Gå til innhold

Til deg som er mamma: jobber du deltid?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber på en kvinnearbeidsplass. Vi er mange som har barn. Av alle sammen er jeg den eneste med full jobb. De andre damene jobber enten 80% eller 50%. Det forundrer meg litt.

Selv har jeg ikke råd til å jobbe deltid. Etter at banken har tatt sitt og regningene er betalt, er det ikke mange kronene igjen. Og vi lever slett ikke i overflod.

Jobber du deltid? Vil du fortsette med det selv om barna blir store? Hvorfor jobber du deltid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299017-til-deg-som-er-mamma-jobber-du-deltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

3

• jubalong70

3

• Sofies mamma

3

• grot

2

villbringebær

Hei.

Jeg jobber fullt akkurat nå, men siden jeg blei mamma har jeg jobbet 80% og 90%, men i år altså 100%. Jeg regner med å gå ut i ny mammapermisjon om en stund (innen 1 år ihvertfal...), og etter den skal jeg ikke jobbe mer enn 60% det første året ihvertfal.

Det er fryktelig tungt og slitsomt, både "fysisk" (tidsmessig, ressursmessig etc.) å jobbe fullt synes jeg, når begge vi foreldrene gjør det, og mannen min atpå til jobber turnus og jeg har brorparten av ansvaret hjemme i tillegg til jobb.

Mannen min og jeg er blitt enige om at vi kommer til å senke våre krav i forhold til oppussing, dyre ferier o.l.så lenge ungene er små, så da har vi rett og slett heller litt mindre å rutte med i mnd./året mot at vi har mer overskudd til familien. Og det er jeg som skal jobbe redusert, for sånn ønsker vi å ha det! :)

En veldig god investering synes vi! ;-)

Gjest n for anonym

Jeg jobbet deltid noen år etter siste fødselspermisjon, men nå jobber jeg fulltid (ungene er 8 og 5 år). Pappaen har imidlertid jobbet deltid etter at jeg gikk tilbake til full jobb (jeg jobber med en doktorgrad og ønsker å bli ferdig med den...)

Gjest Tatjana

''Jobber du deltid?''

Ja, jeg jobber deltid. Har gjort det siden jeg fikk barn, mer eller mindre. Noen år jobbet jeg fulltid, da jobbet mannen min deltid.

''Vil du fortsette med det selv om barna blir store?''

Det vet jeg ikke. Har ikke tenkt så langt ennå :-).

''Hvorfor jobber du deltid?''

Det gjør jeg for at ungene skal få en fridag. Her langt ute på bygda går fremdeles barneskoleelevene bare fire dager i uka. Både andreklassingen og barnehagebarnet trenger en dag midt i uka. Jeg syns det er deilig selv også. Den dagen kan de to minste sove lenge, og jeg får hentet inn masse husarbeid. Likevel har jeg da tid til å gå på tur med ungene, spille spill, leke ute. Drive med sånne litt planløse aktiviteter hvor vi bare koser oss. Det er rett og slett en dag å overleve på.

Hadde vi hatt råd til det hadde jeg jobbet deltid. Føler at jeg har så godt som ingen tid igjen sammen med vesla, og null energi til overs etter jobb.

Jeg har riktignok nesten 1 times kjørevei til jobb som jo teller noe med i denne situasjonen.

Jeg kan ikke tenke meg å jobbe deltid. Trenger full lønn for å leve greit, og jeg er ikke videre lysten på en tilværelse som minstepensjonist når jeg blir gammel.

Visst er man sliten av og til, men sånn er det vel for alle? Da må man heller bare senke kravene på andre områder og ta livet litt mer med ro når man kan. Jeg synes jeg har mye tid sammen med sønnen min selv om jeg jobber heltid. Når vi er hjemme er vi sammen, vi gjør ting sammen, prater med hverandre og koser oss. Nå brukes det ikke akkurat enormt med tid på husarbeid her hos oss, så det frigjør nok noen timer;)

Annonse

Jeg har alltid jobbet 100%. I mange år hadde mannen min nesten ingen intekt. Nå har han endelig en godt betalt jobb men jeg fortsetter å jobbe 100%.

I min jobb (lærer) blir det bare til at jeg jobber 100% uten å få betalt for det hvis jeg går ned i stilling.

Jeg jobber 80% Hadde vi hatt råd kunne jeg gjerne gått hjemme på fulltid :) Ungene er 1, 3 og 5 år.

Med en 80% stilling slipper de å ha alt for lange dager i barnehage + med en fridag innimellom får jeg tatt over ærender og andre ting som er greie å få gjort på dagtid :)

Jeg jobber vanligvis i 80 % stilling med fri en hel dag i uka. Enkelte år jobber jeg 100 %, så også i år. Disse årene jobber jeg på dagtid fire dager i uka. Leverer ungene om morgenen ca klokka 08.00 og henter dem ca 15.30 + -. Den dagen jeg har fri på dagtid, drar jeg på jobb når mannen min kommer hjem klokka 16. Er da på jobb til klokka 20.

Gjest stillingsprosent kontra antall timer

Jeg jobber vanligvis i 80 % stilling med fri en hel dag i uka. Enkelte år jobber jeg 100 %, så også i år. Disse årene jobber jeg på dagtid fire dager i uka. Leverer ungene om morgenen ca klokka 08.00 og henter dem ca 15.30 + -. Den dagen jeg har fri på dagtid, drar jeg på jobb når mannen min kommer hjem klokka 16. Er da på jobb til klokka 20.

...åssen blir det 100%? Hvis jeg hadde jobbet 7,5t fire dager og 4 t en dag (=34t/uke) i min stilling hadde jeg hatt 90,6% stilling (vi har 37,5t/uke selv om vi har kveldsjobbing). Vel og merke hvis levering og henting av barn foregikk der jeg jobbet slik at det ikke gikk bort noe tid til dette.

Har jeg misforstått?

Nå som barna er store (minsta er 8 år) jobber eg 100%. Eg jobber i skulen, og har henne hos meg på SFO. Då dei var små, var eg mest heime, og jobba som vikar i perioder.

Eg er glad eg har hatt muligheit til å vere heime med barna.

Hadde åleineomsorg for 5 stk.eit par år, og måtte jobbe fullt. Då følte eg å ha altfor lite tid til barna.

Jeg har jobbet både 107%, 100% og ned til 50% i forskjellige faser. (37,5timers uke med kveldsvakter, i mange år hadde jeg også to kveldsvakter i uka pluss jobb hver fjerde helg innbakt i denne arbeidstiden). Jeg har i ti år hatt en times reisevei hver vei til jobben, og er rett og slett fed up av å jobbe heltid.

Nå har jeg skiftet jobb og jobber 50% igjen, men ønsker å jobbe 60% eller mer etterhvert, men 100% blir ikke aktuelt på mange år. Når jeg jobbet 100% med to kveldsvakter i uka og en time reise hver vei var det jammen ikke mye å se til familien. Så nå som sønnen min er blitt skolegutt var det helt uaktuelt å fortsette på den måten, så jeg sa opp jobben og fant noe nærmere hjemmet. Mannen i huset har alltid tjent mindre og jobbet mindre enn meg, men vi klarer oss på det vi tjener nå likevel. Når vi er i den situasjonen at vi ikke har økonomiske problemer selv om vi ikke tjener all verden ønsker vi å prioritere tid hjemme istedet for å jobbe oss i hjel. Det hadde selvfølgelig vært annerledes hvis jeg i disse ti årene hadde hatt veldig kort vei til jobb og ikke jobbet kveldsvakter og hver fjerde helg i tillegg. Har vel rett og slett gått lei av å bruke så mye tid på jobben. Ikke har jeg tjent rævva full av penger på det heller. Det er ingen som takker deg for at du har jobbet så mye når du blir (forhåpentligvis) gammel og grå :-)

Annonse

...åssen blir det 100%? Hvis jeg hadde jobbet 7,5t fire dager og 4 t en dag (=34t/uke) i min stilling hadde jeg hatt 90,6% stilling (vi har 37,5t/uke selv om vi har kveldsjobbing). Vel og merke hvis levering og henting av barn foregikk der jeg jobbet slik at det ikke gikk bort noe tid til dette.

Har jeg misforstått?

Heh, jeg satt akkurat og regnet sammen tid på jobb pluss reisevei, helg og kvelder og regnet om til stillingsprosent i forhold til tid brukt på jobben. De årene jeg har jobbet 100 % stiling har jeg brukt tid tilsvarende en 140 % stilling på jobb inkl reisevei. Hvorav tid tilsvarende en 40% stilling har vært ulønnet....

Da syns jeg at jeg har fortjent å jobbe litt mindre nå ;-)

Moralen er: du skal ha mange fordeler og svært god lønn for å kompensere for lang reisevei :-)

Jeg studerte da ungene var helt små, og var da hjemme store deler av tiden. Gikk bare på forelesninger og leste når det passet seg sånn (dvs skjelden ;-)). Begynte å jobbe da ungene var 2 og 4 år og da var det 100% fra første dag. Nå bor jeg ikke sammen med faren lenger og er eneste voksen i huset. Har ingen sjans i havet på å greie med med mindre enn 100% med den lønnen jeg har nå, men skulle gjerne hatt mulighet til å jobbe 80% hvis det ikke hadde stått på penger. Med mindre enn 80% tror jeg at jeg fort hadde begynt å kjede meg.

Akkurat nå jobber jeg 100 %. Mest fordi det kommer en liten om noen måneder og fordi det var det jeg fikk tilbud om på jobben(før de visste om graviditeten). jeg jobber turnus og er borte 4 døgn i strekk,men har til gjengjeld en uke fri mellom hver økt.. Er da avhengig av å ha en flink pappa med fleksibel arbeidstid til å ta seg av alt i hjemmet. Før det jobbet jeg 75 % og jeg har også jobbet 50% og mindre,ja vært helt hjemmeværende noen år også.

Om jeg skulle velge deltid igjen senere er det for å få bedre tid til barna og meg selv. Det innebærer prioriteringer og at vi nødvendigvis ikke kan få alt vi har lyst på,men penger er ikke alt. Det viktigste er å få betalt alle "normale" rekninger så får vi eventuellt stå over utskeielser for en periode. Går så finte atte;-)

Nei - jobber full tid. Men syns det går ganske greit. Vi har så og si alltid jobbet fullt begge to (bortsett fra en periode da ungene var helt små - da hadde vi tidskonto/jobbet deltid en liten stund). Vi har søkt jobber nærmere bosted og har nå veldig kort reisevei begge to. Det som betyr noe er vel ikke stilling % men hvor mange timer man er borte tenker jeg...

Har en jobb hvor det i perioder kan være ekstra travelt og da må jeg jobbe overtid. Det er jo ikke så kjekt - men så prøver jeg å avspasere en del også da.

Mange av de jeg kjenner jobber deltid - da brukes mye av tiden til å gjøre husarbeid mens ungene er på skole. Klart - da slipper man jo å gjøre det mens ungene er hjemme - og det høres jo herlig ut...

Jeg jobbet stort sett 80% mellom første- an andremann, for å ha muligheten til å få hverdagen til p gp opp. Vi har lang resievei begge to.

Etter andremann har jeg jobbet 50%, dog ikke selvvalgt, men fordi kroppen ikke fungerer som den skal.

Jeg jobber 100% og har gjort det hele tiden. Barna er 7 og 9. Jeg synes det stort sett går greit å jobbe fullt, mannen min og jeg deler på levering og henting slik at barna aldri har vært i barnehage SFO til stengetid.

Det er egentlig det siste året jeg har tenkt at det kunne vært deilig med litt redusert arbeidstid. Nå som barna blir større og er med på flere aktiviteter synes jeg hverdagen blir mer slitsom og jeg synes det er viktig å ha tid til å følge opp frititdsaktiviteter og lekser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...