Gå til innhold

Hva gjør jeg med gamle leker, vil ikke kaste

Anbefalte innlegg

Gjest lekenemine

Må nå begynne å kvitte oss med leker som vi ikke har bruk for.

Spørsmålet er da:

Noen forslag til hvordan vi kan på best mulig miljøvennlig og nyttig måte få dette til?

Noen som vet hvor jeg kan levere disse i Oslo, slik at de kan komme til nytte?

Jeg trenger fakitsik litt detatljert hjelp.

Fortsetter under...

Annonse

Jeg ser du har blitt tipset om barnehagen allerede. Der havner mange av våre gamle leker. Ellers har jeg et hot tips: legevakten/barneavdelingene på sykehusene i byen. Vi var på legevakten med 5 åringen i høst pga kutt i haka. Etter at vi hadde fått bedøvelse ble det en del ventetid, og leke"rommet" til barna var virkelig i sørgelig forfatning, og trengte absolutt en oppgradering. Har tenkt til å spørre oom de de vil ha noe neste gang vi har opprydning i heimen.

Spør barnehager, helsestasjoner eller sykehus, særlig barneavdelinger og legevakten tar gjerne imot.

Lego/klosser tar skoler mer enn gjerne imot, enten til førsteklassingene eller sfo.

Før du gir dem bort, kan de fleste leker vaskes i vaskemaskin. Putt harde lekeer i et putevar og inn i vaskemaskinene på 30 grader, gjerne med milo "Alt som tåler vann, tåler Milo" ;-)

Om du skulle ha noe annet liggende, som rester av stoffer (mener tøy), tar skoler og barnehager imot det og til formingstimer, også trevirke eller liknende vil skolenes sløydsaler bli glade for. Fretex eller Frelsesarmeen tar gjerne imot men helst meget pent brukte leker. Supert å bli kvitt unødvendig sapfyll samtidig som andre blir glad og naturen slipper mer avfall - enda.

Jeg ser du har blitt tipset om barnehagen allerede. Der havner mange av våre gamle leker. Ellers har jeg et hot tips: legevakten/barneavdelingene på sykehusene i byen. Vi var på legevakten med 5 åringen i høst pga kutt i haka. Etter at vi hadde fått bedøvelse ble det en del ventetid, og leke"rommet" til barna var virkelig i sørgelig forfatning, og trengte absolutt en oppgradering. Har tenkt til å spørre oom de de vil ha noe neste gang vi har opprydning i heimen.

Drsom dere skal gi brukte leker til barneavdeling/sykehus: Velg leker som kan desinfiseres! (mao: ikke myke tøydyr, bamser ol). Leker som ikke kan desinfiseres utgjør en helserisiko for barn med nedsatt immunsystem. (f.eks kreftsyke)

Ikke kvitt dere med alt, er så artig å gjemme noe:-) . Nå er det snart 20 år siden jeg ryddet vekk leker og nå er dem framme igjen og til stor glede for barnebarna! "Ungene" mine synes også det er stor stas at de små leker med lekene dem hadde som små.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...