Gjest Skattekort Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Hei, jeg skal søke på en jobb (med høye krav) og må oppgi karaktersnitt fra videregående. Dvs, de har delt det opp i bolker, type 3,5-4 -- 4-4.5 -- 4,5-5 osv. Jeg lurer på om jeg kan ta med fordypningspoengene når jeg regner snittet? Det gjør nemlig at jeg kommer opp på neste bolk! (de kommer til å sjekke vitnemål osv om jeg går videre) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Hva er høyeste du kan oppgi? Om høyeste er 6, så er det tydelig at du ikke skal regne med fordypningspoengene. Mange blander konkurransepoeng med karaktersnitt. Folk sier de må ha over 6 i snitt for å komme inn på medisinstudiet. Det stemmer ikke, det de tenker på er da at de må ha mer enn 60 konkurransepoeng. Konkurransepoeng er karaktersnittet medregnet fordypningspoeng, realfagspoeng, alderspoeng etc. Dersom det er et alternativ for "mer enn 6", så er det tydelig at fordypning skal telle, ettersom det er eneste muligheten for å få mer enn 6 "i snitt", som feilaktig brukes som uttrykk. 0 Siter
Gjest Skattekort Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Hva er høyeste du kan oppgi? Om høyeste er 6, så er det tydelig at du ikke skal regne med fordypningspoengene. Mange blander konkurransepoeng med karaktersnitt. Folk sier de må ha over 6 i snitt for å komme inn på medisinstudiet. Det stemmer ikke, det de tenker på er da at de må ha mer enn 60 konkurransepoeng. Konkurransepoeng er karaktersnittet medregnet fordypningspoeng, realfagspoeng, alderspoeng etc. Dersom det er et alternativ for "mer enn 6", så er det tydelig at fordypning skal telle, ettersom det er eneste muligheten for å få mer enn 6 "i snitt", som feilaktig brukes som uttrykk. Takk, det var et lurt tips. Jeg snakket med en venn som jobber i skolesektoren, han mente at jeg uansett kunne runde oppover (jeg har 4.48 i snitt, til bolken som er 4.5-5). Er litt usikker. Ingen big greie, men tror karakterene teller en del. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Takk, det var et lurt tips. Jeg snakket med en venn som jobber i skolesektoren, han mente at jeg uansett kunne runde oppover (jeg har 4.48 i snitt, til bolken som er 4.5-5). Er litt usikker. Ingen big greie, men tror karakterene teller en del. Ikke for å være ekkel, men jeg synes det høres underlig ut å kunne avrunde 4,48 til å være mellom 4,5 og 5. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Ikke for å være ekkel, men jeg synes det høres underlig ut å kunne avrunde 4,48 til å være mellom 4,5 og 5. Er ikke det en riktig avrunding da? Dersom du skal runde av 4.48 til en decimal, blir det jo 4.5? mvh 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Er ikke det en riktig avrunding da? Dersom du skal runde av 4.48 til en decimal, blir det jo 4.5? mvh Jeg er ingen matematiker, men jeg ville ikke regnet 4,48 til mellom 4,5 og 5, i hvertfall. Men som du sier - en kan jo FØRST velge å runde av til 4,5 :-). 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Er ikke det en riktig avrunding da? Dersom du skal runde av 4.48 til en decimal, blir det jo 4.5? mvh Det skal vel regnes til 4 når det er under 50? 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Det skal vel regnes til 4 når det er under 50? Ja, dersom du skal runde av til nærmeste HELE tall blir det 4, men hvis du skal runde av til EN decimal, blir det 4.5... mvh 0 Siter
villbringebær Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Takk, det var et lurt tips. Jeg snakket med en venn som jobber i skolesektoren, han mente at jeg uansett kunne runde oppover (jeg har 4.48 i snitt, til bolken som er 4.5-5). Er litt usikker. Ingen big greie, men tror karakterene teller en del. Fins det en kategori for 4-4,5? Da ville jeg isåfal brukt den!... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Når det gjelder å søke jobb så ville eg anbefalt deg å runde opp til "bolken" 4,5 - 5, det har _ingen_ betydning om ditt snitt ligger på 4,48. Men det kan ha en praktisk betydning om de "grovsorterer" mange søkere etter karaktersnitt i første omgang, skriver du da 4 - 4,5 i snitt så kan du allerede ved første sortering bli "vraka" for videre vurdering, og det ville vel vært dumt på grunn av en så liten filleting? Så skriv 4,5 - 5, med god samvittighet! 0 Siter
fresja Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Jeg er ingen matematiker, men jeg ville ikke regnet 4,48 til mellom 4,5 og 5, i hvertfall. Men som du sier - en kan jo FØRST velge å runde av til 4,5 :-). Litt rart at 4,5 ligger i begge båsene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.