Gjest labolina Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Vi venter barn nr 3 på sensommeren, og har en gutt 6 år og en jente 8 år. Hva kan vi "forvente" av søskensjalusi når ungene er så store? Har hørt om noen hvor storesøskene ble sjalu på hverandre, ikke på babyen. Hvordan kan vi forberede oss best mulig?? Vi har også prestert å ha termin dagen før 1. skoledag til 6-åringen (sukk). Håper jeg føder 1 uke for tidlig denne gangen... Det skal jo liksom være hans dag... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298556-store-s%C3%B8sken-s%C3%B8skensjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har forholdsvis stor aldersforskjell mellom mine to eldste - 6 år. Det jeg gjorde, var å snakke mye med eldstemann om babyen før den ble født (altså da jeg var gravid med nr to). Jeg prøvde å forberede eldstemann på det å få en liten søster eller bror. Vi snakket om amming og bleieskift og tiden det ville ta. Så tok jeg et lys, et stearinlys. Jeg kjøpte et spesielt fint lys, og vi slukket det elektriske lyset og jeg tente stearinlyset. Jeg fortalte eldstemann at dette lyset er ditt lys. Slik lyser det inni hjertet mitt når jeg tenker på deg, fordi jeg er så veldig glad i deg. Da babyen ble født, og nr en ble sjalu fordi babyen tok så mye tid, tente jeg lyset igjen. Jeg satte også opp et lys til ved siden av. Så forklarte jeg at lyset ditt lyser ikke svakere. Ser du at flammen er like stor? Det er den inni meg også. Men det blir litt lysere i rommet med to lys enn med ett, for den nye babyen har også et lys inni hjertet mitt. Eldstemann aksepterte den forklaringen. Når det ble tendenser til sjalusi senere, tente jeg lysene igjen. Dette fungerte veldig fint hos oss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298556-store-s%C3%B8sken-s%C3%B8skensjalusi/#findComment-2413648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vienn@ Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Hei! Da vi fikk en attpåklatt i juni-07 så var storebror 6 år og storesøster nesten 8. Da jeg gikk gravid pratet vi om han som lå i magen og om hvilke forventninger vi alle hadde. De fikk også være med å handle inn og fikk ha innspill på navn. Synest også det var viktig at det var de som fikk besøke oss først på klinikken, fikk holde og kose med han før resten av familien fikk komme. Går jo og an å gi beskjed til resten av familien at de evt hilser på de store først og ikke bare "stormer" rett til den lille. Storesøskene har hele tiden vist stor intresse for han i magen også når han nå er her! Tror vi har vært veldig heldig, de er generelt veldig glade i barn Vi har ikke hatt problemer med sjalusi i det hele tatt, de kan rett og slett ikke få nok av han . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298556-store-s%C3%B8sken-s%C3%B8skensjalusi/#findComment-2414132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Siden du allerede har to barn fra før, så er nok sjansene mindre for sterk søskensjalusi, enn om du hadde hatt ett enebarn. Barna dine er jo allerede vant til å måtte dele oppmerksomheten fra foreldrene. Og de er såpass store at de klarer mye selv. De forstår også HVORFOR du må prioritere tid på babyen. Men for å forebygge sjalusi, tror jeg det er viktig å involvere dem mest mulig slik at det å få en lillebror/søster, ikke er noe som skyver dem ut på sidelinja, men heller gir dem en ny oppgave og nytt "ansvar". Tror også det er viktig å sørge for "alenetid" med de største etter at babyen er født, og prøve å opprettholde mest mulig av de aktivitetene familien har pleid å gjøre med de eldste. Hvis den nye babyen blir en "bremsekloss," er nok sjansen også større for at de eldste utvikler sjalusi og misnøye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298556-store-s%C3%B8sken-s%C3%B8skensjalusi/#findComment-2414210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jeg har forholdsvis stor aldersforskjell mellom mine to eldste - 6 år. Det jeg gjorde, var å snakke mye med eldstemann om babyen før den ble født (altså da jeg var gravid med nr to). Jeg prøvde å forberede eldstemann på det å få en liten søster eller bror. Vi snakket om amming og bleieskift og tiden det ville ta. Så tok jeg et lys, et stearinlys. Jeg kjøpte et spesielt fint lys, og vi slukket det elektriske lyset og jeg tente stearinlyset. Jeg fortalte eldstemann at dette lyset er ditt lys. Slik lyser det inni hjertet mitt når jeg tenker på deg, fordi jeg er så veldig glad i deg. Da babyen ble født, og nr en ble sjalu fordi babyen tok så mye tid, tente jeg lyset igjen. Jeg satte også opp et lys til ved siden av. Så forklarte jeg at lyset ditt lyser ikke svakere. Ser du at flammen er like stor? Det er den inni meg også. Men det blir litt lysere i rommet med to lys enn med ett, for den nye babyen har også et lys inni hjertet mitt. Eldstemann aksepterte den forklaringen. Når det ble tendenser til sjalusi senere, tente jeg lysene igjen. Dette fungerte veldig fint hos oss. Jeg likte det med lysene veldig godt. Fin symbolikk var det i det også... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298556-store-s%C3%B8sken-s%C3%B8skensjalusi/#findComment-2414482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.