Gå til innhold

5 uker - sover gjennom natt = nok melk?


brit

Anbefalte innlegg

Hei,

Datteren min er 5 uker gammel. Hun sover 7-8 timer i strekk (det er jo deilig da). Jeg ammer henne 4-5 ganger i døgnet, 5 min. til 20 min. på hver pupp. Melken spruter, så det har jeg nok av!

Sønnen min (20 mnd) ammet jeg hver 3dje time da han var like gammel, og synes det er rart (og deilig) at babyen sover så lenge av gangen. Bør jeg vekke henne?

Hun var 3870 gr da hun ble født, og 2 1/2 uke senere veide hun 4318 gr.

Vi skal til kontroll igjen om 1 1/2 uke. Er det først da at man kan vurdere om jeg skal trappe opp ammingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Du får jo se på vektøkningen da først. Så vet du vel svaret. Ville bare si at min datter også spiste bare 4-5 ganger idøgnet.... Begge guttene , derimot, ville ha mye oftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære -brit.Er du i tvil, hvorfor ikke veie henne på helsestasjonen? Det er stor variasjon på hvor mye melk en produserer og hvor effektivt barnet suger. Tilby mat når hun vil ha, ikke ta henne fra brystet før hun slipper selv. Spebarn i den alderen bør ha en god porsjon avføring ca 3 ganger daglig, sennepsgul av farge og ha minst 5 gode våte bleier i døgnet, og du ser at urinen er lys på farge hvis hun tisser når du skifter på henne. Du kan nok regne med at hun får noen økedøgn inne imellom og vil ha mat oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Kjære -brit.Er du i tvil, hvorfor ikke veie henne på helsestasjonen? Det er stor variasjon på hvor mye melk en produserer og hvor effektivt barnet suger. Tilby mat når hun vil ha, ikke ta henne fra brystet før hun slipper selv. Spebarn i den alderen bør ha en god porsjon avføring ca 3 ganger daglig, sennepsgul av farge og ha minst 5 gode våte bleier i døgnet, og du ser at urinen er lys på farge hvis hun tisser når du skifter på henne. Du kan nok regne med at hun får noen økedøgn inne imellom og vil ha mat oftere.

"Spebarn i den alderen bør ha en

god porsjon avføring ca 3 ganger daglig,"

Hm... min gutt la på seg 300g/uke, og hadde bare avføring max èn gang dgl. Bare så det er sagt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zzz zzz

Skal ganske mye til før jeg vekker en ellers fornøyd velfødd unge om natten for å spise. Da hadde jeg heller tilbudt mat flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...