Gjest Kalium Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei! Datteren vår har nettopp hatt 24-timers ph-registrering som påviste en klar refluks i spiserøret. Det var mye i forbindelse med måltider, men også noen lange om natta. Hun har vært mye syk det siste 1 1/2 året pga leddgikt, men har nå en rolig periode med det. Hun ble likevel ikke i bedre form og har vært mye slapp og fort sliten. Jeg har forstått at hun har hatt noen sure oppstøt det siste året, men har regnet med at det er pga prednisolon og ibux som hun brukte for leddgikten. Utifra dette ville legen sjekke for refluks, evt katarr etter medikamentene. Hun prøvde først Losec i 3 uker. Den først uka var hun mye kvalm, men plutselig ble hun sprek! Hun sluttet på Losec og ble gradvis slappere igjen.....Nå tok hun altså ph-målingen og har startet opp med Losec igjen. Legen vår anbefalte også at vi skullle slutte med melkeprodukter fordi dette kan forverre problemet. Jeg har tilbudt soya-produkter som legen anbefalte, men ingen faller i smak. Hun er småspist fra før og av pålegg har hun bare spist ost og avogtil kjøttpålegg. Hun drikker kun vann og biola. Middag er greit. Hun skal ta kalsium tbl, men jeg er likevel bekymret for at hun ikke skal få i seg næringen hun trenger. Hvor viktig er dette med melkeprodukter? Er noe verre enn annet? Vi har også en gutt som er allergisk mot melk, egg, fisk, soya så mye av maten lages fra bunnen uten melk, men det er vel uansett ikke det som er ille? Jeg lurer også på hvordan hun kan ha hatt dette så lenge. Hun gulpet ikke som baby og var blid og fornøyd og har alltid sovet bra. Hun fikk pupp til hun var 18 mnd og grøten ble laget med morsmelkerstattning til hun var 2 år. Da begynte vi med lettmelk i grøten. Hun har aldri villet drikke vanlig melk, men begynte med biola og yoghurt fra 18mnd alder. Jeg har også lest at melkeprodukter ikke alltid er så bra for personer med leddgikt. Vet du noe om det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298973-refluks-p%C3%A5vist-etter-ph-registrering-hos-3-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hos småbarn og større barn er ikke melkeprodukter helt nødvendige, og mange barn vokser opp uten å drikke melk. Det er kalken i melken som gjør den spesielt viktig i barnealderen, men dersom man bruker nødvendig kalktilskudd får kroppen det den trenger av dette mineralet også. De næringsstoffene melken inneholder får man ellers i et vanlig kosthold. På den annen side, melk er et godt næringsmiddel, og jeg synes ikke det er riktig å ta bort melken uten videre. Dersom man har mistanke om at et barn ikke tåler melk vil det være riktig å fjerne melk og melkeprodukter fra kosten en uke eller to, og så introdusere det igjen. Dersom man er i tvil, kan dette gjøres flere ganger, inntil man er sikker på resultatet. Når din datter tåler Biola, ville det ikke undre meg at hun også vil tåle melk. At melkeprodukter ikke er så bra for personer med leddgikt er ingen allminnelig kunnskap. Det kan vel tenkes at noen barn med leddgikt reagerer på melkeproteiner, som andre kan reagerer på andre spepsielle matvarer, men det er ingen generell erfaring at melk er uheldig ved leddgikt. Dersom man har mistanke er fremgangsmåten som den jeg har beskrevet ovenfor, fjerne alle melkeprodukter en periode og så gi det igjen, og vurdere de to periodene mot hverandre. I såfall er det viktig å skrive nøyaktig dagbok, slik at det blir enklere å sammenligne perioder med og uten melk. Selv om det er slik at refluks i barnealderen først og fremst finnes hos spedbarn, hender det at større barn også har eller får dette problemet uten at de har hatt spesielle plager på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/298973-refluks-p%C3%A5vist-etter-ph-registrering-hos-3-%C3%A5ring/#findComment-2417383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.