Gå til innhold

Kan/bør jeg nekte han å være sammen m. kompisen?

Anbefalte innlegg

Vi flyttet til et nytt sted for ca 6mnd siden. Min sønn på 14 begynte på u.skolen her, og fikk seg raskt venner. Problemet er vel at selv om det er ok gutter (iallefall hver for seg) så var de en veldig "dårlig" gjeng sammen. Det var en gjeng som virket truende på de andre, mobbet, utestengte osv osv. Hadde mao. mye makt, og hadde hatt det lenge (det er en 1-10 skole så de fleste har kjent hverandre lenge). Mange var redde for de og det var mye tøys i starten av skoleåret.

Så min sønn fikk en litt skeiv start, med mye bråk, uro, hærverk og andre småkriminelle handlinger.

Gjeng"lederen" var en han fort ble venner med. Denne kompisen er en "beryktet" fyr som finner på mye tøys og værre ting.

Det har vært en "oppvask" uten sidestykke på skolen pga bråk, uro, mobbing, hærverk osv osv., og i denne prosessen ble denne gutten flyttet til en annen ("spesial")skole. Han har rykte som å være en av "verstingene" (vet ikke om det er helt fortjent eller hva).

Etter han flyttet til den nye skolen (som han skal være på en periode), har de to ikke hatt så mye kontakt. Nå i det siste har min sønn igjen hatt lyst til å gjenoppta kontakten med denne gutten. Jeg kjenner jeg blir nervøs for jeg orker ikke mer bråk og tull nå. Det har vært tunge tak og et hardkjør for å få gutten min på "rett kjøl". Det er egentlig snakk om bagateller, men mange bagateller hver dag blir til slutt en stor sak. Så jeg er sliten og orker ikke flere runder med krangling, kjeft og strenge grenser. Har akkurat vurdert å slippe litt opp på tøylene, så insisterer han på å ha kontakt med denne gutten....

Jeg har ikke noe konkret eksempel på hva denne gutten har gjort, og hater å dømme noen for noe jeg ikke vet. Men jeg vet at han har vært initiativtaker til en del av de tingene som er gjort. Det jeg har sett av han selv, er at han har en veldig likegyldig og frekk holdning til ting som skremmer meg. Han har et veldig likegyldig og "kaldt" blikk... Jeg er jo redd for påvirkningskraften denne gutten har på sønnen min. Sist da de hang mye sammen, forandret sønnen min seg mye. Ble ekstremt frekk og gjorde stort sett hva pokker han ville. Han hadde ingen respekt overhodet, og jeg blir nervøs for at det skal det skal skje igjen om jeg ikke setter noen tydelige grenser..! Jeg er ikke bare redd for holdningen hans (det går vel over etter en tid, når nyhetens inteeresse er sunket litt), men jeg er redd for at han skal la seg lokke med (ikke vanskelig å be) på ting han ikke skal, og veien utfor på skråplanet er lett å gå, og du havner der raskt om ingen fanger deg opp og holder deg i ørene........

Så er det det, at jeg HATER utestengelse. Jeg liker ikke tanken på at denne gutten skal være en som ingen får være sammen med!! Han trenger jo også noen! For det er såpass ille at mange foreldre nekter, eller vurderer å nekte sin unge å være sammen med han. Jeg er redd det skal gjøre min unge enda mer innstilt på å være sammen med han, og at han da vil begynne å lyve og gå bak ryggen min igjen for å få det til.

Sånn sett er det bedre at han er "inne i varmen" i mer "kontrollerte" former.

Jeg har lyst til å gi gutten en sjanse. La han komme hjem til oss og bli kjent med han. Høre om han vil overnatte osv. Men jeg lurer også på om jeg i samme "renna" skal snakke med guttene. Fortelle hva som er bekymringen min, og hva jeg setter som krav for at de skal få være sammen.. Høres det helt på jordet ut? Ønsker også en dialog med guttens foreldre.

Eller er det beste rett og slett å gjøre som de andre: å gjøre seg hard og nekte dem å være sammen... og tvinge ungen min inn på "rett vei"..... Finne aktiviteter og et annet miljø han kan engasjere seg i???

Hva gjør dere i lignende saker? Har dere noen gode råd?

Fortsetter under...

Ikke lett det der.

Har du muligheter til å forhøre deg om hvordan det går med denne gutten?

Din første forpliktelse er til dine egne barn. Hva du kan stille opp for andre barn, blir et overskuddsprodukt. Supert at du hater utestenging. Men om du ikke er ganske så sikker på at du kan inkludere denne gutten uten at det får det til å bikke over for din egen sønn, blir du nødt til å la det være.

Det er jo mye som taler for at det er alt for tidlig for sønnen din å gjenoppta kontakten med denne gutten. Han trenger å bli stødig og trygg nok til at han ikke lar seg lokke med på slikt tøys mer.

Jeg tror jeg aller helst ville sagt tvert nei. Men så kommer faren for at ungen i stedet begynner å gå bak ryggen på en.

Et kompromiss kan være en variant av at han først i en viss periode, uker - måneder, må gjøre/overholde visse ting. Klarer sønnen din det, kan han få gjenoppta kontakt på helt bestemte betingelser.

Om de skulle gjenoppta kontakten ville jeg insitert på at alt skulle skje hjemme hos dere og med døren til rommet på vid vegg. Du har mest kontroll og innflytelse når du har begge guttene i ditt eget hus.

Balansegangen mellom å sette grenser og å ikke skape for mye opprør, er ikke enkel. Håper du finner gode løsninger.

mvh

Ikke lett det der.

Har du muligheter til å forhøre deg om hvordan det går med denne gutten?

Din første forpliktelse er til dine egne barn. Hva du kan stille opp for andre barn, blir et overskuddsprodukt. Supert at du hater utestenging. Men om du ikke er ganske så sikker på at du kan inkludere denne gutten uten at det får det til å bikke over for din egen sønn, blir du nødt til å la det være.

Det er jo mye som taler for at det er alt for tidlig for sønnen din å gjenoppta kontakten med denne gutten. Han trenger å bli stødig og trygg nok til at han ikke lar seg lokke med på slikt tøys mer.

Jeg tror jeg aller helst ville sagt tvert nei. Men så kommer faren for at ungen i stedet begynner å gå bak ryggen på en.

Et kompromiss kan være en variant av at han først i en viss periode, uker - måneder, må gjøre/overholde visse ting. Klarer sønnen din det, kan han få gjenoppta kontakt på helt bestemte betingelser.

Om de skulle gjenoppta kontakten ville jeg insitert på at alt skulle skje hjemme hos dere og med døren til rommet på vid vegg. Du har mest kontroll og innflytelse når du har begge guttene i ditt eget hus.

Balansegangen mellom å sette grenser og å ikke skape for mye opprør, er ikke enkel. Håper du finner gode løsninger.

mvh

Hei og takk for svar.

Du kommer med mange gode råd, og jeg skal ta dem med videre. Jeg føler ikke at han er moden nok for å stå imot eventuelle fristelser fra denne gutten. Jeg tror godt om mennesker til annet er motvist, men jeg er bare så redd for at alt det harde arbeidet skal være bortkastet....

Jeg har nok en jobb å gjøre med å være tydelig nok ovf. min sønn. Han er ekstremt bokstavelig når han får en beskjed (har jeg funnet ut), og jeg vet nå at jeg bør gi ekstremt tydelige beskjeder med de minste detaljer om hva som er lov og IKKE lov. Det er ikke lett å huske på de mest selvsagte ting alltid, men tydeligvis nødvendig.....

Jeg tror jeg skal sette meg ned og tenke gjennom nøyaktig HVA jeg vil han skal jobbe med og plukke ut noen områder som vi jobber med av gangen. Til nå har det vært "alt" på en gang, og det har nok føltes som om han ikke får lov til noe for han har hatt restriksjoner på alle fronter.. Har slakket opp på en del ting etter hvert som jeg har sett bedring, men kanskje ikke vært tydelig nok med å si at han har fått tilbake privilegiet pga en konkret fremgang.

Så her må og skal jeg skjerpe meg. Er kanskje en overskuddssak det også.

Tusen takk for svar! :)

Hei og takk for svar.

Du kommer med mange gode råd, og jeg skal ta dem med videre. Jeg føler ikke at han er moden nok for å stå imot eventuelle fristelser fra denne gutten. Jeg tror godt om mennesker til annet er motvist, men jeg er bare så redd for at alt det harde arbeidet skal være bortkastet....

Jeg har nok en jobb å gjøre med å være tydelig nok ovf. min sønn. Han er ekstremt bokstavelig når han får en beskjed (har jeg funnet ut), og jeg vet nå at jeg bør gi ekstremt tydelige beskjeder med de minste detaljer om hva som er lov og IKKE lov. Det er ikke lett å huske på de mest selvsagte ting alltid, men tydeligvis nødvendig.....

Jeg tror jeg skal sette meg ned og tenke gjennom nøyaktig HVA jeg vil han skal jobbe med og plukke ut noen områder som vi jobber med av gangen. Til nå har det vært "alt" på en gang, og det har nok føltes som om han ikke får lov til noe for han har hatt restriksjoner på alle fronter.. Har slakket opp på en del ting etter hvert som jeg har sett bedring, men kanskje ikke vært tydelig nok med å si at han har fått tilbake privilegiet pga en konkret fremgang.

Så her må og skal jeg skjerpe meg. Er kanskje en overskuddssak det også.

Tusen takk for svar! :)

Lykke til i denne slalomløypa.

Jeg tror sønnen din har gjort et meget godt valg av foreldre.

mvh

Lykke til i denne slalomløypa.

Jeg tror sønnen din har gjort et meget godt valg av foreldre.

mvh

Hehe. Takk! Det er jo en ganske utakknemlig jobb. Jeg er alene og det er ingen kontakt eller støtte i hans far. Men har et ganske godt nettverk heldigvis, og div. instanser hjelper til der det trengs. Men selve jobben må jeg jo gjøre selv. Ikke enkelt når det stormer som værst.. Men får bare bite sammen tennene og gjøre så godt jeg kan.

Tusen takk for støtte og råd! :)

Hehe. Takk! Det er jo en ganske utakknemlig jobb. Jeg er alene og det er ingen kontakt eller støtte i hans far. Men har et ganske godt nettverk heldigvis, og div. instanser hjelper til der det trengs. Men selve jobben må jeg jo gjøre selv. Ikke enkelt når det stormer som værst.. Men får bare bite sammen tennene og gjøre så godt jeg kan.

Tusen takk for støtte og råd! :)

Vi får håpe takknemligheten kommer etter hvert.

Jeg er i hvert fall imponert av din innsats.

mvh

Annonse

Gjest Valnøtt

Snakk med gutten din først du. Si at det kan hende at han blir like utestengt som denne gutten av alle de andrte dersom han velger slik. Vil han likevel ha kontakt med kameraten sin, så snakker du med begge to og forteller dem hva du er redd for, men at du gir dem en sjanse til å vise at du tar feil. Kanskje kan du snakke med foreldrene til "bøllefrøet" også, og høre om de er til å samarbeide med, og om de mener ungen deres har skjerpet seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...