Gjest trolline Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Nei. ;o) joda(smil) som nevnt før..akutt hjelp...men også ..uten å bli spurt. Har fremdeles tro på godheten i mennesket uten at det ligger egoisme bak. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Hmm...Hva hvis du gjoer en god gjerning i det skjulte? Altsaa du lar ingen vite om det du har gjort / gjoer, helt anonymt? 0 Siter
Gjest Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Hva er egoisme? I en ordbok finner vi følgende definisjon av egoisme, som stammer fra ego (jeg): ”Det å fremme sitt eget beste, sikre seg det en tror er fordeler for en sjøl, uten tanke på andre”. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 joda(smil) som nevnt før..akutt hjelp...men også ..uten å bli spurt. Har fremdeles tro på godheten i mennesket uten at det ligger egoisme bak. Det er ikke nødvendigvis noen motsetning i å gjøre gode ting og å ha et selvisk aspekt. Men det kommer selvsagt an på hvordan man definerer selvisk. Altså: Hvis jeg gjør en god gjerning som ikke gir meg noe som helst praktisk eller materiell uttelling, og som kanskje til og med fører til ekstra strev for meg, kan man si at jeg er uselvisk. Men samtidig får jeg sannsynligvis god samvittighet, eller føler meg snill. Ergo: på et visst plan tjener jeg også på det. Det forsterker en oppfatning jeg gjerne vil ha av meg selv Til og med ekstremt altruistiske handlinger, som å ofre livet sitt for andre, kan forklares med en form for selviskhet på et eller annet plan. Ved at jeg f.eks ofrer livet mitt for barnet mitt, vil jeg sikre at det overlever. Noen mener at altruisme er biologisk nedarvet "egoisme". Men det er ikke det samme som at alle gode gjerninger er kyniske, eller bevisst selviske, eller at man trenger å nedvurdere dem på noen måte. Gode gjerninger er fantastiske, de. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Hmm...Hva hvis du gjoer en god gjerning i det skjulte? Altsaa du lar ingen vite om det du har gjort / gjoer, helt anonymt? Så får du sannsynligvis veldig god samvittighet og det styrker selvfølelsen din. ) 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Å bli spurt om å assistere en person med starthjelp på bilen eller noe annet som er behov for akkurat der og da. Akutt assistanse med andre ord.Dette er uselvisk og ikke egostisk. Jeg har fryktelig lang lunte....men det begynner å sige inn så smått.Det vil egentlig si:at all akutt hjelp-det være innen Brannkatastrofer-Ulykker av alle slag...mennesker i nød..f.e.k.s-der er de ekte uselviske gode gjerningene skjer!! og ikke er det noe å være glad for heller,mens det står på,kansje med livet som innsats også!! Skjønner!Men jeg tenker disse modige hjelpere..allikevel blir kjempeglade for innsatsen etterpå,eller? mine gode gjerninger ble plutselig ..bare småttis..jølsen hadde kansje ett poeng der allikevel.) 0 Siter
Gjest trolline Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Skjønnte til slutt poenget ditt) beklager at jeg ble litt hissig sorry 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 Endelig ett fornuftig svar! Glede en annen-uten å forvente noe igjenEn Deilig følelse! Skjønner meg ikke på Jølsen-hun vrir alt til egoisme? Er du sånn? Selvfølgelig er jeg ikke sånn, jeg gjør stadig gode gjerninger for folk rundt med (i det virkelige liv). Jeg synes selvfølgelig ikke det er egoistisk å gjøre gode gjerninger, men jeg snakker om hvis man går ut i fra akkurat det standpunktet. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 du vrenger nå på alt uansett. Selvfølgelig er det en god følelelse å hjelpe andre...uten å forwente noe igjen.Det har da ikke noe med egoisme å gjøre? Skjønner deg ikke! Du forsto ikke innlegget heller, så det er nå greit. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 jøss...er du jølsen du også?? trodde jeg hadde svart nikk uten navn..jeg. Det har irritert meg en lang stund at vedkommende har nick uten bokstaver. Trodde først det var noe galt med synet mitt, men det ser ut til at det faktisk ikke står noe der. Nei, det er ikke meg, jeg er bare meg. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 jeg er ikke jølsen.. Og jeg er heller ikke helt enig med jølsen... Derfor sier jeg at hvis det skulle være som jølsen sier, så må jo egoisme deles inn i grupper, og sitter egentlig å venter på forslag her.. jeg er av de som setter andre foran meg selv, og vil ikke kalle meg selv for egoist... syns det er et negativt ladet ord, som jeg forbinder med det første eksempelet jeg kom med tidligere, de som alltid tenker på seg selv, og setter andre langt bak i rekken. Nei, men du skjønner jo ikke hva jeg mente heller. Jeg tenkte bare på dette, fordi jeg så en Friends-episode hvor Phoebe og Joey skulle finne ut hvilke gode gjerninger man kunne gjøre, uten å få noen glede av det selv. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 Ja..Sitter å vrir hjernen her.. ;0) Men kommer ikke på noe som ikke er egoistisk... * tenke * Ikke jeg heller. Som sagt, kom til å tenke på det etter jeg så den Friends-episoden. Phoebe ringer Joey og forteller at hun har latt en bie stikke henne på armen i parken, for at den skulle føle seg tøff ovenfor de andre biene. "Javel," svarte Joey, "men du vet vel at bien mest sannsynlig døde like etterpå?" 0 Siter
Gjest Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Nei, men du skjønner jo ikke hva jeg mente heller. Jeg tenkte bare på dette, fordi jeg så en Friends-episode hvor Phoebe og Joey skulle finne ut hvilke gode gjerninger man kunne gjøre, uten å få noen glede av det selv. aha.... sånn å forstå. Da henger jeg med :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Ikke jeg heller. Som sagt, kom til å tenke på det etter jeg så den Friends-episoden. Phoebe ringer Joey og forteller at hun har latt en bie stikke henne på armen i parken, for at den skulle føle seg tøff ovenfor de andre biene. "Javel," svarte Joey, "men du vet vel at bien mest sannsynlig døde like etterpå?" He, he, friends er moro! :0) 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Skrevet 6. februar 2008 He, he, friends er moro! :0) Ja! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.