Gå til innhold

FU: Barns påkledning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• AneM1365380603

12

• Lillemus

10

• Rhea Silvia

8

Skolegutten har ikke særlig sterke meninger om påkledning, utover at han har et par favorittgensere som han gjerne går med hele tiden. Men han godtar noe annet dersom de er på vask, og hadde vel egentlig foretrukket at jeg fant frem alt av klær til ham hver dag. Jeg synes imidlertid han bør lære seg å ta litt ansvar for sånt, så han får i oppgave å plukke frem ting selv.

Lillesøster har utrolige sterke meninger om klær, og elsker å pynte seg og å skifte antrekk. Jeg lar henne velge til en viss grad, f.eks den lilla genseren fremfor den grønne, eller lyserosa votter fremfor røde. Men det er jeg som bestemmer hvor mye klær hun skal ha på seg, eller at hun ikke kan gå med kjole i parken når det er fire minusgrader. ;o)

Går godt med skjørt utenpå dressen da!

Det eneste stedet jeg setter totaltforbud, er i slalåmbakken. Lett for at skjørtet setter seg fast i heisen... Men på langrenn går det bra!

Det eneste stedet jeg setter totaltforbud, er i slalåmbakken. Lett for at skjørtet setter seg fast i heisen... Men på langrenn går det bra!

Ikke si så Snuppa mi hører det at det går an å ha skjørt utenpå vinterdressen!!!!! ;o)

Gutten på snar ni kler seg selv. Det hender innimellom at jeg sier han kan ta en ny genser hvis han har gått med den i tre dager....

Hun på 6,5 finner sjelden tøyet frem selv (hun er urtreig om morraen), men protesterer ofte på det jeg foreslår. Så trikset er å foreslå noe jeg ikke vil hun skal ha på, og heller komme med det jeg egentlig vil hun skal ha på som nr to! Hun vil helst ikke gå i bukser, og så vil hun ikke ha kjole eller skjørt under dressen, så ofte blir det bare ulltrøye, tynn bomullsgenser, og strømpebukse under dressen + skjørt i sekken, som hun lover å ta på - men som regel går hun vel bare i strømpebuksa...

Hun på snart 4 vil også helst gå i kjole eller skjørt. Hun vil helst velge selv, men godtar vel som regel det jeg foreslår.

Åh, funker det trikset der så lenge? Genialt :o)

Det brukes flittig på frøkna på 2,5 her i huset også, hehe.

Annonse

Gjest må finne meg nytt nick og

Jeg legger fram til begge to kvelden før.

Han på 2 år får ikke velge selv, bortsett fra når vi er hjemme i helgene. Da velger han utelukkende pysj. Har også gått en dag i barnehagen med pysj fordi han var så veldig søt da han spurte og jeg ble veldig svak :-) Ellers synes han alltid det er greit med det som er lagt fram.

Hun på 5 år ligger også klærne klare, men det er 50/50 om det er jeg eller hun som legger det fram.

Utenpå dressen? Da måtte vi kjøpt skjørt i minst to-tre størrelser over det hun bruker for å få tredd det utenpå, i så fall. Og det er kanskje å ta i litt. Hun får nøye seg med å bruke skjørt når hun kommer hjem om ettermiddagen.

Hun får stort sett velge selv, innenfor sjangre (om man kan si det om klær). F.eks jeg sier hun må ha på ulltrøye, hun velger selv om det blir rosa, rød eller hvit ulltrøye. Jeg ber henne ta på fleeceklær, hun henter de fleeceklærne hun har lyst på. Ellers henter jeg frem. Hvis hun er trøtt og/eller sulten er det IKKE greit med mitt forslag, men mange ganger er det greit.

Men i dag ville hun gjerne ha på sommerhatten, det fikk hun ikke lov til. Så da hentet hun seg en lue, uten at jeg blandet meg inn i hvilken lue det ble akkurat i dag.

Utenpå dressen? Da måtte vi kjøpt skjørt i minst to-tre størrelser over det hun bruker for å få tredd det utenpå, i så fall. Og det er kanskje å ta i litt. Hun får nøye seg med å bruke skjørt når hun kommer hjem om ettermiddagen.

Skjørtene etter storesøster passer bra til slikt. :-)

I dag blir det rød dress med rosa strikkaskjørt tenker jeg, det lå an til det.... Barnehagen har også funnet ut at kleskamper er uviktig i forhold til henne, så der ligger det også et "uteskjørt". inne har hun selvsagt kjole :-)

Men det hender hun bestemmer seg for ikke å ha skjørt, utrolig nok!

Annonse

AneM1365380603

Skjørtene etter storesøster passer bra til slikt. :-)

I dag blir det rød dress med rosa strikkaskjørt tenker jeg, det lå an til det.... Barnehagen har også funnet ut at kleskamper er uviktig i forhold til henne, så der ligger det også et "uteskjørt". inne har hun selvsagt kjole :-)

Men det hender hun bestemmer seg for ikke å ha skjørt, utrolig nok!

Jeg er glad min datter ikke har kommet på noe sånt, he he. Er det vanlig der borte at småjentene har skjørt utenpå utedressen? Jeg har tilgode å se det i bhg her, men jentene går stort sett i kjole og skjørt inne.

En av de ansatte i barnehagen sa nylig at skjørt og kjole ikke var så vanlig i bhg for noen år siden. Nå har det visst tatt helt av. I fjor var det litt problemer på den ene avdelingen da noen jenter drev på med utestenging av de som ikke var "riktig" kledt.

Gjest moren til jente på fem

Da min datter var mellom 2og tre år begynte hun å ville bestemme klær. I begynnelsen pleide jeg å lete fram et par habitter og så fikk ho velge blandt disse to. Det gikk greit. men nå går ikke det lenger. Ho er 5,5 år nå.Hvis ho vil at jeg skal hente, pleier jeg som regel å spørre om ho vil ha bukse eller skjørt. Og da henter jeg den type klær som ho sier ho vil ha. Men erfaringen min den siste tiden er at ho sjelden er fornøyd med den jumperen eller buksa jeg kommer med, jumperen er for tykk eller ho liker ikke akkurat den jumperen, eller så har den feil farge eller mangler bilde(noe som tydeligvis var veldig viktig akkurat den dagen, eller buksa er for vid, eller ho vil ha ei som bare er til å trekke på, eller så må den ha hemper til belte i dag, osv osv. Ho begynner altså å ha nokså klare meninger om hva ho vil ha på seg akkurat den dagen, Det er stort sett bare skjørtene jeg treffer blink med nå for tiden, så det blir stadig sjeldnere at jeg henter fram klær og stadig oftere at jo ordner det selv. Og ho er stort sett flink til å sette sammen farger slik at det passer greit sammen.Ho krangler ikke på hvor mye ho må ha på seg, strømpebukse eller longs er altså en selvfølge nå på vinteren. det er også jeg som bestemmer ytterklærne. Det godtar ho også uten krangling. Sier jeg ho må ha på ullbukse og genser innenfor dressen så blir det slik uten protester.

At ho får bestemme innen visse grenser hva ho vil ha på seg er for meg helt greit. Helt unødvendig å krangle om ho skal ha på seg den rosa eller gule jumperen synes jeg. Da får ho heller bestemme selv. :-)

Da min datter var mellom 2og tre år begynte hun å ville bestemme klær. I begynnelsen pleide jeg å lete fram et par habitter og så fikk ho velge blandt disse to. Det gikk greit. men nå går ikke det lenger. Ho er 5,5 år nå.Hvis ho vil at jeg skal hente, pleier jeg som regel å spørre om ho vil ha bukse eller skjørt. Og da henter jeg den type klær som ho sier ho vil ha. Men erfaringen min den siste tiden er at ho sjelden er fornøyd med den jumperen eller buksa jeg kommer med, jumperen er for tykk eller ho liker ikke akkurat den jumperen, eller så har den feil farge eller mangler bilde(noe som tydeligvis var veldig viktig akkurat den dagen, eller buksa er for vid, eller ho vil ha ei som bare er til å trekke på, eller så må den ha hemper til belte i dag, osv osv. Ho begynner altså å ha nokså klare meninger om hva ho vil ha på seg akkurat den dagen, Det er stort sett bare skjørtene jeg treffer blink med nå for tiden, så det blir stadig sjeldnere at jeg henter fram klær og stadig oftere at jo ordner det selv. Og ho er stort sett flink til å sette sammen farger slik at det passer greit sammen.Ho krangler ikke på hvor mye ho må ha på seg, strømpebukse eller longs er altså en selvfølge nå på vinteren. det er også jeg som bestemmer ytterklærne. Det godtar ho også uten krangling. Sier jeg ho må ha på ullbukse og genser innenfor dressen så blir det slik uten protester.

At ho får bestemme innen visse grenser hva ho vil ha på seg er for meg helt greit. Helt unødvendig å krangle om ho skal ha på seg den rosa eller gule jumperen synes jeg. Da får ho heller bestemme selv. :-)

Hvis Snuppa mi er kranglete på den måten så sier jeg bare at da får hun gå på rommet og hente klær selv siden alt jeg henter blir feil. Det gidder jo ikke det makelige morgentrette monsteret så da godtar hun det neste jeg kommer med uansett. :o)

6 åringen min veksler mellom å godta det jeg legger frem, eller bestemme selv hva hun skal ha på. Litt opp og ned det der.

Men - når hun har tøyet foran seg på badet, så kommer det ikke på. Hun kan stå i 10 minutter på badet i underbuksa og dille med sppenner og strikk, oppi vasken, sette seg ned og bare drømme seg bort. Når jeg ser det, sier jeg strengt at hun må kle seg, skjer det ingenting. Jeg må konkretisere og si "strømpebuksa", og så kommer strømpebuksa på, deretter si "trøya", så kommer trøya på, osv.....

Samme med uteklærne. Det nytter ikke å si at klokka er ti over åtte, og at hun må kle seg, selv om dressen og cherroxene ligger på golvet rett foran nesa på henne. Hun diller og ordner meg fleecen og lua....

Blir så oppgitt at en på snart 7 år ikke kan kle seg uten "pisk"....

har tenkt på klistermerkeopplegg, men det har ikke blitt noe ennå. Tror vel egentlig at det kanksje kan fungere. Vi hadde et sånt opplegg i fjor, angående koselige måltider, og det fungerte bra (sol, sol m/ sky, torden/lyn, skilpadde).

6 åringen min veksler mellom å godta det jeg legger frem, eller bestemme selv hva hun skal ha på. Litt opp og ned det der.

Men - når hun har tøyet foran seg på badet, så kommer det ikke på. Hun kan stå i 10 minutter på badet i underbuksa og dille med sppenner og strikk, oppi vasken, sette seg ned og bare drømme seg bort. Når jeg ser det, sier jeg strengt at hun må kle seg, skjer det ingenting. Jeg må konkretisere og si "strømpebuksa", og så kommer strømpebuksa på, deretter si "trøya", så kommer trøya på, osv.....

Samme med uteklærne. Det nytter ikke å si at klokka er ti over åtte, og at hun må kle seg, selv om dressen og cherroxene ligger på golvet rett foran nesa på henne. Hun diller og ordner meg fleecen og lua....

har tenkt på klistermerkeopplegg, men det har ikke blitt noe ennå. Tror vel egentlig at det kanksje kan fungere. Vi hadde et sånt opplegg i fjor, angående koselige måltider, og det fungerte bra (sol, sol m/ sky, torden/lyn, skilpadde).

Hun er snart 3, og det varierer om hun gidder/vil. Noen ganger kler hun på seg alt sammen uten at jeg har sagt et pip, andre ganger må jeg si "så tar du først trusa, så strømpebuksa" osv. I dag gadd hun ikke i det hele tatt, så da endte det med at jeg kledde på henne.

Når jeg står opp med henne er det ikke frokost før hun er påkledd. Når pappaen står opp spiser de frokost i pysjen, så da hender det at hun er tregere. ;)

Mi er 7 1/2 år og er akkurat likedan... Selv han på snart 9 1/2 kan være sånn, selv om han vanligvis er ganske kjapp.

I helgene gidder jeg ikke mase med mindre vi skal noe spesielt, men det hender jeg sukker:"Hvordan er det mulig å bruke 20 minutter på å få på seg trusa og en sokk?!" Da ler de seg halvt fordervet. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...