Gå til innhold

Til deg som er mamma: jobber du deltid?

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Jeg har alltid jobbet 100 %, og kunne ikke tenkt meg å jobbe mindre. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å bli minstepensjonist, eller enda verre - få et ugreit økonomisk liv om jeg skulle bli ufør eller førtidspensjonert.

Hverdagen går rundt, har heldigvis valgt riktig far til mine barn, så noen store diskusjoner om husarbeid har vi ikke. Det som må gjøre, må gjøres av begge.

Ungene er i småskolen og i barnehagen.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

3

• jubalong70

3

• Sofies mamma

3

• grot

2

Gjest Elextra

Har to barn, og har jobbet fulltid hele tiden, bortsett fra i permisjonstiden, selvsagt.

Egentlig jobber vi nok noe mer enn fullt begge to, men samarbeider godt og deler på ansvaret hjemme.

Ideelt sett skulle vi kanskje ha jobbet 60-80% begge to, men det fungerer greit som det gjør også, selv om det bestandig er vel travelt. Vi kunne nok ha råd til å jobbe noe mindre, men hverken mannen min eller jeg har jobb hvor det enkelt lar seg gjøre.

Gjest Elextra

Nei - jobber full tid. Men syns det går ganske greit. Vi har så og si alltid jobbet fullt begge to (bortsett fra en periode da ungene var helt små - da hadde vi tidskonto/jobbet deltid en liten stund). Vi har søkt jobber nærmere bosted og har nå veldig kort reisevei begge to. Det som betyr noe er vel ikke stilling % men hvor mange timer man er borte tenker jeg...

Har en jobb hvor det i perioder kan være ekstra travelt og da må jeg jobbe overtid. Det er jo ikke så kjekt - men så prøver jeg å avspasere en del også da.

Mange av de jeg kjenner jobber deltid - da brukes mye av tiden til å gjøre husarbeid mens ungene er på skole. Klart - da slipper man jo å gjøre det mens ungene er hjemme - og det høres jo herlig ut...

Men jobber man fullt kan man jo ta seg råd til vaskehjelp :-).

Ja jeg jobber deltid, 60%, fordi jeg føler at det gir både meg og resten av familien en langt bedre hverdag. Jeg har en mann som tjener såpass at vi har råd til dette og vi bor ikke på et sted der man må ut med flere millioner for et hus:-)

Det må også sies at mannen min pendler store deler av året og jeg er da i praksis alenemamma fra mandag til torsdagskveld i snitt 4 av 5 uker.

Jeg har en jobb jeg elsker (er lærer) men er også typen som koser meg hjemme med ungene. De er tre og seks og går tre dager i barnehage.

Føler ikke at jeg ville hatt så bra livskvalitet med full jobb og ser ikke for meg at jeg skal til bake i full jobb med det første. Om mannen min fikk en annen type jobb der han kunne velge å jobbe deltid så kunne jeg gjerne vært den som jobbet fullt.

Gjest Elextra

Ja jeg jobber deltid, 60%, fordi jeg føler at det gir både meg og resten av familien en langt bedre hverdag. Jeg har en mann som tjener såpass at vi har råd til dette og vi bor ikke på et sted der man må ut med flere millioner for et hus:-)

Det må også sies at mannen min pendler store deler av året og jeg er da i praksis alenemamma fra mandag til torsdagskveld i snitt 4 av 5 uker.

Jeg har en jobb jeg elsker (er lærer) men er også typen som koser meg hjemme med ungene. De er tre og seks og går tre dager i barnehage.

Føler ikke at jeg ville hatt så bra livskvalitet med full jobb og ser ikke for meg at jeg skal til bake i full jobb med det første. Om mannen min fikk en annen type jobb der han kunne velge å jobbe deltid så kunne jeg gjerne vært den som jobbet fullt.

Skjønner det kanskje ikke er avgjørende, men blir du ikke litt bekymret for pensjonsrettighetene dine om du jobber deltid i mange år?

Skjønner det kanskje ikke er avgjørende, men blir du ikke litt bekymret for pensjonsrettighetene dine om du jobber deltid i mange år?

Nei ikke i det hele tatt. Vi sparer pensjon til meg. Uansett så er det langt viktigere for meg med et bra liv her og nå enn å trygge alderdommen rent økonomisk sett. Og lever vi fornuftig så klarer vi begge deler:-)

Annonse

villbringebær

Heh, det er faktisk et veldig godt argument ;-) Og jeg vurderer å hyre vaskehjelp én gang i mnd.f.o.m.høsten når vi har flyttet på gård. Da får vi nemlig gårdsdrift ved siden av 2 100%-stillinger + foreldrerollen!

Ja, jeg jobber på sett og vis deltid.

Jeg jobber nå 80 % ...... men barnevernet betaler meg den 20 % jeg har permisjon fra jobben, fordi vi har et fosterbarn som krever litt mer enn "vanlig".

Sett i forhold til lønn har jeg 100 % lønn - er på jobb i bedriften 80 % - og på jobb i hjemmet omtrent 200 % *he, he*

Kommer til å ha denne avtalen med barnevernet ut 2009. Etter dette kommer jeg nok til å gå tilbake til 100 % jobb ..... tror jeg.

Jeg jobbet fullt ett år etter jeg fikk barn - da eldstemann var 1-2 år, og jeg var gravid med nummer to. I tillegg jobbet jeg fullt noen måneder før jeg fikk nr tre.

Ellers har jeg jobbet 60-70%. 70% har jeg hatt de siste 2,5 årene, og trives med det. i Forhold til hjemmebanen, kunne jeg gjerne ha jobbet 50 eller 60%, men i forhold til jobben (og forsåvidt lønna) kan jeg ikke jobbe mindre - burde vel egentlig heller jobbe 80%.

Slik jeg har det nå, jobber jeg fast mandag, torsdag og onsdag. Annnenhver torsdag jobber jeg pluss enkelte torsdager ellers også. Fredag har jeg alltid fri, sammen med minstejenta på snart fire. Det at jeg har den torsdagen annenhver uke som jeg kan velge mellom jobb og ikke jobb, gir meg frihet til å ta litt kortere dager innimellom.

Det er klart det med pensjonspoeng er et viktig poeng (ha-ha), men jeg ønsker HELT klart å være noe hjemme for de tre barna vårde. De liker veldig godt den torsdagen jeg er hjemme + fredagen, at det er noen i huset når de kommer fra skolen.

Annonse

''Du skrev her en gang om videre utdannelse. Blir det noe av det?

''

Jobber med saken... ;)

SÅ spennende da!!!! Husker jo ikke hva det var du tenkte på, men det er jo veldig bra å gjøre det hvis du virkelig er innstilt på det :-)

Tenker ofte på at jeg skulle ha lært mye mer, og mer av andre ting - bl.a. fransk (kan en god del, men har ingen formalkompetanse på det) - men det blir ikke til at jeg blir student...

SÅ spennende da!!!! Husker jo ikke hva det var du tenkte på, men det er jo veldig bra å gjøre det hvis du virkelig er innstilt på det :-)

Tenker ofte på at jeg skulle ha lært mye mer, og mer av andre ting - bl.a. fransk (kan en god del, men har ingen formalkompetanse på det) - men det blir ikke til at jeg blir student...

La akkurat inn innlegg til deg på meldinger. ;)

Jeg jobber 70%, og har gjort det siden jeg begynte å jobbe igjen etter fødselen. Arbeidsplassen min er ikke kvinnedominert, og majoriteten jobber 100%

Jeg kommer til å fortsette med deltid så lenge jeg har mulighet til det.

Fordi det gir mer tid og overskudd til å følge opp skolearbeid og fritidsaktiviteter, og vi får begge noen flere pusterom enn vi ellers ville fått.

...åssen blir det 100%? Hvis jeg hadde jobbet 7,5t fire dager og 4 t en dag (=34t/uke) i min stilling hadde jeg hatt 90,6% stilling (vi har 37,5t/uke selv om vi har kveldsjobbing). Vel og merke hvis levering og henting av barn foregikk der jeg jobbet slik at det ikke gikk bort noe tid til dette.

Har jeg misforstått?

Det er en undervisningsstilling jeg har på kveldstid, så planlegging må regnes med. Glemte å si det :)

Jeg pleier å planlegge etter ungenes leggetid, så denne tiden går ikke utover dem;)

Ja - og det har vi også hatt flere ganger :) Men så flyttet hun siste og vi har ikke fått tak i ny enda... Foreløbig går det greit så vi får se... (Eller greit og greit - må vel innrømme at huset ikke er så strøkent som det var da vi hadde vaskehjelp...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...