Gå til innhold

Hva slags erfaring har dere med Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudenten

Pedagogikkprofessor Stein Erik Ulvund går hardt ut mot Steinerskolen og mer at de bedriver nærmest torturering av elever, og at skolen ikke passet for elever som ikke var A-4

Dette kom veldig overraskende på meg, selv om jeg ikke har noe spesielt forhold til Steinerskolen.

Dere som har barn der, hvilket inntrykk sitter dere igjen med?

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

8

• Mrs. Wallace

7

• frosken

6

• morsan

4

Gjest ggunføns

Har ikke barn på skolen, men i barnehagen. Der er erfaringene veldig delte. Er kjempefornøyd i forhold til mitt ene barn og ditto misfornøyd i forhold til mitt andre.

Har selv gått på Steinerskolen og kjenner meg overhodet ikke igjen i Ulvund-parets historie. Men jeg har ingen erfaring med de to skolene de har hatt barna sine på. Det er store forskjeller mellom de ulike steinerskoler, akkurat som det er store forskjeller mellom offentlige skoler. Betviler ikke historien, men tviler på at det er representativt for steinerskoler som sådann.

Sist gang det kokte i media om Steinerskolen var om skolen i Bergen. Dagbladet kjørte en sommer med kampanjejournalistikk om et foreldrepar som hadde en fæl historie å fortelle. Saken var i retten og skolen vant en knusende seier i både tingretten og lagmanssretten. I dommene skamroses skolen for å ha gjort mer enn man må kunne forvente. Foreldrene ble ikke akkurat like mye ros til del.

Det finnes for øvrig forskningsrapporter fra universiteter i både sverige og tyskland som påpeker mindre mobbing og større toleranse blant steinerelever.

Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip. Det er hvert år barn som skifter fra steinerskolen til offentlig skole. De færreste har samme erfaringer. I Trondheim var f.eks. Steinerskolene blant de aller beste i byen på nasjonale prøver. Den eneste forskningsrapporten som er gjort på området her i landet (fra tildig 90-tall) viser at steinerelever er akkurat som andre når det gjelder resultater, snrl som tar høyere utdanning, hvordan de gjør det etc.

Gjest Tidligere steinerelev

Har ikke barn på skolen, men i barnehagen. Der er erfaringene veldig delte. Er kjempefornøyd i forhold til mitt ene barn og ditto misfornøyd i forhold til mitt andre.

Har selv gått på Steinerskolen og kjenner meg overhodet ikke igjen i Ulvund-parets historie. Men jeg har ingen erfaring med de to skolene de har hatt barna sine på. Det er store forskjeller mellom de ulike steinerskoler, akkurat som det er store forskjeller mellom offentlige skoler. Betviler ikke historien, men tviler på at det er representativt for steinerskoler som sådann.

Sist gang det kokte i media om Steinerskolen var om skolen i Bergen. Dagbladet kjørte en sommer med kampanjejournalistikk om et foreldrepar som hadde en fæl historie å fortelle. Saken var i retten og skolen vant en knusende seier i både tingretten og lagmanssretten. I dommene skamroses skolen for å ha gjort mer enn man må kunne forvente. Foreldrene ble ikke akkurat like mye ros til del.

Det finnes for øvrig forskningsrapporter fra universiteter i både sverige og tyskland som påpeker mindre mobbing og større toleranse blant steinerelever.

Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip. Det er hvert år barn som skifter fra steinerskolen til offentlig skole. De færreste har samme erfaringer. I Trondheim var f.eks. Steinerskolene blant de aller beste i byen på nasjonale prøver. Den eneste forskningsrapporten som er gjort på området her i landet (fra tildig 90-tall) viser at steinerelever er akkurat som andre når det gjelder resultater, snrl som tar høyere utdanning, hvordan de gjør det etc.

''Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip. Det er hvert år barn som skifter fra steinerskolen til offentlig skole. De færreste har samme erfaringer.''

At mange barn bytter fra Steinerskolen til den offentlige skolen betyr ikke at Steinerskolen har samme nivå. Jeg har selv byttet fra Steinerskolen til den offentlige skolen, og jeg var mil bak i kunnskaper i forhold til mine nye klassekamerater til tross for at jeg var den klart flinkeste eleven i Steiner-klassen jeg hadde gått i. Jeg kjenner mange med samme erfaringer som meg.

Gjest Tidligere steinerelev

Jeg har ikke lest artikkelen (?) du snakker om, men jeg er tilbøyelig til å si at han har rett.

''skolen ikke passet for elever som ikke var A-4''

Dette er også min erfaring. Steinerskolen passer for barn som er annerledes, men man skal være annerledes på den riktige måten.

Gjest jjijiaa

en i klassen min på vgs fortalte at han kjente mange som hadde skiftet fra Steinerskolen og til offentlig vgs, og det var så hardt for dem at de knapt klarte det...

Om du spør en 7-åring om hva som er yndlingsfargen og h*n svarer cyan eller magenta, vet du at h*n går på Stenerskole.

Jeg har ikke selv barn i Steinerskolen, men barna har venner som går der. Har inntrykk av at det er en skole der du enten passer godt inn eller absolutt ikke gjør det. Litt for spesielt interesserte.

Var jeg opptatt av akademiske resultater, ville jeg ikke sendt barna til en Steinerskole.

mvh

Annonse

Stemmer med erfaringer jeg fikk under praksis i PPT for noen år tilbake. Det aktuelle ppt-kontor frarådet foreldre som hadde barn som man antok ville ha noe lærevansker å begynne på Steinerskolen, og de hadde en del tilfeller hvor de anbefalte flytting fra Steiner til annen skole for småskolebarn. Det ble sagt at den aktuelle Steinerskole var dårlig på tilrettelegging i forhold til individuelle behov.

Kjenner forøvrig til ett tilfelle nylig hvor et barn ble tatt ut av Steinerskolen i Bærum fordi det virket som om læreren hadde gjort henne til klassens syndebukk. Barnet har det vesentlig bedre på annen skole nå.

Vet om mange som har hatt det ok på Steinerskolen, men det ser ut som om de har liten evne til å tolerere "variasjon" mht elevtyper.

Gjest Elextra

Om du spør en 7-åring om hva som er yndlingsfargen og h*n svarer cyan eller magenta, vet du at h*n går på Stenerskole.

Jeg har ikke selv barn i Steinerskolen, men barna har venner som går der. Har inntrykk av at det er en skole der du enten passer godt inn eller absolutt ikke gjør det. Litt for spesielt interesserte.

Var jeg opptatt av akademiske resultater, ville jeg ikke sendt barna til en Steinerskole.

mvh

''Om du spør en 7-åring om hva som er yndlingsfargen og h*n svarer cyan eller magenta, vet du at h*n går på Stenerskole.''

Da jeg var 7 år var min uttalte yndlingsfarge cyclamen! Og jeg gikk ikke på Steinerskolen! :P Ikke spør meg om hvor jeg hadde fått det fra, jeg mente i hvertfall bestsemt at cyclamen var det eneste rette navnet på knallrosa.

Kjenner ellers flere flinke kunstnere som har gått på Steinerskolen, aner ikke hvordan de ville gjort det i den offentlige skolen, men de var i hvertfall veldig fornøyd med Steinerskolen.

Gjest Elextra

Stemmer med erfaringer jeg fikk under praksis i PPT for noen år tilbake. Det aktuelle ppt-kontor frarådet foreldre som hadde barn som man antok ville ha noe lærevansker å begynne på Steinerskolen, og de hadde en del tilfeller hvor de anbefalte flytting fra Steiner til annen skole for småskolebarn. Det ble sagt at den aktuelle Steinerskole var dårlig på tilrettelegging i forhold til individuelle behov.

Kjenner forøvrig til ett tilfelle nylig hvor et barn ble tatt ut av Steinerskolen i Bærum fordi det virket som om læreren hadde gjort henne til klassens syndebukk. Barnet har det vesentlig bedre på annen skole nå.

Vet om mange som har hatt det ok på Steinerskolen, men det ser ut som om de har liten evne til å tolerere "variasjon" mht elevtyper.

''Det ble sagt at den aktuelle Steinerskole var dårlig på tilrettelegging i forhold til individuelle behov.''

Det er det som er så rart, i utgangspunktet skulle en jo tro Steinerskolen var spesielt gode på akkurat det. Har du f.eks. lest Jonas av Jens Bjørneboe?

''Om du spør en 7-åring om hva som er yndlingsfargen og h*n svarer cyan eller magenta, vet du at h*n går på Stenerskole.''

Da jeg var 7 år var min uttalte yndlingsfarge cyclamen! Og jeg gikk ikke på Steinerskolen! :P Ikke spør meg om hvor jeg hadde fått det fra, jeg mente i hvertfall bestsemt at cyclamen var det eneste rette navnet på knallrosa.

Kjenner ellers flere flinke kunstnere som har gått på Steinerskolen, aner ikke hvordan de ville gjort det i den offentlige skolen, men de var i hvertfall veldig fornøyd med Steinerskolen.

Kunstnerspirer kan nok trives godt i Steinerskolen og kanskje ikke få utfolde seg like mye i den offentlige skolen.

mvh

Har null erfaring, men husker en dame jeg snakket med en gang som hadde sine barn på en Steinerskole sa med dårlig skjult stolthet at på den skolen skulle man de første årene bare tegne og skrive med supertykke blyanter....

Synes ikke det er noe å skryte av jeg da - min pode tegnet på samme alder (ca 9) mange fint detaljerte tegninger med tynn blyant.

Er det skolen selv eller kanskje foreldregruppen totalt sett som virker som massesuggesjon slik at de tror på at dette er den eneste saliggjørende måten å gjøre ting på?

''Det ble sagt at den aktuelle Steinerskole var dårlig på tilrettelegging i forhold til individuelle behov.''

Det er det som er så rart, i utgangspunktet skulle en jo tro Steinerskolen var spesielt gode på akkurat det. Har du f.eks. lest Jonas av Jens Bjørneboe?

Jeg tror det har noe med at jo mer du reindyrker noe, jo mindre fleksibel blir man. Man kan nok ikke gjøre så store kromspring før det ikke lengre er Steinerskole og Steinerpedagogikk. Og da er man, satt på spissen, kommet i konflikt med hele grunnlaget for skolens eksistens.

Den største svakheten ved pedagogisk-rettning-skolene er at middelet har blitt en del av målet. Målet blir ikke bare hva ungene skal tilegne seg av kunnskaper og ferdigheter, men også hvordan de skal gjøre dette. Da er det fort gjort å bli blind for at den metoden man "forkynner" kan komme i veien for det som burde være målet.

Styrken er også reindyrkingen. For de det fungerer for, kan det fungere svært godt fordi de slipper å tjafse med metoder som er mindre effektive for dem.

Moralen for meg blir stadig vekk at man ikke bare kan sende ungene til en skole, offentlig eller privat og tro at alt er greit. Man må hele tiden følge med og vurdere om dette fungerer for det enkelte barnet.

mvh

Gjest Elextra

Jeg tror det har noe med at jo mer du reindyrker noe, jo mindre fleksibel blir man. Man kan nok ikke gjøre så store kromspring før det ikke lengre er Steinerskole og Steinerpedagogikk. Og da er man, satt på spissen, kommet i konflikt med hele grunnlaget for skolens eksistens.

Den største svakheten ved pedagogisk-rettning-skolene er at middelet har blitt en del av målet. Målet blir ikke bare hva ungene skal tilegne seg av kunnskaper og ferdigheter, men også hvordan de skal gjøre dette. Da er det fort gjort å bli blind for at den metoden man "forkynner" kan komme i veien for det som burde være målet.

Styrken er også reindyrkingen. For de det fungerer for, kan det fungere svært godt fordi de slipper å tjafse med metoder som er mindre effektive for dem.

Moralen for meg blir stadig vekk at man ikke bare kan sende ungene til en skole, offentlig eller privat og tro at alt er greit. Man må hele tiden følge med og vurdere om dette fungerer for det enkelte barnet.

mvh

Høres riktig ut, selv har jeg ikke peiling på dette.

Annonse

Persille1365381127

Jeg har ikke barn der, men bor rett ved siden av en - og kjenner flere som har barn der. Og med hånden på hjertet, det er for spesielt interesserte.

Som PieLill sier - fordi jeg ønsker gode akademiske resultater er ikke Steinerskolen et alternativ.

De fokuserer på annerledes fag, som eurytmi f.eks (kroppslig bevegelse til sanser og musikk?), og mener it er helt unødig. Det er klassisk alternativt, for de med et litt annet syn på hva man trenger for på klare seg godt videre.

Kanskje er det slik at mange av oss baserer våre positive assosiasjoner til Steinerskolen nettopp på den boken. Jeg ble svært overrasket over å oppdage hvor dårlige den aktuelle Steinerskolen ser ut til å være på dette området. Sannsynligvis er det store variasjoner, men jeg synes det er bra at Ulvund går ut med sine erfaringer.i forhold til de to skolene de har kjennskap til.

Jeg har ikke direkte erfaring med Steinerskolen selv, men jeg har slektninger som hadde tre barn der. De endte med å ta ut ungene og flytte em til offentlig skole, fordi de var så misfornøyde. Ankepunktene var mange (blant annet at det var mange ukvalifiserte lærere), men noe av det viktigste var at de opplevde at det ene barnet ble stigmatisert og uthengt som urokråke og versting, og ved ett tilfelle var de vitner til at han ble fysisk irettesatt. Da var det nok.

Jeg kjenner en del jevnaldrende som har gått på Steinerskolen og er god fornølyde. Felles for dem er vel at de er utpregede alternative kunstnersjeler, med stor kreativitet og påfallende liten evne til å forholde seg til praktiske detaljer som personlig økonomi og kontakt med offentlige instanser. Uten at jeg skal trekke noen voldsomme slutninger av akkurat det. :o)

Jeg har bare erfaring med andres barn som jeg ikke kjenner så veldig godt.

Mitt inntrykk er at de har svært liten grad av respekt for andre. De har en voldsom tro på egne evner (både der det er grunn til det, og der det ikke er det).

Om det var en Steinerskole i nærheten hadde jeg ikke ønsket å ha mine barn der. (Og det har jeg tenkt også før Ulvund kom med sitt innlegg.)

Gjest ggunføns

Jeg har ikke barn der, men bor rett ved siden av en - og kjenner flere som har barn der. Og med hånden på hjertet, det er for spesielt interesserte.

Som PieLill sier - fordi jeg ønsker gode akademiske resultater er ikke Steinerskolen et alternativ.

De fokuserer på annerledes fag, som eurytmi f.eks (kroppslig bevegelse til sanser og musikk?), og mener it er helt unødig. Det er klassisk alternativt, for de med et litt annet syn på hva man trenger for på klare seg godt videre.

Det er mange som mener sterkt på ytterst tynt grunnlag her.

Har skrevet det tidligere i denne tråden (ligger lenger nede), men det er altså foretatt en undersøkelse av steinerelevenes akademiske bravader, riktignok tidlig på 90-tallet. Den viste at det er en ørliten, ikke-signifikant, større andel steinerelever som tar høyere utdanning, med en lett (altså lett, i motsetning til tung...) slagside retning samfunnsfag og kunstneriske/kreative studier.

Det er aldri godtgjort at nivået på steinerskoler er lavere enn på offentlige skoler. Dette til tross, foretrekker presumtivt opplyste mennesker å forholde seg til egen synsing fremfor det som finnes av dokumenterbar kunnskap.

Gjest ggunføns

Men igjen er dettte synsing basert på et fåtall egenerfaringer eller rykter. Sjekk hva PPT mener om f.eks. Steinerskolen i Bergen. Der anbefalre de skolen fordi den er spesielt dyktige med elever som har lærevansker.

Gjest ggunføns

''Når det gjelder Ulvund-parets påstander om at det ikke er mulig å ta barna ut av skolen pga nivåforskjeller i forhold til den offentlige henger ikke på greip. Det er hvert år barn som skifter fra steinerskolen til offentlig skole. De færreste har samme erfaringer.''

At mange barn bytter fra Steinerskolen til den offentlige skolen betyr ikke at Steinerskolen har samme nivå. Jeg har selv byttet fra Steinerskolen til den offentlige skolen, og jeg var mil bak i kunnskaper i forhold til mine nye klassekamerater til tross for at jeg var den klart flinkeste eleven i Steiner-klassen jeg hadde gått i. Jeg kjenner mange med samme erfaringer som meg.

Er det noe de ulike testene (TIMMS, PIRLS, PISA, nasjonale prøver) har vist den siste tiden er det at et av kjennetegnene ved de offentlige skolene i Norge er at det er store nivåforskjeller skolene imellom og internt i skolene (klassene).

At det samme trolig gjelder Steinerskolene kan ikke overraske noen. I Trondheim var Steinerskolene blant byens aller beste på nasjonale prøver. I Bergen har skolen så langt hatt gode resulater.

Det er en stund siden jeg gikk ut, men i min klasse gikk det nåværende ingeniører, siviløkonomer, jurister, leger og professorer. Ikke dårlig for en skole med det som en del av dere kaller "lavt akademisk nivå".

Jeg kjenner et 100-talls elever som har gått ut fra skolen etter min tid. En klar overvekt av akademisk sterke yrker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...