Gå til innhold

Sove på samme rom, og nattavvenning

Anbefalte innlegg

Foreløpig sover lillesøster (snart 8 mnd) på vårt soverom, men planen er å flytte henne inn til søsteren (snart 2,5 år) etterhvert. Eller - planen var at hun skulle vært flyttet inn by now, men siden hun ikke sover natten gjennom tenkte vi å beholde henne hos oss enda litt.

Men, så begynte jeg å tenke at kanskje hun vil sove bedre der, enn med mamma så lett tilgjengelig rett ved siden av seg? Hun er jo absolutt stor nok nå til til å sove rundt, men våkner altså fortsatt 3-4 ganger hver natt (*gjesp*...) for å få pupp....

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe problemet an, storesøster vennet seg av med nattpuppen helt selv da hun var rundt 7 mnd, så vi har ikke så mye erfaring på området. Minsta vil ikke ha smokk heller, så jeg har liksom ikke noe å tilby bortsett fra puppen når hun våkner føler jeg.

Jeg trenger en idiotsikker oppskrift her, hvis noen gidder? Hjelp? Og ville dere flyttet henne inn til søsteren?

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298299-sove-p%C3%A5-samme-rom-og-nattavvenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vente i hvert fall minstemannen av med å legge meg på et annet rom noen netter. Synes jeg husker at han var urolig og gråt litt de første nettene, han lå på rom med pappan, men at det gikk over etter noen få dager og at han deretter sov seg igjennom natta.

Tror kanskje ikke jeg hadde lagt babyen inn til storesøster de første nettene, du vil vel helst ikke at hun skal våkne også :o)

Jeg vente i hvert fall minstemannen av med å legge meg på et annet rom noen netter. Synes jeg husker at han var urolig og gråt litt de første nettene, han lå på rom med pappan, men at det gikk over etter noen få dager og at han deretter sov seg igjennom natta.

Tror kanskje ikke jeg hadde lagt babyen inn til storesøster de første nettene, du vil vel helst ikke at hun skal våkne også :o)

Nei det var det :o) Men jeg tror vi skal prøve å flytte henne ut ja, håper det gjør susen.

Har ingen idiotsikker oppskrift, vil bare si jeg kjenner til flere som har hatt problemer med nattavvenning når barnet ligger på samme rom som mor. Mange merker at den lille sover bedre når det er litt avstand til "godsakene".

Ja, har tenkt i de baner jeg også. Vi får gjøre et forsøk tenker jeg. Må omrokkere litt på oss alle tror jeg, så slipper storesøster å ligge midt i bæljinga :o)

AneM1365380603

Jeg og pappaen har byttet plass i senga slik at bebisen ikke er så nært meg. Så har han gitt sutt hver gang barnet ville ha pupp. De har gitt seg rimelig kjapt. 2-3 netter der klagingen er halvert for hver natt.

Alle mine har sovet langt bedre etter de kom på eget rom. Det kan også ha en sammenheng med at de ikke har forventet pupp nattestid lenger.

Annonse

Jeg og pappaen har byttet plass i senga slik at bebisen ikke er så nært meg. Så har han gitt sutt hver gang barnet ville ha pupp. De har gitt seg rimelig kjapt. 2-3 netter der klagingen er halvert for hver natt.

Alle mine har sovet langt bedre etter de kom på eget rom. Det kan også ha en sammenheng med at de ikke har forventet pupp nattestid lenger.

De siser babyen kan "lukte" melk fra mammaen sin om de ligger for nært dem, så å la pappa overta og kun gi flaske eller smokk burde gå fint og flytte henne inn til søsteren sin. Å nattamme ved 8 måneder har vel ikke babyen behov for biologisk sett? Er en stund siden mine var så små, men mener å huse at de ikke ble natt ammet eller fikk flaske da de var så gamle. Kanskje jeg husker feil? Når jeg ser en baby nå, klarer jeg ikke å se hvor gammel den er. Det kunne jeg før.. ;-)

Hm. Men hun vil ikke ha smokk, det er litt av problemet - hun bruker puppen i stedet... Jeg vet ikke helt hva jeg skal tilby henne som erstatning? Vann på flaske kanskje?

*gruble*

De siser babyen kan "lukte" melk fra mammaen sin om de ligger for nært dem, så å la pappa overta og kun gi flaske eller smokk burde gå fint og flytte henne inn til søsteren sin. Å nattamme ved 8 måneder har vel ikke babyen behov for biologisk sett? Er en stund siden mine var så små, men mener å huse at de ikke ble natt ammet eller fikk flaske da de var så gamle. Kanskje jeg husker feil? Når jeg ser en baby nå, klarer jeg ikke å se hvor gammel den er. Det kunne jeg før.. ;-)

Hun burde ikke ha behov for det nei, hun spiser godt på dagtid og er en stor jente. Søsteren hadde sluttet med nattamming da hun var like gammel.

Tror vi får prøve å flytte henne ut og håpe det ordner seg.

AneM1365380603

Hm. Men hun vil ikke ha smokk, det er litt av problemet - hun bruker puppen i stedet... Jeg vet ikke helt hva jeg skal tilby henne som erstatning? Vann på flaske kanskje?

*gruble*

Gir du henne vann på flaske får du noe nytt som skal avvennes senere, så kanskje bedre å gi henne en slurk vann av en kopp, et koseteppe, bamse eller noe annet. F eks kan pappa ta dyna godt rundt henne hver gang hun våkner mens han hvisker "sove nå".

Jeg husker den ene min klaget 2 timer første natta. Andre natta klaget hun en halv time. Den tredje natta våknet hun og sovnet med en gang pappa kom. De neste nettene kunne hun våkne, men sovnet kjapt igjen.

Det gjelder å bestemme seg for å slutte, for da klarer dere det :) Fint med en strategi først.

Gir du henne vann på flaske får du noe nytt som skal avvennes senere, så kanskje bedre å gi henne en slurk vann av en kopp, et koseteppe, bamse eller noe annet. F eks kan pappa ta dyna godt rundt henne hver gang hun våkner mens han hvisker "sove nå".

Jeg husker den ene min klaget 2 timer første natta. Andre natta klaget hun en halv time. Den tredje natta våknet hun og sovnet med en gang pappa kom. De neste nettene kunne hun våkne, men sovnet kjapt igjen.

Det gjelder å bestemme seg for å slutte, for da klarer dere det :) Fint med en strategi først.

Ja, kanskje en bamse e.l. er tingen. Men ville du kuttet all nattamming tvert, eller skal jeg ta måltid for måltid? Hun våkner jo som sagt 3-4 ganger.

Men kanskje det blir forvirrende å ikke kutte alt på en gang? Mye man skal lure på her i verden! :o)

Ja, kanskje en bamse e.l. er tingen. Men ville du kuttet all nattamming tvert, eller skal jeg ta måltid for måltid? Hun våkner jo som sagt 3-4 ganger.

Men kanskje det blir forvirrende å ikke kutte alt på en gang? Mye man skal lure på her i verden! :o)

Vi laget oss et tidspunkt, hun fikk ikke pupp før tidligst kl 5. La meg si det sånn - hun ble programmert og vi sto opp kl. 5 i et par mnd! :o) Dvs. vi satte oss i godstolen på stua og hun fikk pupp og sovnet og jeg så frokost-tv på tv2 når klokka ble så mange, mens vi ventet på at far og storebror skulle våkne...

AneM1365380603

Jeg ville kuttet ut alt på en gang, men ikke vært så kjip tidlig om morgenen. Jeg husker så godt at min nr tre begynte å kreve pupp oftere og oftere om natta. Hver gang hun hadde søvntopp tenkte hun på pupp. Det var da vi bestemte oss for å kutte det ut.

Annonse

Vi laget oss et tidspunkt, hun fikk ikke pupp før tidligst kl 5. La meg si det sånn - hun ble programmert og vi sto opp kl. 5 i et par mnd! :o) Dvs. vi satte oss i godstolen på stua og hun fikk pupp og sovnet og jeg så frokost-tv på tv2 når klokka ble så mange, mens vi ventet på at far og storebror skulle våkne...

*stønn* Jeg dauer av så tidlige morgener :o) Skjønt det er jo bedre enn å bli vekket 4 ganger ila natten og likevel stå opp kl 6 antakelig.

AneM1365380603

*stønn* Jeg dauer av så tidlige morgener :o) Skjønt det er jo bedre enn å bli vekket 4 ganger ila natten og likevel stå opp kl 6 antakelig.

Dere kan jo legge dere igjen etterpå. Så kan du håpe at hun sover lenger etterhvert. Tror det foregikk sånn her.

Jeg tipper du ser fram til å få sammenhengende nattesøvn igjen. Jeg er så glad for at jeg er ferdig med den epoken, selv om jeg akkurat nå har 3 unger som kaster opp med jevne mellomrom :-/

Dere kan jo legge dere igjen etterpå. Så kan du håpe at hun sover lenger etterhvert. Tror det foregikk sånn her.

Jeg tipper du ser fram til å få sammenhengende nattesøvn igjen. Jeg er så glad for at jeg er ferdig med den epoken, selv om jeg akkurat nå har 3 unger som kaster opp med jevne mellomrom :-/

Ja gjett om! Har helt glemt hvordan det føles å sove natten gjennom uten avbrudd, det tror jeg omtrent ikke jeg har gjort siden eldste ble født for 2,5 år siden.

I går var jeg helt knust og la meg sammen med ungene kl 19, hehe. Det anbefales forøvrig, i dag har vært en dag preget av overskudd!

Legg deg på et annet rom, evt sofaen i stuen og la far ordne opp til tingene er i boks.

mvh

Usj, jeg er skrekkelig dårlig på å slippe kontrollen på den måten.... Pappaen er litt mer på "de har ikke vondt av å grine litt" enn meg, og jeg ser for meg at hun ligger der og hyler alene mye av tiden om han får styre.

Derfor tenkte jeg vel egentlig å ordne opp selv jeg da...:o)

Usj, jeg er skrekkelig dårlig på å slippe kontrollen på den måten.... Pappaen er litt mer på "de har ikke vondt av å grine litt" enn meg, og jeg ser for meg at hun ligger der og hyler alene mye av tiden om han får styre.

Derfor tenkte jeg vel egentlig å ordne opp selv jeg da...:o)

Hm, desto større grunn til å la pappen ordne opp og en anledning for deg til å slippe taket bittelitt.... :-)

Tror nok den beste løsningen for både deg og ungen er at du ikke er der og lukter pupp! La pappa fikse saken, støtter det jeg.

I ettertid ser jeg jo at vi sikkert kunne lagt tidspunktet en eller to timer senere, men gjort var gjort... :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...