvis han kommer lagt inn *flau*, for han kommer jo borti livmorstappen.. Men spiralen sitter vel lenger oppi livmora? *klør seg i huet*

Ok, det høres jo bra ut. :) Et litt merkelig spørsmål til kanskje... Har hatt kobberspiral tidligere og det gikk ikke bra. Blødde masse og hadde smerter. Sex var et helvette da jeg fikk vond, og min kjære sa han ble stikki i snoppen. :) Hehe... Det er vel ingen fare for at snoppen kan dytte borti den hvis han kommer lagt inn *flau*, for han kommer jo borti livmorstappen.. Men spiralen sitter vel lenger oppi livmora? *klør seg i huet*

Spiralen skal sitte lenger opp i livmora, ja. Det "henger" to tråder ut livmorhalsen, slik at spiralen kan fjernes. Kanhende disse kan kjennes?

Vi har i alle fall ikke hatt problemer med dette - heldigvis :-)

Annonse

Legen sa det, at hvis vi merket trådene ved samleie så måtte jeg komme tilbake så skulle han klippe trådene litt kortere :)

Spiralen skal sitte lenger opp i livmora, ja. Det "henger" to tråder ut livmorhalsen, slik at spiralen kan fjernes. Kanhende disse kan kjennes?

Vi har i alle fall ikke hatt problemer med dette - heldigvis :-)

Tror min kobberspiral satt for langt ned jeg.. Må ha vært noe sånt siden han ble stukket og jeg fikk smertestikk som var vonde som he*******. SEx ble umulig rett og slett, så den virka jo allikevel som prevenasjon.. :) Bare ikke helst osm vi hadde sett for oss... Hehe..

Gjest Ulvinnen

De fem årene jeg brukte hormonspiral hadde jeg bare litt småblødninger de første månedene. Senere var jeg så godt som mensfri. Jeg la ikke på meg, og mannen min merket ikke noe til spiralen under samleie. Jeg var veldig fornøyd mens jeg brukte den. Men det skyldtes bare at jeg da ikke skjønte at min totalt manglende sexlyst skyldtes spiralen.

Så aldri mer hormonspiral på meg!

Trodde du var en kløpper på spiraler ut fra nicket ditt, jeg ;-)

Spøk til side. Har hatt hormonspiral to ganger. Første gang var jeg veldig fornøyd. Nesten ikke mens og bare litt ubhag ved å sette inn.

Andre gang hadde jeg konstante sterke menssmerter etter innsetting som aldri gikk over. Følte meg skikkelig sytete. På kontroll etter et år, fant de ingen spiral og mente den hadde falt ut. Etter ny kontroll ble jeg sendt til røntgen, og spiralen lå øverst i bukhulen under hjertet... Hadde gnagd seg gjennom livmorveggen og hatt en liten heisatur i bukhulen min. Kanskje ikke så rart jeg hadde hatt vondt. Den ble operert ut.

Så jeg skal aldri ha spiral igjen, men vet jo at jeg har hatt skikkelig uflaks. Var jo veldig fornøyd i første runde.

Mens andre har hatt en skrue løs, kan jeg imponere med at jeg har hatt en spiral løs ;-)

''vondt å sette inn?''

Ble gjort hos erfaren gynekolog, kjente ingen ting.

''blødninger?''

Hadde småblødninger (truseinnlegg) i nøyaktig 3 mnd.

''la du på deg?''

Nei.

''smerter etter innsetting?''

Nei, ikke såvidt jeg husker.

''merkes den ved samleie?''

Nei.

''mensen?''

Nei. :o) Mistet mensen omtrent helt, hadde et par dagers truseinnleggblødning med noen mnds mellomrom - og jeg hadde lange og store menstruasjoner tidligere!

''fornøyd/misfornøyd?''

Var meget fornøyd!

Trodde du var en kløpper på spiraler ut fra nicket ditt, jeg ;-)

Spøk til side. Har hatt hormonspiral to ganger. Første gang var jeg veldig fornøyd. Nesten ikke mens og bare litt ubhag ved å sette inn.

Andre gang hadde jeg konstante sterke menssmerter etter innsetting som aldri gikk over. Følte meg skikkelig sytete. På kontroll etter et år, fant de ingen spiral og mente den hadde falt ut. Etter ny kontroll ble jeg sendt til røntgen, og spiralen lå øverst i bukhulen under hjertet... Hadde gnagd seg gjennom livmorveggen og hatt en liten heisatur i bukhulen min. Kanskje ikke så rart jeg hadde hatt vondt. Den ble operert ut.

Så jeg skal aldri ha spiral igjen, men vet jo at jeg har hatt skikkelig uflaks. Var jo veldig fornøyd i første runde.

Mens andre har hatt en skrue løs, kan jeg imponere med at jeg har hatt en spiral løs ;-)

Uff da.. det hørtes da ikke noe særlig ut : ( Men håper og tror det er svært sjelden sånt skjer? Man skal jo på kontroll og sjekke at den sitter på plass etter tre mnd sier legen min.. Også har hun sagt at man selv skal kontrollere at man kan kjenne trådene av og til. Godt det gikk bra med deg da. :)

Blødde mye i starten. Dvs. mye i 2-3 dager, og noe i ca. 1 mnd. Nå blør jeg ikke i det hele tatt. Det hender jeg må bruke et truseinnlegg, men da er det ille:-)

Litt vondt å sette inn + at jeg får litt vondt noen timer etterpå. Det er vissnok kramper i livmora.

Men det er virkelig værdt det. Mensen er jo en saga blott.

Så jeg er fornøyd.

Annonse

fuji1365380447

Jeg har litt arrdannelse i livmorhalsen etter en konisering. Så for meg var det driiiiitvondt å sett inn spiralen. Holdt nesten på og besvime og gråt av smerte. Det var nesten like vondt som å ha rier....

Men det var heldigvis kortvarig, og etter noen timer var det bare som en litt kraftig mensen-vondt.

Etter innsetningen så hadde jeg småblødninger i 3 mnd, og det var jo ganske slitsomt. Men nå som innkjøringsproblemene er over, så er jeg kjempefornøyd.

Ser de andre her har vært/er veldig fornøyd med denne spiralen, og jeg er enig ang blødning etc.

Problemet for meg, og det syns jeg faktisk er et STORT problem, er at jeg føler meg rett og slett seksuelt død!!

Merka stor forskjell på det da jeg fjerna den første da vi ville ha et barn til, og da jeg satte inn igjen etter fødsel. Stakkar mann, han merka stor forskjell han også.

Så nå har jeg bestilt meg time for å sette inn kobberspiral.

JEG VIL HA SEXLYSTEN TILBAKE!!!!!

Det kan være lurt å ta et par paracet før du skal montere den, for det er ikke akkurat behagelig.Eg har litt småblødning, men mensen er så og si borte. Er kjempe fornøyd med hormonspiralen!

En hormonspiral gir 1/7 mengde hormoner i forhold til en vanlig p-pille. Så konsekvensen av vektøkning og dårligere sexlysr pga denne er svært, svært liten.

Uff da.. det hørtes da ikke noe særlig ut : ( Men håper og tror det er svært sjelden sånt skjer? Man skal jo på kontroll og sjekke at den sitter på plass etter tre mnd sier legen min.. Også har hun sagt at man selv skal kontrollere at man kan kjenne trådene av og til. Godt det gikk bra med deg da. :)

Det er sjelden, så ikke la min historie være til hinder for ditt valg. På Ullevål oppgav de at de hadde et tilfelle som meg i uken. Høres mye ut, men i forhold til så mange som har spiral er det lite. Jeg fikk satt inn spiralen hos gynekolog, og fikk kun beskjed om å komme til kontroll etter ca et år. Trådene har jeg aldri greid å kjenne - heller ikke første gang da den satt der den skulle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...