Gå til innhold

4 eller 5-dagers uke for 1. klassingene?

Anbefalte innlegg

Ville valgt femdagersløsningen, jeg. Kortere skoledager. SFO er ikke det samme som skole - og dersom du har mulighet til å hente henne tidligere noen av dagene, er det supert.

SFO er like anstrengende som skole. Eldstemann er mer sliten etter en dag der (på SFO) enn om han er på skolen.Jeg har ikke mulighet for å avslutte før 16 de dagene jeg er på jobb.

Enten blir det 5 lange dager (skole+SFO), eller 4 lange med en fridag... Det frister mest, det siste forslaget, altså:-)

Fortsetter under...

Vanskelig.

Jeg vil tro flertallet av foreldrene ikke har mulighet til å være hjemme 1 dag i uka? I så fall ville jeg nok gått for 5 skoledager.

Her vi bor er det 5 skoledager. For 1-3. klasse er det 2 dager der de slutter kl. 11, 2 dager de slutter kl. 14 og 1 dag de slutter kl. 13. Dette fungerer kjempegreit - for oss.

Dette høres _helt_ forferdelig ut! Glad dette ikke er noe alternativ her, iallefall!:-( Hadde ikke hatt sjanse i havet til å klart det.

Gjest også en mamma

Denne problemstillingen er aktuell hos oss også.

Jeg vet at mange fra skole-hold mener at fem kortere dager er bedre av hensyn til undervisnings-utbyttet, fordi de yngste elevene blir slitne av lange dager.

Men de fleste foreldrene ønsker fortsatt 4-dagers uke. Det er riktignok ikke alle som har mulighet for å være hjemme denne dagen, men de fleste har av og til ærender og ting og tang som skal gjøres, og da tror jeg de fleste syns det er greit å vite at onsdagen er skolefri. Så kan man ordne ting og tang da, og slippe å stresse med å løse alt på ettermiddagene. De fleste kan jo avspasere en gang i blant, og da kan man velge onsdag like så godt som en annen dag.

Min førsteklassing går 4-dagers uke. Mandag, tirsdag og torsdag går de fra 08:30 til 14:00, fredager annenhver uke til 12:10 og annenhver til 14:00. Dette fungerer godt - og jeg må jo si at ja, dagene er lange, og nettopp derfor er det så godt med den fridagen midt i uka.

Også de barna som har SFO hele onsdag har spesielt opplegg denne dagen, gjerne turer og sånt. Og så er det ganske mange besteforeldre som har fri en dag i ny og ne. Fri på onsdager gir fleksibilitet.

Dette høres _helt_ forferdelig ut! Glad dette ikke er noe alternativ her, iallefall!:-( Hadde ikke hatt sjanse i havet til å klart det.

Fungerer helt flott her. De er jo på SFO når skolen er slutt. Der leker de både ute og inne, spiser mat og storkoser seg.

Jentene mine har halv plass på SFO, og det er akkurat passe for oss nå.

SFO er like anstrengende som skole. Eldstemann er mer sliten etter en dag der (på SFO) enn om han er på skolen.Jeg har ikke mulighet for å avslutte før 16 de dagene jeg er på jobb.

Enten blir det 5 lange dager (skole+SFO), eller 4 lange med en fridag... Det frister mest, det siste forslaget, altså:-)

Jeg skjønner godt hvordan du tenker og er helt enig med deg:-) SFO kan nok være _minst_ like slitsomt som skolen. Det kommer helt an på opplegget de har. Mange barn blir slitne av oppbevaring med forholdsvis frie tøyler, fordi dette medfører mye bråk og uro. Slik er det jo ikke på alle sfo-ordninger, heldigvis, men har sett en del skrekkeksempel ja. Og for de som synest sfo er toppers (det er en god del av dem også:-), så er jo da muligheten der til å søke en heldags sfo, mens de som vil være hjemme kan velge det.

Jeg er for valgfrihet ja:-)

Har du råd til å gå hjemme med henne er vel det supert. Ikke alle idag som har råd til det. Ellers ville jeg gått for 5 dager i uka. SFO - Ikke mye læring, men idag har jo SFO erstattet lek i gata. Alle barna i gata er i barnehagen eller på SFO...

Annonse

4-dagers uke om du har mulighet for det.

Jeg har mulighet for det. Men så var det det pedagogiske, da... Like mye stoff som skal inn i en 4-dagers uke, som i ei 5-dagers uke... Det vil i praksis si mindre tid til andre aktiviteter i ei 4-dagers uke, altså kan barna faktisk bli ena mer slitne enn på ei 5 dagers uke... Huff, dette er svinaktig vanskelig!

Gjest Tatjana

Jeg har mulighet for det. Men så var det det pedagogiske, da... Like mye stoff som skal inn i en 4-dagers uke, som i ei 5-dagers uke... Det vil i praksis si mindre tid til andre aktiviteter i ei 4-dagers uke, altså kan barna faktisk bli ena mer slitne enn på ei 5 dagers uke... Huff, dette er svinaktig vanskelig!

Min eldste gikk 3 dager i uka da h*n gikk i 1. klasse. Det var helt supert. Annenhver dag på skolen, annenhver dag fri. Mitt barn nr to gikk fire dager i uka da h*n gikk i 1. klasse, og jeg så at h*n var mye mer sliten enn den eldste var. Lekser mandag ettermiddag var et mareritt for eksempel.

Jeg håper og ber om at de klarer å beholde 4 dagers uke til nr tre er ferdig med første klasse. For jeg har sett tydelig på mine at den fridagen er utrolig god å ha til å hente seg inn igjen.

Min eldste gikk 3 dager i uka da h*n gikk i 1. klasse. Det var helt supert. Annenhver dag på skolen, annenhver dag fri. Mitt barn nr to gikk fire dager i uka da h*n gikk i 1. klasse, og jeg så at h*n var mye mer sliten enn den eldste var. Lekser mandag ettermiddag var et mareritt for eksempel.

Jeg håper og ber om at de klarer å beholde 4 dagers uke til nr tre er ferdig med første klasse. For jeg har sett tydelig på mine at den fridagen er utrolig god å ha til å hente seg inn igjen.

Nå har OKO-styret gått inn for 4 dager i uka for 1.klasse.

Resten, fra 2. - 7. får 5 timer, 5 dager i uka. Helt greit for meg:-)

Jeg tror 4-dagers uke er er en god løsning, jeg. Men hvis du har mulighet til å jobbe kortere dager selv også så kan jo 5-dagers uke bli like bra. Hvis ikke, er det ingen grunn til tvil! Det blir uansett ikke stress og pes i første klasse - pensum er ikke SÅ stort.

Jeg tror 4-dagers uke er er en god løsning, jeg. Men hvis du har mulighet til å jobbe kortere dager selv også så kan jo 5-dagers uke bli like bra. Hvis ikke, er det ingen grunn til tvil! Det blir uansett ikke stress og pes i første klasse - pensum er ikke SÅ stort.

Vel, pensumet er ganske stort, jo!:-( Og når nabokommuner har 5 dager å fordele pensumet på, og vi kanskje får 4 dager å bruke på å gå gjennom pensumet på, går jeg nå faktisk for 5-dagers uke... Believe it or not! Vi få rikke 5 timer ekstra for å gjennomgå et lite pensum i basis-fagene norsk, matte og engelsk, vet du! Dessverre...

Her går 1. klassingene på skolen fra 8.30-13.45 hver dag, og det fungerer helt supert. De har da tid til en skikkelig utepause hver dag, og selv om pensum er stort virker det ikke som om de blir utslitt av denne modellen.

Jeg hadde ikke valgt 4-dagers uke om jeg hadde hatt valget. Har venner med barn på skole med 4-dagers uke, og de sier alle at dette avbrekket midt i uka er noe herk. De fleste må allikevel på SFO, og det er ikke direkte lykke for absolutt alle.

Og dessuten: Med 4 dager i uka blir trykket mye hardere de dagene de ER på skolen... Pensumet er jo like stort om ungene går 4 eller 5 dager!.-)

Annonse

Gjest ViViola

Og dessuten: Med 4 dager i uka blir trykket mye hardere de dagene de ER på skolen... Pensumet er jo like stort om ungene går 4 eller 5 dager!.-)

Og - med en "helgedag" midt i uka, som da tirsdagen kanskje blir (barnet kanskje ikke skal opp på SFO dagen etter), så er ungene "mandagstrøtte" igjen på torsdag. Sier min lærervenninne på en skole med 4-dagersuke og mange deltidsarbeidende mødre.

Men det blir vel samme antall timer om det er 4-dagers uke som om det er 5-dagers uke? Så pedagogisk har det vel ikke så mye å si..??

Nei.

Du stilite jo spørsmålstegn om det pedagogiske ble ivaretatt like godt med 4-dagers uke, gjorde du ikke det? For hvis timetallet er det samme går det vel ut på ett? Eller er det du tenker på at det er lettere å lære når man har få timer pr dag? Du kan jo også tenke at det er lettere å yte mer de andre dagene når man har fri en dag..

Du stilite jo spørsmålstegn om det pedagogiske ble ivaretatt like godt med 4-dagers uke, gjorde du ikke det? For hvis timetallet er det samme går det vel ut på ett? Eller er det du tenker på at det er lettere å lære når man har få timer pr dag? Du kan jo også tenke at det er lettere å yte mer de andre dagene når man har fri en dag..

Tror du har misforstått: I utgpkt. stilte jeg spørsmål ved hvilken av modellene jeg skisserte var den beste. Der ligger det ikke inne at 1. klasse har like mange _timer_ i uka, om de har en fridag eller ikke.

Hos oss har førsteklass følgende skoledager:

Mandag 8.30-13.30

Tirsdag 8.30-13.30

Onsdag 8.30-12.30

Torsdag 8.30-13.30

Fredag 8.30-12.30

For mine to (som nå g¨år i 1. og i 3.) har dette fungert veldig fint. Jeg synes det er OK med kontinuitet i uka, at de går på skole hver dag - men det kan sikkert være greit med fridag også-----

Hva gjør barna dine etter 12.30? Går de hjem!? Sfo!? Spør av nysgjerrighet, altså!:-)

Hva gjør barna dine etter 12.30? Går de hjem!? Sfo!? Spør av nysgjerrighet, altså!:-)

De har SFO begge to mandag, tirsdag og onsdag. Da går de hjem sammen halv fire, er hjemme ca kvart på. Vi andre kommer som regel hjem halv fem. De tre kvarterene gjør de lekser, ser litt på TV eller leker. Er de sultne, finner de ei skive.

På torsdag går han i tredje rett hjem etter skolen halv to. Noen torsdager har jeg fri, og da synes han det er veldig koselig å komme hjem til meg. De gangene jeg ikke er hjemme, koser han seg med å ha huset for seg selv, eller har med seg en kamerat, eller er med noen hjem. Han skal på pianospilling halv fem, og må passe klokka for å være klar til det, noen ganger før vi andre er hjemme.

Hun i første har SFO på torsdag og, og går hjem ca klokka 16. Noen ganger henter jeg henne - det er veldig stas.

Fredag har jeg og hun minste fri, så da pleier vi å gå bort på skolen halv ett og møte de to store. Det er veldig koselig! Ofte drar vi da rett i svømmehallen og er der 2-3 timer før middag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...