Gå til innhold

Hva gjør en når ungdommen ber oss......

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp oss før vi tørner

foreldre om å reise til helvete, sier vi er stygge, hater oss, vi trenger hjelp, har ingenting med ungdommen å gjøre, ja de grusomste ting en kan tenke seg kommer ut av munnen på vår 15 åring? Kjenner at vi som foreldre blir svært forferdet og såret inn i sjela. Ingen former for respekt eller anger.

Vi prøver så langt det lar seg gjøre å være forståelsesfull, gir frihet under ansvar, og mye omsorg. Forteller hvor mye hun betyr for oss, men ingenting nytter. Ungdommen driter i oss, og gjør akkurat hva hun ønsker.

Har mest lyst å rømme.....pga fortvilelse og oppgitthet.

Grunnen i dag for at ungdommen lirte av seg alt det stygge var fordi lærer ringte å sa at hun hadde skulket skolen i dag. Da vi tok det opp med henne på en ordentlig måte begynte hennes oppkast mot oss. Hun tåler ingen former for konfrontasjoner, da blir hun i angrepsposisjon.

Fortsetter under...

Jeg skulle ønske jeg kunne si at det finnes ei pille for dette som alt annet, men det gjør nok ikke det. Det er jo hormoner som overstyrer fornuften så til de grader at de egentlig ikke forstår det selv det de gjør.

Jeg har selv gutter, men de er ikke slik. Derfor er jeg ingen verdig "svarer". Jenter er ofte noe annet.

Jeg tenker hva jeg selv ville gjort. Ta kontakt med fagpersoner, helsestasjonen kan veilede evt henvise dere til rett person. Jeg tror også at dersom dere vil alvorsprate med jenta så er tidspunkt viktig. Finn tiden på døgnet hvor hun er roligst (om den finnes)

http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=132&shw=HELSE

Det er viktig at dere foreldre også får den støtten dere trenger. Jeg håper og tror at dere får hjelp videre. Lykke til!

Gjest det harde for å skjule det sårbare

Jeg skulle ønske jeg kunne si at det finnes ei pille for dette som alt annet, men det gjør nok ikke det. Det er jo hormoner som overstyrer fornuften så til de grader at de egentlig ikke forstår det selv det de gjør.

Jeg har selv gutter, men de er ikke slik. Derfor er jeg ingen verdig "svarer". Jenter er ofte noe annet.

Jeg tenker hva jeg selv ville gjort. Ta kontakt med fagpersoner, helsestasjonen kan veilede evt henvise dere til rett person. Jeg tror også at dersom dere vil alvorsprate med jenta så er tidspunkt viktig. Finn tiden på døgnet hvor hun er roligst (om den finnes)

http://www.ung.no/tekstversjon/art/?id=132&shw=HELSE

Det er viktig at dere foreldre også får den støtten dere trenger. Jeg håper og tror at dere får hjelp videre. Lykke til!

Er det slik at hun har en "diagnose" som gjør at hun er slik, eller er det "vanlig ungdomsopprør".

Hvis det er vanlig ungdomsopprør vil jeg anta at hun har tatt på seg en hard maske, og språkbruken blir brukt for å holde på den harde maska.. Ta en prat med henne, overrask med å svare med samme mynt, for å lage hull i maska hennes. Deretter kommer dere nok inn til henne.

Når jeg har mine harde perioder psykisk merker jeg at jeg blir hardere i språket, svarer hardere osv. nettopp fordi jeg føler meg så naken og svak/sårbar i sjela. Det er så ille noen ganger at jeg ikke klarer å beherske språket overfor ungene, og da kan jeg dessverre være veldig stygg med dem.

• 2 uker senere...

Skulle ønske det var bare slikt jeg fikk høre... Min sønn er helt forferdelig...

Jeg har ingen råd til deg, men vet av erfaring at når du tar noen på fersken i noe galt de har gjort, reagerer de ofte med sinne. Vår 9 åring er slik. Kan bare si at man må holde seg rolig, bare si at slik og sånn er reglene, og følger du dem ikke, får det konsekvenser. Jeg kan garantere deg 100% at hun sier det KUN for å sjokkere!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...