Gå til innhold

Trøske


Gjest Mildrund

Anbefalte innlegg

Gjest Mildrund

Sønnen min på 13 uker har hatt trøske i munnen i ca 4 uker. Helsesøster har sett på det, og hun mente det ville forsvinne av seg selv.

Men det ble bare verre. Han fikk mye belegg på innerleppene og "roser" i munnhulen.

Jeg gikk til min faste lege og fikk mycostatin.

Nå gikk det aller meste vekk, men fortsatt ser jeg antydning til belegg på innerleppene og i munnen hans.

Har fremdeles litt medisin igjen og gir ham dette.

MEN...er det slik at noen barn stadig er plaget av trøske?

Prøver å koke smokk ofte...hva andre renslighetstips finnes det?

Jeg mener selv at jeg ikke har trøske på brystet mitt, så vi smitter vel ikke hverandre gjensidig da?

Har noen erfaringer eller råd å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår datter hadde trøske da hun var 2-3 mnd. Vi gjorde ikke noe spesielt med det. (Etter råd fra helsesøster) Det gikk bort av seg selv, men i perioder ble det mer igjen.

Jeg har fått et råd om å smøre på farris, men har ikke prøvd det selv.

Jenta vår hadde kolikk, og i den forbindelse var vi hos soneterapeut. Han anbefalte meg å være skikkelig påpasselig med kostholdet, også med tanke på trøsken. Ikke skulle jeg spise melkeprodukter, ikke hvitt mel og ikke sukker.....

Klart jeg ville at datteren skulle bli kvitt både trøske og kolikk, så jeg startet på denne kuren. Det hjalp for mitt vedkommende iallefall!

Hun ble kvitt det....

Nå er hun 8 mnd, og jeg ser at det er litt hvitt på tunga hennes igjen. Helsesøster sa at trøsken "kommer og går"

Dette ble du kanskje ikke så mye klokere av.....men en må vel bare prøve seg litt frem. Som oftest finner en ut hva som funker best for seg selv og barnet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Mildrund. Det anbefales at både mor og barn behandles for trøske samtidig. Mykostatin i barnets munn og mykostatinkrem på mors brystknopper. Hvis bare en behandles smitter dere hverandre igjen.Her er noen råd:Lufttørr brystene etter hver amming. Soltørring er bra. Vask alt sengetøy,håndkle, bh og ammeinnlegg på minst 60 grader. Vask hender etter toalettbesøk og bleieskift. Kok smokker, pumpeutstyr,flasker hver dag i 20 min. Hvis du har pumpet deg og fryst ned melk i peioden barnet har hatt sopp, bør den kastes.Frysing dreper ikke sopp. Pumpemelk bør bare brukes iløpet av dagen så lenge barnet har sopp. Har barnet bleieutslett pga sopp bør dette behandles med Canesten. Har du symptomer på sopp i underlivet bør det behandles. Redusere sukker i kosten og å drikke Yogurt med melkesyrebakterier kan mulig hjelpe. Det finnes også melkesyrebakterier i tbl.form som du kan bruke. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...