Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke verdens beste til å søke på nett, men jeg vet det finnes noen skarpinger her inne. Er ute etter oversikt over hvilke bøker av Roald Dahl som er filmatisert. Jeg kjenner selvsagt Charlie og sjokoladefabrikken, Mathilda og Heksene - men finnes det mer? Min 2. klassing er dessverre verken glad i å lese eller å bli lest for, men akkurat Roald Dahl fenger. Vil holder på med Heksene nå, og jeg har lovet at vi skal se filmen etter at boken er lest (jepp - den er skummel, men hun er advart!!!). Hadde kanskje håpet det fantes flere bøker som var filmet. SVK så vi på teater da boka var lest - det slo også an.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298635-roald-dahl-p%C3%A5-film/
Del på andre sider

Fortsetter under...

villbringebær

* The Gremlins (1943)

* Verdens største fersken (1961)

* Charlie og sjokoladefabrikken (1964)

* Den magiske fingeren (1966)

* Chitty Chitty Bang Bang (1968, filmmanus)

* Den fantastiske Mikkel Rev (1970)

* Charlie og den store glassheisen (1972)

* Heksene (1973)

* Danny og den store fasanjakten (1975)

* Den fantastiske historien om Henry Sugar og seks andre (1977)

* Den kjempestore krokodillen (1978)

* Onkel Oswald (1979)

* Dustene (1980)

* Georgs magiske medisin (1980)

* SVK (1982)

* Ramperim og ville vers (1982)

* Matilda (1982)

* Fæle dyr (1983)

* Giraffen, Pelli og jeg (1985)

* Roald Dahls svarte bok (1986,

spøkelseshistorier)

* Eddap Liks (1990)

* Bittesmåene (1991)

* Presten i Nibbleswicke (1991)

Dette er de barne/ungdomsbøkene jeg kjenner til fra Roald Dahl. Men hvem av disse som er filmatisert eller ikke, vet jeg ikke... vet bare om "Charlie og Sjokoladefabrikken" og "Chitty Chitty Bang Bang"...

Gjest klaymen

Danny og den store fasanjakten er på film. Så kommer Den fantastiske Mikkel Rev etterhvert også.

Mange av "spøkelseshistoriene"/grøsserne er laget som TV-episoder, men de er vel ikke så egnet for små barn ;-) Jeg leste dem på ungdomsskolen og syns de var veldig spennende :-)

Kan i alle fallanbefale "Danny og den store fasanjakten" på film - med Jeremy Irons som pappan. Kjempefin film! (og min favoritt Roald Dahl bok!)

Jeg støtter forslaget om "Danny..."-filmen. Helt hærlig der de to sitter og syr inn sovemedisin i hver eneste rosin :) !

Annonse

Som jeg pleier vil jeg anbefale deg å spørre på biblioteket. Evnt www.biblioteksvar.no dersom du bor langt unna et folkebibliotek (som ikke lenger ligger på hvert ett hjørne). Du får sikkert også lånt filmene der, det er jo billigere enn å kjøpe.

Bortsett fra "Danny og den store fasanjakten" er "Matilda" min favoritt. En veldig kjip rektor der, da....

Jeg støtter forslaget om "Danny..."-filmen. Helt hærlig der de to sitter og syr inn sovemedisin i hver eneste rosin :) !

He he he - herlig! Jeg liker doktoren best jeg - han som filer sprøytespissen ned for at den skal være vondest mulig for herr Hazel (var det ikke det han het, da?).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...