Gå til innhold

FU: Barns påkledning

Anbefalte innlegg

Mi er 7 1/2 år og er akkurat likedan... Selv han på snart 9 1/2 kan være sånn, selv om han vanligvis er ganske kjapp.

I helgene gidder jeg ikke mase med mindre vi skal noe spesielt, men det hender jeg sukker:"Hvordan er det mulig å bruke 20 minutter på å få på seg trusa og en sokk?!" Da ler de seg halvt fordervet. :o)

Men hva gjør du når de skal på skolen da? Føler at nesten alle morgener blir masete. Og hvis hun innimellom er flink å kle på inntøyet, så skryter jeg av henne, men så faller alt i dass når hun skal ha på seg dress og utesko.

Og helt ærlig talt - det er ikke vanskelig å ta på dress og cherrox og lue???!!!!

Lillesøstera på 3,5 er flinkere....

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• AneM1365380603

12

• Lillemus

10

• Rhea Silvia

8

Hun er snart 3, og det varierer om hun gidder/vil. Noen ganger kler hun på seg alt sammen uten at jeg har sagt et pip, andre ganger må jeg si "så tar du først trusa, så strømpebuksa" osv. I dag gadd hun ikke i det hele tatt, så da endte det med at jeg kledde på henne.

Når jeg står opp med henne er det ikke frokost før hun er påkledd. Når pappaen står opp spiser de frokost i pysjen, så da hender det at hun er tregere. ;)

Jeg synes det er ille å måtte ta en lang diger unge på fanget å kle henne - men hvis jeg ikke gjør det, så rekker hun ikke skolen.

I dag hadde hun stått opp tidlig, før meg, men tasset rundt i pyamasen uten å kle seg.....

Men hva gjør du når de skal på skolen da? Føler at nesten alle morgener blir masete. Og hvis hun innimellom er flink å kle på inntøyet, så skryter jeg av henne, men så faller alt i dass når hun skal ha på seg dress og utesko.

Og helt ærlig talt - det er ikke vanskelig å ta på dress og cherrox og lue???!!!!

Lillesøstera på 3,5 er flinkere....

I morrest gjemte hun seg i godstolen på stua og kledte på seg i full fart mens jeg dekket frokostbordet - hun kan nemlig hvis hun vil! :o)

Av og til så hjelper jeg henne litt, jeg vet jo at hun kan det, men det er nok godt å få litt ekstra kos og omsorg om morran når man er trøtt. :o) Men dress og lue må hun få på seg selv. Trusselen om at om hun ikke får på seg klærne NÅ så må hun gå til skolen mens broren, som har vært ferdig lenge, blir kjørt hjelper...

Gjest moren til jente på fem

6 åringen min veksler mellom å godta det jeg legger frem, eller bestemme selv hva hun skal ha på. Litt opp og ned det der.

Men - når hun har tøyet foran seg på badet, så kommer det ikke på. Hun kan stå i 10 minutter på badet i underbuksa og dille med sppenner og strikk, oppi vasken, sette seg ned og bare drømme seg bort. Når jeg ser det, sier jeg strengt at hun må kle seg, skjer det ingenting. Jeg må konkretisere og si "strømpebuksa", og så kommer strømpebuksa på, deretter si "trøya", så kommer trøya på, osv.....

Samme med uteklærne. Det nytter ikke å si at klokka er ti over åtte, og at hun må kle seg, selv om dressen og cherroxene ligger på golvet rett foran nesa på henne. Hun diller og ordner meg fleecen og lua....

Blir så oppgitt at en på snart 7 år ikke kan kle seg uten "pisk"....

har tenkt på klistermerkeopplegg, men det har ikke blitt noe ennå. Tror vel egentlig at det kanksje kan fungere. Vi hadde et sånt opplegg i fjor, angående koselige måltider, og det fungerte bra (sol, sol m/ sky, torden/lyn, skilpadde).

Ja tøyet kommer på i rekordfart, dette gjelder både inneklær og uteklær. Knyter t.o.m. sløyfe selv under haka når ho tar på seg lue som skal knyttes, så ho er ganske selvhjulpen.

Gjest moren til jente på fem

6 åringen min veksler mellom å godta det jeg legger frem, eller bestemme selv hva hun skal ha på. Litt opp og ned det der.

Men - når hun har tøyet foran seg på badet, så kommer det ikke på. Hun kan stå i 10 minutter på badet i underbuksa og dille med sppenner og strikk, oppi vasken, sette seg ned og bare drømme seg bort. Når jeg ser det, sier jeg strengt at hun må kle seg, skjer det ingenting. Jeg må konkretisere og si "strømpebuksa", og så kommer strømpebuksa på, deretter si "trøya", så kommer trøya på, osv.....

Samme med uteklærne. Det nytter ikke å si at klokka er ti over åtte, og at hun må kle seg, selv om dressen og cherroxene ligger på golvet rett foran nesa på henne. Hun diller og ordner meg fleecen og lua....

har tenkt på klistermerkeopplegg, men det har ikke blitt noe ennå. Tror vel egentlig at det kanksje kan fungere. Vi hadde et sånt opplegg i fjor, angående koselige måltider, og det fungerte bra (sol, sol m/ sky, torden/lyn, skilpadde).

Ja tøyet kommer på i rekordfart, dette gjelder både inneklær og uteklær. Knyter t.o.m. sløyfe selv under haka når ho tar på seg lue som skal knyttes, så ho er ganske selvhjulpen.

Annonse

Gjest ViViola

Her i huset velger jentene selv innenfor visse grenser, de er 5 og 6 år gamle.

Klær legges fram kvelden før, og da handler det om inneklær (genser, trøye, truse, strømpebukse og bukse/skjørt). De får selvfølgelig ikke lov til å ta de fineste klærne til hverdags, selv om det hadde vært det beste.

Uteklær velger vi i større grad, dvs., vi sier at de må ha "noe tykt under dressen", og da velger de selv om det skal være fleece eller ull. Det samme med luer og votter.

Påkledningen går greit, de styrer på som de vil på eget bad om morgenen, og må sjelden purres opp. De bruker omtrent 30 minutter på badet, da, så det burde være god nok tid til å få gjort seg ferdig.

Jeg er glad min datter ikke har kommet på noe sånt, he he. Er det vanlig der borte at småjentene har skjørt utenpå utedressen? Jeg har tilgode å se det i bhg her, men jentene går stort sett i kjole og skjørt inne.

En av de ansatte i barnehagen sa nylig at skjørt og kjole ikke var så vanlig i bhg for noen år siden. Nå har det visst tatt helt av. I fjor var det litt problemer på den ene avdelingen da noen jenter drev på med utestenging av de som ikke var "riktig" kledt.

Neida, ikke vanlig. Heller ikke i vår barnehage.

Men min femåring skal liksom gjøre alt litt mere enn alle andre. I barnehagen er hun forguda, men de sukker litt over påfunna hennes. Men de, som jeg, klarer ikke å finne gode nok argumenter til at hun ikke skal gå med skjørt over dressen. at det ikke er pent, ikek vanlig ol biter ikke på henne. Og det hemmer henn ikke i leiken og de blir ikke mer ødelagt enn om å ho lier med skjørt om sommeren. Og ingen ser noen grunn til å bruke voksenmakt i denne sammenhengen...

AneM1365380603

Neida, ikke vanlig. Heller ikke i vår barnehage.

Men min femåring skal liksom gjøre alt litt mere enn alle andre. I barnehagen er hun forguda, men de sukker litt over påfunna hennes. Men de, som jeg, klarer ikke å finne gode nok argumenter til at hun ikke skal gå med skjørt over dressen. at det ikke er pent, ikek vanlig ol biter ikke på henne. Og det hemmer henn ikke i leiken og de blir ikke mer ødelagt enn om å ho lier med skjørt om sommeren. Og ingen ser noen grunn til å bruke voksenmakt i denne sammenhengen...

Du har så rett. Skjørtet utenpå dressen er et komisk påfunn for oss voksne, men hvis det betyr mye for henne bør det jo være greit :o)

Min datter begynte allerede etter middag å snakke om morgendagens antrekk. Begge mine forslag ble forkastet, selv om det var både kjole og skjørt. Hun hadde visst allerede bestemt seg. Jeg skal se om jeg blir mindre irritert framover om hun får velge helt selv. Klesstyret hennes tar veldig mye tid, selv sokker og truser er nøye utvalgt.

Hun ble 5 år for noen dager siden. Kjolen til 6-årsdagen er allerede under planlegging for hennes del... Noen ganger er alt dette klesstyret hennes slitsomt, men mange ganger synes jeg det er fint at hun er så selvstendig og bevisst på hva hun vil ha på seg :o)

Her i huset kler 6-åringen på seg uten problem i helgene, men i ukedagene kan det går utrolig tregt.

Lille b-mennesket fungerer meget dårlig før 8 om morgenen nemlig.

Snart 9-åringen kles selvsagt på seg sjøl. 4-åringen gjør det sjøl når vi har god tid og hun er i godt humør. Akkurat det der gidder jeg ikke krangle om. ;)

Fem åringen kan gjerne be om å bli kledt på, selv om hun kan det. Da brukre jeg å si at da skal jeg bestemme hva hun skal ha på seg også...:-) Da bruker hun å få på seg fillene raskt. Hun kan, i barnehagen kler hun på seg alt selv. Av ogtil får hun lov til å være "liten" da.

Alle tre kan dille lenge med påkledninga, men vanligvis bli de ferdig i tide. .

Annonse

Gjest klaymen

Vel, hvis han ikke er for trøtt går det greit, men jeg må mase litt. Hvis jeg ikke sier i fra kan han bruke hele dagen på å kle på seg.... Jeg har av og til sagt at hvis han ikke kler på seg innen vi skal gå på skolen blir det å dra i bare trusa. Og da kommer klærne på. Men akkurat når vi skal ut av døra sånn litt "akkurat tidsnok" hender det nok at jeg tar på ham jakka og støvlene ja.

I morges var han fryktelig trøtt. Da fikk han litt ekstra service med påkledning... ;-) Ellers gidder jeg/rekker jeg ikke sånt, så han får kle på seg selv.

Jeg legger fram klærne kvelden før, men er åpen for forhandlinger dersom det ikke er noe viktig (f.eks. hvis 4-åringen vil ha en annen bukse, men ikke hvis hun vil ha skjørt når det er -15 grader ute...).

7-åringen (gutt) har aldri brydd seg om klær, han kler på seg det som er lagt fram. 4-åringen (jente) har litt mer egne meninger om denslags.....

:o)

Hilsen

Slik var det hos oss også en periode, uten at jeg nå lenger kan huske hvor gammel han var da.

Men for at det å "kle på seg selv" skulle ha en brukbarn fremdrift innebar det å ha en voksen i nærheten som sa: "ta på deg strømpebuksa" osv.

Utenpå dressen? Da måtte vi kjøpt skjørt i minst to-tre størrelser over det hun bruker for å få tredd det utenpå, i så fall. Og det er kanskje å ta i litt. Hun får nøye seg med å bruke skjørt når hun kommer hjem om ettermiddagen.

En venninne kjøpte bevernylon metervare og laget omslagsskjørt med borrelås (veldig enkel søm) - det var visstnok veldig populært hos jenta...;-)

Jeg er glad min datter ikke har kommet på noe sånt, he he. Er det vanlig der borte at småjentene har skjørt utenpå utedressen? Jeg har tilgode å se det i bhg her, men jentene går stort sett i kjole og skjørt inne.

En av de ansatte i barnehagen sa nylig at skjørt og kjole ikke var så vanlig i bhg for noen år siden. Nå har det visst tatt helt av. I fjor var det litt problemer på den ene avdelingen da noen jenter drev på med utestenging av de som ikke var "riktig" kledt.

''I fjor var det litt problemer på den ene avdelingen da noen jenter drev på med utestenging av de som ikke var "riktig" kledt.''

Jeg husker at en av jentemødrene i vår sønns barnehage sa det samme. De hadde derfor en selekjole alltid liggendes i bhg, slik at jenta i "krisetilfeller" kunne ha den utenpå genser og strømpebukse, i tilfelle det var "en av de dagene" da bare kjole/skjørt var "godtatt"....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...