Gå til innhold

FU: Barns påkledning

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg finner frem alle klærne til fireåringen, og de fleste klærne til seksåringen, men han er tildels med å velge selv. Han bryr seg ikke særlig om hvordan klærne ser ut, men de må være komfortable og ikke klø.

Om jeg ikke bistår med å finne frem klær, vil de bruke de skitne klærne til de står av seg selv... Begge liker gensere med tøffe trykk, og omtrent der slutter interessen for klær.

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• AneM1365380603

12

• Lillemus

10

• Rhea Silvia

8

Hun på 12,5 år bestemmer selv. Han på 10 finner jeg ofte fram til, for han er ikke så nøye på det. Hvis ikke jeg følger med kan han finne på å gå med skittent tøy og hullete sokker. Jeg finner fram til hun på 2,5 år.

Datteren min på 5 år krever et eget avsnitt her, for hun er vanskelig ;) Hun er så kresen og godtar ikke hva som helst. vi begynner gjerne kvelden før med å planlegge morgendagens antrekk. Det skal helst være kjole, skjørt eller tunika med hvit strømpebukse. Hun har problemer med å godta bukse. Hvis jeg sier at det er kaldt argumenterer hun "Det er jo bare å ta på ullongs og fleecebukse i tillegg".

Hvis faren leverer henne i bhg og jeg henter har hun ofte noe helt annet på enn vi ble enige om kvelden før. Hun er veldig selvstendig og kler på seg kjapt om morgenen. Hettegensere nekter hun å gå med. De hun fikk til jul skal lillesøster arve.

Er hun i slekt med Snuppa mi tro? Hun har en kortermet strikkekjole i lilla-toner og jeg synes den er fin med lilla genser og longs under, men ikke planer! Det _skal_ være hvite strømpebukser og hvit langeremet genser under den. Basta.

På vanlige ukedager finner jeg frem alle klærne for 7-åringen. Sånn må det være, for vi har ikke så god tid om morgenen. (Hvis han skal gjøre det selv, tar det minst dobbelt så lang tid - for det er så mye annet som fanger oppmerksomheten)

Han kler på seg i halvsøvne, og protesterer svært sjelden på mitt valg.

I helgene derimot finner han frem klær selv. Det er ikke alltid jeg er like fornøyd med kombinasjonene, men jeg biter det i meg ;-)

Klær er en kamp jeg ikke har tatt, så barna bestemmer selv. jeg har "lagt bort" klær de ikke får bruke til daglig, ellers s¨har de ordna det selv.

Det har ført til sandaler i snøen, tykke strømper om sommeren osv. Men nå er selv femåringen klar over hva som er lurt, og ordner seg stort segg sjølv. Det betyr skjørt, enten aleine eller over buker.

De to store kler seg skikkelig og fornuftig uansett.

AneM1365380603

Er hun i slekt med Snuppa mi tro? Hun har en kortermet strikkekjole i lilla-toner og jeg synes den er fin med lilla genser og longs under, men ikke planer! Det _skal_ være hvite strømpebukser og hvit langeremet genser under den. Basta.

He he, omtrent sånn så datteren min ut i dag. Det var en svart og hvit tunika med hvit tynnjumper under, og selvsagt hvit strømpebukse.

Det er litt pinlig når hun får klær i presang, for enten blir hun ellevill, eller helt lunken. Hun sier ikke noe stygt om klærne, men alle ser jo kontrasten fra det hun likte. Hun fikk nylig en mørk lilla joggebukse med matchende hettegenser til. Hun sa da giveren var gått "Ikke skal jeg gå med det nå, og ikke skal jeg gå med det senere heller!".

Farmoren hennes var litt opptatt av at småbarn skal gå med hvite strømpebukser, men det kan jeg ikke tro at hun husker eller har fått med seg.

Annonse

Skolegutten har ikke særlig sterke meninger om påkledning, utover at han har et par favorittgensere som han gjerne går med hele tiden. Men han godtar noe annet dersom de er på vask, og hadde vel egentlig foretrukket at jeg fant frem alt av klær til ham hver dag. Jeg synes imidlertid han bør lære seg å ta litt ansvar for sånt, så han får i oppgave å plukke frem ting selv.

Lillesøster har utrolige sterke meninger om klær, og elsker å pynte seg og å skifte antrekk. Jeg lar henne velge til en viss grad, f.eks den lilla genseren fremfor den grønne, eller lyserosa votter fremfor røde. Men det er jeg som bestemmer hvor mye klær hun skal ha på seg, eller at hun ikke kan gå med kjole i parken når det er fire minusgrader. ;o)

AneM1365380603

Skolegutten har ikke særlig sterke meninger om påkledning, utover at han har et par favorittgensere som han gjerne går med hele tiden. Men han godtar noe annet dersom de er på vask, og hadde vel egentlig foretrukket at jeg fant frem alt av klær til ham hver dag. Jeg synes imidlertid han bør lære seg å ta litt ansvar for sånt, så han får i oppgave å plukke frem ting selv.

Lillesøster har utrolige sterke meninger om klær, og elsker å pynte seg og å skifte antrekk. Jeg lar henne velge til en viss grad, f.eks den lilla genseren fremfor den grønne, eller lyserosa votter fremfor røde. Men det er jeg som bestemmer hvor mye klær hun skal ha på seg, eller at hun ikke kan gå med kjole i parken når det er fire minusgrader. ;o)

''Men det er jeg som bestemmer hvor mye klær hun skal ha på seg, eller at hun ikke kan gå med kjole i parken når det er fire minusgrader. ;o)''

Bare vent til hun blir litt større. Da finner hun fram strømpebukse, ullongs og fleecebukse og sier "Nå kan jeg gå med skjørt" Det gjør min 5-åring, og da blir det som hun vil ;)

''Men det er jeg som bestemmer hvor mye klær hun skal ha på seg, eller at hun ikke kan gå med kjole i parken når det er fire minusgrader. ;o)''

Bare vent til hun blir litt større. Da finner hun fram strømpebukse, ullongs og fleecebukse og sier "Nå kan jeg gå med skjørt" Det gjør min 5-åring, og da blir det som hun vil ;)

Hehe, ja da går det jo an. :o)

Ungene må for øvrig gjerne kombinere klær på kreative (les: skikkelig rare) måter, men når det er helseskadelig, må jeg sette ned foten.

Hehe, ja da går det jo an. :o)

Ungene må for øvrig gjerne kombinere klær på kreative (les: skikkelig rare) måter, men når det er helseskadelig, må jeg sette ned foten.

Haha, det minner meg om 2-åringen her i huset, for ca et år siden. Hun syntes det passet å tre storebrors boxer (ren utgave, heldigvis) på hodet sitt, til hvilket antrekk som helst. "Lue med ører", var forklaringen ;o)

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1202062942' post='3797317]

Haha, det minner meg om 2-åringen her i huset, for ca et år siden. Hun syntes det passet å tre storebrors boxer (ren utgave, heldigvis) på hodet sitt, til hvilket antrekk som helst. "Lue med ører", var forklaringen ;o)

Hahaha! Her i huset er bleier (heldigvis ubrukte) populære luer.

Forrige dagen gikk jentungen rundt med bleielue, turndrakt, storebrors fotballshorts og gummistøvler.

Annonse

He he, omtrent sånn så datteren min ut i dag. Det var en svart og hvit tunika med hvit tynnjumper under, og selvsagt hvit strømpebukse.

Det er litt pinlig når hun får klær i presang, for enten blir hun ellevill, eller helt lunken. Hun sier ikke noe stygt om klærne, men alle ser jo kontrasten fra det hun likte. Hun fikk nylig en mørk lilla joggebukse med matchende hettegenser til. Hun sa da giveren var gått "Ikke skal jeg gå med det nå, og ikke skal jeg gå med det senere heller!".

Farmoren hennes var litt opptatt av at småbarn skal gå med hvite strømpebukser, men det kan jeg ikke tro at hun husker eller har fått med seg.

Snuppa her elsker joggedresser hun da. :o) Fikk en herlig lilla en til jul, bukse og hettejakke i mørkelilla "fløyel" og den elsker hun!

AneM1365380603

Snuppa her elsker joggedresser hun da. :o) Fikk en herlig lilla en til jul, bukse og hettejakke i mørkelilla "fløyel" og den elsker hun!

Det settet høres kjempefint ut :o) Men tviler på at datteren min ville gått med det. Hvis genseren ikke har hette og glidelås ville den muligens falt i smak. Jeg ga nylig bort en sånn megastor bærepose med joggesett, bukser og hettegensere. Jeg orker ikke ta vare på alt hun ikke vil gå i.

Eldste min er bare 2,5 år, men har begynt å mene så mangt om påkledning likevel :o) Jeg gir henne som regel to alternativer (to bukser, to gensere, to luer etc), og så får hun velge det hun vil ha. Det fungerer bra foreløpig.

Jeg gruer meg til det går opp for henne at i skapet finnes mange flere valgmuligheter enn de mamma finner frem...:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...