Gå til innhold

4 eller 5-dagers uke for 1. klassingene?

Anbefalte innlegg

Her skal det være storforeldremøte ang. innføring av 5 ekstra timer i barneskolen. Valgene vi har fått, er følgende:

1) 4 dager: to korte (slutt 13.15), to lange (slutt 14.10)Deretter evt. SFO. Fridag på onsdag.

2) 5 korte dager (slutt 13.15) Deretter SFO.

Hva ville dere gått for? Jeg ser fordeler og ulemper ved begge forslaga, og er derfor veldig i tvil. Snuppa mi, som nå går i barnehagen, har full uke, - og er kjempesliten fredag ettermiddag. Hun trenger hele helga for å komme seg igjen.

I praksis vil alternativ 1) bety at hun blir på skolen (SFO er på 1.klasserommet) fra ca. 7.45 - 16 hver dag....

DET blir slitsomt, det! Og jeg tror IKKE at hun vil lære noe særlig mer ved en slik løsning, enn om hun får fri 1 dag i uka.

Alt.2) vil bety en hel fridag, sammen med meg, hjemme. De 4 andre dagene vil nok bli slitsomme, de også, men da har hun en "gulrot" for å holde ut, liksom.

Tror jeg...

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299068-4-eller-5-dagers-uke-for-1-klassingene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville absolutt hatt en hel fridag i uka!

Før hadde vi det på ungenes skole, men så ble det endringer. Syvåringen er nå på skolen til klokka 11 onsdagene. For hennes (og vår) del, ville det vært mye bedre å ha en hel dag hjemme. Hun er en slik type som godt kunne hatt flere skoletimer i løpet av en skoledag siden hun er god på å konsentrere seg. Jeg skjønner allikevel at for enkelte barn blir det tøft å få flere skoletimer i løpet av en dag... Du kjenner best datteren din og får ta valget i forhold til dette.

Jenta (2. klasse) vår har en timplan nå som ligner på ditt alternativ en. Selv om jeg i utgangspunkt var sterkt imot en fridag, setter vi veldig pris på den. Nå Hun har godt av en hviledag midt i uka. Ulempen for oss er at jeg jobber hver dag, så hin må være en hel dag på SFO.

Hvis du kan være hjemme med henne på fridagen, hadde jeg absolutt valgt den løsningen.

Det ser ut som forslag 2 gir flere timer pr uke enn forslag 1, men da er kanskje tanken å legge inn lengre økt med fysisk aktivitet e.l.?

På vår skole gikk vi fra 4 til 5 dagers uke for noen år side. Det var en del motstand da, men jeg tror de fleste er fornøyd med dagens ordning. Jeg er ihvertfall fornøyd på barnas vegne. Dagene blir mindre slitsomme når det er færre timer hver dag. Det er også en dag mer å gjøre lekser på nå enn før (hos oss-det var fredag som var fridag). Vår SFO fungerer bedre som etter-skole-tilbud enn som heldagstilbud (mest pga dårlig plass).

For meg som voksen var 4-dagers uka på mange måter mer bekvem enn 5-dagers, men det er av underordnet betydning.

Da Poden her gikk i første mener jeg at han hadde 4 dager skole fra 8:15-12 og en turdag, men de var på skolen på turdagen også da.

Snuppa som er to år yngre hadde 5 skoledager fra 8:15-12 tror jeg, og så SFO etterpå for begge to da. Synes begge deler fungerte fint jeg.

Vanskelig.

Jeg vil tro flertallet av foreldrene ikke har mulighet til å være hjemme 1 dag i uka? I så fall ville jeg nok gått for 5 skoledager.

Her vi bor er det 5 skoledager. For 1-3. klasse er det 2 dager der de slutter kl. 11, 2 dager de slutter kl. 14 og 1 dag de slutter kl. 13. Dette fungerer kjempegreit - for oss.

Annonse

Hvis du har andledning til å være hjemme med henne en dag i uka hvis det blir 4-dagers uke, har du vel også muligheten til å hente henne 13:15 en dag i uka hvis det blir 5-dagers uke?

Vi jobber fulle dager hver dag, så jeg hadde foretrukket 5-dagers uke. En hel dag på SFO blir litt kjedelig for barnet. Men så blir ikke mine barn spesielt slitne etter skole og barnehage, heller...

Hei,

Har aldri hørt om et sånt forslag. Vi kunne ikke velge da eldstemann begynte på skolen. Nå begynner nestemann på skolen høsten 2009, så det blir spennende å høre om han får muligheten. Her er de på skolefra kl 0830 - 1315 hver dag, SFO etterpå. Bortsett fra onsdager i 1 klasse da begynte de 0910 - 1330. Nå i 3 klasse har er de ferdige annen hver fredag kl 1230 eller 1330.

Jeg hadde valgt skole hver dag.

Lykke til med valget.

Hilsen

Gjest Elextra

Vil anta flest familier ønsker femdagers uke, det er jo ikke så mange som har anledning til å være hjemme med barnet en dag i uken?

Tror uansett jeg ville satset på fem kortere dager - det er begrenset hvor lenge barna kan konsentrere seg hver dag. Husk at SFO ikke er skole - da kan de leke med vennene sine og gjøre mer som de vil. Å være på skolen fra 8.15 til 16 er jo helt vanlig i dag og ikke nødvendigvis veldig slitsomt.

Skjønner ikke helt at brøken din går opp - at den ekstra timen to ganger i uken skulle tilsvare en ekstra skoledag.

Hos oss har førsteklass følgende skoledager:

Mandag 8.30-13.30

Tirsdag 8.30-13.30

Onsdag 8.30-12.30

Torsdag 8.30-13.30

Fredag 8.30-12.30

For mine to (som nå g¨år i 1. og i 3.) har dette fungert veldig fint. Jeg synes det er OK med kontinuitet i uka, at de går på skole hver dag - men det kan sikkert være greit med fridag også-----

Annonse

Gjest Elextra

Da Poden her gikk i første mener jeg at han hadde 4 dager skole fra 8:15-12 og en turdag, men de var på skolen på turdagen også da.

Snuppa som er to år yngre hadde 5 skoledager fra 8:15-12 tror jeg, og så SFO etterpå for begge to da. Synes begge deler fungerte fint jeg.

''Da Poden her gikk i første mener jeg at han hadde 4 dager skole fra 8:15-12 og en turdag, men de var på skolen på turdagen også da.''

Slik har vi det også, men vi regner jo turdagen som skoledag. Tror dessuten de har en times tid i klasserommet før de begir seg ut på tur - og de har gjerne noe som ligner faglig opplegg ute også.

Ja dette er det store spørsmålet hos oss om dagen også. Her i kommunen har småskolebarna alltid gått fire dager. Med timene som skal legges på nå så er det spørsmål om man skal over til fem-dagers uke eller fire lengre dager.

De aller fleste lærerene på vår skole ønsker firedagers uke, det samme gjør flertallet av foreldrene. Rett og slett fordi vi ser at barna trenger en dag å hente seg inn på, de har godt av det. Noen få er på heldags sfo. Og jeg er vel av den kategoriske sorten som ikke mener at fordi alle ikke får til en fridag med ungene sine i uka, så skal ingen få det. Det er helt klart at noen ikke kan få det til, men flertallet kan absolutt det om de ønsker det og prioriterer det, mener nå jeg. Og nå får jeg sikkert mye pepper for det...

Rektor ser annerledes på saken fordi det er vanskelig å få kabalen til å gå opp blant lærerene når så mange barn skal ha fri en dag. Vi kommer vel derfor til å gå for en mellomløsning der 1. og 2.kl fortsatt skal ha en fridag mens 3. og 4. får full uke.

Jeg synest ikke kortere dager gjør saken særlig bedre når vi vet at alternativet for de aller fleste blir å være på sfo resten av dagen. Og vi vet alle at sfo er så mangt. Fra å være veldig bra tilbud til å være ren oppbevaring. Og når alle dagene skal slutte tidlig så blir det mye sfo...

Er veldig glad for at storebror som starter til høsten slipper unna med fire dager. Når lillebror starter opp så er det nok gjerne fem dager for alle. I alle fall om denne regjeringen blir sittende...

sier en ikke helt blid grot som _ikke_ skal stemme sosialistisk ved neste valg:-)

Gjest ViViola

Her går 1. klassingene på skolen fra 8.30-13.45 hver dag, og det fungerer helt supert. De har da tid til en skikkelig utepause hver dag, og selv om pensum er stort virker det ikke som om de blir utslitt av denne modellen.

Jeg hadde ikke valgt 4-dagers uke om jeg hadde hatt valget. Har venner med barn på skole med 4-dagers uke, og de sier alle at dette avbrekket midt i uka er noe herk. De fleste må allikevel på SFO, og det er ikke direkte lykke for absolutt alle.

Gjest annlovinda

Hos oss går 1. klassingen på skole hver dag.

Han begynner 0830 fire dager i uka, og 915 en dag i uka. Han slutter 1230 noen dager og 1315 de andre.

De har turdag en dag i uka, men det er allikvel skoledag. De møtes i klasserommet først, men så er de ikke der lenge før de legger ut på tur. Og er ute omtrent hele skoledagen.

Jeg hadde absolutt valgt 5 dagers uke, ettersom jeg jobber hver dag. Synes det er bedre med en kort skoledag før resten av tiden på SFO enn at han skulle vært en hel dag i uka på SFO, selv om vår sfo er veldig bra.

Vil anta flest familier ønsker femdagers uke, det er jo ikke så mange som har anledning til å være hjemme med barnet en dag i uken?

Tror uansett jeg ville satset på fem kortere dager - det er begrenset hvor lenge barna kan konsentrere seg hver dag. Husk at SFO ikke er skole - da kan de leke med vennene sine og gjøre mer som de vil. Å være på skolen fra 8.15 til 16 er jo helt vanlig i dag og ikke nødvendigvis veldig slitsomt.

Skjønner ikke helt at brøken din går opp - at den ekstra timen to ganger i uken skulle tilsvare en ekstra skoledag.

De fleste familier går faktisk for 4-dagers uke. Heldigvis!:-)

Gjest Elextra

Ja dette er det store spørsmålet hos oss om dagen også. Her i kommunen har småskolebarna alltid gått fire dager. Med timene som skal legges på nå så er det spørsmål om man skal over til fem-dagers uke eller fire lengre dager.

De aller fleste lærerene på vår skole ønsker firedagers uke, det samme gjør flertallet av foreldrene. Rett og slett fordi vi ser at barna trenger en dag å hente seg inn på, de har godt av det. Noen få er på heldags sfo. Og jeg er vel av den kategoriske sorten som ikke mener at fordi alle ikke får til en fridag med ungene sine i uka, så skal ingen få det. Det er helt klart at noen ikke kan få det til, men flertallet kan absolutt det om de ønsker det og prioriterer det, mener nå jeg. Og nå får jeg sikkert mye pepper for det...

Rektor ser annerledes på saken fordi det er vanskelig å få kabalen til å gå opp blant lærerene når så mange barn skal ha fri en dag. Vi kommer vel derfor til å gå for en mellomløsning der 1. og 2.kl fortsatt skal ha en fridag mens 3. og 4. får full uke.

Jeg synest ikke kortere dager gjør saken særlig bedre når vi vet at alternativet for de aller fleste blir å være på sfo resten av dagen. Og vi vet alle at sfo er så mangt. Fra å være veldig bra tilbud til å være ren oppbevaring. Og når alle dagene skal slutte tidlig så blir det mye sfo...

Er veldig glad for at storebror som starter til høsten slipper unna med fire dager. Når lillebror starter opp så er det nok gjerne fem dager for alle. I alle fall om denne regjeringen blir sittende...

sier en ikke helt blid grot som _ikke_ skal stemme sosialistisk ved neste valg:-)

''Det er helt klart at noen ikke kan få det til, men flertallet kan absolutt det om de ønsker det og prioriterer det, mener nå jeg. Og nå får jeg sikkert mye pepper for det...''

Ja, akkurat det der er jeg veldig lei av å høre. Ikke alle har jobber der de kan velge stillingsbrøk selv, og mange har heller ikke råd til å jobbe deltid.

Hvis du har andledning til å være hjemme med henne en dag i uka hvis det blir 4-dagers uke, har du vel også muligheten til å hente henne 13:15 en dag i uka hvis det blir 5-dagers uke?

Vi jobber fulle dager hver dag, så jeg hadde foretrukket 5-dagers uke. En hel dag på SFO blir litt kjedelig for barnet. Men så blir ikke mine barn spesielt slitne etter skole og barnehage, heller...

Nei, det er ikke mulig for meg å slutte tidligere enn 16. Enten har jeg fri en hel dag, eller så må jeg være på jobb til 16.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...