Gå til innhold

La barna være alene 4 dager?

Anbefalte innlegg

Gjest tør jeg la dem være alene?

Jeg har flere barn, den eldste er 18, den klokeste 17 og den hyperaktive er 13. Attpåklatten er 10. Nå har jeg fått mulighet til å reise til et jobbseminar i utlandet, en tur på ca. 4 døgn, alle utgifter er dekket, det er bare å dra og nyte og lære!

Men -

Barnas far bor langt borte og kan ikke komme hjem for å passe barna sine. Jeg har ingen jeg føler står meg nært nok til at jeg kan be dem være barnevakter for oss. Kanskje, kanskje kan jeg be om at minstemann kan få være hos en venn disse dagene, men det blir i så fall en tjeneste jeg aldri vil ha mulighet til å gjengjelde...

Hva hadde du gjort? Tatt sjansen på at de to på 18 og 17 klarer brasene, og at de to minste også klarer seg disse 4 dagene? Men hva hvis noe skjer?

Dette er en "once in a lifetime"- sjanse jeg har fått, og jeg har lyst. Men samtidig ser jeg for meg at noe skjer, og at det ikke er noen som kan hjelpe barna... Jeg kommer til å være ca. 10 timers reisevei unna dem, minst.

Hva hadde dere andre gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299055-la-barna-v%C3%A6re-alene-4-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal dra. Du har såpass voksne barn at jeg tror nok de vil klare seg fint 4 dager alene. Du kunnne jo kanskje sagt ifra til naboen at du reiser bort og at barna skal være alene hjemme, bare sånn at de er klar over det, og kanskje gitt barna dine tlf nr dit dersom en krise skulle oppstå.

God tur :-)

Gjest Elextra

Jeg synes det har mye å si om de er vant med å være alene. Er de vant med det, og de store er forsholdsvis ansvarsfulle og forholder seg til klare regler, burde det gå greit. Men jeg ville kanskje alliert meg med noen som kunne rykke ut i tilfelle "krise"?

Hvis de ikke har vært alene en dag og to før, ville jeg neppe reist fra dem fire dager i strekk, og da vært så langt unna som du sier.

Annonse

Aliza1365380759

Det kommer veldig an på de to eldstes omsorgsevne for sine to yngre søsken, og hvorvidt 10-åringen og 13-åringen er villige til å høre etter når de to eldste "bestemmer". Og er de vant til å klare seg selv? Da jeg var 14 år var jeg alene hjemme sammen med min bror på 18 år enkelte helger, men han ga jo en god F i hva jeg drev tida med, selv om han hadde det overordnede ansvaret. Ikke det at jeg ikke klarte meg fint altså, men det er mange faktorer som spiller inn her!

Annonse

Ja, men ikke med ansvar for to på 10 og 13, hvorav 13. åringen er hyperaktiv.

Hilsen

Jeg fylte 19 måneden etter jeg fikk min eldste datter.

Hun er 15 og passer to barn på 1 og 4 år ei gang i blant. Også om nettene.

Samtidig... Skulle jeg reist bort ei helg, ville jeg mest sannsynlig hatt lettest for å reise fra hun på 13 alene. Mat i frys og kjøleskap og hun hadde vært fornøyd med å få styre selv, spille på data og play station. Ikke det beste innholdet for ei helg, men heller ingen "skumle" saker som lokker.

Om jeg stoler på hun på 15 når hun sitter barnevakt, er det flere fristlser for henne når det gjelder ei helg alene. :-)

Men, egentlig tror jeg ikke alder har så me å si i denne sammenhengen. Det kommer mer an på hvor voksne ungene er i oppførsel, og hvor vant de er med å ta vare på hverandre og hvor mye ansvar de har hatt fra før. Hører 13 åringen på de to eldre. Vil de to eldste ta ansvar og ikke tenke at dette er en mulighet til å ha fest med venner.

Du kjenner dem best, men jeg får for meg at du bør finne et sted den hyperaktive kan være mens du er borte. Den på 18+den klokeste på 17 klarer nok å ta se etter attpåklatten.

Ja hva om noe skjer, jo da har nødtelefoner og selvfølgelig ditt tlf nr dersom det blir krise. De kan også rådføre seg med sin far. Noen naboer har du sikkert også, og venner? Jeg er sikker på at de største barna vil vokse på å ha ansvar både med og uten attpåklatten :)

Det hadde vært gøy om du fikk det til. Jeg tenker du er spent!

Jeg har selv en fornuftig datter på 17 1/2. Forutsatt at dine to eldste er omtrent som henne, hadde jeg tatt sjansen på å la disse to være alene sammen med den yngste.

Men h*n hyperaktive på 13 gjør meg urolig for helheten. Det er et stort ansvar å ta for de to eldste, og jeg vet heller ikke i hvilken grad du risikerer at h*n på 13 "benytter anledningen" når du er borte.

Uansett hadde jeg aldri reist fra noen på den måten uten å si fra til en nabo som skulle være hjemme, bare slik at barna hadde en voksen kontaktperson hvis de trengte støtte til noe.

Kanskje du har mulighet til å ha en back-up plan. Dvs. at du kan aliere deg med en nabo eller foreldrene til en venn av et av barna. Eller besteforeldre. Dvs. at dersom det virkelig skjer noe alvorlig, så ha de mulighet til å kontakte dette mennesket. (Alvorlig sykdom, ulykke e.l.)

Dersom jeg hadde hatt den back-upen hadde jeg i hvertfall reist. Men jeg synes egentlig at de burde klare dette helt strålende selv uten back-up plan.

Jeg vet om en som reiste fra alle ungene (han har 11!!!!) en helg. Eldstemann var da ca. 18. Foreldrene i denne familien er svært ansvarsbevisste, så det er ikke noe problem. Men de hadde garantert en back-up løsning også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...