Gå til innhold

7 Åring i seng kl 22.00

Anbefalte innlegg

Gjest morten_46

Hei!

Jeg har en 7År gammel sønn. Først etter Tv2 nyhetene får han kveldsmat. Så pusser han tenna, vi dimmer ned

lyset i badet til så mørkt han kan klare det og han dusjer. I seng er han nydusjet først klokken 22.00. Derimot sovner han i løpet av minutter. Vi vekker han klokken 07.40 er litt trøtt. Men ikke veldig. Får kun litt vann i ansiktet som morgenstell han har jo dusjet kvelden i forveien. Han sover kun 9 timer og 30minutter

før en skoledag. Jeg har ikke hørt de har klaget på skolen over at han er trøtt heller. Når det er legere ferier så er han typisk våken 14 timer i løpet av et døgn og sover 10timer. Skulle derfor gjærne ha hatt til å sovne en halvtime før. Men han er skikkelig b menske er våken om kvelden. Vi har prøvd å få han i seng tidligere. Men han sovner ikke tidligere av den grunn. Så vi har funnet at det eneste som hjelper er at han får lov til å være så lenge oppe. Siden han da blir litt trøtt, mot at han tar seg en varm dusj før han legger seg og at vi dimmer lyset. Hva er det med han? Sover han ekstremt lite i forhold til sin alder? Er det andre som har 7 åringer som klarer seg med 9 timer og 30 min søvn før en skoledag? Eller er dette normalt? Andre som har 7 åringer i seng klokken 22.00.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298568-7-%C3%A5ring-i-seng-kl-2200/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jente på 8 år. Hun legger seg kl 21 og sover til ca 06.30.

Vanskelig å få ho i seng før. Det er fritidsaktiviteter o.l som varer til ca 20 om kvelden.

Din 7 åring får jo ligge litt lengre om morgenen.

Min 8 åring bruker 15-30 minutter på å sovne.

tobarns_fario

Jeg har jente på 8 år. Hun legger seg kl 21 og sover til ca 06.30.

Vanskelig å få ho i seng før. Det er fritidsaktiviteter o.l som varer til ca 20 om kvelden.

Din 7 åring får jo ligge litt lengre om morgenen.

Min 8 åring bruker 15-30 minutter på å sovne.

Ja det får han. Han begynner på skolen 08.30 og skolen er like i nærheten. Men han trenger hjelp til å sovne. Må ha den varme dusjen, kombinert med dimmet lys for å kunne sovne

Det høres lite ut. Men det behøver jo ikke bety at det er for lite for akkurat dette barnet.

Vi har også erfart hvor bortkastet det kan være å legge barn som uansett ikke sovner før lenge etterpå.

Om dere ønsker mer kveld for dere selv kan han jo kommanderes til å pusle litt på rommet sitt den siste timen. Slike ting kan gjøre det mindre atraktivt å være oppe. Men dere har sikkert prøvd det meste allerede.

mvh

Gjest hos oss

Han sover en time lenger enn mine kan om om morgenen, og de sovner sjelden før 21 selv om de legger seg tidligere, så jeg tror ikke det er noe unormalt lite søvn.

Personlig ville jeg servert kveldsmat tidligere, og ikke hatt så mye ekstraservice rundt dusjingen, og heller latt ham roe seg alene på rommet sitt med (lyd)bok eller andre rolige aktiviteter. Men hvis dere trives med de rutinene dere har, ser jeg ikke noe galt i det.

Gjest klaymen

Min straks-syvåring er i seng senest 21, men sovner sjelden før 21:30 av og til borti 22. Han hører på lydbok og diller litt for seg selv til han sovner. Han er vanligvis oppe av seg selv i 7-7:15-tiden, så han sover tydeligvis nok, selv om han "bare" sover 9,5 t. Han har alltid sovet relativt lite i forhold til mange av kompisene, han sluttet tidlig med å sove på dagen feks. Så det er nok veldig forskjellig hvos mye søvn de trenger. Jeg ser av og til at han er trøtt om morgenen, og skulle gjerne hatt ham til å sovne litt tidligere, men han er B-menneske han også. Og vi og, så han har vel arvet det ;-)

Skjønner godt du syns det er sent at han ikke er i seng før 22, jeg syns det blir litt lite "voksentid" når min er oppe til 21... Men hos oss må han gå på rommet og i seng innen 21, og så får han heller kose seg med å tegne eller lese eller bygge litt lego og ha litt "egentid" på rommet sitt før han sovner.

Annonse

Det høres veldig sent ut. Snuppa mi på 8 1/2 år legger seg stort sett kl. 20:30 på hverdager. Ho står opp en halvtime tidligere da.

I helgen som var sov ho 10 1/2 time den ene nattn, og 12 timer den andre. Dette er nok helt normalt for henne. Det virker også som om dette er ganske vanlig blandt hennes venninner.

Men vi mennesker er forskjellige. Men jeg tror kanskje jeg hadde prøve å flytte tidspunktet forsiktig. Kanskje forskyve leggingen med 10 minutter hver dag. Da merker han kanskje ikke så mye?

Gjest Elextra

Det høres sent ut, men vi kan jo ikke uttale oss om hvor mye søvn barnet ditt trenger. Har hørt om andre barn som sover omtrent tilsvarende lite.

Gutten min på seks og et halvt er også et slags B-menneske, og vil helst "aldri" legge seg. Men han er trøtt om morgenen, så jeg "tvinger" ham i seng kl. 20, selv om han sjelden sovner på minst en halv time. Han vet imidlertid at det nytter lite å stå opp igjen. Men jeg har ingen tro på å la ham få være lengre oppe - da vil han totalt få mindre søvn.

Min 9-åring ville vært halvdød på skolen med så lite søvn.

Han legger seg 20.30 på hverdager og står opp 7.00

Jeg ville prøvd å gi kveldsmat tidligere, fått han i dusjen tidligere, i seng tidligere, og heller latt han ligge og høre på lydbok før han sovner.

Min 7-åring sovner ca. kl 21, og vekkes ca. kl 7, ca. 10 timer søvn. Lørdag og søndag sover hun opptil en time lenger om morgenen, men sovner ca. 30 minutter senere, altså 10,5 timer søvn. Hvis sønnen din ikke er trøtt i løpet av dagen, er det sikkert bortimot nok med 9,5 timer på hverdager.

Jeg har en 6-åring som heller ikke sovner før langt borti kl ti om kvelden. hun blir lagt og lest for så hun er i seng ca 21 hver kveld, men ligger og hører lydbok, cd, leser, tegner el.l. til hun sovner.

Hun er B-menneske og er stuptrøtt om morgenen når hun blir vekt kl 6.45. Sover hun til hun våkner av seg selv står hun opp ca 8. Når hun først kommer igang om morgenen går det greit, men hun bruker lang tid på å våkne.

Synes dere kan beholde leggerutinene dere har hvis det fungerer på deres unge.

Oj, det var sent i forhold til mine.

Jeg har to jenter. Ene ble 8 i desember, den andre blir 7 nå i februar.

De får kveldsmat kl. 18, går på badet kl. 19, vi leser for dem etter at de er ferdige på badet (varierer litt hvor lang tid de bruker der), men de er så og si alltid i seng til kl. 20.

Begge ligger og leser i senga, men sovner en gang mellom 20.15 og 21.00.

Annonse

Gjest morten_46

Han sover en time lenger enn mine kan om om morgenen, og de sovner sjelden før 21 selv om de legger seg tidligere, så jeg tror ikke det er noe unormalt lite søvn.

Personlig ville jeg servert kveldsmat tidligere, og ikke hatt så mye ekstraservice rundt dusjingen, og heller latt ham roe seg alene på rommet sitt med (lyd)bok eller andre rolige aktiviteter. Men hvis dere trives med de rutinene dere har, ser jeg ikke noe galt i det.

Men problemet er at han trenger en varm dusj for aa bli doesig og troett hvis han ikke dusjer tar det enda lengere tid foer han sovner

Gjest hos oss

Men problemet er at han trenger en varm dusj for aa bli doesig og troett hvis han ikke dusjer tar det enda lengere tid foer han sovner

Jo da, men alt blir jo en vane. Hvis dere følger opp med å vise at dere har full forståelse for at han ikke får sove uten spesialservice, så er det klart at han ønsker det slik.

Jeg er nok litt "hardere" når de har blitt såpass store, jeg ville som sagt gitt kveldsmat tidligere, latt ham stelle seg og gå til ro på rommet sitt. Om det tok noen dager hvor han blir liggende mange timer uten å få sove, så er ikke det katastrofe, høyst sansynlig så snur han døgnet litt etterhvert, og sovner av seg selv uten spesialbelyst spa-behandling.. Man kan evt bruke en ferie eller langhelg til å etaablere nye rutiner..

Men det er meg, hvis dere synes dette er koselig er det jo ingenting i veien. Men hadde dere ikke hatt tid (hvis han var en av åtte søsken, eller dere hadde andre gjøremål om kvelden) så hadde han nok fått sin tiltrengte søvn allikevel..

Hva skjer når han overnatter hos kamerater og sånn?

Antall timer han sover synes jeg som sagt ikke er så veldig lite, så lenge han kan sove til kvart på åtte på hverdagen.

Gjest Ingen sovedokke

Jeg var et slikt barn, og skulle ønske foreldrene mine hadde latt meg være oppe. Det er lite givende å ligge våken 3-4 timer hver eneste kveld. Men jeg forstår jo deres behov for voksentid. ;) Det ene barnet ¨vårt er litt likt meg, men noe mindre ekstemt. Noen mennesker trenger mindre søvn, slik er det bare. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...