Dorthe Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 I min skoletid hadde vi enorm respekt for læreren. Jeg våget nesten ikke åpne munnen. Jeg vet ikke om det er elevene. foreldrene eller elevene som har forandret seg mest. Det finnes sjenerte barn, også i dag. Dessuten er noen snille hjemme, bråkete på skolen. Andre er motsatt. Privatskoler vil vel neppe hjelpe på disiplinen. Privatskoler kan utvise elever hvis de ikke oppfører seg ordentlig og foreldrene ikke vil hjelpe til å ta tak i det. Da er det rett tilbake til den offentlige skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det finnes frekke unger i privatskolene også. . Selv folk med god råd kan være dårlige oppdragere... Hjemmeundervisning derimot... Men hvorfor tror dere det er bare unger med foreldre med god råd som sender ungene på privatskole? Selvfølgelig finnes de også, men de fleste er helt vanlige foreldre. Jeg har minstemann på privatskole og har to venninner som ungene på privatskole og vi er alle uføretrygdede men spinker og sparer for at ungene skal ha det best mulig på skolen. Alle har vi hatt unger i den offentlige skolen, men har vært misfornøyd og har byttet. Selvfølgelig finnes det bra offentlige skoler også, men her jeg bor finnes det ikke. Alle skolen rundt her er prøvd ut, de er rett og slett for dårlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Veldig mange foreldre har noe å stå til ansvar for! Ingen av de det gjelder gidder å innse egne feil. Mine barn har _aldri_ fått lov til å banne hjemme. Det er rett og slett uakseptabelt. Det er til syvende og sist foreldrenes ansvar. Foreldre idag, noen burde aldri vært foreldre, noen bryr seg litt for lite, andre er mer opptatt av resultater enn av barnet og noen vet ikke hva uselvisk kjærlighet er! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Veldig mange foreldre har noe å stå til ansvar for! Ingen av de det gjelder gidder å innse egne feil. Mine barn har _aldri_ fått lov til å banne hjemme. Det er rett og slett uakseptabelt. Det er til syvende og sist foreldrenes ansvar. Foreldre idag, noen burde aldri vært foreldre, noen bryr seg litt for lite, andre er mer opptatt av resultater enn av barnet og noen vet ikke hva uselvisk kjærlighet er! Enig med deg her! :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Vi bruker privatskole, men det er ikke egentlig pga. problemstillingen som kommer frem i denne artikkelserien - heller det at det er mindre og mer oversiktlige forhold på den private skolen. I standardinnkallingen til femåringen nå nylig ble vi faktisk oppfordret til å tenke/søke alternativt, fordi de er så mange i årskullet. Jeg tror vel at det i forhold til bråk og uro er en sammenheng mellom antall voksenpersoner kontra elever, men tendensen som på pekes i artikkelen er vel dessverre lik overalt. Også klassen til eldstemann gikk gjennom en tøff periode mot slutten av første halvår i førsteklasse. Det er vel imidlertid lettere å hanskes med problemer når det er mindre elevgruppe, og da tiltak først ble satt inn tok det ikke mange ukene å snu trenden. Litt på siden: som Dorthe påpeker er det ikke så himla dyrt med privatskole, vi har litt billigere SFO enn kommunalt og tilsammen blir ikke summen så veldig mye høyere. Vi har slett ingen fantastisk privatøkonomi, heller det motsatte. Har heller ikke inntrykk av at det er så mange - om noen - "kakser" på skolen vår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 En av de tingene vi verdsetter ved våre barns private skole er at de legger vekt på adferd og godt miljø. Barna oppmuntres til og forventes å være greie mot hverandre. De blir ikke problemfrie engler av den grunn, men vi merker stor forskjell i forholt til en del andre skoler vi kjenner til med en mer fatalistisk holdning til adferd. Det språket som er skissert i artikkelen ville gitt storbrudulje og brev med hjem på flekken på vår skole. Vi merker forresten på ungene at de ønsker å snakke skikkelig og missliker banning og rått språk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Privatskole? Barnas dårlige oppførsel har absolutt ingenting med foreldrenes økonomi å gjøre der jeg jobber ihvertfall. Sånn jeg ser det har det mer med foreldrenes tid og prioriteringer å gjøre. Det koster tid og krefter å være konsekvent. Jeg blir helt kvalm når jeg ser 6.åringene som kommer i følge mor (som oftest) på skolen første dag, og begynner og sloss med mor, mens mor bare ler det hele bort. Hvor moro er det å plutselig ha 20 sånne??? For ikke å snakke om forhandlere....."Jeg gidder ikke gjøre det, hvis jeg ikke får..." Det kan virke som om mange elever tror de går på skolen fordi læreren er slem og tvinger de.....en slags straff....og da hjelper det ikke på at foreldrene forteller om alle de fæle tingene de opplevde på skolen.....snakk om motivering.... En digresjon. Mener du at det kun er foreldre med god økonomi som bruker private skoler? Sist jeg sjekket statistikken, var det ingen vesentlige sprik i hjemmenes økonomi mellom offentlige og private skoler. Barnehage koster 3-4 ganger mer enn private skoler. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Men hvorfor tror dere det er bare unger med foreldre med god råd som sender ungene på privatskole? Selvfølgelig finnes de også, men de fleste er helt vanlige foreldre. Jeg har minstemann på privatskole og har to venninner som ungene på privatskole og vi er alle uføretrygdede men spinker og sparer for at ungene skal ha det best mulig på skolen. Alle har vi hatt unger i den offentlige skolen, men har vært misfornøyd og har byttet. Selvfølgelig finnes det bra offentlige skoler også, men her jeg bor finnes det ikke. Alle skolen rundt her er prøvd ut, de er rett og slett for dårlige. Jeg tror det er en myte som er innarbeidet av friskolemotstandere. Statistikken forteller jo at friskolebarn ikke kommer fra spesielt rike hjem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest labolina Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Privatskole? Barnas dårlige oppførsel har absolutt ingenting med foreldrenes økonomi å gjøre der jeg jobber ihvertfall. Sånn jeg ser det har det mer med foreldrenes tid og prioriteringer å gjøre. Det koster tid og krefter å være konsekvent. Jeg blir helt kvalm når jeg ser 6.åringene som kommer i følge mor (som oftest) på skolen første dag, og begynner og sloss med mor, mens mor bare ler det hele bort. Hvor moro er det å plutselig ha 20 sånne??? For ikke å snakke om forhandlere....."Jeg gidder ikke gjøre det, hvis jeg ikke får..." Det kan virke som om mange elever tror de går på skolen fordi læreren er slem og tvinger de.....en slags straff....og da hjelper det ikke på at foreldrene forteller om alle de fæle tingene de opplevde på skolen.....snakk om motivering.... Det er helt utrolig hvor lenge fordommer om privatskole og foreldrenes økonomi skal henge i. Vi har barna våre i privat skole og jobber i staten så lønna er vel ikke så mye å skryte av. Er ganske så sikker at de ikke er slike grunner for at foreldre velger privatskole, heller mer fokus på det pedagogiske. Ved vår skole er det foreldre som er studenter, arbeidsløse, lærere, håndverkere, ledere... har du råd til å ha et barn i barnehage har du også råd til å betale skolepenger (ihvertfall den summen vi betaler ved vår skole). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Privatskoler kan utvise elever hvis de ikke oppfører seg ordentlig og foreldrene ikke vil hjelpe til å ta tak i det. Da er det rett tilbake til den offentlige skolen. 'Da er det rett tilbake til den offentlige skolen.' Ok, så den offentlige skolen skal liksom være en dumpingplass for de som ikke klarer å oppføre seg, det da? Og hvordan mener man da at det skal bli bedre disiplin i skolen?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror debatten som er i gang i media og på nettsteder i dag ikke er særlig sunn. Ingen debatt som skjærer alle over en kam er sunn. Å si at skolen mangler disiplin, blir for meg som å si at alle av utenlandsk opprinnelse er kriminelle. Jeg har jobbet som lærer i 15 år, og sett utrolig mange dyktige lærere, som blir matte av all negativ fokus i media. Klasseledelse er et viktig felt, og de aller fleste av mine kollegaer gjør en susende god jobb her. Men når man som lærer må hjelpe barn med ting som hjemmet burde ta seg av, blir mye av fokus borte fra det vi bør gjøre. Ofte kommer barn uten skikkelige klær, utstyr i pennalet er mangelfult, barna gjør ikke leksene sine, barna klarer ikke å kle på seg selv fordi de har fått hjelp til alt hjemme, de klarer ikke å holde orden på ting selv, er vant til at noen rydder opp etter dem osv. På de skolene jeg har jobbet ved er det vanlig å stille opp om morgenen, hilse på lærer, følge regler, få konsekvenser om man ikke gjør det, gi hverandre arbeidsro, ha en god oversikt over skoledagen, god kommunikasjon med hjemmet og barn som respekterer lærerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i media, og synes det er synd at en så stor makt som media kan svekke troen på skolen. Ja, det finnes absolutt inkompetente lærere, akkurat som det finnes folk som ikke mestrer jobben sin i andre yrker. Men å skjære alle over en kam, det synes jeg er lavmål! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Astroide Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror debatten som er i gang i media og på nettsteder i dag ikke er særlig sunn. Ingen debatt som skjærer alle over en kam er sunn. Å si at skolen mangler disiplin, blir for meg som å si at alle av utenlandsk opprinnelse er kriminelle. Jeg har jobbet som lærer i 15 år, og sett utrolig mange dyktige lærere, som blir matte av all negativ fokus i media. Klasseledelse er et viktig felt, og de aller fleste av mine kollegaer gjør en susende god jobb her. Men når man som lærer må hjelpe barn med ting som hjemmet burde ta seg av, blir mye av fokus borte fra det vi bør gjøre. Ofte kommer barn uten skikkelige klær, utstyr i pennalet er mangelfult, barna gjør ikke leksene sine, barna klarer ikke å kle på seg selv fordi de har fått hjelp til alt hjemme, de klarer ikke å holde orden på ting selv, er vant til at noen rydder opp etter dem osv. På de skolene jeg har jobbet ved er det vanlig å stille opp om morgenen, hilse på lærer, følge regler, få konsekvenser om man ikke gjør det, gi hverandre arbeidsro, ha en god oversikt over skoledagen, god kommunikasjon med hjemmet og barn som respekterer lærerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i media, og synes det er synd at en så stor makt som media kan svekke troen på skolen. Ja, det finnes absolutt inkompetente lærere, akkurat som det finnes folk som ikke mestrer jobben sin i andre yrker. Men å skjære alle over en kam, det synes jeg er lavmål! Enig på den. Har skrevet her tidligere at når 6åringer kommer på skolen og er frekk er det jo umulig skolen sin feil, da de ikke har hatt ungene før. De har jo bare vært hos foreldrene.....(!!) Mener også at eldre ungers holdninger er foreldrenes feil. Tror det er stor forskjell på foreldre nå og tidligere. Det begynner å nærme seg 20 år siden jeg begynte på skolen, men jeg ble oppdratt av besteforeldrene mine. Der var det ikke mye slinger i valsen! Tidlig til sengs, rydde opp lekene, ut å leke uansett vær, ta ansvar for seg selv ute blandt farlige ting på gård, tvungen leksegjøring (tilslutt klaga leverte vi inn formell klage til besteforeldrene våre for at vi pga fast leksetid var kommet 1 mnd foran pensum enn de andre...;-)), banning og slurvete og "ukristent" prat var FY. Sammenlikner jeg nå med min meget attpåklatt lillebror som har blitt oppdratt av min mor der han som 5 åring er vant til at hun gjør alt for han, kler på han, rydder opp etter han, ser bare på tv som tidstrøyte osv. Skolen har også lagt opp til en stil som krever mer ansvar av elevene enn da jeg gikk, noe som sammen med at unger nå lærer å ta mindre ansvar for seg selv går skikkelig dårlig. Mener at hvordan unger oppfører seg er i stor grad foreldrenes ansvar. Barnepedagogikken og andre "retningslinjer" om hvordan unger skal behandles er veldig forandret på få år. Unger er i mye større grad forhøyet og tatt fra ansvar nå enn tidligere. Må stilles høyere krav til unger helt fra starten av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror debatten som er i gang i media og på nettsteder i dag ikke er særlig sunn. Ingen debatt som skjærer alle over en kam er sunn. Å si at skolen mangler disiplin, blir for meg som å si at alle av utenlandsk opprinnelse er kriminelle. Jeg har jobbet som lærer i 15 år, og sett utrolig mange dyktige lærere, som blir matte av all negativ fokus i media. Klasseledelse er et viktig felt, og de aller fleste av mine kollegaer gjør en susende god jobb her. Men når man som lærer må hjelpe barn med ting som hjemmet burde ta seg av, blir mye av fokus borte fra det vi bør gjøre. Ofte kommer barn uten skikkelige klær, utstyr i pennalet er mangelfult, barna gjør ikke leksene sine, barna klarer ikke å kle på seg selv fordi de har fått hjelp til alt hjemme, de klarer ikke å holde orden på ting selv, er vant til at noen rydder opp etter dem osv. På de skolene jeg har jobbet ved er det vanlig å stille opp om morgenen, hilse på lærer, følge regler, få konsekvenser om man ikke gjør det, gi hverandre arbeidsro, ha en god oversikt over skoledagen, god kommunikasjon med hjemmet og barn som respekterer lærerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i media, og synes det er synd at en så stor makt som media kan svekke troen på skolen. Ja, det finnes absolutt inkompetente lærere, akkurat som det finnes folk som ikke mestrer jobben sin i andre yrker. Men å skjære alle over en kam, det synes jeg er lavmål! Jeg har ikke lest det som er skrevet i denne tråden, men er enig i dine synspunkter. Flertallet av de barna jeg kjenner går på skoler og har lærere som jeg er imponert over. Det finnes også unntak, men jeg kunne ønske at det var større fokus på alt det gode arbeidet som utføres i skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror debatten som er i gang i media og på nettsteder i dag ikke er særlig sunn. Ingen debatt som skjærer alle over en kam er sunn. Å si at skolen mangler disiplin, blir for meg som å si at alle av utenlandsk opprinnelse er kriminelle. Jeg har jobbet som lærer i 15 år, og sett utrolig mange dyktige lærere, som blir matte av all negativ fokus i media. Klasseledelse er et viktig felt, og de aller fleste av mine kollegaer gjør en susende god jobb her. Men når man som lærer må hjelpe barn med ting som hjemmet burde ta seg av, blir mye av fokus borte fra det vi bør gjøre. Ofte kommer barn uten skikkelige klær, utstyr i pennalet er mangelfult, barna gjør ikke leksene sine, barna klarer ikke å kle på seg selv fordi de har fått hjelp til alt hjemme, de klarer ikke å holde orden på ting selv, er vant til at noen rydder opp etter dem osv. På de skolene jeg har jobbet ved er det vanlig å stille opp om morgenen, hilse på lærer, følge regler, få konsekvenser om man ikke gjør det, gi hverandre arbeidsro, ha en god oversikt over skoledagen, god kommunikasjon med hjemmet og barn som respekterer lærerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i media, og synes det er synd at en så stor makt som media kan svekke troen på skolen. Ja, det finnes absolutt inkompetente lærere, akkurat som det finnes folk som ikke mestrer jobben sin i andre yrker. Men å skjære alle over en kam, det synes jeg er lavmål! Applauderer!:-) Jeg har også vært lærer i noen år nå (13 år), og ser, hører og opplever det samme som deg:-( Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2416936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 'Da er det rett tilbake til den offentlige skolen.' Ok, så den offentlige skolen skal liksom være en dumpingplass for de som ikke klarer å oppføre seg, det da? Og hvordan mener man da at det skal bli bedre disiplin i skolen?? Det å sende ungene på en privatskole er både en ego og dyr ting å gjøre. Men noen gang er det ikke til å unngå. Så lenge offentlige skoler er for dårlige så er det ikke alltid man er villig til å ofre ungene. Jeg er i utgangspunktet mot privatskoler, men skolene rundt her er ikke bra. Jeg har prøvd dem og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2417109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mona38 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 En digresjon. Mener du at det kun er foreldre med god økonomi som bruker private skoler? Sist jeg sjekket statistikken, var det ingen vesentlige sprik i hjemmenes økonomi mellom offentlige og private skoler. Barnehage koster 3-4 ganger mer enn private skoler. mvh Det er helt greit at statistikken tilsier at det ikke er noen forskjell mellom økonomien til foreldre på offentlig og privatskole. Og dere kan klage så mye dere vil på fordommer osv.... MEN, det er et faktum at en god del unger i Norge lever under fattigdomsgrensen, og for de er ikke privatskole et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2418881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er helt greit at statistikken tilsier at det ikke er noen forskjell mellom økonomien til foreldre på offentlig og privatskole. Og dere kan klage så mye dere vil på fordommer osv.... MEN, det er et faktum at en god del unger i Norge lever under fattigdomsgrensen, og for de er ikke privatskole et alternativ. Barn som lever under fattigdomsgrensa har vel ikke så mange alternativer i det hele tatt. Hverken idrett, musikk, speider eller noe som koster noe. De har trøbbel nok med å klare å kle seg til en vanlig turdag i den offentlige skolen. Jeg kjenner flere sosialhjelpsmottagere som klarer å sende barna på privat skole. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2419018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg tror debatten som er i gang i media og på nettsteder i dag ikke er særlig sunn. Ingen debatt som skjærer alle over en kam er sunn. Å si at skolen mangler disiplin, blir for meg som å si at alle av utenlandsk opprinnelse er kriminelle. Jeg har jobbet som lærer i 15 år, og sett utrolig mange dyktige lærere, som blir matte av all negativ fokus i media. Klasseledelse er et viktig felt, og de aller fleste av mine kollegaer gjør en susende god jobb her. Men når man som lærer må hjelpe barn med ting som hjemmet burde ta seg av, blir mye av fokus borte fra det vi bør gjøre. Ofte kommer barn uten skikkelige klær, utstyr i pennalet er mangelfult, barna gjør ikke leksene sine, barna klarer ikke å kle på seg selv fordi de har fått hjelp til alt hjemme, de klarer ikke å holde orden på ting selv, er vant til at noen rydder opp etter dem osv. På de skolene jeg har jobbet ved er det vanlig å stille opp om morgenen, hilse på lærer, følge regler, få konsekvenser om man ikke gjør det, gi hverandre arbeidsro, ha en god oversikt over skoledagen, god kommunikasjon med hjemmet og barn som respekterer lærerne. Jeg kjenner meg ikke igjen i media, og synes det er synd at en så stor makt som media kan svekke troen på skolen. Ja, det finnes absolutt inkompetente lærere, akkurat som det finnes folk som ikke mestrer jobben sin i andre yrker. Men å skjære alle over en kam, det synes jeg er lavmål! Jeg har inntrykk av at Utdannningsforbundet er med på å hause opp denne krisemaksimeringen, kanskje for å få frigjort flere midler til skolen og til lærernes lønningsposer. Fra mitt ståsted er det lærerne som har forandret seg minst siden jeg selv gikk på skolen en gang i forrige århundre. Det finnes noen eksepsjonelt dyktige, flertallet gjør en god jobb, noen ikke så bra og noen få burde fått yrkesforbud. Den største forandringen er lærebøkene og læringsmetodene. Jeg får fullstendig hetta over mangelen på systematikk og hangen til at elevene hver uke på en eller annen måte skal måtte finne opp hjulet på nytt. Det er også synd at det er så lite god gammeldags kateterundervisning. For mange er jo det den mest effektive måten å tilegne seg kunnskap på. Jeg ser helt klart at noen av mine yndlingsfag ville blitt hatefag for meg med den måten de blir undervist nå. Dagens elever må i langt større grad ta ansvaret for _organiseringen_ av egen læring, og får dermed mindre tid enn vi hadde til _selve_læringen_. Klart man får mindre tid til å lære om Mjøsa om man først må tusse seg gjennom en halvtime med surfing på mer eller mindre relevante nettsteder for å finne ut akkurat det samme som man kunne lest i en god lærebok om man bare fikk en. Vi måtte ta ansvar for egen læring ved å følge de tydelige løypene som noen hadde gått opp for oss. Dagens elever må i langt større grad tråkke løypa selv. Iblant virker det som det er viktigere å vite hvor f.eks. histroiske verker befinner seg, enn å faktisk lese dem... Mine lærere hadde, slik jeg husker det, langt større fullmakter i forhold til å ta tak i disiplinproblemer enn dagens lærere har. Men kaotiske tilstander i klassene, er så absolutt ingen ny oppfinnelse. Det er påfallende at politikerne fortsatt snakker som om problemet er lærernes kvalifikkasjoner, for lite penger til læremidler etc. når lærerne for noen tiår siden klarte og lære ungene mer med mindre fancy læremidler, større klasser og kortere lærerutdanning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2419072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 'Da er det rett tilbake til den offentlige skolen.' Ok, så den offentlige skolen skal liksom være en dumpingplass for de som ikke klarer å oppføre seg, det da? Og hvordan mener man da at det skal bli bedre disiplin i skolen?? Jeg synes den offentlige skolen i langt større grad burde ha mulighet til å omplassere elever som i verste fall kan forpeste tilværelsen for flere hundre andre. Det er knyttet alt for få plikter til retten til utdanning. Siden private skoler ikke er fullfinasierte av det offentlige er det bare rett og rimelig at de skal ha større grad av selvråderett og større mulighet til å selektere sine elever. Men regelverket legger også store begrensninger på dette. Og det er ikke enkelt å utvise elever permanent. De som velger å betale for en plass på privat skole, kan på mange måter sies å kjøpe et utdanningskonsept. Om enkeltelever over tid oppfører seg på en slik måte at dette konseptet blir skadelidende, plikter skolen overfor de andre "kundene" å sørge for at produktet de har kjøpt holder mål. Da blir ikke utvisning urimelig. Men denne listen ligger som sagt veldig høyt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2419087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg synes den offentlige skolen i langt større grad burde ha mulighet til å omplassere elever som i verste fall kan forpeste tilværelsen for flere hundre andre. Det er knyttet alt for få plikter til retten til utdanning. Siden private skoler ikke er fullfinasierte av det offentlige er det bare rett og rimelig at de skal ha større grad av selvråderett og større mulighet til å selektere sine elever. Men regelverket legger også store begrensninger på dette. Og det er ikke enkelt å utvise elever permanent. De som velger å betale for en plass på privat skole, kan på mange måter sies å kjøpe et utdanningskonsept. Om enkeltelever over tid oppfører seg på en slik måte at dette konseptet blir skadelidende, plikter skolen overfor de andre "kundene" å sørge for at produktet de har kjøpt holder mål. Da blir ikke utvisning urimelig. Men denne listen ligger som sagt veldig høyt. mvh ''Jeg synes den offentlige skolen i langt større grad burde ha mulighet til å omplassere elever som i verste fall kan forpeste tilværelsen for flere hundre andre. Det er knyttet alt for få plikter til retten til utdanning.'' Endelig noen som tør å si det høyt, det har jeg tenkt mange ganger! *applaus* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298837-disiplin-i-skolen/page/2/#findComment-2419231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.