Gjest efoll Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Takk for alle tilbakemeldinger på mitt innlegg om privatskoler/disiplin i skolen (jmf Dagblad-artikkelen). Veldig mange mener skylden ligger på foreldrene. Mener dere virkelig det? Da må det finnes utrolig mange dårlige foreldre som ikke bryr seg, ikke har uforbeholden kjærlighet til barna sine og som banner og lærer barna å være uskikkelige. Hvordan kan politikere, lærere og samfunnet forøvrig motvirke dette? Jeg mener at et grunnnleggende krav må være større voksentetthet. Men bare i Oslo mangler det feks flere tusen lærere. Da må det utdannes flere; og skoleklassene/gruppene må bli mindre. Det er derfor jeg nevnte dette med privatskoler. Tenkte kanskje at de har færre elever pr lærer. Men det er jo slett ikke sikkert; jeg har null erfaring med privatskoler. Men er situasjonen så mye værre i dag enn "i går"? Ut ifra artikkelen får vi jo det inntrykket, og det gjør meg faktisk litt bekymret. Spesielt dersom dette er forhold det ikke blir gjort noe med, at vi bare kaster inn håndkleet, liksom.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg vil jo påstå at barn som har lært folkeskikk hjemme oppfører seg bedre på skolen enn barn som ikke har hatt voksne rundt seg som har klart å sette grenser for dårlig adferd.. Hvordan kan det ellers ha seg at noen barn f.eks. banner uhemmet, mens andre vet at slike ord ikke skal brukes? Datteren min kom fra skolen i 2.klasse og lurte på hva "hore" betyr. En av guttene i klassen hadde kalt henne for det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror at mange foreldre skyver fra seg ansvaret for egne barn i og med "insitusjonaliseringen" av barn. En kan lett "glemme" at det er foreldres oppgave å oppdra barna når barna begynner i barnehagen veldig små og går på SFO etter skoletid. Etter skole og SFO er det gjerne fritidsaktiviteter. Jeg mener IKKE at det er galt med barnehage og SFO, bare så det er klart, men jeg tror at enkelte foreldre føler at barna deres er så mye sammen med "andre", at de "andre" også må ta sin del av ansvaret for oppdragelsen. Og når en har bare et par timer sammen med barnet sitt i løpet av en vanlig hverdag, vil en gjerne at denne tiden skal være rolig og harmonisk, ikke preget av uro og "oppdragelse" . mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg vil jo påstå at barn som har lært folkeskikk hjemme oppfører seg bedre på skolen enn barn som ikke har hatt voksne rundt seg som har klart å sette grenser for dårlig adferd.. Hvordan kan det ellers ha seg at noen barn f.eks. banner uhemmet, mens andre vet at slike ord ikke skal brukes? Datteren min kom fra skolen i 2.klasse og lurte på hva "hore" betyr. En av guttene i klassen hadde kalt henne for det! På skolen til min datter (1-7 skole) hadde noen skriblet HORE på toalettveggen. Det tok over ett år før noen (vaktmester?) tok seg bryet med å fjerne det fra veggen. Dette sier noe om barna som skriver på veggen, men det sier også noe om skolen.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror at mange foreldre skyver fra seg ansvaret for egne barn i og med "insitusjonaliseringen" av barn. En kan lett "glemme" at det er foreldres oppgave å oppdra barna når barna begynner i barnehagen veldig små og går på SFO etter skoletid. Etter skole og SFO er det gjerne fritidsaktiviteter. Jeg mener IKKE at det er galt med barnehage og SFO, bare så det er klart, men jeg tror at enkelte foreldre føler at barna deres er så mye sammen med "andre", at de "andre" også må ta sin del av ansvaret for oppdragelsen. Og når en har bare et par timer sammen med barnet sitt i løpet av en vanlig hverdag, vil en gjerne at denne tiden skal være rolig og harmonisk, ikke preget av uro og "oppdragelse" . mvh Ja, mange tenker nok slik. Og det er egentlig ikke så rart. Jeg mener slett ikke at foreldre skal slutte å oppdra barna sine. Men jeg mener at samfunnet også har et ansvar. Og det ansvaret klarer ikke samfunnet å ta. Mest pga ressursmangel. Hadde det vært flere voksne i skolen, i hvert fall i de store byene, på de store skolene med over 30 elever, så er det lettere å holde orden på elevene og hjelpe til med å gi dem gode holdninger og verdier. I utgangspunktet mener jeg at det er foreldrenenes ansvar. Men nå skal både mor og far jobbe fullt. Barna er borte det meste av dagen. Sånn er det jo, om man liker det eller ikke. Da må også skole og barnehage, og ikke minst sfo, være institusjoner som hjelper barna å vokse opp.... Det går i hvert fall ikke dersom skolen skylder på foreldrene og foreldrene skylder på skolen. Da stopper det bare opp; vi kommer ikke videre for å løse problemene... Hva som skjer på skolen i skoletiden har jeg som forelder ingen kontroll over. Heldigvis oppfører begge barna mine seg bra på skolen. Hadde de hatt problemer med adferd, ville jeg vært svært glad dersom de fikk hjelp av skolen. Og hva med de barna som har foreldre som virkelig svikter, eller som gjør så godt de kan uten å klare det? Det virker veldig enkelt å skylde på dårlig oppdragelse, hvis barna kommer fra hjem med rusmisbruk, sykdom, økonomiske problemer etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 På skolen til min datter (1-7 skole) hadde noen skriblet HORE på toalettveggen. Det tok over ett år før noen (vaktmester?) tok seg bryet med å fjerne det fra veggen. Dette sier noe om barna som skriver på veggen, men det sier også noe om skolen.... Sett det litt på spissen da, om ungene hadde lært å oppføre seg, hadde ikke skolene trengt å bruke ressurser på slike idiot ting.... Hadde unger vært veloppdradde og eid respekt, hadde ikke skolen trengt så mye bemanning. Da kunne de heller brukt folk og tid på de elevene som virkelig trenger hjelp. Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger. Foreldre har ikke tid til å oppdra ungene sine. Jeg hadde hvertfall aldri klart å oppdra to unger med 2-3timer til rådighet hver dag... Mange folk skal ha det fineste huset, den fineste bilen, de kuleste klærene, den beste jobben, og ikke minst den lille perfekte familien. Verden er blitt for materalistisk, foreldre har ikke lengre tid/råd til å være foreldrer. Nå tråkket jeg vel inni løvens hule tenker jeg... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg tror deler av ansvaret ligger hos foreldrene. Foreldre som ikke tør å være foreldre, men som skal være "venn" med barna sine. Foreldre som ikke tør å gi konsekvenser, som ikke tør å stå for de det mener, som ikke har kraft til å være den voksne. Jeg ser det også i klassene til mine to eldste. De elevene det er mest disiplinære problemer med, har foreldre som enten ikke tør å være den voksne, eller de herser med barnet så det grøsser i meg. Så kommer det med disiplinærmuligheter for læreren. De er jo så og si borte nå. Hva skal motivere elevene til å oppføre seg, når det ikke er noen grunn? En 1.-9. klassing (og innimellom også de eldre) ser ikke på god utdannelse som noen motivasjon. At 6-åringene kom inn i skolen med mye mindre voksentetthet er også noe å tenke på. Er de virkelig modne til det? Når vi begynte på skolen som 7-åringer var det sjelden problemer med det å gi læreren oppmerksomhet. Og de gangene det var det, så hadde læreren disiplinærmuligheter som å sende eleven på gangen, til rektor, melding med hjem, igjensitting og utvisning. Vi fikk glemmekryss og foreldre fikk vite hvordan det sto til med orden og oppførsel. Jeg tror det er helt feil å skulle la barna slippe å gjøre kjedelige ting. Det er faktisk kjedelig å lære mye av det man må/bør lære for å fungere som voksne. Jeg er for å la læreren få tilbake sanksjonsmulighetene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Sett det litt på spissen da, om ungene hadde lært å oppføre seg, hadde ikke skolene trengt å bruke ressurser på slike idiot ting.... Hadde unger vært veloppdradde og eid respekt, hadde ikke skolen trengt så mye bemanning. Da kunne de heller brukt folk og tid på de elevene som virkelig trenger hjelp. Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger. Foreldre har ikke tid til å oppdra ungene sine. Jeg hadde hvertfall aldri klart å oppdra to unger med 2-3timer til rådighet hver dag... Mange folk skal ha det fineste huset, den fineste bilen, de kuleste klærene, den beste jobben, og ikke minst den lille perfekte familien. Verden er blitt for materalistisk, foreldre har ikke lengre tid/råd til å være foreldrer. Nå tråkket jeg vel inni løvens hule tenker jeg... ;0) Jeg er så enig med deg, og jeg er redd du får litt pepper nå... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg er så enig med deg, og jeg er redd du får litt pepper nå... Takk... :0) Regner med det selv også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Sett det litt på spissen da, om ungene hadde lært å oppføre seg, hadde ikke skolene trengt å bruke ressurser på slike idiot ting.... Hadde unger vært veloppdradde og eid respekt, hadde ikke skolen trengt så mye bemanning. Da kunne de heller brukt folk og tid på de elevene som virkelig trenger hjelp. Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger. Foreldre har ikke tid til å oppdra ungene sine. Jeg hadde hvertfall aldri klart å oppdra to unger med 2-3timer til rådighet hver dag... Mange folk skal ha det fineste huset, den fineste bilen, de kuleste klærene, den beste jobben, og ikke minst den lille perfekte familien. Verden er blitt for materalistisk, foreldre har ikke lengre tid/råd til å være foreldrer. Nå tråkket jeg vel inni løvens hule tenker jeg... ;0) Ja, jeg er redd du har et viktig poeng her. Kjenner meg igjen i forhold til debatten om at barna bør gjøre lekser på skolen. Foreldre har ikke tid til barna sine, og iallefall ikke så kjedelige og slitsomme ting som lekser. At foreldene mister verdifull kjennskap til hvordan barna ligger an faglig ser ikke ut til å bekymre dem. Bare godt å få delegert bort litt ansvar, så foreldrene med god samvittighet kan jobbe fulle dager. Å skylde på at barna skal få mer fritid, henger ikke helt på greip. Hva tror foreldrene at SFO er, egentlig. Det er jo det som er fritid. Her får barna leke med jevngamle, .... barna fra gata som man i gamledager kunne leke med, har blitt samlet i ett hus, SFO-bygningen. Her kan de leke og ha det gøy. Vel og greit, men liten voksentetthet gjør sitt til at jungelloven får herje litt vel mye for min smak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Voksne må sørge for å ikkje få barn med noen de på sikt finner ut av at de ikkje burde ha fått barn med. Så må foreldrene slutte å skille seg, eller påføre barna samlivsbrudd. Og en (eller begge) bør prioritere ned karriere/status, og heller sette av rikelig tid til barna i stedet for. Om foreldrene av en eller annen grunn ikkje klarer å leve sammen i ro og harmoni, så bør de dele på omsorgsoppgavene, så kan de heller prioritere å jobbe når de ikkje har barna hos seg. Dessuten så må det bli slutt på at mange barn nesten utelukkende omgåes kvinnelige rollemodeller fra de er født, til de er ferdig med utdanningen sin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Sett det litt på spissen da, om ungene hadde lært å oppføre seg, hadde ikke skolene trengt å bruke ressurser på slike idiot ting.... Hadde unger vært veloppdradde og eid respekt, hadde ikke skolen trengt så mye bemanning. Da kunne de heller brukt folk og tid på de elevene som virkelig trenger hjelp. Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger. Foreldre har ikke tid til å oppdra ungene sine. Jeg hadde hvertfall aldri klart å oppdra to unger med 2-3timer til rådighet hver dag... Mange folk skal ha det fineste huset, den fineste bilen, de kuleste klærene, den beste jobben, og ikke minst den lille perfekte familien. Verden er blitt for materalistisk, foreldre har ikke lengre tid/råd til å være foreldrer. Nå tråkket jeg vel inni løvens hule tenker jeg... ;0) Ja jeg er også enig i mye av det du skriver. Å drive oppdragelse av barna med bare to timer til rådighet hver ettermiddag er ikke greitt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, jeg er redd du har et viktig poeng her. Kjenner meg igjen i forhold til debatten om at barna bør gjøre lekser på skolen. Foreldre har ikke tid til barna sine, og iallefall ikke så kjedelige og slitsomme ting som lekser. At foreldene mister verdifull kjennskap til hvordan barna ligger an faglig ser ikke ut til å bekymre dem. Bare godt å få delegert bort litt ansvar, så foreldrene med god samvittighet kan jobbe fulle dager. Å skylde på at barna skal få mer fritid, henger ikke helt på greip. Hva tror foreldrene at SFO er, egentlig. Det er jo det som er fritid. Her får barna leke med jevngamle, .... barna fra gata som man i gamledager kunne leke med, har blitt samlet i ett hus, SFO-bygningen. Her kan de leke og ha det gøy. Vel og greit, men liten voksentetthet gjør sitt til at jungelloven får herje litt vel mye for min smak. Støtter deg 100%! Foreldre trenger å ta mer ansvar for sine barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 ''Veldig mange mener skylden ligger på foreldrene. Mener dere virkelig det? Da må det finnes utrolig mange dårlige foreldre som ikke bryr seg, ikke har uforbeholden kjærlighet til barna sine og som banner og lærer barna å være uskikkelige. '' Jeg tror vi kan legge endel av skylden på foreldre, men så kan foreldre legge skylden på samfunnet, eller kanskje på likestillingen? Slik som de fleste lever i dag, så er det ikke tid til noen ting lengre. Jeg ser for meg foreldrene (ytterpunkt) som ikke har tid til å gi kjærlighet og som sitter på sengekanten og ser hvor søte barna er når de sover, og da flommer kjærligheten uten at barna enser det i søvne..... Jo jeg tror de har kjærlighet for sine barn, men de orker ikke irettesette dem eller krangle med dem. Jeg håper og tror at det ikke finnes mange slike foreldre som du sier over her. De har bare så altfor mye i hverdagen.Jobb, hjem, middag, barnetrening, hjem, kveldsmat, legge unger, ut å trene selv, hjem, vaske tøy og pleie partneren. At det hele tiden må foregå noe, det er en stor feil mange overkjører seg med å gjøre. Barn har ikke vondt av å kjede seg litt, ha tid til å tenke ferdig en tanke liksom...... Så kan man se på internettbruken. Folk banner og steiker sikkert på msn og forum mm. Og tv blir også verre og verre med banningen, det er rart synes jeg, at de lar det skje. Så det trenger ikke være lært av foreldrene. I det store og det hele så vil jeg si det er det hektiske livet som gjør det vanskelig å være både forelder og lærer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja jeg er også enig i mye av det du skriver. Å drive oppdragelse av barna med bare to timer til rådighet hver ettermiddag er ikke greitt... Nei, jeg kan ikke forstå at enkelt mener dette er kjempe bra.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Ja, jeg er redd du har et viktig poeng her. Kjenner meg igjen i forhold til debatten om at barna bør gjøre lekser på skolen. Foreldre har ikke tid til barna sine, og iallefall ikke så kjedelige og slitsomme ting som lekser. At foreldene mister verdifull kjennskap til hvordan barna ligger an faglig ser ikke ut til å bekymre dem. Bare godt å få delegert bort litt ansvar, så foreldrene med god samvittighet kan jobbe fulle dager. Å skylde på at barna skal få mer fritid, henger ikke helt på greip. Hva tror foreldrene at SFO er, egentlig. Det er jo det som er fritid. Her får barna leke med jevngamle, .... barna fra gata som man i gamledager kunne leke med, har blitt samlet i ett hus, SFO-bygningen. Her kan de leke og ha det gøy. Vel og greit, men liten voksentetthet gjør sitt til at jungelloven får herje litt vel mye for min smak. "Her får barna leke med jevngamle, .... barna fra gata som man i gamledager kunne leke med, har blitt samlet i ett hus, SFO-bygningen. Her kan de leke og ha det gøy. Vel og greit, men liten voksentetthet gjør sitt til at jungelloven får herje litt vel mye for min smak." Så sant, så sant! Det finnes heller ikke unger uti gatene lengre..Her hvor jeg bor, har vi flott lekeplass, men ingen som leker der!! Kun de største barna, for de trenger ikke foreldrene følge... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Sett det litt på spissen da, om ungene hadde lært å oppføre seg, hadde ikke skolene trengt å bruke ressurser på slike idiot ting.... Hadde unger vært veloppdradde og eid respekt, hadde ikke skolen trengt så mye bemanning. Da kunne de heller brukt folk og tid på de elevene som virkelig trenger hjelp. Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger. Foreldre har ikke tid til å oppdra ungene sine. Jeg hadde hvertfall aldri klart å oppdra to unger med 2-3timer til rådighet hver dag... Mange folk skal ha det fineste huset, den fineste bilen, de kuleste klærene, den beste jobben, og ikke minst den lille perfekte familien. Verden er blitt for materalistisk, foreldre har ikke lengre tid/råd til å være foreldrer. Nå tråkket jeg vel inni løvens hule tenker jeg... ;0) ''Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger.'' Gjelder sikkert for noen, men ikke for alle. Vi har vært i den situasjonen at begge har vært i arbeid og barna i barnehage fra de var bittesmå og på SFO de første årene på barneskolen. Og mine unger er meget veloppdragne Så det går an å få det til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 ''Det at foreldrene skal jobbe fulltid, ha ungene i barnehage og sfo til sene ettermiddagen, der tror jeg problemet ligger.'' Gjelder sikkert for noen, men ikke for alle. Vi har vært i den situasjonen at begge har vært i arbeid og barna i barnehage fra de var bittesmå og på SFO de første årene på barneskolen. Og mine unger er meget veloppdragne Så det går an å få det til! Det er jo bra! :0) Men føler du at du har gått glipp av noe, mens barna var så små? Den tiden kommer jo ikke igjen, og personlig vil jeg nyte hvert øyeblikk når de er små. :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Det er jo bra! :0) Men føler du at du har gått glipp av noe, mens barna var så små? Den tiden kommer jo ikke igjen, og personlig vil jeg nyte hvert øyeblikk når de er små. :0) Jeg synes ikke det, nei. Og jeg tror ikke barna noen gang har følt at foreldrene deres ikke var opptatte av deres ve og vel. Så det jeg har i dag, er 4 ungdommer/unge voksne som har hatt en fin barndom, er veltilpasset,selvstendige, sosiale og på alle måter flotte mennesker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg synes ikke det, nei. Og jeg tror ikke barna noen gang har følt at foreldrene deres ikke var opptatte av deres ve og vel. Så det jeg har i dag, er 4 ungdommer/unge voksne som har hatt en fin barndom, er veltilpasset,selvstendige, sosiale og på alle måter flotte mennesker De kan du sikkert være stolt av! :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298910-disiplin-i-skolen-2/#findComment-2416930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.