Gå til innhold

7 Åring i seng kl 22.00

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26

Jenta mi paa 8, legger seg etter middag og pussing av tenner, fra 20.30- 21.30. Vi spiser middag sent, da det er slik her i Spania.

Hun sover til ca kl. 08.00, noen ganger vekker jeg henne litt tidligere. Hun er troett, maa dra henne ut av senga enkelte dager, men vaakner fort med frokost og barne-tv. Hun fungerer helt greit med 10 timers soevn.

Fortsetter under...

Ja det får han. Han begynner på skolen 08.30 og skolen er like i nærheten. Men han trenger hjelp til å sovne. Må ha den varme dusjen, kombinert med dimmet lys for å kunne sovne

Jeg tviler sterkt på at han MÅ ha en varm dusj og dimmet lys for å få sove!

At han gjerne VIL ha denne rutinen, er en helt annen sak...

Barn som ikke vil legge seg om kvelden, er nemlig svært flinke til å finne på unnskyldninger for å drøye tiden. Det er helt utrolig hvor mye de faktisk MÅ gjøre før de er klare til å legge seg...

Så jeg tror nok at han lurer dere litt med å la dere tro at han ikke får sove uten dette kveldsritualet. Og metoden fungerer jo tydeligvis utmerket, siden dere nå er overbevist om at dette må til før det kan bli kveldsro i huset..

Men husk: Det er DERE som skal setter reglene og rutinene for en 7-åring!

Og hvis dere legger opp til omfattende og "evigvarende" kveldsrutiner, er konsekvensene ofte at de er vanskelige å følge opp over tid. Det blir også stadig vanslkeligere å endre dem, siden barnet antagelig vil protestere mot å bli fratatt godet ved å være lenge oppe, og ha deres oppmerksomhet.

Jeg tror ikke hovedproblemet her er om han får nok søvn eller ikke. Men at dere har latt hans kveldsritual bli så omfattende at det spiser opp det meste av deres voksentid om kvelden.

Hvis dere synes det er ok som det er, så er det jo ingen grunn til å endre på noe sålenge sønnen deres fungerer bra, og antagelig er svært fornøyd med å få være lenge oppe om kvelden.

Ønsker dere derimot en endring, bør dere snarest mulig gjøre noe med dette. F.eks ved å fremskynde baderitualet en 1/2 - 1 time, begrense dusjingen til annenhver dag, eller kreve at han skal være på rommet sitt etter kl 21.

Poenget er å gjøre det lite attraktivt å være oppe etter ett visst klokkeslett, og det er lov å si rett ut at "nå er det "voksentid" så vi snakkes mere imorgen."

Barn har godt av å lære at foreldrene også har egne behov, og ikke eksisterer kun for dem.

Gjest også en mamma

Han sover mindre enn min som er 6 1/2, men barn er forskjellige. Dere sover relativt lenge om morgenen, så derfor "tåler" han jo å være forholdsvis lengre oppe om kvelden enn de som er oppe en time før.

Det eneste jeg ikke skjønner er at dere gidder å dille med dimming av lys og varm dusj før han legger seg. Slike ritualer sluttet vi med rundt 1-års alderen. Det er jo bare en vanesak.

Ellers kan jeg si at hvis mine barn får sove så lenge de vil (ferier og sånt) så sover han på 6 1/2 gjerne 11 - 11,5 timer hver natt. (Og lillesøster på 5 sover fortsatt gjerne 12 timer.)

Gjest morten_46

Han sover mindre enn min som er 6 1/2, men barn er forskjellige. Dere sover relativt lenge om morgenen, så derfor "tåler" han jo å være forholdsvis lengre oppe om kvelden enn de som er oppe en time før.

Det eneste jeg ikke skjønner er at dere gidder å dille med dimming av lys og varm dusj før han legger seg. Slike ritualer sluttet vi med rundt 1-års alderen. Det er jo bare en vanesak.

Ellers kan jeg si at hvis mine barn får sove så lenge de vil (ferier og sånt) så sover han på 6 1/2 gjerne 11 - 11,5 timer hver natt. (Og lillesøster på 5 sover fortsatt gjerne 12 timer.)

Det er ikke mye arbeid. Han dusjer selv vi kun dimmer lyset. Har en dimmer så det tar noen sekunder. Så tørker han seg og tar på ren underbokse og t shorte pusser tenne og så gir vi han gonatta klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...