Gå til innhold

Datter på 3 år har fått vannkopper. kan datter på 4 mnd som fullammes bli smitte

Anbefalte innlegg

Gjest Prikkeguri :-)

Hei! I går oppdaget vi at datteren min på 3 år hadde fått utslett som etterhvert ble veskefylt. vi konstanterte fort at det var vannkopper. Spørsmålet mitt er om datteren min på 4 mnd kan bli smittet. Jeg har selv hatt vannkopper som barn og fullammer henne nå. Vi skal ha navnefest for henne på lørdag. Hvor lenge smitter man og hvor lenge varer sykdommen som oftest? Far har ikke hatt vannkopper enda, er det noen symptomer som kommer tidlig som kan indikere at han eller babyen har fått det? Har hørt at som voksen blir man ordentlig syk av vannkopper. stemmer det? Eller kan man ha sykdommen uten å merke noe særlig? Søsteren min er 16 uker gravid. Bør hun unngå å ha kontakt med oss pga fosteret og smitte? Takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Dersom minsteungen blir smitta, er det sikekrt om nøyaktig 14 dager. ;)

Det er ikke sikkert hun får det, men du skal vite at jo mindre barna er når de får det, jo lettere får de det som regel.

Datra mi var ett år da hun blei smitta av Storebror, og hun hadde bare noen få prikker og svært lite feber. Han hadde mye prikker og ganske høy feber - han var 5 år. :)

Når du har hatt vannkopper er babyen beskyttet av ditt immunforsvar i ca. de første 6 mnd, så antakelig går det bra med minsten. Fullamming gir jo også ekstra beskyttelse.

Man er mest smittefarlig rett før sykdommen bryter ut og de første dagene, men kan smitte til alle vannkoppene har tørket inn.

Hvis mannen din blir smittet, kan han nok bli ganske syk, ja. Selv fikk jeg vannkopper da jeg var 17 og var ganske så dårlig.

Så lenge mor har hatt vannkopper, er det ikke farlig med smitte under svangerskapet. Hvis ikke mor har hatt vannkopper, ville jeg nok unngått å utsette meg for smitte, eller evt. konsultert lege først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...